Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS
Astonishia Story (PSP)
50 100 1

Review Astonishia Story (PSP)

Een port van een Koreaanse rpg uit 2002, destijds uitgebracht op de GP32 handeld, en nu opnieuw uitgebracht op de PSP. Geen nieuwe game dus, en eigenlijk een regelrechte port. De 2D graphics de MIDI-achtige sound en het gebrek aan diepgang, plus nog wat vage bugs, maken dat Astonishia Story behoorlijk de plank mis slaat. Hij werd dan misschien met lof ontvangen op de GP32, maar anno 2006 en met een systeem zo krachtig als de PSP, had deze game stukker beter kunnen zijn...
Ik ga Astonishia Story niet afkraken omdat het 2D graphics heeft, of omdat de gameplay misschien wat gedateerd is. Mij hoor je niet klagen over de remakes van de oude Final Fantasy delen hoor, dat zijn tenminste remakes met beter geluid, nieuwe tussenfilmpjes en die liggen dan voor een budgetprijs in de schappen. Maar aangezien AS niet eens een remake, maar gewoon een port is, en hij NIET voor een lagere prijs in de winkel ligt, ga ik er maar even op los zeiken. Je bent dus gewaarschuwd. Ik zou echter toch niet meteen doorskippen naar de conclusie en het cijfer lezen, want misschien vind je mij wel gewoon een zeikerd, en neem je de mankementen van AS gewoon voor lief...



Astonishingly Stupid
Het verhaal is niet bijster slecht, maar blaast je ook niet weg. Het spel begint namelijk met jou als ridder Loyd, die te laat is voor een ceremonie, waarbij het toch wel handig zou zijn als je erbij bent, aangezien je een van de sleutelfiguren van de ceremonie bent. Het gaat namelijk om het transporteren van een heilige staf, waarbij de stoet vertrekt vanuit het koninklijk paleis. Daar wordt je er nog eens op gewezen hoe ontzettend belangrijk de staf wel niet is en hoe gevaarlijk het transport kan zijn. De stoet wordt overigens geleid door een generaal, en jij bent zijn second in command. So far so good, de stoet vertrekt, en komt na enige tijd in een bos aan. Daar worden jij en de soldaten in een hinderlaag geleid, en zo slim als je bent, besluit je de koets met daarin de staf, zo goed als onbewaakt achter te laten om nog even de onverlaten die jou aanvielen, voorgoed uit hun lijden te helpen. De bisschop die met de stoet mee reist, waarshuwd nog voor je vertrek dat de koets op deze manier een beetje kwetsbaar is, maar nee, jij en de generaal zijn het er over eens dat de eerdergenoemde aanval, een grove belediging is voor het koninklijk huis, en daarmee het nemen van dit risico verantwoord is... ooookeee, nee slim hoor, sheesh. Uiteraard tref je bij terugkomst je mannen afgeslacht, de koets vernield, en de staf gestolen aan. Ik mag hopen dat Loyd zich toen ontzettend achterlijk gevoeld heeft, want het zou terecht zijn. Vervolgens ga je dus opzoek naar de ******* die dit geflikt heeft, en ondertussen help je ook nog eens al het onrecht de wereld uit. Sterker nog, je houdt je zoveel bezig met sidequests als het redden van die en die, het terughalen van dat ene voorwerp en het terechtsstellen van die ene bandiet, dat je je gaat afvragen of Loyd het wel zo boeiend vindt om die staf ooit nog terug te zien. He takes his sweet time, kan ik je zeggen.

Niet bepaald vlot
De gameplay bestaat uit de bekende elementen van de old school RPG als bij de Final Fantasy, Breath of Fire, etc. reeksen. Je rent op een map van plek naar plek, en ondertussen maak je enkele tientallen vijanden af. Op de map zul je echter geen random encounters tegenkomen, die komen alleen voor in bepaalde omgevingen, zoals grotten en bossen. In plaats van die random encounters lopen er monster op de map rond, loop je er eentje tegen het lijf, dan veranderd het beeld naar dat van een gevechtsveld, waarbij je gemiddeld tegenover een stuk of drie / vier tegenstanders zult komen te staan. Vervolgens kun je je turn-based verplaatsen over het veld, en die move dan laten opvolgend door een aanval of het gebruiken van een item. De battles duren zijn echter al gauw eentonig, met meestal dezelfde vijanden die je bevecht, en veel tactiek komt er ook niet bij kijken. Vroeg of laat zul ook jij zuchten als je weer eens in zo'n battle terecht komt... De mainquest stukken zijn best leuk, maar het is zeer vervelend dat je je grotendeels (verplicht) bezig zult houden met sidequests. Doe je die niet, dan gaat de mainquest ook niet verder. Aangezien die ook niet bijster origineel zijn, zul je misschien al gauw genoeg hebben van AS, en niet eens meer het geduld kunnen opbrengen om die quests te doen omwille van de mainquest. Verder valt er eigenlijk weinig te zeggen over de gameplay van AS, het is niet slecht, maar ook zeker niet erg leuk. Het is gewoon saai, en heeft hier en daar z'n mankementen. Met de besturing is overigens niets mis.



Sprites en MIDI
Over de grapfische kwaliteit van AS ga ik niet zeuren. Het is tenslotte een oude rpg, een regelrechte port van een 32-bits game, en sterker nog, de 2D graphics zijn onzettend scherp en soms hebben ze veel detail (wat nog niet hoeft te betekenen dat het er mooi uitziet). Wat echter wel ontzettend op m'n zenuwen is gaan werken, is de muziek. Ik werd er soms echt gestoord van. Van die vreselijke, ongeinspireerde MIDI muziek. Wat betreft muziek hadden ze zeker het een en ander kunnen aampassen en verbeteren. Maar trouwens, nog even iets anders, om nog even terug te komen op de graphics... ik kan dan wel niet zeiken op een port van een game als AS, ik kan wel zeiken over het feit dat je dergelijke games op z'n minst moet oppoetsen voordat je ze uitbrengt op de psp. Was deze game ondanks z'n 2D graphics ijzersterk geweest, dan had je mij niet horen klagen, maar met zo'n middelmatige game, vind ik mijn kritiek best terecht. Wat overigens ECHT belachelijk is, is het feit dat de game vaak stottert, zowel het beeld als het geluid. Dit komt met name voor tijdens de gesprekken en de gevechten. Aangezien deze game grapfisch echt niks voorstelt voor een systeem als de psp, is dit fenomeen op z'n minst beschamend te noemen. Eerst neemt men nog niet eens de moeite om er iets anders van de maken dan een regelrechte port, en vervolgens zit er doodleuk ook nog een "bug" in de game. Met name dit punt vind ik echt schandalig...

Een stotterende, zeurende, onaantrekkelijke en oppervlakkige vrouw
Als ik AS zou moeten vergelijken met een vrouw, dan zou ze een stotterende, zeurende, onaantrekkelijke en oppervlakkige vrouw zijn. Niet echt aantrekkelijk dus. Ik denk dat de meesten van ons ten eerste al niet op d'r af zouden stappen, en als ze dan toch een gesprek met je aanknoopt, na vijf minuten weg zouden lopen. Ik kan me slechts een reden bedenken waarom je AS voor meer dan 15 euro zou willen kopen, en dat is dat je een volledige rpg-junk bent, die nog geen tien minuten zonder kan. Kijk, voor de GP32 was het grafisch een goede game, en de games waarop AS gebaseerd is (een serie rpg's voor de pc uit '94) waren in die tijd misschien leuk, maar onze standaarden lagen toen ook nog niet zo hoog. Het is geen achterlijk slechte game, en het had zelfs een best vermakelijke game kunnen zijn, als deze het op alle punten net iets beter had gedaan. Maar dat is dus niet het geval...

 

Oordeel Astonishia Story (PSP)

  • Graphics 60
  • Gameplay 55
  • Originality
  • Sound 45
  • Replay 40
  • Eindcijfer 50

Aantal keer bekeken: 7805 

Laagste 1 prijzen voor Astonishia Story (PSP)

43.90 43.90 1
Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal
Bol.com Partner 8.5
€  43.90€ 0.00   € 43.90

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van Talicus
Talicus ( 7391 ) 11-08-2006 15:48
Jammer, het ziet er zo leuk uit, geeft me beetje een Lufia gevoel.
avatar van Yuna
Yuna ( 345 ) 14-08-2006 00:38
Niets kan Lufia evenaren :-p Ik ben AS aan het spelen. Er zijn betere spellen maar als die-hard rpg fan moet ik dit spel ook gewoon gespeeld hebben.
avatar van Baris
Baris ( 1388   4) 21-08-2006 00:11
Ik zit nu bij de eindbaas die ff 10 level's hoger is als mij en mij steeds uitmoord met een meteor aanval >.>

Spel is iid plothole o matic, de gevechten zijn leuk.

Naar mijn mening een leuk spel om over 6 maanden voor 10 euro uit een budgetbak te vissen maar geen top titel.