In de begindagen van de Gamecube zag alles er rooskleurig uit. Nieuwe Zelda, nieuwe Mario, Luigi’s eigen game en speculaties over Metroid, Mario kart en meer. Daarnaast waren er ook wat innovatieve dingetjes te zien op Ninty’s wonderkubus. Pikmin, wat ondertussen al een opvolger krijgt en een leuk geintje met de connectivity truc: Kirby’s tilt-n-tumble. Miyamoto (goddelijk geluid graag) had een GBA vast die aan de cube gekoppeld was. Door de GBA te bewegen, bewoog je een ondergrond op je tv-scherm waar Kirby op lag. Dankzij deze motion-sensing techniek leek dit een innovatief spelletjes te worden. Tot de launch van de Gamecube… Direct na de launch wist Nintendo dat ze een probleem hadden. Sega was na de dood van de Dreamcast verder gegaan als third party developer en kwam met een bijzondere game op de cube: Super Monkey Ball. Het was alles wat Kirby’s tilt-n-tumble was, en meer. Het enige wat ontbrak was de connectivity optie, maar verder zat er weinig verschil in de games. Nintendo had onze roze kauwgombal eventjes bevroren en gooide het roer om naar Roll-O-Rama. Sindsdien is hier niets meer van vernomen, maar dat is een ander verhaal.
Apen
In Super Monkey Ball speel je met 4 verschillende apen die opgesloten zitten in een bal. AiAi, MeeMee, Baby en GonGon (zeker bedacht na wat nederwiet) kunnen moeilijk lopen in die bal en het is daarom aan jou om ze op weg te helpen naar het einde van een level. Een level bestaat uit een ondergrond die jij als speler kunt bewegen met je controlstick. Het is daarbij de bedoeling om door een goal te komen aan de andere kant van het bord. Dit lijkt veel op die irritante houten bakjes op koninginnedag waar klein grut van de plaatselijke voetbalploeg geld mee probeert te verdienen. Door jouw bewegingen rolt de bal over de ondergrond maar heb je geen echte controle over het gebeuren. Probeer maar eens een knikker op een plaat te leggen, keihard een kant op te laten suizen en dan met één beweging van de plaat de knikker rechtsomkeert te laten maken. Gevolg: de knikker stuitert de hoogte in of valt van de plaat af. Zo ook in Monkey Ball maar dan vergezeld van een irritante schreeuw van de desbetreffende aap. Zijn je 2 levens op, zet dan een continue in. Als die op zijn zie je de twee meest gewraakte woorden uit de gamesgeschiedenis: GAME OVER.
Rollen
De Gameplay is duidelijk en behalve de controlstick kun je ook de A-knop gebruiken om je perspectief op het kaartje rechtsonderin te veranderen. Is het dan zo simpel? Is dit nou echt zo’n game die oma voor haar liefste kleinzoon van 4 jaar koopt omdat je weinig knoppen nodig hebt en omdat die aapjes er zo blij uit zien? Mijn god, nee, alsjeblieft zeg. Ik moet toegeven dat zelfs ik, een van de hardcore Monkeyballers de master stages niet gehaald heb. De beginner stages zijn om te oefenen, daarna worden ze saai. De advanced stages zijn best leuk om te doen maar vanaf level 15 laat de game zijn ware aard zien. Deze game word lastig en dit is nog maar het begin. De advanced extra stages zijn niet zomaar te halen omdat je 30 levels door moet met maar 2 levens. Geloof mij, die heb je hard nodig. Meer dan eens zul je met een schreeuw de controller door de kamer smijten, je tanden in de controlstick zetten en dit spel naar de hel wensen (wat overigens 7km van mij vandaan ligt). Als je die ene lastige stage dan eindelijk gehaald hebt, weet je weer waarom je überhaupt gamed, de voldoening. Maar we zijn er nog niet. Als je de 30 advanced stages en haar 3 extra zusjes eindelijk kent staat er een verzameling van 50 expert stages te wachten. Met nog eens 3 extra. Denk je dat je dan alles gehad hebt, prepare for da Master stages (hoofd draait 360 rond en er klinkt een duivels lachje in Wernhout…)
Minigames
Wat is een game als dit zonder minigames? Een game die je al heel snel weglegt wegens vastzitten. Daarom bedachten ze bij Amusements Vision om er wat extra’s in te stoppen. Voor elke 2500 playpoints die je haalt unlock je een minigame. Mocht je ze unlockt hebben dan koop je met die playpoints extra continues tot je infinite continues hebt. En dan? Dan stapelen ze zich op tot je er geen raad meer mee weet. De minigames zelf zijn onderverdeeld in Party games (deze zijn standaard al unlockt) en minigames (te unlocken met playpoints). De partygames zijn perfect voor een feestke zonder Mariokart. Monkey race is een racegame met een merkwaardige besturing en vage items. Best geinig met wat bier en chips. Monkey fight is een knotsgekke knokgame. Elke aap heeft een vuist op z’n bal en kan de andere apen wegslaan. Vuist kan tijdelijk geupgrade worden met een grotere vuist, draaiende vuist of langere arm. Kijk uit, niet geschikt voor de eenzame speler. Dan is er nog Monkey target. Je aap rolt van een helling af, bal klapt open (eindelijk lucht) en vliegt rustig over zee om vervolgens te landen op een platform met een aantal punten. Dat word opgeteld en zo kun je highscores zetten. De minigames zijn iets anders. Monkey billiards is een superverslavende poolgame. Je zou het niet zeggen maar pool is een sport waar die apen wel iets van kunnen. Besturing werkt lekker, game heb je snel door en staat garant voor een goed aantal uren fun. Monkey bowling is ook vrij verslavend, maar daar is zijn opvolger Monkey Ball 2 wat beter in. Vooral dankzij de special mode. Monkey Golf heeft wel wat weg van Mario Golf, ben er zelf nooit zo kapot van geweest.
Grafisch is ie best leuk, alhoewel de omgevingen wat kaal zijn. Geluid is aanwezig, leuke deuntjes, irri voice-acting, maar het boeit allemaal niet. Deze game draait om de gameplay en die is volop aanwezig. Level ontwerpen zijn beter dan in deel 2 en hij ligt regelmatig in de budgetbakken. Dit is een game waar je wel eventjes mee vooruit kunt, een echte aanrader dus. Het ontbreken van Motion-sensing uit Kirby blijft jammer, idee voor Super Monkey Ball 3?
Oordeel Super Monkey Ball (NGC)
- Graphics 75
- Gameplay 95
- Originality 89
- Sound 78
- Replay 92
- Eindcijfer 92