Tony Hawk, hoeveel tussenuren heb ik niet met jou doorgebracht. Samen met drie vrienden speelden we om de beurt je multiplayer modes. Horse, Trick Attack en Graffity deden ons gillen als kleine meisjes terwijl we, allemaal het liefst als jou spelend, elkaar probeerden af te troeven met de vetste tricks. En ’s avonds terwijl we ons huiswerk moesten doen, oefenden we stiekem om de volgende dag nóg hogere scores neer te zetten. Voel je dan ook vooral niet persoonlijk aangevallen, Tony, als je de rest van deze review leest.
Tony Hawk’s Pro Glitcher?
Voordat je nieuwste game, Tony Hawk's Pro Skater 5 (THPS5), bij mij door de brievenbus werd geschoven, heb ik online al het nodige gelezen en gezien. Eurogamer had een glitchvideo samengesteld waarin THPS5 een bijna onspeelbare game lijkt en zelfs het Activision logo kwam niet glitchvrij door de test. Wat dat betreft heb ik goed nieuws voor je Tony: het spelen van je game viel mij wat dat betreft heel erg mee. Naast wat kleine foutjes die je ook in de oude THPS games wel eens zag, ben ik niets wereldschokkends tegengekomen.
En ook toen ik het eerste level startte was ik nog positief. Na jaren geen THPS te hebben aangeraakt, zat ik er meteen in. Manuals, reverts en dikke combo’s: ze rolden er zo uit. Je zou ongetwijfeld trots op me zijn geweest. Het is dan ook duidelijk dat Robomodo goed naar je heeft geluisterd en de basis van je oude games redelijk intact is gebleven. Helaas moet ik nu ook eerlijk zijn en heb ik hiermee eigenlijk al het positieve over THPS5 al gezegd. Het spijt me Tony, maar THPS5 is verder op bijna ieder vlak een gemiste kans.
Eenzaam in de menigte
Wanneer je een level start, begin je in een soort open online versie, waar tientallen andere spelers ook aan het rondskaten zijn. Kijk Tony, ze lijken allemaal op jou! Verspreid over het level vind je diverse missies die je samen met andere spelers, of alleen kan spelen. In de praktijk vond ik het echter heel moeilijk om samen te spelen. Daarvoor moet je namelijk eerst een party maken, maar als je geen vrienden hebt met THPS5 (en ik begrijp dat jij geen tijd had, Tony), moet je een willekeurige speler uitnodigen die toevallig ook op dat moment in het level aan het rondskaten is. Het is me één keer gelukt om dit voor elkaar te krijgen, maar toen wilde de missie niet starten. Nogal een tegenvaller dus. Die hele online integratie heeft dus eigenlijk geen enkel doel.
Maarja, zo erg is het ook niet om in je eentje te spelen! Met frisse moed begon ik over het level verspreide ijsjes te verzamelen, ballen uit het zwembad te skaten en bepaalde afstanden te grinden of te manualen waarbij de trickmultiplier je score verhoogt. Toch begonnen er ook wel wat irritaties op te duiken: iedere keer als ik een andere missie wilde doen, moest ik weer terug naar het online level. En als het even niet goed ging, was snel herstarten er niet bij: je bent zeker 10 seconden bezig met menu’s navigeren, bevestigen en wachten tot alles is geladen.
Ik begrijp dat je in het echt ook niet direct bovenaan de half-pipe start, maar dát maakte je games juist zo leuk om te spelen, Tony. Supersnel herstarten om de uitdaging nog eens aan te gaan. Ondertussen had ik wel uitgevonden dat ik de missies ook vanuit een menu kon selecteren. Wel meer spelers hadden dit uitgevonden. Die staan allemaal als een kluitje zombies bij het begin van het level. En als ik mijn nieuwe skill points wilde toepassen, of vrijgespeelde kledingstukken aantrekken, dan moest ik helemaal terug naar het titelscherm. Dat is toch niet handig, Tony?
Steeds meer tekortkomingen
Voor elke missie krijg je een rating van een tot drie sterren, afhankelijk van hoe goed je het hebt gedaan. Heb je genoeg sterren, dan unlock je het volgende level. Dit merk je doordat je een achievement behaalt. In de game zelf wordt het op geen enkele manier medegedeeld. Dit is typisch voor THPS5, waarbij alles zonder enig enthousiasme wordt voorgeschoteld. Dat enthousiasme ontbreekt ook bij de volgende levels. Je krijgt gewon weer dezelfde missies, terwijl ze de eerste keer al niet zo bijzonder leuk waren om te doen. Ze zijn deze keer alleen iets moeilijker en in een andere omgeving. Er wordt daarbij veel te weinig gebruik gemaakt van de unieke eigenschappen van een level. Is dat wel het geval, dan vallen de levels vaak al snel door de mand. Er zijn geen interactieve elementen zoals in vorige THPS games en de lijnen waar je gebruik van moet maken om te grinden en tricks aan elkaar te rijgen, doen vaak erg standaard aan. Vaak lijken ze je zelfs te hinderen bij het behalen van de missie. Ik had verwacht dat je juist hier wel wat van jouw expertise had kunnen toepassen, Tony.
Naarmate de missies moeilijker worden, merk je steeds meer van de tekortkomingen in THPS5. Je skater reageert net niet goed genoeg om de complexere tricks en combo’s goed uit te voeren en de slechte frame rate doet daar nog een schepje bovenop. Ook doet je skater vaak net niet wat je verwacht. De nieuwe slam mechanic, waarmee je extra snel kan landen, draagt hieraan bij. Doordat deze onder dezelfde knop zit als grinden, eindig je vaak net vóór het hekje waar je op wil grinden, in plaats van erop. Vooral het ruimtelevel is een ware opoffering om te spelen. De slechte frame rate, lage zwaartekracht en slechte zicht door alle lichtjes, rookwolkjes en elektriciteitseffecten, maken het ronduit onmogelijk de missies zonder frustratie te behalen.
En de muziek en graphics dan?
Tja… sorry Tony, weer een onvoldoende. De graphics zouden niet misstaan als vroege PS3/X360-titel. Bovendien ziet alles eruit alsof het is opgebouwd uit de meest gestandaardiseerde bouwblokjes, die je ook kan gebruiken om zelf levels te bouwen. Ongeïnspireerd is ook hier weer het codewoord. De muziek vond ik goed te pruimen, al kan ik me voorstellen dat sommige gamers de rock- en metaltracks wat te hard vinden. Kon je in de vroegere THPS-games dan ook bepaalde nummers aan- of uitzetten, is er nu op dat gebied niets aan opties te vinden. Ik kan zelfs nergens vinden welk nummer er wordt gespeeld of van welke artiest het is. Bovendien ben je vrij snel door de selectie heen. Uiteindelijk heb ik zelf maar een CDtje opgezet.
Tony’s zwanenzang?
Tony, ik heb vernomen dat je contract met Activision eind dit jaar afloopt. Ik hoop dat deze game je reputatie niet zo erg heeft geschaad, dat niemand anders jouw volgende game wil ontwikkelen. Ik denk namelijk dat ergens onder de rotzooi goede gameplay te vinden is, die een gepassioneerde ontwikkelaar en zorgzame uitgever tot een mooie game zouden kunnen maken, die je vroegere games eer aan doet. Ik hoop dat je het niet erg vindt dat ik ondertussen iedereen afraad je nieuwste game te kopen. Je moet begrijpen dat vooral budgetgamers erg kritisch zijn over de waarde van games. De nutteloze online integratie, beperkte opties, ouderwetse graphics en algemene ongeïnspireerdheid zijn ons geld niet waard.
Deze review is geschreven door Chris van Breda.
Oordeel Tony Hawk's Pro Skater 5 (PS4)
- Graphics 50
- Gameplay 60
- Originality 30
- Sound 60
- Replay 50
- Eindcijfer 45