Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS
The Evil Within (PS4)
78 100 1

Review The Evil Within (PS4)

Met The Evil Within keert ontwikkelaar Shinji Mikami terug naar het genre wat hij met Resident Evil enorm populair heeft gemaakt: Survival Horror. In The Evil Within speel je de rol van Sebastian Castellanos, een detective bij de Krimson City politie. Het avontuur begint als hij een oproep krijgt van een meervoudige moord bij het Beacon Mental Hospital.

Verknipt
Wanneer hij samen met zijn collega’s Joseph Oda en Julie Kidman arriveert, treffen ze meerdere verlaten politiewagens aan en van andere agenten is geen spoor te bekennen. Bij het betreden van het ziekenhuis vinden ze meerdere vermoorde slachtoffers en ziet Sebastian een vreemde verschijning op een monitor een drietal agenten afslachten, waarna deze moordenaar de camera inkijkt en op raadselachtige wijze verdwijnt. Deze verschijning duikt plotseling op achter Sebastian, injecteert hem met een onbekende substantie, wat ervoor zorgt dat Sebastian vervolgens het bewustzijn verliest. De toon voor een hele creepy en verknipte ervaring wordt meteen gezet.


Je wordt ondersteboven hangend wakker en moet proberen om zo snel mogelijk uit deze netelige situatie te ontsnappen. Opgejaagd door een onbekende tegenstander met een kettingzaag, ren je vervolgens door een gang die voorzien is van ronddraaiende messen en valstrikken. Door gebruik te maken van de schaduwen en de omgeving, zul je vervolgens je best moeten doen om deze ‘Sadist’ te ontlopen en je vrijheid terug te winnen. In deze situatie raak je ook meteen vertrouwd met veel technieken die je de rest van het spel zult gebruiken.
Zo kom je, zoals gezegd, dus geregeld valstrikken tegen. Soms is dat een draad die gespannen staat net als je een hoek omloopt, andere keren is het een zachtjes piepende bom die afgaat als je er te snel op afloopt. Ook kun je in een stappen, als je niet goed oplet. Gelukkig zijn deze vallen redelijk simpel onschadelijk te maken, als je maar dichtbij genoeg weet te komen. Met een simpele druk op de knop kun je deze vallen ontmantelen tot onderdelen, welke je vervolgens weer kunt gebruiken om pijlen voor je kruisboog van te maken.

Verspil niet onnodig
Deze Agony Bow zul je ook vaak gebruiken aangezien kogels, afhankelijk van welke moeilijkheidsgraad je speelt, voor je andere wapens redelijk schaars zijn. Dit zorgt er ook voor dat je geregeld je best zult moeten doen om, al sluipend, stealth kills te maken. Tegenstanders zijn overigens op vier manieren te verslaan; stealth kills, volledige onthoofding  door bijvoorbeeld pistolen en shotgun schoten, eenmalig te gebruiken slagwapens (zoals bijlen) die tegenstanders in de omgeving hebben laten liggen en tot slot is er nog verbranding. Het spel legt dat aanvankelijk ook niet heel erg duidelijk uit. Zodra je lucifers vindt, krijg je namelijk de informatie dat tegenstanders niet terug kunnen keren uit de dood tenzij ze verbrand worden. Maar dat is op gameplay-technisch gebied helemaal niet waar. Tegenstanders die je van achteren besluipt en neersteekt met een stealthkill zijn en blijven permanent dood. Dus om daar vervolgens een lucifer aan te verspillen, door het lichaam ook nog eens te verbranden, zou dus zonde van je voorraad zijn.


Grafisch is The Evil Within een beetje een raar spel. Textures worden vaak laat ingeladen, een pop-up verschijnt hier en daar en de camera werkt lang niet altijd mee. Vooral tijdens gevechten met eindbazen kan dat laatste behoorlijk frustrerend werken. Zeker aangezien een specifieke eindbaas kan teleporteren en soms dus achter je verschijnt. In grote open gebieden is dat nog te overzien, maar in krappe gangen met trappen en verhogingen vond ik het af en toe behoorlijk stressvol. Natuurlijk kun je beargumenteren dat die spanning prima bij dit genre past, maar uitdaging en een goede sfeer bouwt het spel voor het grootste gedeelte uitstekend op door de uiteenlopende settings, prima belichting en tof ontworpen tegenstanders.

Zwarte balken
Een ander nadeel vond ik het feit dat het spel enorme zwarte balken gebruikt om een filmisch effect te geven. Dit is overduidelijk een stijlkeuze van Mikami geweest om een toon te scheppen die ook bij Resident Evil 4 aan de orde was, maar ik vind het gekoppeld aan de af en toe zwaar irritante camera juist extra frustrerend. Het zorgt ervoor dat het overzicht op de spelwereld nog verder beperkt wordt, iets wat ik persoonlijk nooit een goed idee vind.


Ook op het gebied van gameplay zat ik af en toe te wensen om een manier om vijanden te ontwijken. Natuurlijk zet het spel een beklemmende sfeer neer en past het redelijk ouderwetse controlschema van Resident Evil 4 daar prima bij, maar als je omringd wordt door vijanden en je weinig overzicht hebt, dan is een mogelijkheid om tegenstanders te ontwijken geen overbodige luxe.


Van de hak op de tak, met een reden

Het verhaal van The Evil Within vond ik in sommige opzichten ook behoorlijk onoverzichtelijk. De locaties die je bezoekt, springen af en toe zo van de hak op de tak, dat je begint te twijfelen of de hoofdrolspelers door een samenraapsel van verschillende spellen aan het lopen zijn. Voor die gedachte komt uiteindelijk een verklaring, maar tegen het einde van het verhaal had ik desondanks nog steeds een hoop vragen die onbeantwoord waren. Gelukkig zul je de vijftien uren die je met het verhaal bezig bent wel vermaakt worden met een sfeervol en lekker spelend spel, maar het voelt een beetje alsof aankomende DLC nog flink wat gaten in het verhaal moet opvullen. 


The Evil Within bevat geen multiplayer of cooperatieve modus maar dat is ook absoluut geen gemis. Als een pure singleplayer titel biedt het spel meer dan genoeg vermaak en mogelijkheden om het verhaal op hogere moeilijkheidsgraden opnieuw te spelen. En voor mensen die trophies en achievements belangrijk vinden, die zijn er wel op gericht dat je het spel meerdere keren doorloopt en op jacht gaat naar de vele verborgen voorwerpen.

Conclusie
De totale ervaring van de interessante personages, het mysterie van wat er nu precies aan de hand is en ouderwets gespannen op de bank zitten spelen terwijl je in donkere gangen loopt met slechts drie kogels in je pistool, maken dat The Evil Within zeker aan te raden is. Het spel heeft zeker wat mankementen op het gebied van de camera en bij bepaalde stijlkeuzes kun je zo je vraagtekens bij zetten, maar wat beklemmende ervaring en pure Survival Horror games betreft zijn er maar weinig mensen die een wereld scheppen die je tegelijkertijd zo ongemakkelijk en nieuwsgierig maakt naar meer dan dat Shinji Mikami hier heeft neergezet. En dat is een hele goede reden om deze game zeker eens te spelen.

Deze review is geschreven door Gerard Olsder

 

Oordeel The Evil Within (PS4)

  • Graphics 75
  • Gameplay 80
  • Originality 80
  • Sound 80
  • Replay 75
  • Eindcijfer 78

Aantal keer bekeken: 12338 

Laagste prijzen voor The Evil Within (PS4)

Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van Ronnybb2
Ronnybb2 ( 571   3) 22-10-2014 20:59
Kan mij en volledig in vinden. Gewoon een solide game. En voor de liefhebber van dit genre zeker aan te raden
avatar van T.Pennings
T.Pennings ( 4006 ) 22-10-2014 21:13
Ik zit nu in chapter 9. Het heeft wel wat mankementjes, maar de sfeer is gewoon fantastisch. Tot nu toe kan ik me wel vinden in dit cijfer.
avatar van Tallon 4 NL
Tallon 4 NL ( 1842   2) 22-10-2014 21:14
Zeer sfeervolle game! Misschien wel mijn GOTY so far. Speel nu chapter 9 en vermaak me prima. Ondanks de soms technische tekortkomingen zeer aan te raden! Voelt toch stiekem een beetje als de game die Resi 5 had moeten zijn
avatar van TNB-10
TNB-10 ( 284 ) 23-10-2014 01:53
Mooie review. Ben erg benieuwd naar deze game! Met een beetje geluk over een paar dagen in huis!
avatar van EPMD
EPMD ( 7552   21) 23-10-2014 02:02
Ben nu ook bij chapter 9. De reden dat ik het nog niet heb uitgespeeld, is omdat ik dit spel alleen in de nacht speel (zoals het hoort als je een horror game speelt). Helaas kan ik niet elke nacht spelen. Maar ik denk dat ik hem dit weekend wel ga uitspelen.

Tot nu toe is The Evil Within een van mijn favoriete games van dit jaar. Als het spel iets gepolijster was geweest, had het zeker grote kans gemaakt om mijn GOTY te worden. Desondanks heb ik lang niet zo genoten van een survival-horror game.

Chapter 6 vond ik persoonlijk best bagger (past ook totaal niet in dit spel imo). Maar de overige chapters zijn top. De verschillende omgevingen zien er fantastisch uit, de boss fights zijn ook goed uitgewerkt.

Het beste van deze game is dat je soms tactisch moet nadenken hoe je een horde aan zombies voorbij komt. Want ammo is erg schaars (zeker op de survivor moeilijkheidsgraad). Na de bossfight van chapter 7 had ik letterlijk geen ammo meer. Maar in chapter 8 kom je meteen al 3 zombies tegen (of wat het ook zijn). Nu in chapter 9 heb ik ook bijna geen ammo meer...love it!!!

Qua cijfer (tot nu toe) zit ik zelf te denken aan een 8. Als hij wat gepolijster wat geweest, had dit spel met gemak meer negens gekregen.

Hoop dus écht dat Shinji met zijn team aan een vervolg gaat werken. Want het spel heeft genoeg potentie.
avatar van Smocho
Smocho ( 3090 ) 23-10-2014 08:28
Ik vind een eindcijfer van 78 wel erg mager eerlijk gezegd. Graphics een 75 kan ik ook niet echt plaatsen, ik geniet van het korrelige grindhouse effect en de vage vervormingen in het spel waar menig epilepsie patient spontaan een aanval van zou krijgen. Voor mij is dit 1 van de betere games van het jaar, enige punt van kritiek is dat ik had gewild dat de gameplay van Chapter 1 langer doorgetrokken wordt of vaker terug komt. De game wordt wel erg action orientated op een gegeven moment en dat vind ik jammer. Chapter 1, de sfeer, briljant!

De zwarte balken voegen wat mij betreft JUIST iets toe aan deze game gecombineerd met het korrelige effect wat ik hier boven noem. Ik denk dat het echt een smaak kwestie is, ik geniet iig met volle teugen en kan de kleine dingen in de game die het de sfeer geven enorm waarderen.
avatar van Db87
Db87 ( 73 ) 23-10-2014 12:04
Belangrijke tip aan iedereen die The Evil Within speelt op de console: Zorg ervoor dat het spel up-to-date is. Er is een zeer belangrijke patch uitgekomen die ervoor zorgt dat het spel soepel loopt en textures sneller inladen. Als je The Evil Within 1.0 draait (disc versie zonder updaten) krijg je last van een groot happer festijn.

Zie ook: http://youtu.be/Hm3Z_xRCt6w en http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2014-the-prepatch-evil-within-we-hope-you-will-never-play
avatar van Sigpro
Sigpro ( 1577   3) 23-10-2014 12:27
Ik vind het een leuk spel. veel mensen klagen over de zwarte balken en korrel effect.
Zwarte balken zijn idd groot maar ik stoor mij niet eraan, het is meer bedoeld als een film en ook de speler minder zicht te geven.
Korrel effect kun je verminderen of uitzetten waardoor de graphics smoother worden. Al met al een toffe game tot nu
avatar van Michel_044
Michel_044 ( 811   1) 23-10-2014 21:52
Toffe game naar mijn mening ook pittig maar houdt het leuk
avatar van Lloydirving
Lloydirving ( 285 ) 24-10-2014 18:59
Quote:
Ik vind het een leuk spel. veel mensen klagen over de zwarte balken en korrel effect.
Zwarte balken zijn idd groot maar ik stoor mij niet eraan, het is meer bedoeld als een film en ook de speler minder zicht te geven.
Korrel effect kun je verminderen of uitzetten waardoor de graphics smoother worden. Al met al een toffe game tot nu
De balken zijn helaas niet zo bedoeld maar het is een luie overzetting van de NTSC (amerikaanse en japanse) versie van het spel waar dit het standaard beeldformaat is. Verder een goede game inderdaad voor de liefhebbers maar als ze het verhaal en de karakters wat beter hadden uitgewerkt was dit wel de topper geworden die het had moeten zijn, nu helaas niet.
avatar van Tallon 4 NL
Tallon 4 NL ( 1842   2) 24-10-2014 19:12
Quote:
[..]

De balken zijn helaas niet zo bedoeld maar het is een luie overzetting van de NTSC (amerikaanse en japanse) versie van het spel waar dit het standaard beeldformaat is. Verder een goede game inderdaad voor de liefhebbers maar als ze het verhaal en de karakters wat beter hadden uitgewerkt was dit wel de topper geworden die het had moeten zijn, nu helaas niet.

Nope....de balken zijn puur en alleen bedoeld om het filmisch in beeld te brengen zodat de verhouding gelijk is aan een bioscoop weergave. Maar wat ook zeker meespeelt is dat de engine, ID Tech 5, van deze game, die normaliter makkelijk op 60 fps zou moeten kunnen draaien, zo slecht geoptimaliseerd is door Tango Gameworks, dat de zwarte balken een deel van de technische tekortkomingen verdoezelen. M.a.w., zonder balken zou de game technisch nog meer probleempjes hebben.

Zoals Eurogamer.net laatst al publiceerde, door de slechte optimalisatie is zelfs een zeer, zeer krachtige PC momenteel niet in staat om een constante 60 frames te behalen...

Quote:
Bethesda has given PC users the tools to unlock The Evil Within's built-in 30fps cap, but we couldn't help but wonder - just how much computational power is required to double the game's frame-rate and produce a sustained, consistent 60fps experience at 1080p? It turns out that our PC test rig - fitted with a Core i7 3770K overclocked to 4.3GHz and matched with 16GB of DDR3 - couldn't handle it, not even when outfitted with the GeForce GTX 980, the fastest single-chip graphics card available on the market today.

Kortom: filmische weergave was min of meer de bedoeling van de devs en het feit dat de engine met de zwarte balken enige foutjes kon oppoetsen was wellicht mooi meegenomen.

Ondanks dit alles...zeker in mij GOTY top 5.
avatar van Lloydirving
Lloydirving ( 285 ) 24-10-2014 21:59
Nope....de balken zijn puur en alleen bedoeld om het filmisch in beeld te brengen zodat de verhouding gelijk is aan een bioscoop weergave. Maar wat ook zeker meespeelt is dat de engine, ID Tech 5, van deze game, die normaliter makkelijk op 60 fps zou moeten kunnen draaien, zo slecht geoptimaliseerd is door Tango Gameworks, dat de zwarte balken een deel van de technische tekortkomingen verdoezelen. M.a.w., zonder balken zou de game technisch nog meer probleempjes hebben.

Zoals Eurogamer.net laatst al publiceerde, door de slechte optimalisatie is zelfs een zeer, zeer krachtige PC momenteel niet in staat om een constante 60 frames te behalen...


Uiteraard zegt de maker van de game dat dit de reden is maar je wou mij toch niet zeggen dat je dat echt geloofd? Gewoon een slap excuus...
avatar van EPMD
EPMD ( 7552   21) 25-10-2014 00:49
Eerlijk gezegd heb ik mij geen moment gestoord aan de zwarte balken.

Je wordt zo in de game gezogen, dat het mij niet eens opvalt
avatar van ArdiBacardi
ArdiBacardi ( 2443   3) 25-10-2014 14:45
Geweldige game, terug naar RE4! Zelfs dat logo wat je overal tegenkomt, doet me denken aan de cultus van RE4. Dit is zeker mijn GOTY.
avatar van Tallon 4 NL
Tallon 4 NL ( 1842   2) 25-10-2014 18:59
Quote:

Uiteraard zegt de maker van de game dat dit de reden is maar je wou mij toch niet zeggen dat je dat echt geloofd? Gewoon een slap excuus...

Gast...dat zijn uitspraken door wizkidz op o.a. Eurogamer, Neogaf, Beyond 3D en RPS.
Dat geloof ik i.d.d. eerder dan het verhaal wat jij hier hebt gepost.
Maarrrr... jij weet het dus beter. Lol.

Verder gaat de maker van de game totaal niet op in kwesties als deze. Zij houden zich stil. Misschien was dat ook een tip voor jou geweest, want je verhaal slaat als een slappe lul op een drumstel.
avatar van The_Gamer
The_Gamer ( 2834 ) 25-10-2014 19:40
Quote:
Eerlijk gezegd heb ik mij geen moment gestoord aan de zwarte balken.

Je wordt zo in de game gezogen, dat het mij niet eens opvalt
Klopt, geen last van gehad. Bij films maakt het me niet uit, en hier ook niet. Vind het een beetje gezeur als ik heel eerlijk ben.
avatar van Bonecrusher
Bonecrusher ( 3280   6) 25-10-2014 19:44
Quote:
[..]

De balken zijn helaas niet zo bedoeld maar het is een luie overzetting van de NTSC (amerikaanse en japanse) versie van het spel waar dit het standaard beeldformaat is. Verder een goede game inderdaad voor de liefhebbers maar als ze het verhaal en de karakters wat beter hadden uitgewerkt was dit wel de topper geworden die het had moeten zijn, nu helaas niet.

Hahaha, wat een dom onzinverhaal...

Dit probleem bestaat alleen bij de oude CRT TV's, bij snes games ofzo, sinds we allemaal wereldwijd op LCD zitten te gamen bestaat dit hele balken probleem allang niet meer..

Echt waar, gewoon onzin verzinnen, verschrikkelijk zeg...
avatar van Sigpro
Sigpro ( 1577   3) 27-10-2014 09:21
Quote:
[..]

De balken zijn helaas niet zo bedoeld maar het is een luie overzetting van de NTSC (amerikaanse en japanse) versie van het spel waar dit het standaard beeldformaat is. Verder een goede game inderdaad voor de liefhebbers maar als ze het verhaal en de karakters wat beter hadden uitgewerkt was dit wel de topper geworden die het had moeten zijn, nu helaas niet.

Hoe verzin je het? Je zit gewoon BS te vertellen!
avatar van Yojimbro
Yojimbro ( 16518 ) 27-10-2014 09:29
Quote:
[..]


Hoe verzin je het? Je zit gewoon BS te vertellen!

Laat hem Bart Smit vertellen als ie dat wilt!
avatar van Hakker
Hakker ( 37 ) 27-10-2014 13:12
Quote:
[..]

De balken zijn helaas niet zo bedoeld maar het is een luie overzetting van de NTSC (amerikaanse en japanse) versie van het spel waar dit het standaard beeldformaat is. Verder een goede game inderdaad voor de liefhebbers maar als ze het verhaal en de karakters wat beter hadden uitgewerkt was dit wel de topper geworden die het had moeten zijn, nu helaas niet.
Het heeft niks met NTSC te maken. NTSC is puur hoe het beeld wordt opgebouwd in dit geval 480p met 29,97 fps
De zwarte balken heeft te maken met aspect ratio en dat is compleet ongerelateerd aan regio danwel welke beeldtechniek wordt gebruikt.
Daarnaast bestaat er geen "standard" aspect ratio. zelfs bij films zijn er een stuk of 50 verschillende al zijn de meest voorkomen wel 1,33:1(oude CRT) 1,66:1(origineel 35mm waarin aardig wat Disneyfilms in zitten) 1,78:1(16:9 oftewel je huidige TV) 1,85:1(nieuwere 35mm wat nu ook nog redelijk veel gebruikt wordt) en 2,35:1(oude 35mm anamorphic standard welke tot 1970 voornamelijk werd gebruikt)
2,39:1/2,40:1 (de nieuwe anamorphic standard wat oa The Evil Within met de borders laat zien.)
Dit zijn slecht 6 van de meest gebruikte standarden maar er zijn er veel meer alleen hier heb je er de meeste mee. Computer monitoren wijken vaak weer net iets af. Je heb 4:3 wat 1,33:1 is en 1,78:1 wat 16:9 is voor monitoren maar bv 21:9 is weer 2,37:1 en 16:10 is 1,60:1 welke je niet in de film industrie zal tegenkomen.

Dit allemaal gezegd hebbende is het best een goed spel, de grain had wel wat minder gemogen want die is wel heel nadrukkelijk aanwezig en soms is de camera compleet bagger, maar zeker voor de genrefans wel een titel om mee te pakken.
avatar van Sigpro
Sigpro ( 1577   3) 27-10-2014 13:43
Quote:
[..]

Het heeft niks met NTSC te maken. NTSC is puur hoe het beeld wordt opgebouwd in dit geval 480p met 29,97 fps
De zwarte balken heeft te maken met aspect ratio en dat is compleet ongerelateerd aan regio danwel welke beeldtechniek wordt gebruikt.
Daarnaast bestaat er geen "standard" aspect ratio. zelfs bij films zijn er een stuk of 50 verschillende al zijn de meest voorkomen wel 1,33:1(oude CRT) 1,66:1(origineel 35mm waarin aardig wat Disneyfilms in zitten) 1,78:1(16:9 oftewel je huidige TV) 1,85:1(nieuwere 35mm wat nu ook nog redelijk veel gebruikt wordt) en 2,35:1(oude 35mm anamorphic standard welke tot 1970 voornamelijk werd gebruikt)
2,39:1/2,40:1 (de nieuwe anamorphic standard wat oa The Evil Within met de borders laat zien.)
Dit zijn slecht 6 van de meest gebruikte standarden maar er zijn er veel meer alleen hier heb je er de meeste mee. Computer monitoren wijken vaak weer net iets af. Je heb 4:3 wat 1,33:1 is en 1,78:1 wat 16:9 is voor monitoren maar bv 21:9 is weer 2,37:1 en 16:10 is 1,60:1 welke je niet in de film industrie zal tegenkomen.

Dit allemaal gezegd hebbende is het best een goed spel, de grain had wel wat minder gemogen want die is wel heel nadrukkelijk aanwezig en soms is de camera compleet bagger, maar zeker voor de genrefans wel een titel om mee te pakken.

Grain kan je verminderen of helemaal uit zetten