Grafisch is de game prachtig. Zelfs zonder driedimensionale beelden weet de game ontzettend veel indruk te maken. De sprookjesachtige beelden ademen namelijk zo veel sfeer uit dat je er bij voorbaat al van uit zou gaan dat Children of Mana een topper is. Dit is het echter niet en dat is een behoorlijke teleurstelling. Children of Mana is een wolf in schaapskleren: Een schattig uiterlijk met tergende, irriterende gameplay.
Van het verhaal moet Children of Mana het zeker niet hebben. De nadruk komt dus nog meer op de gameplay te liggen. Als de game in werking nou wat dieper zou zijn dan de oppervlakkigheid die het spel werkelijk waarborgt, was dit geen probleem geweest. Nu blijkt maar des te meer dat Children of Mana onder de maat is. Belachelijke obstakels die de naam 'puzzel' niet eens waardig zijn, halen de vaart op een hinderlijke manier uit het spel. Wanneer je namelijk op pad wordt gestuurd, zul je level na level moeten voltooien door tal van vijanden te verslaan. Om een level te voltooien zul je vervolgens op zoek moeten gaan naar een magisch item om te kunnen vorderen naar het volgende gebied. Meestal zit dit magische item verstopt onder een boomstronk of een blok ijs. Naast het feit dat dit natuurlijk een uiterst originele manier van verstoppen is, staan levels vaak vol met dit soort obstakels. Om het magische item alsnog in je bezit te krijgen, zit er maar één ding op: alle obstakels in het level vernielen in de hoop dat je in de goeie hoek begonnen bent. Alsof er in Children of Mana niet genoeg in het rond gehakt moet worden. Want dat is hetgeen waar de game vanuit opbouwt. Hakken en slachten, om het maar letterlijk te vertalen.
Children of Mana… wat zonde. De wonderlijke wereld van Mana blijkt helemaal niet zo interessant te zijn als gedacht. Begrijp me niet verkeerd, er zijn genoeg subquests te vinden, al zie ik niet in waarom iemand ooit nog eens terug zou willen keren naar de eerder uitgespeelde kerkers. Dankzij de uiterst herhalende gameplay, het slecht uitgewerkte verhaal en het afgezaagde level-design, slaagt Children of Mana er gewoon niet in lang te vermaken. Wel moet gezegd worden dat de multiplayer de boel nog een beetje redt. Er is namelijk de mogelijkheid om het volledige avontuur met meer spelers te doorlopen.
Conclusion
Misschien dat er mensen zijn die Children of Mana voor de multiplayer willen kopen? Ik ken ze in ieder geval niet, en als singleplayer valt de game me zwaar. Een misser.
Oordeel Children of Mana (NDS)
- Graphics 90
- Gameplay 60
- Originality
- Sound 50
- Replay 40
- Eindcijfer 56