Alles wat je moet weten voor Darksiders III
De eerste ronde is daarbij weg gelegd voor Darksiders III. Aangezien het laatste deel alweer zes jaar geleden is uitgekomen, is het de ideale kandidaat om mee te beginnen. En wat een mega interessant verhaal zit er eigenlijk achter deze serie! Ik moet zeggen dat ik ook zelf het nodige bijgeleerd heb.
Vandaag lees je in deel 1 alles over de achtergrond van de serie en het verhaal achter het originele Darksiders. Morgen (deel 2) blikken we terug op Darksiders 2 en vertellen we wat er allemaal bekend is rondom Darksiders III. Dit alles zodat je straks bepakt en bezakt met een rugzak vol kennis op weg kunt naar het nieuwe avontuur!
Let wel dat we veel vertellen over de verhaallijn en er dus spoilers voorbij gaan komen voor als je de eerdere delen nog wilt spelen. Al moet ik zeggen dat na het in de serie duiken, mij het eigenlijk alleen maar duidelijker werd waar ik nou eigenlijk mee bezig was in de game. Dus onderstaande info kan je ook helpen te verduidelijken wat er nu precies allemaal gaande is. Tijd om je in het zadel te hijsen en door het verhaal mee te nemen!
Uitstapje in de geschiedenis: Waar is Darksiders op gebaseerd?
Het allereerste Darksiders deel zag in 2010 het licht, gevolgd in 2012 door Darksiders 2. Voor wie de serie niet kent, Darksiders is een actievolle hack’ n slash game welke is geïnspireerd op het verhaal van de The Four Horsemen of the Apocalypse, ook wel vrij vertaald: De ‘Vier Ruiters van de Apocalyps’.
Gaan we even heel ver terug, dan worden de Vier Ruiters beschreven in het laatste boek van het nieuwe Testament van de Bijbel: Het boek van de openbaring. Een hoofdstuk hieruit vertelt over een boek dat in God’s rechterhand ligt en was verzegeld met zeven zegels. Het Lam van God (beter bekend als Jezus) opent de eerste vier van de zeven zegels, waardoor er voor elk zegel een wezen verschijnt, rijdend op witte, rode, zwarte en bleke paarden. Dit zijn de Vier Ruiters van de Apocalyps. De Vier Ruiters symboliseren Conquest (Verovering), War (oorlog), Famine (hongersnood) en Death (de dood)
De gedachte achter deze gedaantes is dat de vier ruiters een apocalyps, of armageddon op de wereld zullen creeëren als voorboden van de Dag des Oordeels (Armageddon).
The Four horsemen of the Apocalyps en Darksiders
In Darksiders zijn de namen van de Horsemen iets aangepast, ze heten hier War, Death, Fury en Strife. Ook in Darksiders zouden ze op Aarde arriveren op de dag Des Oordeels, alleen zou deze pas ingeluid worden na het verbreken van alle zevende Zegels. Dit gaat echter niet helemaal als gepland, waarover later meer.
In het originele Darksiders speelde je de eerste van de vier Ruiters: War. War reed op een vuurrood paard en wordt gekenmerkt door een enorm zwaard, genaamd Chaoseater. Hij heeft daarnaast ook een zeis waarmee die een groter bereik heeft om de vijand een kopje kleiner te maken. Je kon door het spel lopen door verschillende locaties, waarbij diverse gebieden afgesloten waren en pas later tot je beschikking kwamen. Zo werd de wereld van Darksiders steeds een stukje groter.
Twee rijken in strijd: De Hemel en de hel en de Charred Council
De basis van het verhaal gaat over dat er sinds het begin der tijden al een strijd heerst tussen de hemel en de hel, zonder dat er één de overhand weet te krijgen. Aangetrokken tot het eeuwige conflict was de ‘Charred Council’, een soort rechtseenheid die zich bezig houdt met het bewaren van deze balans. Als de één sterker dreigde te worden dan de ander, dan greep de Charred Council in.
Het kostte wat moeite, maar met de tijd, accepteerde de Hemel en de Helse partijen deze Council, wetende dat als ze zich niet aan de wetten hielden, een bezoek zouden krijgen van de Warrior Brotherhood, ook wel bekend als the Four Horsemen of the Apocalypse (War, Death, Strife en Fury). Zij grijpen in wanneer een zijde de overhand dreigt te krijgen. Een soort helse commandoeenheid, zullen we maar zeggen.
De bloei van de mensheid, een derde rijk
Tussen al deze chaos tussen hemel en hel in onstond de mensheid. De Charred Council voorzag dat de mensheid zou bijdragen aan de balans en stabiliteit, waardoor zij de mensheid als een derde rijk definieerde, het koninkrijk van de Mensheid. Interessant genoeg bevindt de Hel zich beneden en de hemel zich boven, waarbij de mensheid zich precies in het midden bevindt. De plek waar de eeuwige strijd zich ontvouwt.
De Council eiste daarom een staakt het vuren tussen de Hemel en de Hel om de Mensheid de kans te geven op te bloeien tot een derde rijk. Hemel en Hel hadden weinig keus en gingen akkoord. Het pact werd verzegeld met zeven zegels. Deze mochten pas verbroken worden op de Dag des Oordeels, wanneer de Mensheid er klaar voor zou zijn om de strijd mede aan te gaan tegen de Hemel en de Hel. Een strijd die de balans moest brengen en het ultieme lot bezegelen van de drie koninkrijken.
Vanaf hier volgen spoilers/ verduidelijking van het eerste verhaal.
De eerste Ruiter: War is te vroeg op het feestje
De Vier Ruiters zouden pas arriveren op het moment dat het zevende zegel zou worden verbroken. In Darksiders 1 arriveert de eerste Horsemen War op aarde op het moment dat het er naar uit ziet dat de laatste strijd is begonnen. Legers van Engelen en Demonen vliegen elkaar in de haren, met de mensheid er tussen in, niet wetende wat te doen. War denkt dat de Dag des Oordeels is begonnen, maar er is tegelijkertijd iets vreemd aan de hand, want waar zijn zijn andere drie broederRuiters? Hemel en Hel vliegen elkaar naar de keel....maar de mensheid lijkt zich nog niet bepaald staande te houden, wat is hier in hemelsnaam aan de hand? War is in de eehr... war.
War confonteert de generaal van het Hemelse leger Abaddon met deze vragen en ontdekt dat de zevende zegel nog helemaal niet is verbroken. War blijkt te vroeg te zijn gearriveerd. Afgeleid en verrast door War zijn vroege aanwezigheid, wordt Abaddon vermoord door de demoon Straga. War zet het gevecht nog in tegen Straga maar ook hij legt het loodje, gelukkig wordt War op het laatste moment gered door de Charred Council. De eeuwige strijd lijkt plotseling te zijn gestreden met Hel als winnaar, de balans die eeuwen heerste...lijkt te zijn verbroken.
De Council beschuldigt War van het te vroeg starten van de Apocalyps, het ruineren van de balans tussen Hemel en Hel en de vernietiging van de Mensheid. Waarom ben je eerder op Aarde gekomen? Is hun vraag, je hoort nog helemaal niet hier te zijn!
War protesteerd en stelt onschuldig te zijn. Hij begrijpt ook nog steeds niet waarom zijn broeders niet zijn aangekomen. Hij eist een kans om de echte daders te vinden. De Council gaat akkoord, maar stelt hieraan twee voorwaarden. War moet zijn initiële kracht verliezen en hij zal worden verbonden met één van de dienaars van de Council. In dit geval is dat The Watcher, welke het vermogen meekrijgt om War te kunnen vermoorden, wanneer hij van zijn gestelde missie afwijkt. Lekker dan! War kan niet anders dan dit lot accepteren.
...100 jaar later
Wanneer War terugkeert op Aarde, is er sinds Abaddon het loodje legde inmiddels een eeuw verstreken. Het Helse leger, onder leiding van ‘De Vernietiger’, heeft inmiddels korte metten gemaakt zowel het Engelen leger als de Mensheid. Wat overblijft is een hoopje aan engel verzetstrijder, die onder leiding van Uriel proberen te overleven. War gaat op zoek naar antwoorden.
Op Aarde ontmoet War de demoon Samael, een ooit machtige demonenkrijger in het leger van de Vernietiger. Hij leert hier dat de Vernietiger zich schuilhoudt in de Zwarte Toren. Samael legt uit dat ‘De Uitverkorenen” de Zwarte Toren bewaken en vraagt War om hun een kopje kleiner te maken en hem hun harten te brengen. Alleen dan zal hij War helpen om de Toren binnen te dringen.
Tijdens deze tocht ontmoet War ook nog een vaardige smid van een ras genaamd ‘De Makers’. De Makers zijn de creëerders van alles in het heelal. In eerste instantie zijn ze met elkaar in gevecht, maar ze worden onderbroken door Uriel, de leidster van de Engelen verzetsstrijders. Zij houdt War verantwoordelijk voor zowel het verliezen van ‘haar’ generaal Abaddon als het verlies van de strijd in het algemeen door de engelen.
Wanneer hij in gevecht is met Uriel, komt hij er achter dat ‘The Chosen’ helemaal niet de Zwarte Toren verdedigden, maar dat zij voorkwamen dat Samael op volle kracht terug zou kunnen keren. War werd dus bedonderd door Samael, maar desondanks brengt War de demoon Samael de harten van de Uitverkorenen en deze houdt zich aan zijn belofte om War de Zwarte Toren in te krijgen.
Het ultieme bewijs van War zijn onschuld
Binnen in de Zwarte toren vindt hij Azrael, ook wel bekend als de Engel des Doods. Gevangen en geketend, biecht Azrael op dat hij, samen met Abaddon en Uthane 100 jaar geleden, hebben samengespannen om de Apocalypse eerder te laten beginnen. Ze waren namelijk bang dat de Engelen de eeuwige strijd zouden verliezen. Abaddon zijn dood ruineerde echter het plan.
Dit was het bewijs dat War nodig had om aan te tonen dat het niet aan hem lag dat hij eerder op Aarde arriveerde en dat hij dus niet verantwoordelijk was voor het verbreken van de balans en daarmee de Vernietiging van de Mensheid. War wil terugkeren naar de Charred Council, maar de Watcher besluit anders. Hij deelt met War dat de balans alleen hersteld kan worden als, naast Abaddon, ook de leider van het Hel Leger, De Vernietiger, het loodje legt. Maar hoe kan dit doel bereikt worden? Azrael zegt raad te weten, maar wil eerst bevrijd worden uit de Toren.
War op oorlogspad
Zo gezegd, zo gedaan. War bevrijdt Azrael door Straga te vermoorden (een zoete wraak) en Azrael brengt War naar de Tuin van Eden om een antwoord te vinden op de vraag hoe die De vernietiger zou kunnen verslaan.
In de Tuin laat de Boom der Kennis laat War een visioen zien die heel veel verklaart. Want wat blijkt, nadat Abaddon overleed, kreeg hij de keuze om een dienaar te worden in de hemel, of te heersen over de hel. Hij koos uiteindelijk voor het laatste en....vormde zich tot ‘De Vernietiger’. Abaddon is dus de Vernietiger. Hij bewaakt nu het zevende en laatste ongebroken zegel om te voorkomen dat The Four Horsemen zijn positie zouden komen ondermijnen om de balans tergu te brengen. De Vernietiger is namelijk van plan om de Hemel over te nemen. Kortom.... Als War niet eerder was opgeroepen, dan hadden de Four Horsemen nooit gearriveerd, omdat de Vernietiger er voor zorgde dat het zevende zegel nooit zou worden gebroken, zodat hij zijn gang kon gaan. Natuurlijk was Abaddon nog in leven op het moment dat War voor het eerst arriveerde, dat neemt niet weg dat Hel mogelijk het zevende Zegel al daarvoor beschermde om te voorkomen dat de Four Horsemen roet in het eten zouden gooien.
Het blijkt dat de Charred Council bekend was met deze samenspanning om War eerder op te roepen. Maar ze wisten ook dat War niet zomaar in actie zou komen, zonder bewijs dat dit echt nodig was. Dus de Council heeft bijgedragen in het vervroegd laten beginnen van Armageddon om zo gerechtigheid te krijgen tegen de Vernietiger. Ze wisten dat als War opgeroepen zou worden, hij gerechtigheid zou willen en achter de samenspanners aan zou gaan om aan te tonen dat hij onschuldig was.
Ondertussen valt Uriel War nog een keer aan. Dit keer is War succesvol, maar spaart haar. Hij vertelt haar de ware identiteit van de Vernietiger. Verdrietig en woedend over dit nieuws verlaat Uriel het strijdveld en bereid de Engelen voor op een laatste strijd. Ondertussen is War op zoek naar de fragmenten van het Armageddon zwaard welke het enige zwaard is dat De Vernietiger kan verslaan.
De eindstrijd en het begin van de Apocalyps
De strijd tegen de vernietiger barst los, waarbij Uriel en haar Engelen de strijd niet weten te winnen. War mengt zich mt het Amrageddon zwaard in de hand. Aan het einde van het gevecht vraagt de Vernietiger nog of War met hem mee wil doen, maar War weigert en verslaat hem alsnog eens en voor altijd. De balans is hersteld?
War weet het zevende zegel te bemachtigen, maar wordt verdoofd door The Watcher. Want wat blijkt? Als het zevende zegel wordt vernietigd krijgt War zijn volledige krachten weer terug. The Council is echter bang dat hij zich tegen hen zal keren. Zijn lot lijkt te zijn bezegeld...ware het niet dat Uriel met een laatste krachtsinspanning alsnog het Zevende zegel in stukken slaat. Het resultaat is dat War vrij is van de ketens van de Charred Council. Hij vermoord The Watcher, maar niet voordat deze dreigt met dat Hel, Hemel en de Mensheid achter hem aan zullen komen. Uriel is War dankbaar, maar weet ook dat ook zij niets anders kan dan de Charred Council gehoorzamen. Ze waarschuwt War dat ze binnenkort waarschijnlijk weer tegenover elkaar zullen staan en dat War het niet zal redden wanneer beide legers zijn kant op komen.
War antwoord hierop dat hij dit keer niet alleen zal zijn en voordat het doek valt, worden hoog in de lucht de andere drie Ruiters, Death, Fury en Strife zichtbaar... De Apocalypse is begonnen..!
Morgen: Terugblik Darksiders II en vooruitkijk Darksiders III!
Darksider 1 is een voorbereiding op wat komen gaat in zijn puurste vorm. Morgen vertellen we meer over Darksiders 2 en vertellen we wat er nieuw gaat zijn in Darksiders 3. Bereid je maar alvast voor op deze strijd die hemel en aarde beweegt.