Het zal niemand zijn ontgaan. Op 8 december komt de nieuwe spelcomputer van Nintendo uit. De Wii is de naam van de nieuwste telg en als we de hype mogen geloven zal de Wii het gamen gaan veranderen.
Nintendo brengt een uiterst originele controller op de gamesmarkt. Maar is dit enthousiasme wel zo terecht? Von Rutch en ConAir gingen met elkaar in debat over verschillende statements. Von Rutch zal Nintendo prijzen, waar ConAir meer de kritische noten zal plaatsen.
Stelling 1: Nintendo gaat het gamen veranderen.
ConAir: Ik prijs de ambitie van Nintendo en hoewel er bewijs is dat ze indruk kunnen maken en vernieuwing kunnen brengen (via de DS), vraag ik me af of het ze nu ook weer zal lukken. Allereerst zijn ze allang geen marktleider meer op de consolemarkt, dus moeten ze van ver komen. Maar wat vooral in me opkomt, is het idee, dat de vernieuwende controle wel eens niet zou kunnen slagen. Dit omdat het de mensen wel eens niet kan aanspreken en omdat ze het oude type controller gewend zijn. (Al bijna 20 jaar ongeveer hetzelfde qua basis) Net als je over Virtual Reality of bijvoorbeeld de 3DO console kon zeggen, dat het veelbelovende ontwikkelingen waren, moet ik het hier allemaal nog maar zien. Kortom: eerst zien, dan geloven.
Von Rutch: Nintendo DS is een mooi voorbeeld van hun vernieuwingsconcepten. Het was een revolutie op handheld gebied en hoewel zijn grafische kracht achterblijft, is het toch een geweldige handheld. Nintendo Wii is de grote broer van de DS met een nog gewaagder concept waar zeker een grote slagingskans in zit. Net als de DS is de grafische kracht achter gebleven maar daar krijg je perfecte gameplay voor terug. Dat dit gaat slagen is zeker te zien nu dat Sony en Microsoft ook voor dit idee zwichten, met als ultieme voorbeeld dat Sony zijn SIXAXES controller heeft voorzien met “een soort van” Motion Sensor. Hierbij heeft helaas nog een revolutie moeten sneuvelen, de rumble functie.
Stelling 2: De nieuwe controller zal wel eens de standaard op de consolemarkt kunnen gaan worden.
ConAir: Ook hier ben ik niet van overtuigd. De nieuwe controller zal wennen zijn en in eerste instantie zullen mensen last hebben van overgevoeligheid, omdat ze niet precies weten hoe de controller te hanteren. Maar dat is een kwestie van tijd. Toch ben ik van mening dat sommige genres zich niet lenen voor het spelen met deze controller. Bijvoorbeeld: sportspellen en survival horror games (waar de schrik vat zal krijgen op je controles, omdat je je armen beweegt in een reflex).
Von Rutch: Hierbij weer mijn argument dat Sony zijn nieuwe controller heeft voorzien van een eigen Motion Sensor. Na klachten over de ‘bananencontroller’ hebben ze vlug de oude Playstation controller gepakt en er Motion Sensoring in heeft gezet. Microsoft heeft ook al plannen voor nieuwe controllers. Of dit met Motion Sensoring is, is nog onduidelijk, maar Microsoft prijst Nintendo voor hun innovaties op game gebied. Rumble is tegenwoordig ook standaard, Trigger buttons en ook Stick controle, steeds meer komen er nieuwe dingen bij om de game beleving optimaal te maken en Nintendo gaat in die zoektocht op kop.
Stelling 3: De Third-party support kan wel eens de Achilleshiel worden van de Wii.
ConAir: Absoluut. Als je bijvoorbeeld naar de Gamecube kijkt, zie je dat de DK Bongo’s alleen maar door Nintendo gebruikt worden, terwijl het echt een leuk, vindingrijk apparaat is. Persoonlijk denk ik ook, dat de ontwikkelaars (uitgezonderd Nintendo) niet te veel risico zullen gaan nemen voor wat betreft het ontwikkelen van games die werken met de nieuwe controller. Zie bijv. de DS. Er zijn genoeg games op de markt, waar het tweede scherm slechts dient als plattegrond (Tenchu) of overzicht van het circuit. Het niet nemen van dat risico zou wel eens kunnen uitlopen op het porten van games van Xbox 360 / PS3, maar die minder speelbaar zijn met de controller van de Wii. Of nog erger, porten van oude games/remakes zoals in de begintijd van de PSP.
Von Rutch: Als ik kijk naar de launchtitels, zie ik dat Ubisoft 7 launchgames levert en EA 6, dan lijkt het mij eigenlijk al duidelijk. Bijna alle gamestudio’s praten met lof over de Wii en zien de potentie dat het apparaat heeft. De grafische kracht blijft uit, maar dat deert hun niet. Gameplay is voor mij altijd een belangrijk element geweest omdat als je bij het begin al geen goede besturing hebt de game eigenlijk al is geflopt. De Gamecube is geflopt. Publishers liepen weg en games kwamen alleen nog maar uit voor Playstation 2 en Xbox. Je ziet nu weer een omschakeling. Studio’s zijn blij met de Wii en ik zie geen verandering voor de toekomst. Zijn projectnaam was niet voor niets de Revolution.
Stelling 4: Grafisch is de Wii niet te vergelijken met de Xbox 360 en de Playstation 3, gaat hij daardoor mislukken?
ConAir: Gameplay boven graphics. Uiteraard. Het is iets wat vooral door hardcore gamers aangehangen wordt. Alleen het is maar de vraag waar de massa voor kiest. Ik bedoel, de massa koopt een baggergame als 50 Cent: Bulletproof en andere (veelal gehypte) games en laat zeldzame parels als ICO liggen. Als je dit vertaalt naar nieuwe consoles, is de eerste verandering die de massa wil zien, vooral de grafische verandering. Gameplay komt bij de massa geregeld op de tweede plaats. I rest my case.
Von Rutch: Gameplay gaat bijna altijd boven grafische kracht. Als je een prachtspel hebt op de Xbox 360, maar hij stuurt niet is hij al meteen slecht. Een game moet je voelen en het moet je in zijn wereld kunnen trekken. De Wii kan de wereld misschien niet zo mooi toveren als zijn grote neefjes, maar het betrekt je meer bij die wereld als hun. Als ik kijk naar Super Mario Galaxy, dan zie ik dat het spel er prachtig uit ziet. De Wii is ‘in a league of it’s own’ en moet je niet kunnen vergelijken met de Xbox 360 en Playstation 3 omdat hij gewoon te anders is. Het is geen spelcomputer, het is een spelwonder.
Stelling 5: De prijs van de Wii is € 249,99, is dat de overtuigende factor om hem te halen?
ConAir: Voor mensen met niet zoveel geld kan het een optie zijn, maar met enig geduld kosten de Xbox 360 en de PS3 net zoveel. Bovendien is de PS2 ook nog lang niet uitgeput. Er komen nog meer dan 100 games voor een console die je inmiddels al voor 130 euro kan kopen. De Xbox 360 en PS3 zijn nu zo duur omdat er zoveel nieuwe techniek ingestopt is, iets wat je van de Wii niet kan zeggen. Op termijn zal de techniek goedkoper worden en de ontwikkelingskosten lager. Op dat moment gaan ook de prijzen van de consoles zakken. Nintendo kiest met een minder sterke inhoud duidelijk voor een andere strategie. Maar kijkend naar vooral de PC’s waar alles voornamelijk grafisch steeds mooier moet, zou Nintendo wel eens op het verkeerde paard kunnen wedden.
Von Rutch: Mij maakte het niets uit hoeveel hij ging kosten. Mijn Wii staat al maanden in pre-order en het maakte mij niet uit hoeveel hij ging kosten. Ik moest en zou hem hebben. Ik heb ook een Xbox 360 en dan slik je toch in het begin wel van de prijs, maar als je dat vergelijkt met de launch van de Playstation 2 (fl. 1199,99). Playstation 3 is daarvan een nog slechter voorbeeld van te hoge prijzen. Wii is goedkoop omdat het een simpel apparaat is en geen dure Cell processors nodig heeft. De Wii is goed geprijsd en moet geen factor zijn om hem niet te halen. Hij is bedoeld voor iedereen, dus iedereen moet hem kunnen betalen.
Vraag: De Wii zal speelbaar zijn op Gameplay 2006, waar de BG Crew ruim vertegenwoordigd heen zal gaan. Ga je kijken?
ConAir: Zeker weten. Ik ben net als de rest van de wereld toch wel benieuwd hoe de nieuwe controller zal spelen. Dan kunnen we ook zien of mijn kritiek terecht is.
Von Rutch: Er vanuit gaand dat het erg druk zal zijn denk ik niet dat ik erop ga spelen. Ik wil 2 weken later met tranen in mijn ogen hem uit de doos halen en beginnen. Dit zal een speciaal moment zijn en ik heb geen zin om daar 2 uur voor in de rij te staan. Iedere keer dat ik de Wii zie krijg ik koude rillingen en die bewaar ik lekker voor thuis.
Dit was de eerste echte Crossfire waar Von Rutch en ConAir de degens kruisten. Zonder een mening op te dringen hebben ze geprobeerd een stuk te schrijven over de Wii. Maar voordat we er meer gaan maken, willen we eerst jullie mening horen. Vonden jullie het wat? Zijn er positieve/negatieve punten? Hebben jullie zelf nog iets toe te voegen aan de discussie? Laat het door middel van je reactie weten!
(Verder is ook iets soortgelijks in de Power Unimited aan bod gekomen, ter duidelijkheid, Conair en Von Rutch hadden dit onderwerp al voor de release van die Power Unlimited bedacht.)