Raar om te zien dat zoveel mensen negatief zijn over facebook of social media in het algemeen.
Als Facebook en of andere social media zoals Twitter goed worden gebruikt kan het de 'online presence' van een merk (in dit geval budgetgaming.nl) ongelofelijk versterken.
Mensen die namelijk naar budgetgaming.nl gaan weten al van de site af of komen die toevallig tegen via bijvoorbeeld google. Bij Facebook en Twitter heb je de mogelijkheid om je posts en/of tweets weer door te laten verspreiden, waardoor het mogelijk is dat die posts onder ogen komen door mensen waarbij het nooit was opgekomen om een site als budgetgaming.nl te gaan zoeken via google en nog steeds de eerste de beste (en duurste) game winkel binnen lopen of bestellen via de (niet al te goedkope) bol.com.
Het punt is dan echter wel dat je het goed moet nadenken over hoe je op zo een manier dingen deelt in je social media omgeving dat het iets is wat door mensen gedeeld wordt.
Wat ik nu vooral zie is dat jullie op Facebook en Twitter gebruiken als een soort 'rss feed' voor jullie nieuws. Dit is echter niet zo handig omdat dat dingen zijn die mensen op de website al lezen en als het verspreid wordt niet ervoor zorgt dat mensen naar de website zullen gaan. Als bijvoorbeeld "Berg aanbiedingen bij Kikgames.nl: " wordt geretweet door iemand die nog nooit van budgetgaming.nl gehoord heeft, zou die persoon het kunnen zien als een reclame tweet van Kikgames.nl.
Wat ik zelf een ontzettend goed voorbeeld vind, is de Facebook pagina van Voetbal International. Sure het gaat over voetbal wat niet bij iedereen geliefd is, maar zij pakken wel de Facebook pagina heel goed aan:
https://www.facebook.com/voetbalinternational
Wat daar interessant is, is dat er eigenlijk totaal geen nieuws 1 op 1 wordt gepost van dingen die op de website staan. Daarvoor gaan mensen immers naar de website zelf toe en nu zitten ze op Facebook.
Wat plaatsen ze dan wel? Grappige feitjes, weetjes, filmpjes en dingen die een mogelijke discussie/reactie oproepen. Als ik bijvoorbeeld zoek op GTA V op jullie facebook pagina (iets wat iedereen zou moeten aanspreken), is het enige wat ik zie het nieuwsbericht over de nachtopeningen. Wat ik echter zou posten zijn dingen als:
- Wie gaat vanavond GTA V halen?
- Wat vinden jullie van GTA V tot nu toe?
- Like als je nu GTA V aan het spelen bent
En gezien dat jullie budgetgaming.nl zijn vragen als:
- Waar hebben jullie GTA V gekocht
- Nog geen GTA V? Zie hier de goedkoopste prijzen! (LINK)
Jullie moeten proberen om de website en social media gescheiden te houden. Gebruik social media om jullie 'brand' te promoten en richt je daar op leuke dingen rondom games en niet zozeer het feit dat jullie je nieuws willen verspreiden. Gebruik social media daarnaast als een extensie van jullie community. Als ik het hierboven zo lees zijn er niet veel mensen die Facebook en/of Twitter gebruiken, maar gezien de userbase van beide is er een hele grote groep die dat wel doet en daarbinnen vast ook een hele grote groep die games speelt; die mensen moeten achter het bestaan van Budgetgaming.nl komen.
Dit doet een concurrent van jullie (beslist.nl) veel beter ik open de facebook pagina van beslist.nl en wat is het eerste bericht wat ik zie?
Beslist.nl wenst alle vrouwen veel sterkte toe! GTA V is uitgekomen!
GTA V op beslist.nl ► http://bit.ly/15zr90N
Dat is precies iets wat op jullie social media mist. Het spreekt mensen aan die GTA V willen kopen om op die link te klikken, maar het spreekt vrouwen (en mannen) aan om te reageren op de post en te liken.
De social media zou daarnaast perfect kunnen werken voor het delen van populaire games: "Op dit moment populair op budgetgaming.nl game x, heb jij hem al? (Link)",
Het delen van pricedrops oid; "Het beste moment om spel x te halen: (Link)', of het linken van andere websites aan de prijs: spel x krijgt een 9 van @XGN kijk waar hij het goedkoopst is!
Of het aanbevelen van een game in combinatie met de prijs op jullie website. Het lijkt mij onzinnig om te stoppen met Facebook en social media want het is juist iets wat je moet omarmen.
Wat daarnaast leuk zou zijn is om met het verdienen van punten te gaan werken die je zou kunnen verdienen door het bezoeken /gebruiken van de website maar ook als je bijvoorbeeld dingen deelt via Facebook een Tweet plaatst (natuurlijk verbonden aan jullie social media), naast het kunnen showen van je punten is het misschien ook iets waarmee je dingen kan verdienen als kortingscodes, speciale onderdelen op de website voor mensen met x aantal punten, meer kans bij prijsvragen enz. enz.
http://www.allkeyshop.com/blog/, doet dit bijvoorbeeld.
Wat CheapShark doet op zijn facebook pagina (
https://www.facebook.com/CheapShark), is bijvoorbeeld het delen van kortingscodes via Twitter en Facebook wat mensen een reden geeft om jullie te volgen via beide om net nog die extra korting te krijgen op het moment van schrijven is dit de bovenste post van CheapShark:
Been waiting to buy BioShock Infinite? Good news, Gamefly has it for jut $10.87 with promo code GFDSEP20 -http://cheapshark.com/l/g4dOW/0
Misschien kunnen jullie ook wel dingen regelen waarbij jullie een kortingscode mogen posten in ruil voor de link naar de website waarbij de game te krijgen is (via budgetgaming.nl) ook dan vechten jullie namelijk voor het "goedkoop verkrijgen" van games.
Of gebruik het om winkels in de spotlight te zetten, shopsurvey awards uit te reiken, waardoor misschien mensen via die winkel op budgetgaming.nl terecht komen, kies winkels van de maand voor de best beoordeelde winkel van de maand volgens de shopsurvey en vraag naar de mening van mensen op facebook .. deel grappige gamememes die een reactie oproept bij mensen (like/reactie).. De mogelijkheden zijn eigenlijk eindeloos..
Ik zag trouwens als dat jullie met XGN samenwerken waardoor het volgende mij ook interessant lijkt: deel ook jullie social media nieuws met elkaar: bij iedere game die XGN noemt op facebook of twitter, vraag of ze er een link bij zetten naar jullie prijzen.
Op jullie twitter en facebook zouden jullie dan XGN kunnen noemen als jullie een review aanhalen een game noemen bijvoorbeeld: game x is in prijs gedaald, zie de prijzen @ [link], deze game kreeg maarliefst een 9 bij XGN: [link], eventueel zou dit ook prima kunnen met game ontwikkelaars of andere game nieuws websites.
Het zou ook kunnen helpen voor het verbeteren van de Website/staff - bezoeker interactie: gebruik twitter en facebook om een kijkje achter de schermen te geven, laat het weten als de prijzen geupdate worden en vraag welke game echt niet mag ontbreken bij de update. Deel foto's van staff die aan het gamen zijn voor een review op budgetgaming of weet ik veel wat. Het is namelijk jammer dat er zoveel goede mensen werken aan budgetgaming om ervoor te zorgen dat het dé site is voor het prijsvergelijken van games maar dat het eigenlijk redelijk onbekend is wat er op de site allemaal achter de schermen aan de hand is.
Waar het posten van nieuws wel werkt op Facebook is voor sites zoals bijvoorbeeld Tweakers (
https://www.facebook.com/Tweakers.net, waar de website immers vooral draait om (tech) nieuws, budgetgaming zou echter in eerste instantie moeten gaan om games in het algemeen in combinatie met hoe die via jullie website het goedkoopst te vinden is. Laatst was ik bijvoorbeeld met een vriend aan het praten over GTA V en dat hij nog niet zeker wist waar hij het ging halen. Als jullie een post op Facebook hadden geplaatst met daarop "Moet je GTA V nog halen, wij hebben de prijzen vergeleken!" of iets wat daarop lijkt, had ik die post op zijn facebook wall kunnen plaatsen waardoor er de volgende dingen waren gebeurd:
1 - Mijn vrienden hadden het gezien door de melding: persoon x heeft op persoon wall y iets geplaatst
2 - Zijn vrienden hadden het gezien: Er is iets op de wall van vriend x geplaatst
3 - En de vriend zelf had niet alleen daardoor budgetgaming.nl bezocht maar er misschien ook weer publiek op gereageerd.
In conclusie moeten jullie social media meer zien als mensen die, terwijl ze op social media, een "snack" binnen krijgen van budgetgaming.nl die ze willen delen met andere mensen.
Als ik op facebook zit wil ik niet geforceerd worden om naar budgetgaming.nl te gaan voor het lezen van een nieuwsbericht, want dat doe ik als ik op budgetgaming.nl zit; dan neem ik daar de tijd voor. Als ik op Facebook zit is het wel goed om mensen eraan te herinneren om later nog naar budgetgaming.nl te komen en daarop hun tijd te besteden. Als ik op #GTAV zoek op twitter zou een van die tweets over #GTA moeten gaan met daarin de melding waar je die het goedkoopst kan krijgen. Maak de community sterker ermee, maak budgetgaming.nl sterker ermee en gebruik social media om budgetgaming.nl aan mensen te brengen die er nog nooit van hadden gehoord.
Hopelijk hebben jullie hier iets aan iedereen gunt het jullie natuurlijk voor al het geld wat jullie ons de afgelopen jaren al hebben bespaard!
Mocht ik de prijs winnen zou ik hem graag willen voor de Xbox 360 (heb namelijk alleen maar een 360).
PS: Ik zie dat jullie meer likes op facebook hebben dan de facebook pagina van kieskeurig.nl (die alleen maar reviews post), lijkt me dus zonde als jullie er niet meer mee zouden doen!