Stuntman (GBA)
85 100 1

Review Stuntman (GBA)

Niet iedereen zal Stuntman kennen. In Stuntman voor de PS2 was het de bedoeling veel geld te verdienen door in verschillende films mee te spelen, met racen als enige optie. Het genre (films maken) is geen genre dat iedereen aanspreekt, maar dat hield Atari niet tegen het toch voor de GBA uit te brengen. Ze hadden dan ook een (of beter gezegd twee) van de beste 3D ontwikkelaars: Fernando Velez & Guillaume Dubail. Hun eerste game was V-rally 3. Deze game werd een groot succes en Atari vond het dus een goed idee om hen ook Stuntman voor de GBA te laten ontwikkelen.

Vol enthousiasme startte ik het spel op. Ik begon dus met de Career mode. Het eerste wat ik kreeg, waren een aantal test races. Deze waren veel te makkelijk voor mij, want je moest maar minstens de helft van de stunts goed gedaan hebben. Het eerste minpunt is dat er geen enkele manier is om deze over te slaan. Je moet ze dus alle 9 doen. Toen ik er dan eindelijk mee gedaan had, kon ik dus echt beginnen. Hier moest ik minstens 85% van de stunts goed hebben gedaan. De eerste film was nog steeds te gemakkelijk, bij de tweede begon het dan toch een beetje moeilijker te worden.

In de Career mode zijn er 6 films in totaal:

• Toothless in Wapping
  • A Whoopin in a Hollerin
  • Blood Oath
  • Conspiracy
  • Scarab of Lost Souls
  • Live Twice Tomorrow

In deze films zitten 3 à 4 verschillende races en in elke race zitten tientallen stunts! Elke film speelt zich af in een andere omgeving, van Londen tot Egypte. De meeste films zullen je ook wel bekend voorkomen. Scarab of Lost Souls lijkt bijvoorbeeld heel erg goed op Indiana Jones en Live Twice Tomorrow kun je het best vergelijken met James Bond. In totaal zijn er 21 verschillende races. Voor elke race begint, krijg je een gezicht in 3D te zien, die je vertelt (geschreven natuurlijk) wat de moeilijkheden zijn die je zal tegenkomen. Het uitzicht ervan vond ik wel erg spectaculair (en zeker voor de GBA), maar toch is dit wel het saaiste van heel het spel. Maar gelukkig kan je dit gewoon overslaan. Dan kun je echt beginnen. Er zijn echt veel stunts om uit te voeren. Deze variëren van het maken van een bocht van 180°, tot het ontwijken van vallende rotsblokken. Bij de meeste stunts draait het vooral om timing, dus geen getreuzel!

Naast de zonet besproken Career mode hebt je nog Filmography, waar je de films kunt herspelen om je highscore te verbeteren.

Dan heb je nog de Arena mode. Dit zijn een soort tests, om je vaardigheden te testen. In 'Precision tests' moet je binnen de tijdslimiet gewoon de pijltjes volgen en rond kegeltjes rijden. Klinkt makkelijk, maar dat is het niet. In 'Jump tests' is het dan weer de bedoeling om alle letters van een van de filmnamen te verzamelen. Zoals de naam het al zegt, doe je dit vooral door te jumpen.

Een groot minpunt is dat het spel wat traag is. Als een wagen 150km/u rijdt, lijkt dat meer op 60 à 80 km/u. Je zal er niet echt veel last mee hebben, maar bij zo'n game verwacht je toch wel dat het erg snel gaat. Echt realistisch is het ook niet. Bij elke jump vertraagt de wagen en ook de bochten gaan niet zoals je wel eens echt in de films ziet. Daarvoor kun je de handrem gebruiken, maar dan gaat de wagen bijna volledig stil liggen, en de snelheid bouwt zich ook niet al te snel op. Je moet hier echter wel begrip voor hebben, want met al die actie gaat het toch nog vrij snel. Je moet niet te veel van de GBA verwachten. En voor de rest (maar is er wel een??) gaat het zowat perfect.

Wat toch ontbreekt, is AI. Op een bepaald moment moet je voor de politie vluchten, maar de politiewagens gedragen zich net als al de andere: ze doen niet eens de moeite om je te achtervolgen. Het is gewoon zo getimed dat het lijkt alsof je toch wordt achtervolgd.
De moeilijkheidsgraad valt nogal mee. Als je de tracks voor de eerste keer speelt, zul je ze wel een paar keer moeten overdoen. Maar als je het spel uitgespeeld hebt, weet je precies wat te doen. Je zult alles makkelijk vanaf de eerste keer halen. En om er dan nog maar aan toe te voegen: het spel is veel te kort. Na 7 à 8 uur zul je alles al unlockt hebben, en overal 100% gehaald hebben. De replay waarde gaat wel nog, je zult het met plezier 2 keer na elkaar uitspelen, maar daarna raak je het minstens 2 maanden niet meer aan.

Het neusje van de zalm is toch wel de replay! Bekijk de replay en je zult versteld staan. Er wordt van verschillende camerapunten gefilmd, zodat het wel lijkt alsof je echt naar een film kijkt! Perfect is het echter niet, mede door de vele schoonheidsfoutjes...
Over schoonheidsfoutjes gesproken, Stuntman heeft er, en niet 'zo weinig ook. Telkens als je langs een muur rijdt, buigt de muur zich volledig. Meestal let je daar dan niet op (je let dan ook het meest op je wagen en de objecten die voor je staan), maar in de replay is het toch wel zwaar irritant! De camera staat dan meestal tegen een muur, waardoor het direct opvalt. Een tweede fout is dat je vrijwel elk bewegend object door muren en rotsen kan zien. Weer merk je er niet veel van, maar bij de replay is het een groot probleem.

De ontwikkelaars waren echter van deze 'bugs' op de hoogte en heeft hier een duidelijke verklaring voor gegeven. Ze konden er namelijk maar 1 ding aan doen, en dat was de graphics simpel maken. De keuze was dus snel gemaakt. Maar de graphics hebben dan ook weer heel wat goede kanten. De omgevingen en de voertuigen zijn prachtig en kleurrijk, en zeker niet mis voor een GBA. De framerate is ook iets beter dan in V-rally 3.
Ook het geluid is tamelijk goed, maar niet echt om versteld van te staan. De geluiden van de motors zijn erg realistisch, de crashes en explosies minder. De game bevat wel veel gesproken tekst zoals "Jump" en "Pass on the left" en dat in maar liefst 5 talen! Deze zijn allemaal duidelijk en verstaanbaar.

Stuntman is goed, maar niet geweldig. Voor de GBA is het heel wat, maar ik had er heel wat meer van verwacht en ben nu toch wel een beetje teleurgesteld. Spijtig van de grafische fouten, maar ik zal het nog eens zeggen: je moet niet te veel van de GBA verwachten. Wil je het allemaal perfect hebben, dan moet je maar een PS2 halen. De fouten met de graphics zijn trouwens niet heel erg storend, alleen verslechtert het de geweldige replay maar. De ontwikkelaars hebben er ook té veel overbodige dingen ingegooid, een goede verklaring waarom het veel te kort is. Neem nu dat pratende hoofd in 3D, met daarbij nog een stuk tekst (en dan nog in 5 talen). Samen met de gesproken aanwijzingen in 5 verschillende talen is het allemaal een beetje teveel van het goede. Maar gelukkig heeft het wel wat replay waarde, waardoor je het niet direct aan de kant zal leggen. De game heeft ook een multiplayer die er zeer leuk uitziet. Maar deze heb ik niet kunnen testen, ik ben namelijk geen multiplayer. Eigenlijk zijn er meer goede kanten dan slechte in het spel. Dus ben je een race fanaat of volg je een film alleen al om de achtervolgingsscènes, dan is dit zeker de game die je zoekt!

Oordeel Stuntman (GBA)

Aantal keer bekeken: 1505

Laagste prijzen voor Stuntman (GBA)