Een kijkje in de keuken bij Naughty Dog
De imposante collectie is binnen slechts achttien maanden ontwikkeld. Dat lijkt niet zo gek lang. Zeker niet als je beseft dat het archeologische werk (zo noemde Arne Meyer het) van het eerste deel, Drake’s Fortune, alleen al zo’n vier maanden in beslag nam. Gestructureerd werken is meestal niet het sterkste punt van gameontwikkelaars. Zo kwam het voor dat bepaalde geluidsfragmenten volledig opnieuw zijn opgenomen omdat niemand meer wist waar de originele fragmenten verstopt waren. Ook de oorspronkelijke code van Drake’s Fortune moest ergens uit een stoffig hoekje vandaan gehaald worden. Gelukkig vonden ze deze terug op een server die al een tijdje offline gehaald was. Afijn, tijdens de eerste vier maanden gingen er behoorlijk wat telefoontjes en mailtjes overheen voordat er goed en wel begonnen kon worden. Gelukkig ging het hercoderen van het tweede en derde deel iets voorspoediger. Het grootste deel van de ontwikkeling van de collectie heeft Naughty Dog trouwens uitbesteed aan Bluepoint Games, onder andere bekend van de remasters en ports van The God of War Collection, Ico & Shadow of the Colussus en Titanfall.
Wat is er anders?
Tot zover het kijkje. Jullie zijn natuurlijk vooral benieuwd naar de vernieuwingen die U:tNDC biedt. Deze alinea begint bij remasters vaak hetzelfde; de graphics zijn opgepoetst, de resolutie is 1080p, de framerate is omhoog gegaan naar 60 FPS en de schaduw- en lichteffecten zijn aangepakt. Vaak is dit standaard geneuzel en bij sommige remasters (kuch… God of War III) zijn de verschillen minimaal. In het geval van de Uncharted games is dit niet zo. Ik ben erg verrast hoe lekker de drie games wegspelen. De framerate is super stabiel en dat zorgt er bijna voor dat de game als nieuw aanvoelt. Tijdens het spelen kreeg ik regelmatig kriebels in mijn buik, het voelde haast als een eer dat ik het geweldige verhaal van Uncharted opnieuw mocht beleven. Waar de PS3-versies (vooral van Drake’s Fortune) soms wat klungelig aanvoelen, voelen de PS4-versies juist heerlijk soepel aan. Zo soepel zelfs, dat het springen af en toe wat zweverig oogt, maar dit terzijde.
Over de graphics vertelt Arne Meyer dat de textures van het derde deel, Drake’s Deception, als beginpunt voor zowel de ingame beelden als de cinematics zijn genomen. Arne noemt dit bewust een beginpunt want de PS4 heeft veel meer rekenkracht dan de PS3 waardoor ze de lat nog een aardig stukje hoger legden. Aan de omgevingen is helaas niks extra’s toegevoegd. Hoewel de originele Uncharted games op het moment van uitbrengen heel vol en levendig aanvoelden is dat nu eigenlijk een beetje gedateerd. Ik had graag gezien dat er wat meer vogels door de lucht vlogen, er wat extra fauna in de verte liep of dat er wat meer wapens beschikbaar waren. Naughty Dog stelt echter dat ze trouw willen blijven aan de originele games. Dit is waar de fans van houden en dit is wat ze in het verleden veel prijzen heeft opgeleverd. Daar valt best wat voor te zeggen natuurlijk maar persoonlijk had ik gehoopt op meer upgrades dan slechts de standaard visuele trucjes en de nieuwe gamemodes.
Nieuwe gamemodes?
Yep, er zijn dus wat nieuwe gamemodes geïntroduceerd, ik zal ze kort uitleggen.
Allereerst is er de Brutal Mode. In de originele games is ‘crushing’ het moeilijkste niveau. Crushing is nu direct speelbaar, en wanneer je de game op dit niveau uitspeelt unlock je de Brutal Mode. Bij het ontwikkelen van deze ultieme moeilijkheidsgraad hebben de Quality Assurance Testers de game uit moeten spelen. Wanneer het zelfs hun te moeilijk werd dook het team de code in om het iets makkelijker te maken. Aspecten die deze moeilijkheidsgraad zo lastig maken zijn een ultiem agressieve AI, een realistischere health regeneration en ook is de aim assist hier bijna volledig uitgeschakeld. Wanneer het jou lukt om de game op Brutal Mode uit te spelen kan je je dus meten met de QA-testers van Naughty Dog en Bluepoint Games. Heb je hier geen zin in of vind je dit te lastig? Geen probleem, de gekoppelde trophies heb je niet nodig om de platinum trophies (je kan voor elk deel een aparte platinum trophy behalen) te bemachtigen
De tweede nieuwe gamemode is het tegenovergestelde van de brutal mode, namelijk de Explorer Mode. Volgens Meyer is het zelfs voor je zusje en je moeder mogelijk om de games uit te spelen op dit niveau. Health Regenation vindt bijna direct plaats en de aim assist zal je helpen om lekker veel headshots te kunnen maken. Ideaal dus als je, net als ik, een vriendin hebt die niet van gamen houdt omdat ze er niet zo goed in is.
Tot slot hebben Naughty Dog en Bluepoint games een Speedrun en een Photo Mode toegevoegd. Dit zijn twee modussen die de laatste jaren behoorlijk aan populariteit gewonnen hebben. De Speedrun Mode is niet veel meer dan een klok onder in beeld, als je de levels uitgespeeld hebt kan je in een lijst checken op welke plaats je staat ten opzichte van je vrienden. Trouwens, er zijn nog meer statistieken die je kan vergelijken met je vrienden zoals het aantal headshots dat je hebt gemaakt in elk deel. Best leuk maar ook dit is geen baanbrekende vernieuwing helaas. De Photo Mode behoeft weinig verdere uitleg denk ik.
Waar is de multiplayer gebleven?
Helaas, de multiplayer is er volledig uitgehaald. Arne Meyer geeft als reden dat ze graag willen dat alle fans straks de multiplayer van Uncharted 4 gaan spelen. “Door het schrappen van de multiplayer functie voorkomen we dat de fans van multiplayer games verspreid raken over de drie versies. We willen graag dat de gehele community straks te vinden is in de multiplayer mode van Uncharted 4”, zegt Meyer. Persoonlijk speel ik dit soort games uitsluitend voor de single player. Ik vraag me dan ook af of er in onze Budgetgaming community uberhaupt veel mensen zijn die dit soort games voor de multiplayer spelen? Laat het weten in de comments. Oh, je hebt trouwens ook pech als je fan bent van Uncharted: Golden Abyss voor de PlayStation Vita. Deze zit namelijk ook niet in de collectie.
Conclusie
Uncharted: The Nathan Drake Collection biedt niet echt veel nieuwe dingen. Ik vind het erg jammer dat er geen nieuwe omgevingen, diersoorten, schatten of wapens zijn te ontdekken. Toch slaat het nergens op om te klagen over deze geweldige collectie. Qua replaywaarde zat het al goed door de vele collectibles, maar met de nieuw geïntroduceerde Brutal en Speedrun Modes kan je ook best een tijdje zoet zijn. Naughty Dog en Bluepoint Games hebben alle drie delen behoorlijk opgepoetst en voor 60 euro krijg je drie van de beste games uit de Playstationgeschiedenis. U:tNDC speelt heerlijk weg en is het perfecte opwarmertje voor het vierde en tevens laatste deel. De Uncharted kriebels zijn weer helemaal terug. Eigenlijk durf ik wel te stellen dat dit gewoon de beste remastered collectie is die er op dit moment op de markt is.
Deze review is geschreven door Rick van der Linden.
Oordeel Uncharted: The Nathan Drake Collection (PS4)
- Graphics 80
- Gameplay 95
- Originality 80
- Sound 90
- Replay 90
- Eindcijfer 87