Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS
Burnout Paradise (Xbox360)
89 100 1

Review Burnout Paradise (Xbox360)

Geschiedenislesje
Burnout Paradise, ik weet nog dat ik de eerste Burnout in de Gamecube stopte. De crashes waren heftig en het was gaaf om nieuwe auto’s te unlocken en vervolgens de straat er mee onveilig te maken. Het tweede deel Point of Impact introduceerde een nieuwe modus, de zogenaamde Chase modus waarin je in met een politieauto een andere auto moest opjagen en zien te laten crashen, soort Cop and Robbers dus. Hoogstwaarschijnlijk was dit toen afgekeken van Need for Speed, een titel die toen veel roem kende. Het Cops and robbers gedeelte was dan ook in het derde deel al gauw weer verdwenen. Ook de zogenaamde Crash mode deed zijn intrede waarbij je vol enthousiasme in moest rijden op een kruispunt om zoveel mogelijk schade te veroorzaken. Vervolgens kwamen er meerdere delen uit Legends, Takedown, Revenge en Dominator. Ze waren allemaal aardig, vooral Revenge was erg leuk op de 360, omdat je dan niet door pixels heen worstelde maar echt mooi beeld had. Toch deden ze niet veel anders en was bij deze delen de vernieuwing nooit zo groot als de vernieuwing tussen deeltje 1 en 2. Neemt niet weg dat de games altijd hoge cijfers scoorden. De crashes worden altijd mooi in beeld gebracht en de serie staat nou eenmaal bekend om zijn heerlijke arcade besturing. Het enige nadeel in de latere delen werd echter, dat gewoon alle auto’s op elkaar leken. Zo had je dan wel 75 auto’s, maar er waren eigenlijk maar 7 modellen, die dan steeds een beetje slicker er uit kwamen te zien. Spoilertje extra hier, spoilertje daar, dat idee. Maar geen spoor van totaal andere wagens.


U parkeert hier, mag dat?

Nieuwkomer
En nu is deze week dan Burnout Paradise uitgekomen. Een game die het moet hebben van het oude concept, maar ditmaal met minder gamemodes, zo is de Crash mode in dit deel verdwenen. Gelukkig krijg je hier wel iets voor terug, zo hoef je nu niet meer de races uit een menuutje uit te kiezen, maar kan je daadwerkelijk door een grote stad heen cruisen waar heen je maar wilt. Je hebt echt vrijheid en door de gehele stad zijn wel mogelijkheden om te stunten en te racen.

Het heerlijke bij deze titel is vooral de graphics, op HD kwaliteit ziet het er allemaal gewoon super uit, de auto’s glimmen je tegemoet. De kaart is redelijk groot, maar had eigenlijk nog wel iets groter gemogen. In de demo heb je echt het gevoel dat de kaart gigantisch is, maar dat valt eigenlijk een klein beetje tegen. Toch heeft het op deze manier ook wel zo zijn charme, omdat je uiteindelijk overal naartoe precies de weg zal weten.

De stad
De stad is erg leuk opgebouwd, naast de stad liggen de bergen en de ranches, een rustig gebied met veel kronkelweggetjes die je de bergen in leiden op weg naar avontuur. In de bergen heb je dan ook vele jumps en stuntmogelijkheden. Ondanks dat de weggetjes van links naar rechts zwiepen rijdt het allemaal weer lekker weg. Races zijn er ook genoeg, zo is het nu namelijk het geval dat er bij elk kruispint een race, Road Rage of Burnout speedrun te vinden is. Als je je bedenkt dat er in zo’n stad toch heel wat kruispunten zijn, weet je dat je dus wel even bezig bent om deze game uit te spelen. In de stad zijn ook meerdere tankstations te vinden, rijdt je hier doorheen dan krijg je een volle boostbar(turbo). Verder nog een paar spray shops voor een nieuw kleurtje en zogenaamde repairshops waar je je auto doorheen kan rijden zodat deze in ene keer weer zo goed als nieuw is. Je basis in deze game is de junk yard, hier kan je je auto’s die je geunlockt hebt ophalen en eventueel wisselen voor andere wagens die je reeds hebt gescoord.


Kut, afslag gemist.

Het uitbreiden van je wagenpark is erg origineel
Ik moet zeggen dat overigens het verkrijgen van nieuwe wagens op een slimme manier gedaan is, het systeem zit als volgt in elkaar. Naar mate je meer races wint, ontsluit je logischerwijs steeds meer nieuwe karretjes, alleen deze wordt niet meteen toegevoegd aan je wagenpark. Deze wagens worden eerst losgelaten in de stad. Vervolgens scheurt hij je eens in de zoveel tijd voorbij en moet je hem neer zien te halen. Doe je dit goed, dan wordt het wrak gestuurd naar je basis, de junk yard(autokerkhof). Erg leuk verzonnen dat je de auto die je wilt hebben eerst total loss moet rijden en dat hij dan in de junk yard als wrak terecht komt. De auto kan je dan vervolgens door de repairshop rijden en hij is weer zo goed als nieuw.

Pakketten
Opvallend in deze nieuwste versie is dat de auto’s nu echt daadwerkelijk van elkaar verschillen. Je kunt 75 auto’s unlocken en ze zien er ditmaal echt allemaal anders uit. Uiteraard heb je ook weer een paar dezelfde auto’s, je kan namelijk alter egos van de auto krijgen die je in eerste instantie hebt unlocked door een speed run te doen specifiek voor die auto (zorg dat je zo snel mogelijk van punt a bij punt b komt). Ze lijken op de auto waarmee je de speedrun hebt gedaan alleen hebben ze een nieuwe likje verf gekregen. Alleen vaak ziet de tweedeversie er zo vet uit, dat je altijd wel even de speedrun doet om die verbeterde versie van je huidige auto te unlocken. Zo heeft de Roadster een skin met volledig in het Burnout 2 thema, met logo.
Opvallend is ook dat je al vrij snel echt supermooie wagens krijgt, ipv dat je eerst met oude bakjes moet lopen klooien, heerlijk!


Drie keer boost?
De auto’s zijn onderverdeeld in drie verschillende categorieën: agressie, snelheid en stunt. Dit onderscheid is te zien in de boostmeter. Zo krijgen stuntauto’s (groene boost) met name extra boosts door jumps en stunts, de agressiemeter (rood) gaat sneller kloppen door mensen van de weg te raggen (vaak is deze toegekend aan de zwaardere wagens) en de speedmeter (oranje) kun je alleen gebruiken als deze helemaal vol is, voordeel is wel dat als je veel gevaarlijk manoeuvres uithaalt, de boostmeter meteen weer gevuld is waardoor je boosts, zoals vanouds, aan elkaar kan rijgen. De auto’s zijn verder onderverdeeld in kracht, snelheid en boost. Vaak zijn snelle auto’s heel licht, en rij je daarmee dus minder gauw anderen van de weg. Stom is echter wel dat soms als je met 200 kilometer per uur vol overtuiging op een zwaardere wagen rijdt die haast stilstaat, dat je dan soms zelf nog neergehaald wordt, terwijl die ander gewoon stil stond. Dat voelt toch een beetje vaag aan.

Alle ballen verzamelen!
Je bent overigens wel even bezig met deze titel. Verspreid over de kaart zijn namelijk 120 billboards geplaatst waar je doorheen moet zien te rijden. Soms hangen ze hoog boven de weg en moet je een bergroute zien te vinden om uiteindelijk met een grote jump voldaan door zo’n billboard te jumpen. Het leuke is eigenlijk dat je de billboards al gauw ziet, ze zijn meestal niet echt verstopt. De route om bij zo’n billboard te kunnen komen, is vaak echter wél verstopt! Je ziet er eentje hoog boven je en hebt echt zoiets hoe kom ik daar in godsnaam bij, totdat je een grote schans vindt, ah!

Verder kan je ook nog zogenaamde 400 smashes vinden, hiervoor moet je gewoon alle geheime routes zien te vinden, voor elke shortcut staan hekjes, smash je die als het ware kaduuk (je rijdt er doorheen), dan heb je weer een smash erbij. Houd je dus van verzamelen dan zit je hier goed.


Racemodes
Uiteraard gaat deze game natuurlijk verder om het racen. Races kun je starten door bij een stoplicht te stoppen. Je kunt elke route nemen die je maar wilt, zolang je maar bij punt B als eerste komt. Door de vele tunnels en kleine passages die overal verstopt zitten zijn er genoeg manieren om van punt A bij punt B te komen. Probleem is alleen dat, vooral in het begin, je constant weer de kaart erbij moet pakken om te zien of je nog wel goed rijdt, wat de vaart nogal uit de game kan halen. Ze hebben dit proberen op te lossen door, wanneer je toch echt rechts moet, je knipperlicht aangaat. Alleen vaak gebeurt dat net iets te vroeg of te laat, waardoor je of net als in de reclame meteen naar links gaat en de muur ontmoet, of vol enthousiasme te ver doorrijdt omdat je de afslag niet zag.

Verder klein nadeel van de races is dat je mopperend en knorrend helemaal terug naar het beginpunt van de race moet rijden, wanneer je bijvoorbeeld tweede bent geworden om hem opnieuw te doen. Dit is uiteraard wel op te lossen, door gewoon vlakbij de finish een nieuw kruispunt te zoeken en daar los te gaan met een andere race, stunt of Road Rage. Verder is de Cops and Robbers sectie gedeeltelijk geherintroduceerd. Naast natuurlijk de wagens voor je junk yard, is er nu een modus waarbij de rollen omgedraaid zijn en andere wagens jou van de weg proberen te drukken.
Helaas zijn er verder geen nieuwe modes toegevoegd, daar had toch meer in gezeten en ook de crash modus is toch wel een gemis.

Ze hebben dit proberen op te lossen door zogenaamde showtime events die je kunt starten wanneer je maar wilt. Druk je vervolgens op RT en LT, dan vliegt je auto door de lucht en moet je zoveel mogelijk schade aanrichten. Het is alleen heel bizar dat dit showtimegebeuren nergens wordt uitgelegd. Zelfs als je hem start weet je in eerste instantie niet wat de bedoeling is. Je kunt deze optie namelijk al rijdend starten en begint niet zoals in Road Rage bij een stoplicht. Dit had allemaal wel wat beter en duidelijker gemogen.


Om toch een kans te maken in een race, wanneer je nog niet zoveel auto’s hebt, krijg je deze wagen tot je beschikking.

Road Rage hebben ze overigens in dit deel ook wel erg simpel gemaakt. Moet je 3 takedowns maken, maar je hebt er na 3 minuten 44….Tsja, dan is het niet echt een uitdaging. Ga ja een niveau hoger, denken ze nu gaan we het moeilijk maken, 4 takedowns in 3 minuten, zo…oei! Hopelijk wordt dat bij de laatste licenses een stuk uitdagender. Er rijden nu ook overal auto’s die je mag crashen, de blauwe pijltjes boven de auto’s zijn dan ook weg, wat het allemaal wel wat minder nep maakt.

De crashes van jezelf (wanneer je jezelf weer eens om een paal vouwt) zijn overigens echt fenomenaal in beeld gebracht. Dat ziet er super uit. De takedowns die je maakt, zijn ook wel oké, maar je eigen crashes zijn toch meer een lust voor het oog. Realistisch zijn de races natuurlijk niet, dat merk je al gauw als je een deur kwijt raakt en ziet dat er helemaal geen bestuurder in de auto zit.. eeeh??

Online plezier, veel meer dan racen alleen.
De auto’s zijn vet, als je de speedruns haalt krijg je soms echt mooie skins erbij zoals bij de Roadster een hele mooie lak met het Burnout 2 logo. Mensen vragen soms echt online waar je die skin vandaan hebt gehaald, en daar komt dan ook het online principe kijken. Je kunt dan ook met 8 spelers online losgaan. Dit is echt fenomenaal simpel en geniaal gedaan. Je opent met je vierpuntstoets een menuutje, klikt op freeburn online en je bent online. Heel simpel allemaal. Je warpt niet uit je stad en in het spel, nee je begint gewoon online, waar je offline ophield. En wil je weer offline losgaan voor nieuwe autos, dan open je hetzelfde menuutje, en meteen zit je weer in de offline modus. Geen laadschermen, niks! Je bent gewoon in dezelfde stad op hetzelfde punt waar je online was, alleen zijn nu alle onlinespelers weer weg, erg handig gedaan.

Online is het verder gewoon supervet en komt Burnout echt tot leven. Zo kan je lekker opscheppen (langsrijden met je wagen) met de nieuwste wagens die je hebt unlocked. Ik had na lang werken eindelijk de Esperanza GT (oh die) unlocked, deze lijkt op een grote Ferrari en ging er mee online. Iemand probeerde te volgen maar verbaasde zich over deze wagen zijn snelheid. Hij zag er dan ook heel vet uit. Zelfde geldt voor een situatie die ik had, iemand die alle billboards had gehaald, had echt een supervette wagen. De wagens zien er dan ook supergaaf uit en zijn zeer divers. Wat dacht je bijvoorbeeld van een gangsterwagen vol met kogelgaten? Waar ik wel bang voor ben is dat in een later stadium van de game, de meeste alles wel unlockt hebben en je alleen nog maar de allerbeste auto ziet rondscheuren. Als nieuwkomer heb je dan niet veel te zeggen helaas. Ondanks dat voor mensen die nog niet zo ver zijn, een Muscle GT concept klaarstaat bij de races, om niet kansloos te zijn als de andere al betere wagens hebben.


De normale versie van de Esperanza, haal je met deze wagen de timetrial ronde, dan krijg je de Esperanza die op een ferrari lijkt.

Naast races online heb je nog de challenges. In totaal zijn er zo’n 350 challenges die je met vrienden en andere onlinespelers kunt doen. Hier komt het neer op samen bepaalde doelen zien te halen zoals gebruik 10 seconden boost of rijdt 400 meter tegen het verkeer in. Naar mate je verder komt in de challenges, worden ze ook wat uitdagender en moet je bijvoorbeeld met zijn allen naar het vliegveld om daar zoveel mogelijk stunts uit te voeren tot je een bepaald doel hebt bereikt. Je komt op deze manier echt nog eens op punten waar je nog nooit eerder was geweest. Erg gezellig en leuker dan alleen maar races te moeten doen, waarbij de stad als een soort lobby zou hebben gediend.

Houdt er overigens rekening mee dat er eigenlijk maar 50 challenges zijn, alleen je moet elke challenge uitvoeren voor 2 spelers, 3 spelers tot 8 spelers.

Je kunt hier uren zoet mee zijn en haal je iemand neer die zijn 360 camera aan heeft staan, dan krijg je een zogenaamde mugshot toegestuurd waar op je zijn of haar reactie kan zien wanneer je die gene van de baan hebt geragd.

Ook nog nadelen?
Zijn er ook nog nadelen bij de multiplayer? Ja het is niet alleen maar zonneschijn. Zo kun je bijvoorbeeld geen locatie aanwijzen, door middel van bijvoorbeeld een icoontje te plaatsen op de kaart. Je moet maar een beetje wazig aangeven waar ze moeten zijn als je wilt dat iedereen bij elkaar komt. Een optie dat je ergens een icoontje kunt plaatsen was handiger geweest. Ten slotte staat zo’n icoontje er weer wel, wanneer je een challenge op een bepaalde plek moet uitvoeren. Verder is er een groot nadeel dat als je met zijn achten losgaat met een challenge, niet iedereen snapt dat ze bij een challenge ook daadwerkelijk wat moeten doen. Vervolgens rijden ze doelloos rond, terwijl hun inzet nodig is, anders is de challenge niet gehaald. Je hebt zo nu en dan nog wel eens kans dat er iemand bij zit die gewoon lekker zijn eigen ding doet en er geen drol van snapt, of geen headset heeft zodat je hem niet kan helpen (toeschreeuwen). Gevolg is dat de challenge niet succesvol afgerond kan worden als die ene persoon niet zijn ding doet en je dus een half uur rond rijdt, wachtend op één persoon. Of er vertrekt opeens iemand, ook dan wordt de challenge gecanceld. Ook mis je gewoon een groot deel van de game als je geen Xbox Live Gold abonnement hebt. Als je geen Gold abonnement hebt is het gewoon Burnout deel zoveel, maar dan in een grote stad en zonder multiplayer splitscreen optie.
Zover ik kon zien, kun je dus niet gewoon lekker relax met een paar vrienden op de bank de stad onveilig maken, die hele modus lijkt er gewoon uitgesloopt, jammer.


Conclusie
De game heeft zo zijn kleine minpuntjes, toch neemt dat niet weg dat de game echt heerlijk wegspeelt. Je krijgt echt het gevoel van snelheid als je door de straten heen sjeest en bochten maken met veel snelheid werkt heerlijk. Weliswaar kun je ditmaal minder gebruik maken van de zijkanten (In Revenge gleed je met 180 kilometer per uur met je zijkant tegen de railing zodat je de bocht kon halen, dit werkt nu niet meer , maar dat is eigenlijk ook wel logisch bij zo’n game. Twijfel je nog, speel dan de demo gewoon eens online met anderen. Bevalt deze, dan zal je het spel zelf helemaal geweldig vinden. De offline multiplayer is echter wel een groot gemis, maar doordat het online principe zo goed werkt, valt het ontbreken van deze optie in eerste instantie niet op. Je moet alleen wel gewoon online kunnen, dan kan je pas echt ten volle van deze nieuwkomer in de serie genieten.

Deze game is gereviewed door Yørn

 

Oordeel Burnout Paradise (Xbox360)

  • Graphics 90
  • Gameplay 92
  • Originality 85
  • Sound 90
  • Replay 95
  • Eindcijfer 89

Aantal keer bekeken: 12335 

Laagste 1 prijzen voor Burnout Paradise (Xbox360)

23.00 23.00 1
Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal
Bol.com Partner 8.5
€  23.00€ 0.00   € 23.00

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van Speedfreak
Speedfreak ( 1212 ) 03-02-2008 09:19
Goeie review! Het is wel een enorme lap tekst zeg!

Ik vraag me af of de PS3 versie verschilt van deze. Het online gedeelte is dan iig gratis, dus dat scheelt weer
avatar van TheincrediblemachineD
TheincrediblemachineD ( 6793 ) 03-02-2008 17:41
Beetje vage opmerking onder dat tweede plaatje.. moet dat een leuk bijschrift zijn?
avatar van Chaoot
Chaoot ( 902 ) 03-02-2008 17:47
Heb alleen de conclusie gelezen, want was me iets te lang. Maar ben het wel met het cijfer eens, athans wat ik van de demo kon opmaken.
Toch een hoop vernieuwing en nog altijd even leuk.
avatar van Speedfreak
Speedfreak ( 1212 ) 03-02-2008 19:00
Quote:
Beetje vage opmerking onder dat tweede plaatje.. moet dat een leuk bijschrift zijn?
ik vond em best grappig hoor
avatar van Wars
Wars ( 1174   1) 04-02-2008 18:22
Quote:
Beetje vage opmerking onder dat tweede plaatje.. moet dat een leuk bijschrift zijn?

Iedereen heeft een andere smaak
avatar van Jesseh
Jesseh ( 185 ) 04-02-2008 23:30
Niet helemaal gelezen (sorry, was me toch iets teveel ) maar leest wel lekker weg. Lijkt me best een leuke game, als 'ie nog eens in de budgetbakken ligt.

Nog een puntje wat me opviel:
Quote:
Stom is echter wel dat soms als je met 200 kilometer per uur vol overtuiging op een zwaardere wagen rijdt die haast stilstaat, dat je dan soms zelf nog neergehaald wordt, terwijl die ander gewoon stil stond. Dat voelt toch een beetje vaag aan.
Dit is toch juist logisch? Of snap ik het niet?
avatar van Yørn
Yørn ( 4195   27) 05-02-2008 00:06
Rol: Administrator
Is ook logisch, bedoelde het meer van wat jammer nou dat je er geen gebruik meer van kan maken
avatar van ConAir
ConAir ( 4490   2) 05-02-2008 12:33
Mooie review, al vind ik wel, dat Takedown een beter deel uit de reeks is dan Revenge. En die ontbrekende multiplayer is echt een enorm gemis als je het mij vraagt. Je geeft het ook terecht aan, als je niet online kan, dan mis je misschien gewoonweg een deel van de actie en nieuwigheden.
avatar van -SambaL-
-SambaL- ( 122 ) 06-02-2008 00:07
Takedown blijft inderdaad, voor mij dan, nog altijd het beste deel. Dit nieuwe deel brengt echter een hoop nieuwe fun bij een al meer dan geslaagd concept, en gelukkig hebben ze van hun 'foutjes' geleerd van het iets mindere vierde deeltje.