Street Fighter 2 Hyper Fighting is gelukkig bijna helemaal in zijn waarde gelaten. Een rechtstreekse port om alle fans blij te houden. Op Xbox Live Arcade kost het spel 800 punten, dat is ongeveer 9,50 euro en dat is een mooie prijs voor dit jeugdsentiment. Hij is precies hetzelfde als de oudere versies. Geen opgepoetste graphics of andere button lay-out. Het is precies de SNES versie. Ook alle originele characters komen terug. Ken, Ryu, Chun-Li, M. Bison, iedereen doet weer vrolijk mee. Geen characters die erbij komen zoals op de Playstation versie (wat de serie bijna verziekt heeft). Speel met je favoriete spelers. Mijn favoriet is altijd Ryu geweest. Een spierbundel die de draak Sheng Long heeft verslagen met zijn Dragon Punch. In mijn ogen is hij altijd de held geweest, tot de film, die heeft alles verziekt. Voor echte fans is de film een afrader maar ik denk dat iedereen dat wel weet. Deze game is voor de echte fans een aanrader!
Maar als ik het spel speel, merk je dat het spel zeker moeilijker is geworden. Ik begin altijd door een keertje te vechten en dan kijk ik of ik training nodig heb. In het eerste gevecht word ik in de pan gehakt dus ga ik trainen. Simpele combo’s voor goeie aanvallen, dat is ook hetzelfde gebleven. Ik ga terug naar de arcade mode en probeer het nog een keer. Weer word ik in de pan gehakt! Vroeger was het spel veel makkelijker. Daarmee zeg ik niet dat ze het niet moeilijker mogen maken, maar als ik na drie dagen nog steeds niet langs de eerste vijand kom is er iets mis. Ik kom alleen verder als ik Honda gebruik en lame ga slaan met de thousand handclap. Dan kom ik drie rondes verder. Maar daarna krijg ik Ken voor mijn kiezen en verlies ik alsnog. Zelfs de moeilijkheidsgraad omlaag krikken wil niet helpen. Ligt het dan aan mij of aan het spel? Ik zeg wel dat het spel een stuk moeilijker is gemaakt.
Microsoft was trots toen ze Street Fighter mochten releasen op Xbox Live Arcade. Bij de bekendmaking zeiden ze in de tweede zin al dat het speelbaar is in High Definition. Dit zeggen ze altijd in de tweede zin bij iedere presentatie van spellen voor de Xbox 360, maar dat doet er even niet toe. High Definition staat voor een hogere resolutie, scherpere kleuren, verminderde kartels en betere graphics. Ik heb Street Fighter 2 op een ouderwetse TV en op een HD TV gespeeld, en het maakt niets uit! Alleen de resolutie is inderdaad hoger. Aan de ene kant vind ik het goed gedaan van Capcom om het zo in hun waarde te laten. Maar dan moet Microsoft niet zo blij zijn met HD ondersteuning. Bij dit spel doet het niets. Maar zo kennen we Microsoft nietwaar? Ook zijn de bonus rondes weer terug. Lekker auto’s in elkaar rossen voor wat meer punten. Bonus rondes zijn simpel als je de juiste aanval doet. Honda met thousand handclap en Chun-Li met haar Thousand Burst Kick kan die auto veel schade doen en dan ben je zo klaar.
Als je het spel opstart en je begint, hoor je meteen dat alles hetzelfde is gebleven. Muziek, geluid, stemmetjes en achtergrond geluid is hetzelfde gebleven. Bij Dhalsin hoor je de olifanten op de achtergrond. Bij Guile hoor je de mariniers op de achtergrond juichen, ook als hij half dood op de grond ligt wat ik raar vond/vind. Ook de presentator is precies hetzelfde gebleven met zijn tekst. Round 1, Fight! klinkt meteen bekend in de oren. Ik heb over het geluid ook geen klachten gelukkig.
Street Fighter 2 is altijd “makkelijk” geweest. Daarmee bedoel ik vooral hoe jij je character bestuurt. Het is precies hetzelfde gebleven zoals in de arcade hallen en op de SNES. Dit heb ik al gezegd, maar dit is zeker het herhalen waard. Combo’s schud je zo uit je mouw. Als je dit vergelijkt met de complexiteit van bijvoorbeeld Dead or Alive 4, is Street Fighter een makkie als het gaat om controlles en combo’s. Met Ryu een Dragon Punch is voor iedereen binnen 2 minuten geleerd. Als jij bij Dead or Alive een combo wilt leren ben je wel even bezig. Op zich snap ik dat ook wel omdat je met DOA meer aanvallen kunt doen. Bij Street Fighter is alles hetzelfde gebleven. Alleen die tegenstanders zijn moeilijker geworden. Ik ben toch geen middelmatige gamer al zeg ik het zelf. Irritant met Honda gaan doen is de enigste mogelijkheid. Vroeger gebruikte ik dat om mijn broer te pesten omdat hij het helemaal niet kon. Combo’s kent hij niet, gewoon slaan.
Online spelen vind ik toch wel de mooiste verandering. Dit heb ik altijd al een keertje willen doen, een oud spel van vroeger tegen vrienden spelen. Dit kon natuurlijk altijd al in de arcade hallen maar dit is toch wel anders. Je kunt wel de mensen eruit halen die flink getraind hebben en je ziet ook mensen die het spel bijna nooit hebben gespeeld. Maar dit maakt de lol er niet minder om. Ik vind online spelen leuker dan de arcade modus waar ik steeds moet verliezen.
Wat kan ik zeggen van Street Fighter 2 Hyper Fighting? Geweldig dat hij terug is op de nieuwe generatie! Thank Capcom dat alles hetzelfde is gebleven ten opzichte van de Super Nintendo en arcade versie. De bonusronde heb ik altijd al geweldig gevonden en is ook dit keer terug te vinden. Voor de echte Street Fighter 2 fan is dit een goed excuus om je Super Nintendo weer even op te bergen. Microsoft laat wel zien dat Xbox Live Arcade echt een mooie manier is om arcade spellen terug te brengen naar de huiskamer. Ze hebben hiervoor wel veel geld neer moeten tellen maar hier hebben wij profijt van. Voor minder van 10 euro is het ook zeker geen reden om het spel niet te downloaden, ook als je geen fan bent. Online spel is zeker de mooiste toevoeging om tegen je vrienden te spelen. De moeilijkheidsgraad is zeker het grootste nadeel. Maar dit mag de pret niet drukken, dus downloaden!
Oordeel Street Fighter II Hyper Fighting (Xbox360)
- Graphics 80
- Gameplay 95
- Originality 90
- Sound 80
- Replay 90
- Eindcijfer 87