Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS

Playstation 5 console wordt duurder

Geplaatst op 25-08-2022 10:09

Meestal hebben we nieuwsberichten over lagere prijzen, maar nu een keer een bericht over een prijsverhoging. Per direct verhoogt Sony de prijzen voor de Playstation 5 console met 50 euro. De versie met disc gaat naar 549,99 en de digital only naar 449,99.

Volgens hun eigen blog komt dat door gestegen kosten als gevolg van de huidige hoge inflatie. Opvallend is dat in de Verenigde Staten de prijs niet wordt verhoogd, maar in Europa en diverse andere markten wel. 

Als de PS5 nu ook nog eens beter beschikbaar zou worden...

Bedankt voor het melden: Asimb0mb 

Geplaatst op 25-08-2022 10:09
Aantal keer bekeken: 5365

Laatste reacties

avatar van Nilis007
Nilis007 ( 2318   70) 25-08-2022 10:15
Jeetje. Niet verwacht dat ze dat echt zouden doen. Geeft me het gevoel dat Jim Ryan echt de hele dag alleen geld aan het tellen is
avatar van Doobieters
Doobieters ( 30044   302) 25-08-2022 10:21
Ben benieuwd wat de 'duw een verplichte bundel door je strot' verkopers gaan doen. Ik verwacht schaamteloos 50 euro bovenop de al te dure bundelprijs.
avatar van GameFatale
GameFatale ( 27306   22) 25-08-2022 10:30
Zat te wachten tot ik een 'normale' PS5 in de winkel zou kunnen kopen, zonder alle poespas er omheen.

Wacht nu nog wel wat langer om te zien of Sony bij zijn positieven komt. Geen haast. Backlog is nog groot genoeg.
avatar van DQMJ
DQMJ ( 21209   196) 25-08-2022 10:34
www.amazon.fr

€499

*Moet wel een "invite" aanvragen. Mischien als je het nu snel nog registreerd dat je die voor deze prijs nog kan krijgen als/waneer die beschikbaar wordt.
avatar van Notmegalodon
Notmegalodon ( 369   2) 25-08-2022 10:44
Tja, heeft nog lang geduurd. Ik snap het wel gezien de grote vraag. Blij dat ik al voorzien ben.
avatar van Dimitrios007
Dimitrios007 ( 72 ) 25-08-2022 11:15
Ik sla de ps5 dan ff over en haal de series x Heb al een switch ❤️
avatar van Frax1988
Frax1988 ( 257   2) 25-08-2022 11:24
Goed nieuws voor Xbox denk ik zo, ook vanwege hogere game prijzen van Sony. Maken ze zichzelf zo niet kapot vraag ik me af? Zal niet zo snel gaan, maar toch... Je gaat geen prijzen verhogen als het allemaal prima op rolletjes loopt
avatar van Userverwijderd96
Userverwijderd96 ( 1903   4) 25-08-2022 11:28
Microsoft doet het wel goed, als je straks alles via xcloud kan spelen heb ik al helemaal geen console meer nodig (eigenlijk nu al niet maar de beperkte keus is nog wel vervelend)
avatar van EPvW
EPvW ( 389   5) 25-08-2022 11:42
Quote:
Goed nieuws voor Xbox denk ik zo, ook vanwege hogere game prijzen van Sony. Maken ze zichzelf zo niet kapot vraag ik me af? Zal niet zo snel gaan, maar toch... Je gaat geen prijzen verhogen als het allemaal prima op rolletjes loopt
Gepost door: Frax1988 op 25-08-2022 11:24

Nou.. Op iedere verkochte console verliest men geld. Probeer maar eens een pc in elkaar te zetten voor 500 euro met dezelfde specs als een PS5. Met de verder stijgende inflatie zal het dus gewoon nodig zijn om niet nog meer verlies te draaien per console.
avatar van Darksider
Darksider ( 426   1) 25-08-2022 11:49
Nog meer reden om voorlopig geen PS5 te kopen.
avatar van Eljulo
Eljulo ( 112 ) 25-08-2022 11:53
Belachelijk, echt. Volgens mij is dit nog nooit eerder gebeurd; normaliter dalen de prijzen na ca. 2 jaar op de markt te zijn. En als ze nou eens normaal verkrijgbaar zouden zijn, maar heb er nog nooit 1 in het wild gezien. In tegenstelling tot de Xbox Series X... Ik speel normaliter altijd Playstation, maar op deze manier word ik toch naar Microsoft geduwd...
avatar van Frax1988
Frax1988 ( 257   2) 25-08-2022 11:57
Quote:
[..]


Nou.. Op iedere verkochte console verliest men geld. Probeer maar eens een pc in elkaar te zetten voor 500 euro met dezelfde specs als een PS5. Met de verder stijgende inflatie zal het dus gewoon nodig zijn om niet nog meer verlies te draaien per console.
Gepost door: EPvW op 25-08-2022 11:42
Dat is oud nieuws dat ze verlies draaien, doet Microsoft ook en is (zeker in de begin stage van een console) bijna altijd zo. Maar ondertussen dat mensen moeten kiezen tussen €500 en €550 met ongeveer zelfde specs dan gaan er veel voor de goedkopere variant.
Dus Sony schopt zichzelf (naar mijn mening) tegen z'n eigen benen. Zal waarschijnlijk kiezen zijn tussen 2 kwaden, of verlies lijden of minder klanten binden. Zelf zou ik dan eerder kiezen voor klanten maar goed..
avatar van FreakGIB
FreakGIB ( 321 ) 25-08-2022 12:07
Quote:
Zat te wachten tot ik een 'normale' PS5 in de winkel zou kunnen kopen, zonder alle poespas er omheen.

Wacht nu nog wel wat langer om te zien of Sony bij zijn positieven komt. Geen haast. Backlog is nog groot genoeg.
Gepost door: GameFatale op 25-08-2022 10:30

Tip bel een Intertoys in de buurt en reserveer er 1 hier in gouda heb ik er al meerderen gekocht voor anderen voor gewoon 499 zonder extra's
je moet soms geduld hebben maar dat heb je nu toch al
avatar van Budgetpaardje
Budgetpaardje ( 28285   22) 25-08-2022 12:09
Quote:
[..]
Maar ondertussen dat mensen moeten kiezen tussen €500 en €550 met ongeveer zelfde specs dan gaan er veel voor de goedkopere variant.
Gepost door: Frax1988 op 25-08-2022 11:57

Nou, dat weet ik nog zo net niet. Voor het gros van de mensen die enkel FIFA en COD spelen, wellicht, maar voor de gamer die houdt van action-adventure is er eigenlijk niks anders waar je aan je trekken komt dan Playstation. Bethesda moet zich nog maar bewijzen bij Xbox, en dan nog zijn dat meer RPG's dan actiegames natuurlijk. Ook met deze prijsverhoging zou ik op dit moment nog steeds Playstation boven Xbox verkiezen, puur uit mijn eigen gamevoorkeur. Dat gezegd hebbende heb ik alle drie de consoles staan hoor.

Nog effe over de prijsverhoging: ongekend dit. Die ene VR-bril deed het hiervoor al, ik ben benieuwd wie de trend zal durven volgen.
avatar van Doobieters
Doobieters ( 30044   302) 25-08-2022 12:11
Quote:
[..]
Nog effe over de prijsverhoging: ongekend dit. Die ene VR-bril deed het hiervoor al, ik ben benieuwd wie de trend zal durven volgen.
Gepost door: Miniatuurpaard op 25-08-2022 12:09
Het wachten is op Nintendo 100 euro bovenop de Switch, maar je krijgt dan wel een maand lang toegang tot N64 content en 100 coins.
avatar van Teravexis
Teravexis ( 360 ) 25-08-2022 12:16
Dus welke games heeft de PS5 die je wilt spelen? Het zijn er voor mijn gevoel al niet zo veel. Xbox met Game Pass wordt een nog betere deal op deze manier voor veel mensen.
avatar van Snowmanski
Snowmanski ( 365   1) 25-08-2022 12:36
Tja, niet zo gek als je bedenkt dat de koers Dollar -> Euro in paar maanden van ca. € 0,85 naar € 1,00 is gegaan.

Nu heeft Microsoft natuurlijk hetzelfde probleem, dus wellicht komen zij ook met een prijsverhoging. Of ze willen dat koste wat kost voorkomen, en nemen zij het "extra verlies" voor eigen rekening in de hoop verder wat marktaandeel van Sony af te snoepen t.o.v. vorige generatie. Of misschien zijn de MS producten bijna twee jaar na introductie inmiddels iets goedkoper te produceren waardoor ze oude prijsniveau kunnen handhaven.
avatar van Roosje
Roosje ( 8083   30) 25-08-2022 12:57
Quote:
Tja, niet zo gek als je bedenkt dat de koers Dollar -> Euro in paar maanden van ca. € 0,85 naar € 1,00 is gegaan.

Nu heeft Microsoft natuurlijk hetzelfde probleem, dus wellicht komen zij ook met een prijsverhoging. Of ze willen dat koste wat kost voorkomen, en nemen zij het "extra verlies" voor eigen rekening in de hoop verder wat marktaandeel van Sony af te snoepen t.o.v. vorige generatie. Of misschien zijn de MS producten bijna twee jaar na introductie inmiddels iets goedkoper te produceren waardoor ze oude prijsniveau kunnen handhaven.
Gepost door: Snowmanski op 25-08-2022 12:36

Was de euro juist niet duurder toen de PS5 initieel uitkwam? Daarnaast heeft Sony in praktisch alle markten (behalve de VS) de prijs verhoogt. Ik denk dat het niet per se met de koersen te maken heeft en meer met aandeelhouders die meer geld willen en de vraag die nog steeds veel hoger is dan het aanbod.
avatar van Htbaa
Htbaa ( 12742   8) 25-08-2022 13:07
Sony verhoogt ook de prijzen (in Japan) van diverse camera's en zo'n beetje alle lenzen (waaronder dus lenzen van dik 10+ jaar oud waar ze genoeg van op voorraad hebben). Dus dat ze de PS5 in prijs verhogen verbaasd me niks.

Het maakt ook niet zoveel uit, het is niet alsof de console ergens gekocht kan worden .
avatar van NinjaX
NinjaX ( 1529   114) 25-08-2022 13:12
Hou er rekening mee dat - volgens vele bekende economisten de inflatie zal stijgen tot ongekende hoogte eind van het jaar en in 2023. Volgens hen de grootste economische crisis ooit. Ja, dat krijg je als Ursula tijdens de Corona pandemie met één druk op de knop er 500 miljard Euro bij tovert. Teveel geld in omloop, dus de prijzen zullen stijgen. Uit statistieken blijkt dat de kostprijs in Duitsland van diverse producten al zeker 30 procent boven de verkoop prijs ligt, dat is onmogelijk vol te houden, dus er zal nog veel veranderen de komende maanden.
avatar van Snowmanski
Snowmanski ( 365   1) 25-08-2022 13:16
Quote:
[..]
Was de euro juist niet duurder toen de PS5 initieel uitkwam?
Gepost door: Roosje op 25-08-2022 12:57
Nee. In november 2020 (ongeveer ten tijde van uitbrengen PS5 en XSX/XSS) was €500 ongeveer $590, nu is €500 ongeveer $500.
avatar van Budgetpaardje
Budgetpaardje ( 28285   22) 25-08-2022 13:51
Quote:
Dus welke games heeft de PS5 die je wilt spelen? Het zijn er voor mijn gevoel al niet zo veel. Xbox met Game Pass wordt een nog betere deal op deze manier voor veel mensen.
Gepost door: Teravexis op 25-08-2022 12:16

Het zijn er inderdaad niet veel, maar een stuk meer dan wat er uit de Xbox schuur komt de laatste jaren. Het is bijna tijd voor de nieuwe God of War en we hebben dit jaar al wat grote titels gehad. Dat hoort niet noemenswaardig te zijn, maar als we gaan vergelijken heb ik liever kwaliteit (Horizon, God of War, Stray) dan kwantiteit (Gamepass). Maar zo zijn er twee verschillende gamers. De één speelt graag een handjevol games in het jaar en de ander wil continu nieuwe ervaringen. Prima dat beide doelgroepen gesupport worden op deze manier.
avatar van TrafalgarLaw
TrafalgarLaw ( 1204 ) 25-08-2022 13:55
Quote:
[..]


Het zijn er inderdaad niet veel, maar een stuk meer dan wat er uit de Xbox schuur komt de laatste jaren. Het is bijna tijd voor de nieuwe God of War en we hebben dit jaar al wat grote titels gehad. Dat hoort niet noemenswaardig te zijn, maar als we gaan vergelijken heb ik liever kwaliteit (Horizon, God of War, Stray) dan kwantiteit (Gamepass). Maar zo zijn er twee verschillende gamers. De één speelt graag een handjevol games in het jaar en de ander wil continu nieuwe ervaringen. Prima dat beide doelgroepen gesupport worden op deze manier.
Gepost door: Miniatuurpaard op 25-08-2022 13:51
Precies dit. Liever een paar grote, triple AAA-budget games die 90+ op Metacritic scoort dan een paar slappe indie-aftreksels op GamePass.
avatar van MiQ1975
MiQ1975 ( 156 ) 25-08-2022 14:31
Quote:
Belachelijk, echt. Volgens mij is dit nog nooit eerder gebeurd; normaliter dalen de prijzen na ca. 2 jaar op de markt te zijn. En als ze nou eens normaal verkrijgbaar zouden zijn, maar heb er nog nooit 1 in het wild gezien.
Gepost door: Eljulo op 25-08-2022 11:53

Precies dit. We zijn bijna 2 jaar verder en ipv een prijsverlaging volgt er een prijsverhoging. Het inflatie verhaal is ook gewoon gelul om de prijs op te drijven, want Sony weet dat iedereen er toch wel 1 wil, want exclusives.
avatar van Akyno
Akyno ( 448   12) 25-08-2022 17:46
Nog een reden om nog maar even af te wachten op de PS5 pro. Het enige echte voordeel wat de PS5 te bieden heeft tov de PS4 zijn de snelle laadtijden. Al het andere mis ik totaal niet op mijn PS4 pro.
avatar van ElCheapo
ElCheapo ( 27885   22) 25-08-2022 18:36
Ik heb al een PS5 en een Series X (en een Series S) maar als ik nog geen PS5 had zou ik nu gaan twijfelen of ik die nog zou willen kopen.

Een console maken fabrikanten normaal geen winst op, meestal juist verlies. Maar dat wordt dan daarna ruimschoots terug verdiend met abonnementen en games verkopen. Daarom snap ik ook niet dat Sony er voor kiest om de consoles nu duurder te maken.

Als ik een keuze zou moeten maken tussen PS5 of Series X zou ik toch voor Series X met GamePass kiezen; uiteraard als het je lukt een console te kopen.
avatar van Tranceguy
Tranceguy ( 518 ) 25-08-2022 19:33
Belachelijk, is gewoon geen reden voor.
avatar van UltraTiger
UltraTiger ( 76347   114) 25-08-2022 20:06
Quote:
Nog een reden om nog maar even af te wachten op de PS5 pro.
Gepost door: Akyno op 25-08-2022 17:46
Alvast sparen voor de €1000 die die gaat kosten 😹
avatar van Bart4june
Bart4june ( 1523   6) 25-08-2022 20:51
Quote:
[..]

Precies dit. Liever een paar grote, triple AAA-budget games die 90+ op Metacritic scoort dan een paar slappe indie-aftreksels op GamePass.
Gepost door: TrafalgarLaw op 25-08-2022 13:55
Noem 1 PS5 titel met een 90+ score op metacritic, behalve de remake Demon’s Souls. (die zijn er namelijk niet)

Ik vind dit echt zo'n non-argument. Alsof er alleen maar slappe indie-aftreksels op Game Pass staan. Vorig jaar had Xbox hele goede exclusives (die je gewoon op dit moment via Game Pass kunt spelen) en was het wat magerder bij PlayStation.

Beide consoles zijn aan elkaar gewaagd qua huidige en toekomstige (exclusieve) titels. Ik heb ze daarom gelukkig ook beide al kunnen bemachtigen op een eerder moment.

On topic: deze prijsverhoging is echt Sony arrogantie ten top.
avatar van The_ghostmen
The_ghostmen ( 95 ) 25-08-2022 23:26
Quote:
Hou er rekening mee dat - volgens vele bekende economisten de inflatie zal stijgen tot ongekende hoogte eind van het jaar en in 2023. Volgens hen de grootste economische crisis ooit. Ja, dat krijg je als Ursula tijdens de Corona pandemie met één druk op de knop er 500 miljard Euro bij tovert. Teveel geld in omloop, dus de prijzen zullen stijgen. Uit statistieken blijkt dat de kostprijs in Duitsland van diverse producten al zeker 30 procent boven de verkoop prijs ligt, dat is onmogelijk vol te houden, dus er zal nog veel veranderen de komende maanden.
Gepost door: NinjaX op 25-08-2022 13:12

Dankje eindelijk iemand die het snapt
avatar van Montalvo
Montalvo ( 2826   2) 26-08-2022 02:22
Quote:
Belachelijk, is gewoon geen reden voor.
Gepost door: Tranceguy op 25-08-2022 19:33

Inflatie is geen reden?
avatar van Userverwijderd96
Userverwijderd96 ( 1903   4) 26-08-2022 07:34
Quote:
[..]


Inflatie is geen reden?
Gepost door: Montalvo op 26-08-2022 02:22

Nee, aangezien bv Canada vergelijkbare inflatiecijfers als usa heeft en in Canada wel een pricehike is en usa niet. Wisselkoers ook niet als je die vergelijkt over afgelopen jaren.
avatar van Tallon 4 NL
Tallon 4 NL ( 1833   2) 26-08-2022 10:36
Nu is 50 euro niet het einde van de wereld toch?

Veel triester is: de bundel verkoop. Hier word je pas echt genaaid.
Die 50 euro, die is tenminste nog te onderbouwen ( inflatie, hogere prijs onderdelen, duurdere prijzen TSMC etc. ). Blijkt wel vreemd dat de VS buiten schot blijft.

Hoe dan ook: vrijwel alles wordt duurder, van een biertje tot een liter benzine en iedereen die 50 euro meer weigert te betalen, laat hem gewoon liggen voor iemand die er wel tot bereid is.
avatar van NinjaX
NinjaX ( 1529   114) 26-08-2022 10:48
De US Dollar zal juist sterker worden tijdens de inflatie. Die zal zelfs tot ongekende hoogte stijgen, simpelweg omdat de Dollar door alle landen gebruikt word om internationaal te handelen. Wil je internatiionaal handelen als land, dan zul je moeten betalen in Dollars. De Amerikaanse inflatie wordt als het ware op die manier geëxporteerd naar de rest van de planeet. Dat de US Dollar een internationale handelsmunt is, is al zo sinds het einde van WW II. Niemand had destijds meer goud, al het goud was in handen van de Amerikanen, omdat de rest van de wereld wapens nodig had van de US.

Toen dachten ze, de US dollar is gekoppeld aan de waarde van het goud, dus gaan we gewoon met Dollars handelen. Totdat in de jaren 70 Nixon de Dollar loskoppelde van de goud standaard en sindsdien is het eigenlijk een Fiat currency.

De US heeft op dit moment een openstaande schuld van 30,6 Trillion (Lees: Biljoen oftwel duizend miljard oftewel een miljoen miljoenen) Jawel, de US debt is op dit moment 30 duizend miljard. En de enige reden waarom ze dit niet hoeven in te lossen is omdat wij allemaal internationaal handelen en dus dagelijks Dollars inkopen.

Als we binnenkort zouden overstappen op een handels systeem zonder Amerikaanse dollars, zou Amerika in een klap bankroet zijn, want die schulden kunnen ze natuurlijk nooit meer terugbetalen. De vraag is of het verstandig is om een wereld te creëren waarin de US niet meer bestaat en geen enkele macht meer heeft.
avatar van Blackdevil235
Blackdevil235 ( 725   3) 26-08-2022 14:57
50 euro meer, ik zie het probleem niet, ja ok je kan zeggen budget maar dan kan je nu dus beter oude ps4 games gaan kopen. je koopt geen nieuwe console waarvan veel games 70 euro kosten lijkt mij
avatar van Blaxtard
Blaxtard ( 834 ) 27-08-2022 10:35
Ik heb afgelopen week een ps5 gekocht met geluk. Na bijna 2 jaar wachten. Nu heb ik hem en voelt hij best nutteloos. Heb hem nog niet eens aangeraakt.
avatar van Hunterr
Hunterr ( 2424 ) 27-08-2022 11:24
Quote:
50 euro meer, ik zie het probleem niet, ja ok je kan zeggen budget maar dan kan je nu dus beter oude ps4 games gaan kopen. je koopt geen nieuwe console waarvan veel games 70 euro kosten lijkt mij
Gepost door: Blackdevil235 op 26-08-2022 14:57

Dankzij budgetgaming hoef je eigenlijk nooit games voor 70€ te kopen