Baby Mario
Verschillende baby's hebben verschillende eigenschappen. Zodra Baby Mario op Yoshi's rug zit, kan de dino stukken sneller rennen. Dit komt natuurlijk door de, nu nog, bijna gewichtsloze Mario. De eieren die Yoshi schiet zijn van het normale soort en kaatsen terug op het moment van inslag op een muur. Paaltjes in de grond stampen met de stampaanval van Yoshi duurt een tijdje, maar als je dat eenmaal voor elkaar hebt krijg je één van de twintig felbegeerde rode muntjes die in elk level verstopt zitten. In dit deel zijn er ook speciale Baby Coins. Deze Coins hebben het hoofd van één van de vier baby's bedrukt gekregen en liggen her en der verstopt op het eiland. Vanzelfsprekend kan Mario alleen de Baby Mario muntjes pakken, net als de speciale 'M' blokjes die pas actief worden nadat je Mario op je rug hebt. Deze 'M' blokjes hebben een rode kleur en wanneer je een ander personage op je rug hebt, zijn ze doorzichtig en onbruikbaar. Meestal zitten hier muntjes in, maar als een gebied wat hoger ligt, waar Mario niet goed kan komen, dan komt er een plant uit met dikke bladeren zodat het team het hoger op kan zoeken.
Baby Peach
Baby Peach is de tweede beschikbare baby die Yoshi op zijn rug kan meenemen. Zij draagt een parasol bij zich en kan met de wind mee vliegen. Waait de wind omhoog, dan ga je omhoog. Waait de wind omlaag, dan ga je omlaag. Waait de wind naar rechts, dan ga je uiteraard naar rechts. Op deze manier kan er een parcours aangelegd worden, die Baby Peach vanzelf aflegt, als je maar je parasol open hebt staan. Ook dit team is niet zwaar en het duurt een tijdje voordat je de paaltjes de grond in gestampt hebt. De eieren zijn hetzelfde als die van Mario. Door het gewicht van de parasol kan Yoshi niet hard rennen met de prinses achterop. Princess Peach pakt uiteraard haar eigen bedrukte Baby Coin en is altijd op zoek naar een bloem, die haar naar de horizon kan laten vliegen. De bloemen staan natuurlijk gewoon in de grond, maar als je een wolkje met een vraagteken ziet, schroom dan niet en schiet er op met je eieren. Hieruit komen dan niet alleen bruikbare tel-sterren, maar ook muntjes en zelfs grote windbloemen. De vraagteken-wolkjes kunnen ook verstopt zitten in allerlei hoekjes, dus verken elk stukje van het eiland, zodat je alle geheime onderdelen vrij kan spelen.
Baby DK is ongetwijfeld één van de interessantste personages op het eiland. Hij wordt niet alleen op een originele wijze geïntroduceerd in de game, ook heeft hij de meeste speciale krachten. Hoe DK geïntroduceerd wordt, laat ik lekker aan jullie over om te ontdekken, want voor mij kwam dit als een verassing. De game kent namelijk plotwendingen in het verhaal, wat ondertussen al dertien jaar meegaat en slechts uitgebreid is met enkele miljoenen baby's van over de hele wereld. Terug naar DK. Dit personage kent verschillende, krachtige, aanvallen. Zo is de aap heel zwaar op de rug van Yoshi en zijn alle puntjes van de paaltjes zo de grond in gestampt. Zijn wegschietbare eieren komen harder aan dan die van alle anderen, aangezien de aap een aanzienbaar grotere spiermassa heeft en door middel van zijn beukaanval hoeft hij zijn eieren niet te gebruiken om bepaalde muurtjes weg te halen om er door heen te kunnen. Hetgeen wat mij het meest verbaasde, op een positieve manier, was dat de DK gameplay van jaren geleden herintroduceert werd. Donkey kan namelijk als enig personage aan lianen hangen om bij bepaalde gebieden te komen die voor andere onbereikbaar zijn en hij gebruikt zijn sterke armspieren ook nog eens om aan takken te hangen en er op te klimmen, om dezelfde reden. De speciale DK munt behoort natuurlijk aan deze kleine aap.
Minigames
Een DS game zou een DS game niet zijn als er geen minigames in worden gestopt. Yoshi's Island DS zit ook boordevol minigames. In de levels liggen verschillende sleutels verstopt en soms moet je gebruik maken van de speciale krachten van een aantal personages, wil je de sleutel hebben. Deze minispelletjes lopen uiteen van zo ver mogelijk zweven, tot vijanden in een tulp mikken. Er zijn er best een boel om vrij te spelen op Easy en Hard niveau. Na elk level krijg je net als in het eerste deel toegang tot een minigame, mits je op een bloem eindigt. De Yoshi's Island 1 fans weten meteen waar ik het over heb. Door elk level liggen en hangen vijf bloemen verstopt en het is natuurlijk de bedoeling om ze allemaal te verzamelen. Als je ze dan allemaal hebt en je komt bij het einde van het level aan, dan zie je een ring, bloemen en stipjes. In totaal zijn er tien stipjes en op maximaal vijf stipjes kunnen bloemen zitten. Als je met Yoshi de ring in springt, gaat de computer draaien en zodra hij op één van de bloemen stopt, kom je terecht in een simpele minigame. Deze zijn precies hetzelfde als in het eerste deel. Memory, De Verdubbelaar, enz.
Graphics, geluid en gameplay
Ik heb drie van de vier speelbare Baby's behandeld. Baby Wario heb ik expres nog niet uitgelegd, omdat hij zoveel later in de game voorkomt, dat ik niet alles spoil voor jullie. Ik zeg nog wel één ding over hem: hij heeft nog nooit zoveel aantrekkingskracht op alle muntjes gehad. Er keren nog twee dingen terug uit het vorige deel, namelijk alle voertuigjes, zoals de mol en de helikopter om muntjes te verzamelen, en het 100 punten systeem. Zoals je ook al hebt kunnen lezen moet je twintig rode muntjes, vijf bloemen, de nieuwe Baby Coins, die het meest te vergelijken zijn met DK munten uit de Donkey Kong Country serie, en de tel-sterren per level verzamelen. In totaal moet je dertig tel-sterren hebben, om aan een score van 100 te komen aan het eind van elk level, plus dan nog eens de bovenstaande vereisten. Dan heb je dus dertig sterren plus twintig muntjes en tussendoor nog eens de som van vijf keer tien punten voor de bloemen, waardoor je dus op 100 uitkomt. Als je in een wereld een x aantal punten hebt verzameld, komt er een minigame vrij, die je anders pas kon spelen nadat je op een bloem bent geëindigd na een level, of een aantal extra levens. Wat ook leuk is aan de game, is dat ze wat kleine dingen uit de vorige Mario platformers hebben gehaald. Zo heb je een klein wezentje wat sterk lijkt op een van de zandhappertjes uit Wereld 7 van Mario Bros. 3 en ken je de kleine ruimtes uit Mario Bros. 2 nog, waar je kon komen door een buis in te kruipen? Die ruimtes zijn terug en zijn superhandig. Er kan zich namelijk een Baby Verwisselaar in zitten, waarmee je kan switchen tussen de baby's, de Shy Guys kunnen omhoog poppen, zodat je ze kan opeten of het is een shortcut, als je mazzel hebt. Peach' parasol maakt een comeback en DK en Wario brengen ook gameplay onderdelen met zich mee uit hun eigen avonturen Wat wel een nadeel is, is het feit dat je na een aantal levels alweer zoveel extra levens hebt weten te verzamelen, dat het onmogelijk is om Game Over te gaan.
Conclusie
Yoshi's Island DS is serieus één van de beste DS games tot nu toe en laat New Super Mario Bros. ver achter zich. De gameplay is verrassend en uitdagender dan je denkt en is totaal geen verknoeiing van het eerste deel. Dat je bijvoorbeeld je beeld omhoog moet doen om te kijken wat er boven jou bevind en op die manier ontdekt dat er nog een geheim verborgen ligt is een echte toevoeging aan de serie, net als al het andere bovengeschreven bewijs materiaal. Vier baby's, twee schermen en acht verschillende kleuren Yoshi's; het recept voor dé najaartopper!
Oordeel Yoshi's Island (NDS)
- Graphics 95
- Gameplay 90
- Originality
- Sound 95
- Replay 85
- Eindcijfer 90