Om te beginnen wil ik eerst even vertellen dat de PSP versie van De Sims 2 totaal anders is dan de PC versie en de consoleversies. EA heeft de PSP versie namelijk stevig op de schop genomen. Het is nu niet langer meer het hoofddoel om een eigen huis te bouwen, een gezinnetje te stichten en je sims happy te houden. In plaats daarvan focust de PSP versie zich op missies die je moet voltooien. Denk hierbij bijvoorbeeld aan met bepaalde sims praten en opdrachten voor ze uitvoeren, mysteries ontrafelen en de verschillende buurten waarin je kunt spelen verkennen. Naast dit nieuwe element spelen de oude elementen natuurlijk ook nog een rol, maar ze zijn door ontwikkelaar Maxis meer naar de achtergrond verplaatst dan in de vorige delen.
Zo gauw je de Sims 2 UMD in je PSP plaatst wordt je, na je FirmWare geupdate te hebben naar versie 2.5, allereerst getrakteerd op een zwart laadscherm wat zo’n 15 à 20 seconden blijft staan. Nadat je, onderbroken door laadtijden, je sim hebt gemaakt begin je pas echt met de game. Je rijdt door de woestijn als je auto plotseling besluit de geest te geven. Gelukkig zit er in de buurt een garage waar je je auto kan laten repareren. Achteraf blijkt dit niet zo gelukkig, want de garage met jouw auto erbij verdwijnt zomaar in het niets. Na wat slijmen bij de locale politiecommissaris wil hij je wel een lift geven naar Strangetown, de buurt waar het huis staat dat je net aangeschaft hebt. Eenmaal daar aangekomen krijg je je eerste quests. Je kunt deze quests, je behoeftes, je vaardigheden en je items bekijken door op select knop te drukken. De rest van de besturing is ook vrij simpel: je bestuurd je sim direct met de D-pad of met de analoge stick. Acties voer je uit met de X knop en je kunt je verlangens bekijken door op de knop te drukken. Om je sim zich goed te laten voelen moet je regelmatig deze verlangens (bijv. hoger worden in een bepaalde skill of een hamburger koken) voldoen. Doe je dit niet, dan zal je sim een stuk moeilijker kunnen communiceren met andere sims. Hoe goed je sim zich voelt kan je zien aan een welbekende ‘sims-diamant’, die rood (slecht), groen (normaal), goud (goed) of platina (uitstekend) wordt.
Het communicatiesysteem is totaal omgegooid. Je zit niet langer te wachten als de sims met elkaar aan het praten zijn, je moet het gesprek zelf sturen. Boven de sim waarmee jouw sim aan het praten is verschijnt, zoals ook in de vorige delen, een praatwolkje met een icoontje erin. Nu had dit eerst geen functie, maar op het moment dat het praatwolkje bij de andere sim verschijnt, verschijnen er onder in je scherm 3 praatwolkjes. Eentje is toegewezen aan de knop, eentje aan de X knop en eentje aan de O knop. Eén van deze praatwolkjes is dezelfde als die boven het hoofd van de sim waarmee je aan het praten bent, de andere twee zijn anders. Om het gesprek goed te laten verlopen moet je hetzelfde praatwolkje kiezen als boven het hoofd van de andere sim staat. Dit systeem wordt gebruikt in zowel het gewone praatsysteem (vriendschappelijk) als in het flirtsysteem en het intimideersysteem. Op zich zou dit systeem heel goed kunnen werken, ware het niet dat de laadtijden weer roet in het eten gooien. Elke keer nadat je op de (al dan niet) juiste knop hebt gedrukt, moet de PSP een aantal seconden laden. Deze laadtijden zijn behoorlijk storend, zeker omdat er af en toe nog geladen wordt terwijl je op dat moment een keuze moet maken. Door het laden reageert je PSP veel minder snel of zelfs helemaal niet, terwijl de tijd gewoon doorloopt.
Het mag dus wel duidelijk zijn dat de laadtijden het speelplezier in De Sims 2 redelijk belemmeren. Behalve tijdens de gesprekken moet er ook steeds geladen worden als je een huis in of uit gaat, of naar een andere buurt gaat. Deze laadtijden variëren van 5 seconden tot soms wel 20 seconden. Het is begrijpelijk dat games moeten laden, maar zo lang is echt overdreven, vooral in deze hoeveelheden.
Met de gameplay zelf is het dus wel in orde. Naast de missies die je af moet werken bevat De Sims 2 ook nog een aantal minigames. Een voorbeeld hiervan is een minigame waarbij je zombies plat moet meppen door op het goede moment op de goede knop te drukken. Ook liggen door de verschillende buurten en huizen heen zogenaamde ‘secrets’ verscholen. Deze secrets kan je verkopen aan verschillende personages die je in de game tegenkomt. Deze secrets kunnen over allerlei verschillende onderwerpen gaan. Je kan ook secrets van personages te weten komen. Deze kan je alleen niet vinden, maar je zal ze moeten krijgen door het personage succesvol te intimideren. Als je ervoor kiest om deze persoonlijke secrets te verkopen zal de persoon waarvan de secret afkomstig is nog bozer worden dan hij of zij al was. Het is dus een kwestie van prioriteiten stellen. Wat is belangrijker: geld verdienen of je relatie met die persoon?
Met het uiterlijk van De Sims 2 zit het ook wel goed. De graphics zijn niet onder- of bovenmaats en het geluid is ook goed. Het komt in de buurt van PlayStation 2 kwaliteit, maar het is het net niet helemaal. Er zitten een aantal grafische bugs in, verder niet al te erg, en het geluid klinkt wat blikkerig maar dat is niet echt storend. Ook de framerate loopt op een stabiele snelheid en je hebt vrijwel nooit last van framedrops.
Als laatste had ik de multiplayermode die in De Sims 2 zit nog willen bespreken, maar helaas kon ik niemand in mijn omgeving vinden die de game had. Die blijf ik jullie dus schuldig, al ben ik ervan overtuigd dat in ieder geval de fans er plezier aan zullen beleven.
Conclusie
De Sims 2 voor de PSP is puur qua opzet een succesvolle conversie geworden. Het missiesysteem brengt de nodige verfrissing met zich mee en het is leuk om eens wat anders te doen dan alleen maar huizen bouwen, inrichten en voor je sims zorgen. De laadtijden trekken de score echter flink omlaag, je zit gewoon de helft van de tijd naar een ladende UMD te luisteren. Mensen die graag een draagbaar avontuur van De Sims willen spelen en geen bezwaar hebben tegen laadtijden raad ik aan deze game te kopen. Heb je hier geen zin in dan raad ik je aan te wachten op een volgende Sims game voor de PSP, die er ongetwijfeld gaat komen.
Oordeel The Sims 2 (PSP)
- Graphics 80
- Gameplay 60
- Originality
- Sound 80
- Replay 70
- Eindcijfer 62