SEGA is hard aan de weg aan het timmeren met de Yakuzaserie. Vorig jaar gaf SEGA ons al Yakuza 0, een prequel op de gehele serie, en Yakuza Kiwami, een remake van het eerste deel uit de serie. Een remake van het tweede deel, Yakuza Kiwami 2, volgt later dit jaar nog. Met Yakuza 6 – The Song of Life maakt dat vier titels in twee jaar. Yakuza 6 is het laatste verhaal met ‘’The Dragon of Dojima’’ Kiryu Kazuma in de hoofdrol. Kiryu is intussen flink wat ouder geworden en begint grijze haren te krijgen. Hij heeft al heel wat meegemaakt en heeft alle banden met de yakuza verbroken. Of toch niet? Daar ga je achter komen door het spel te spelen. Maar de belangrijkste vraag is nu natuurlijk: kan de Dragon of Dojima nog net zo hard kont schoppen als vroeger, of had hij beter met vervroegd pensioen kunnen gaan?
Kinderen…?
Het verhaal van Yakuza 6 gaat verder waar dat van Yakuza 5 eindigde. Haruka, de ‘’dochter’’ van Kiryu is een popster, maar kondigt op live televisie aan dat ze ermee gaat stoppen en een rustig leven wil leiden samen met haar ‘’vader’’ Kiryu. Kiryu moet echter nog een gevangenisstraf van 3 jaar uitzitten en wanneer hij vrij komt is er veel veranderd. Zodra hij uit de gevangenis wordt ontslagen gaat hij als eerste naar Morning Glory(Voorheen Sunshine Orphanage) toe. Hij hoopt hier Haruka aan te treffen en zo een rustig leven te kunnen leiden met de weeskinderen en Haruka. Maar je raadt het waarschijnlijk al: dat is niet het geval. Haruka is weg en niemand in het weeshuis weet waar ze is gebleven. Het laatste telefoontje van Haruka is alweer een jaar geleden en toen was ze in Kamurocho. Kiryu bedenkt zich natuurlijk geen moment en gaat naar Kamurocho om op zoek te gaan naar Haruka. Hier aangekomen komt hij erachter dat Haruka een ongeluk heeft gehad en in comateuze toestand in het ziekenhuis ligt. Haruka is zelf zwaar gewond omdat ze een kind probeerde te beschermen. Het kind heet Haruto en blijkt van Haruka te zijn. Hij is ongedeerd en iemand moet ervoor zorgen, anders komt Haruto in een weeshuis terecht. Kiryu neemt de zorg voor Haruto op zich en gaat op zoek naar de vader.
Dertien hoofdstukken lang blijft Yakuza 6 boeiend met de nodige plottwists natuurlijk. Voor nieuwkomers van de serie is het misschien ingewikkeld om te beginnen, doordat er veel karakters van voorgaande spellen terugkeren. Er is wel een optie in het menu om een samenvatting te lezen over de verschillende karakters. Het is echter niet nodig om de voorgaande spellen gespeeld te hebben. Al zal je veel personages herkennen als je wel alle spellen gespeeld hebt en daardoor de tussenliggende relaties beter begrijpt, maar laat je dat vooral niet tegenhouden om Yakuza 6 te gaan spelen!
Terug naar Kamurocho
Als je Yakuza zegt, dan zeg je ook Kamurocho. Kamurocho is een fictieve wijk van Tokyo, waar Kiryu erg veel tijd heeft versleten gedurende de Yakuzaspellen. Doordat Yakuza 6 gebruik maakt van een nieuwe engine, de Dragon Engine, ziet Kamurocho er beter uit dan ooit. De belichting is voornamelijk hetgene wat eruit springt; Kamurocho in de nacht is erg mooi met alle neon reclame die er nog echter uitziet. Als je niet in Kamurocho bent met Kiryu, dan ben je in Onimichi in Hiroshima. Onimichi is een rustig vissersdorp aan zee en biedt afwisseling van het drukke Kamurocho. Echter kun je niet op ieder moment wisselen tussen Kamurocho en Hiroshima. Het verhaal bepaalt in welke van de twee gebieden je bent. Wat helaas wel een beetje tegenvalt is de grootte van de kaart van zowel Kamurocho als Hiroshima. Vooral de map van Hiroshima voelt erg klein aan en er zijn maar iets van 10 gebouwen waar je naar binnen kunt. Maar ook Kamurocho is kleiner dan dat het in voorgaande spellen was.
Dragon Engine
Het gebruik van de nieuwe engine brengt ook veel vernieuwingen met zich mee en zorgt dat Yakuza 6 in het huidige gamelandschap niet meer verouderd aanvoelt. Zo zijn er bijna geen laadtijden meer. Waar je voorheen altijd een zwart laadscherm kreeg als je een winkel of restaurant binnenstapte, kun je nu gewoon vrij in- en uitlopen. Hetzelfde geldt voor de flats en andere gebouwen in Kamurocho en Onimichi. Yakuza 6 is echter niet helemaal vrij van laadschermen. Je ziet ze nog wel bij cutscenes en sommige mini-games. Het zoeken naar de bekende telefooncellen om je spel op te slaan is ook verleden tijd; Yakuza 6 heeft voor het eerst in de serie een autosave functie. De laatste grote vernieuwing zit hem in de gevechten: deze vinden niet meer plaats in een arena. Je kunt nu vrij rondrennen en op deze manier ook gevechten ontlopen of het gevecht verplaatsen naar bijvoorbeeld een restaurant of winkel. Gevechten in winkels zijn voornamelijk erg leuk, omdat er veel meer kapot kan en je bijvoorbeeld je vijanden door de ruiten kunt gooien. Dit allemaal tot ergernis van de eigenaar van de winkel, die na het gevecht even niets met je te maken wil hebben.
Kont schoppen met Kiryu.
De gevechten zijn flink op de schop gegaan. Het vechten voelt wel een ietsje logger en langzamer aan dan in voorgaande delen. Eigenlijk zijn de klappen iets minder snel, maar wel krachtiger. Dat past natuurlijk ook wel bij de nu 48 jaar oude Kiryu. Dit zal wel met opzet zijn gedaan door SEGA. Het zorgt in ieder geval voor een realistisch overkomende Dragon of Dojima.Ook zijn er nu minder vechtstijlen. In voorgaande delen had je altijd de keuze uit verschillende stijlen om mee te vechten, maar in Yakuza 6 heeft Kiryu er nog maar een.
Kiryu krijgt vaardigheidspunten door hoofdmissies, zijmissies, mini-games en gevechten te voltooien. De vaardigheidspunten zijn verdeeld in vijf categorieën: health, attack, defense, evasion en heat gauge. Deze punten gebruik je om Kiryu van nieuwe aanvallen te voorzien of meer aanvalskracht te geven. De keuze waar je de vaardigheidspunten aan besteedt is aan jou. Dit in tegenstelling tot voorgaande spellen, waar je nieuwe aanvallen moest kopen.
Een andere manier om vaardigheidspunten te krijgen is door te eten. Eten speelt een belangrijke rol in Yakuza 6. Als je naar een restaurant gaat om wat voedsel naar binnen te werken, word je niet alleen weer beter, maar krijg je ook vaardigheidspunten. Iedere maaltijd geeft een verschillende hoeveelheid punten verdeeld over de vijf categorieën. Zo kun je dus kiezen voor welke categorie je punten wil hebben. Er zijn ook speciale combinaties van verschillende gerechten waarmee je extra punten kunt verdienen. Nu denk je vast “ik ga me helemaal volproppen om zoveel mogelijk punten te verdienen”. Dat gaat helaas niet. Kiryu is een mens met een maag en die kan vol raken. Om de maag te legen en weer te kunnen eten moet je eerst weer wat rondrennen of wat yakuza een lesje leren.
Ander vermaak
Yakuza 6 zit tjokvol met optionele content. Zo zijn er genoeg zijmissies (voor het eerst allemaal voorzien van voice acting!) en natuurlijk de bekende mini-games. De zijmissies zijn over het algemeen wat minder over de top dan dat we gewend zijn van Yakuzaspellen. Verwacht geen rare sektes of dominatrixverhalen, maar over het algemeen iets langere verhalen met een iets serieuzere insteek. Zo is er een zijmissie waarin de vader-zoon- relatie een centrale rol vervult. Dit wil niet zeggen dat alle zijmissies serieus zijn; we hebben het hier wel over yakuza. Er zijn nog wel een paar over de top missies, maar wel veel minder dan dat we gewend zijn van de eerdere Yakuzaspellen. Persoonlijk vind ik dit wel een klein gemis. Stiekem kon ik me altijd perfect vermaken met die vreemde verhalen.
De leukste zijmissie is wel het vinden van alle katten voor het Nyan Nyan Café. Dit is een kattencafé zonder katten. Nu is het jouw taak om hier straatkatten voor te vinden. De eigenaar van het café wil alleen maar straatkatten, dus aan jou de schone taak om deze te vinden in Kamurocho en Onimichi. Als je een kat hebt gevonden word je vriendjes met hem door hem te voeren. ‘’Liefde gaat door de maag’’ zeggen ze toch altijd? Dat is precies wat de katten in Yakuza willen. Katten zijn natuurlijk erg eigenwijs en hebben een favoriet soort voer. Aan jouw de taak om dit uit te zoeken en zo vriendjes te worden met alle poesjes. Zodra je vriendjes bent met een kat gaat hij/zij naar het Nyan Nyan Café.
Yakuza staat natuurlijk bekend om de grote hoeveelheid mini-games. Alle bekende mini-games keren weer terug: darten, Club SEGA(waarin je oude SEGA-klassiekers kunt spelen), bowlen, honkbal, mahjong en natuurlijk een online chatroom met ‘’stoute’’ meisjes. Nieuw zijn het speervissen, een sportschool en het managen van je eigen clan. Hiervan is het managen van je eigen clan het beste uitgewerkt. Dit werkt als een soort van tower defense game, waarbij je leden van je clan aanstuurt in gevechten tegen andere clans. Je kunt ze alleen een kant opsturen en op het juiste moment een speciale aanval activeren. Nieuwe leden voor je clan zijn te vinden in Kamurocho en Hiroshima. Als je dan een potentieel nieuw lid gevonden hebt, moet je hem eerst in elkaar slaan om hem bij je clan te krijgen. Hierna kun je hem gebruiken in de verschillende clangevechten. Het managen van de clan bevat ook een online component, zodat je jouw clan kan meten tegen de clans van andere spelers of die van je vrienden.
Conclusie
Yakuza 6 -The Song of Life is een waardig afscheidsverhaal voor de Dragon of Dojima. Het bevat alles wat je van een Yakuzaspel verwacht en door het gebruik van de nieuwe engine is Yakuza 6 anno 2018 helemaal up- to-date. Het vechten werkt lekker, ook al is Kiryu ietsje trager, en er is genoeg optionele content om je even zoet te houden. Als je echt het hele verhaal van Kiryu mee wilt krijgen is het verstandig om de voorgaande vijf delen te spelen, maar dat is helemaal niet nodig om te kunnen genieten van alles wat Yakuza 6 te bieden heeft.
Deze review is geschreven door Pascal Jongsma.
Oordeel Yakuza 6: The Song of Life - Essence of Life Edition (PS4)
- Graphics 90
- Gameplay 75
- Originality 90
- Sound 85
- Replay 80
- Eindcijfer 84