Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS
Vampyr (PS4)
68 100 1

Review Vampyr (PS4)

1918, Londen. De stad gaat gebukt onder een griepepidemie. Dokter Jonathan Reid keert terug van de oorlog in Frankrijk en wordt gebeten. Jonathan herrijst met een enorme bloedlust en blijkt een vampier te zijn. Wat gaat hij nu doen? Toegeven aan de bloedlust en mensen leegzuigen? Of toch de goede dokter spelen en mensen proberen te genezen van de griep?



Dat is het begin van Vampyr, een actie-RPG van studio DONTNOD Entertainment, beter bekend van Life is Strange. Life is Strange kwam drie jaar geleden uit op de PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360, Xbox One en PC, eind vorig jaar op iOS, en binnenkort op Android. Bij Life is Strange lag de focus sterk op het verhaal en de keuzes die daarin gemaakt moesten worden. Dit is anders bij Vampyr. De verhaalkeuzes keren terug, maar er moet nu ook gevochten worden en het Londen van Vampyr is een open wereld die verkend moet worden.

Vers bloed
Het verhaal draait om Jonathan Reid, de net herrezen vampier die verschillende vragen heeft: Wat is hij nu precies? Wie heeft hem gemaakt? Wat heeft de pandemie veroorzaakt? Is er een medicijn tegen de pandemie? Tijdens de zoektocht naar de antwoorden op al deze vragen moet er veel gesproken worden met alle verschillende personages. Tijdens deze gesprekken zullen er keuzes gemaakt moeten worden en met de gevolgen ervan zul je moeten leren leven. Het verhaal van Vampyr is het beste aan het gehele spel. Het is goed geschreven en de dialogen en achtergronden met de verschillende karakters zijn interessant en geven motivatie om verder te spelen. Wat wel opvalt tijdens de gesprekken met de karakters is dat de lipsynchronisatie vaak totaal niet klopt. Dit is wel een gemis, want de voice acting met de Briste accenten is juist erg goed.



Bloed vergieten of niet?
Het Londen van Vampyr is opgedeeld in vier districten. In ieder district bevinden zich bewoners die jouw hulp goed kunnen gebruiken. Door met de bewoners te praten kan er meer informatie verkregen worden over hun motivaties om te blijven in deze helse stad. De bewoners hebben allemaal hun eigen problemen waar ze hulp bij kunnen gebruiken. Sommige personages zijn ziek en hebben een medicijn nodig, anderen zijn bepaalde spullen verloren of hebben iets nodig. Hier komt de dualiteit van Vampyr om de hoek kijken. Aan de ene kant kun je de bewoners netjes helpen en genezen van hun ziektes, maar aan de andere kant kan er ook voor gekozen worden om de bewoners leeg te zuigen. Dit levert extra vaardigheidspunten op die je goed kunt gebruiken. Zieke bewoners leveren minder vaardigheidspunten op. Dus als je van plan bent om hun bloed te drinken is het verstandig om de bewoners eerst te genezen. De keuze om de bewoners niet te genezen kan je duur komen te staan. Wacht te lang en het district raakt steeds meer en meer geïnfecteerd. Op een gegeven moment vluchten de bewoners en is de optie om Jonathan te voeden met hun bloed voor meer vaardigheidspunten niet meer mogelijk.



De vaardigheidspunten worden gebruikt om de vampierkrachten van Jonathan te versterken. Doordat Jonathan een vampier is beschikt hij over bovennatuurlijke manieren om aan te vallen. Zo kan hij het bloed van zijn vijanden laten koken of stopzetten, waardoor ze tijdelijk verlamd worden en makkelijker een pak slaag kunnen krijgen. Jonathan beschikt over een vampierenklauw en natuurlijk kan hij zijn vijanden bijten om zich te goed te doen aan hun bloed.
Het gevechtssysteem is vrij standaard voor een actie-RPG. Je hebt een levensbalk, een balk voor het uithoudingsvermogen van Jonathan en een bloedbalk. De bloedbalk wordt gebruikt voor de verschillende vampierkrachten en wordt aangevuld als Jonathan wat bloed opdrinkt van zijn vijanden. Verder zijn er allemaal verschillende wapens te vinden en te gebruiken, zodat je naar hartenlust kunt experimenteren om te zien wat er in jouw speelstijl past.

Bloederige gevechten
Het Londen van Vampyr zit vol met vijanden die Jonathan liever dood dan levend zien. Hier komt het realisme van het verhaal van Vampyr niet helemaal lekker uit de verf. Willekeurige vijanden zien van een afstand dat Jonathan een vampier is terwijl de bewoners van de verschillende wijken over het algemeen geen flauw idee hebben dat ze te maken hebben met een bloedzuiger (Dat terwijl het hoofd van Jonathan er niet helemaal gezond uitziet, maar blijkbaar is dat geen probleem). Er is geen snelle manier om door Londen te verplaatsen, dus alles moet te voet en dat levert onnodig veel gevechten op die weinig tot geen vaardigheidspunten opleveren. De baasgevechten daarentegen zijn goed uitgewerkt en haalden soms het bloed onder mijn nagels vandaan. De gewone vijanden zijn ook geen watjes en kunnen Jonathan met gemak in een paar klappen doden. Wees dus altijd op je hoede bij het verkennen van de straten van Londen!



Doodgebloed
Grafisch en technisch valt Vampyr soms een beetje door de mand. De sfeer en de omgevingen in Londen zijn echt fantastisch, ondersteund door een goede belichting en juiste melancholische muziek. Aan de andere kant zien sommige gezichten van karakters eruit alsof ze nog uit het begin van de PlayStation 3-periode afkomstig zijn. Dit is nogal hinderlijk als er veel gepraat moet worden met de personages. Technisch zit Vampyr ook net niet helemaal lekker in elkaar; de laadtijden op de PlayStation 4 zijn erg lang (soms wel 30+ seconden). Vampyr bevroor ook meerdere keren. Om dit op te lossen moest het spel ofwel opnieuw opgestart worden en soms na anderhalve minuut wachten kon er weer verder gespeeld worden. Dit kan natuurlijk verholpen worden met een paar updates, maar bederft het spelplezier wel een beetje.



Het bloederige einde
DONTNOD Entertainment heeft met Vampyr veel hooi op zijn vork genomen en is er deels in geslaagd om een goed spel af te leveren. De constante morele kwesties die Jonathan heeft zijn interessant, net zoals de diepgang van de achtergronden en de relaties tussen de bewoners. Helaas wordt deze fantastische verhaalvertelling soms tegengehouden door iets te overvloedige en soms frustrerende gevechten. Dit samen met de wisselende grafische en technische prestaties zorgt ervoor dat Vampyr de middelmaat niet kan ontstijgen.
 

Deze review is geschreven door Pascal Jongsma.

 

Oordeel Vampyr (PS4)

  • Graphics 65
  • Gameplay 60
  • Originality 80
  • Sound 75
  • Replay 60
  • Eindcijfer 68

Aantal keer bekeken: 10208 

Laagste prijzen voor Vampyr (PS4)

Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van Selvmortsydd
Selvmortsydd ( 3795 ) 08-06-2018 16:53
Was er al bang voor, typisch een titel die je voor een joetje meepakt..
avatar van Marty84
Marty84 ( 2898   22) 08-06-2018 17:23
Ik heb geen enkele vastloper gehad in Vampyr. Wel op het eind van het spel dat je snel van district naar district gaat er tussen even geladen moet worden (ongeveer 5 seconde) (speel wel op de pro)
avatar van Quorumz
Quorumz ( 124 ) 08-06-2018 18:29
jammer, had goede hoop..maar wacht wel tot ie onder de 20 euro digitaal te vinden is op de x1
avatar van Gunghir
Gunghir ( 6151   18) 08-06-2018 19:21
Quote:
Was er al bang voor, typisch een titel die je voor een joetje meepakt..
http://nl.wikipedia.org/wiki/Joetje
avatar van Shadowx
Shadowx ( 271 ) 08-06-2018 22:02
Mensen vergeten dat een review een persoonlijke mening is, of springen jullie ook van het dak als de review dat zegt.... zeker .
avatar van Sgt_PowerColt
Sgt_PowerColt ( 6736   4) 08-06-2018 22:17
Deze nemen we een keer mee in de opruiming.
avatar van LostBoyNL
LostBoyNL ( 1693   39) 09-06-2018 01:15
Quote:
Mensen vergeten dat een review een persoonlijke mening is, of springen jullie ook van het dak als de review dat zegt.... zeker .

Precies, ik beoordeel de games lekker zelf!
avatar van Wargirl007
Wargirl007 ( 714   1) 09-06-2018 08:25
Bedankt voor de review, ik denk dat ik h'm oversla. Ook even de gameplay bekeken op Youtube. Is niet helemaal mijn soort game, denk ik. Misschien dat ik h'm over een jaartje koop, als er geen games meer zijn op dat moment die mij meer leuk lijken.
avatar van Blackdevil235
Blackdevil235 ( 725   3) 10-06-2018 21:07
jammer, word waarschijnlijk een budget game van max 20 euro.
avatar van Heart1982
Heart1982 ( 660   4) 11-06-2018 10:27
Ik denk dat ik de mening ga delen van de rest hier.
Gewoon wachten tot het ergens in de budgetbak ligt.

P.s. Welk dak kiezen we uit, weet ik tenminste van welke dat ik af mag springen.
avatar van DaggieWaggie
DaggieWaggie ( 39667   67) 11-06-2018 10:40
Quote:
Mensen vergeten dat een review een persoonlijke mening is, of springen jullie ook van het dak als de review dat zegt.... zeker .
Ik heb de review een paar keer doorgelezen maar ik lees nergens van welk dak ik mag afspringen. Kan iemand mij helpen waar dat staat?
avatar van Tebeth
Tebeth ( 1259 ) 07-07-2019 00:26
Heeft iemand ook ervaring met deze game op de PC? Gaat de lage score qua graphics en de ergernis over lange laadtijden dan nog steeds op?
avatar van MiQ1975
MiQ1975 ( 156 ) 18-07-2019 01:57
Een 68 als eindcijfer? Dat is wel heel vrijgevig voor dit gedrocht. Technisch is deze game zeer zwak: lange laadtijden, slechte graphics en micro laden van textures en omgevingen. De hele gameplay draait om het maximaliseren van de kwaliteit van het bloed van npc's, zodat deze maximaal xp opleveren. Helaas heb je tegen die tijd een band opgebouwd met zo een personage dat je hem/haar niet wil doden. En hier begint het dilemma: voed je je met npc's en wordt je snel sterker, of doe je dit niet en maak je het spel nodeloos moeilijker? Verder zit het vecht systeem de game echt in de weg. 1 op 1 gevechten gaan nog wel, maar met meerdere vijanden op het scherm en een trage camera en input zie je geregeld het game over scherm.
avatar van Riquelme
Riquelme ( 2457 ) 18-07-2019 10:54
Quote:
Een 68 als eindcijfer? Dat is wel heel vrijgevig voor dit gedrocht. Technisch is deze game zeer zwak: lange laadtijden, slechte graphics en micro laden van textures en omgevingen. De hele gameplay draait om het maximaliseren van de kwaliteit van het bloed van npc's, zodat deze maximaal xp opleveren. Helaas heb je tegen die tijd een band opgebouwd met zo een personage dat je hem/haar niet wil doden. En hier begint het dilemma: voed je je met npc's en wordt je snel sterker, of doe je dit niet en maak je het spel nodeloos moeilijker? Verder zit het vecht systeem de game echt in de weg. 1 op 1 gevechten gaan nog wel, maar met meerdere vijanden op het scherm en een trage camera en input zie je geregeld het game over scherm.

Advies voor nieuwkomers of mensen die het spel gaan aanschaffen. SLAAP zo min mogelijk als je de mensen in leven wilt laten. Hoe meer je slaapt hoe sterker je vijanden worden en dan moet je de mensen wel doden.