Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS
Crash Boom Bang (NDS)
45 100 1

Review Crash Boom Bang (NDS)

Crash laat voor het eerst zijn gezicht zien op de Nintendo DS. Geen nieuw platformavontuur voor onze maffe vriend, maar een poging om Mario's feestje onderuit te halen met zijn eigen speelborden. Is het Crash gelukt of is Mario nog steeds koning op het gebied van feesten? Crash Bandicoot kennen we natuurlijk allemaal van Sony's PlayStation. Hij ging op pad om de slechte Neo Cortex te verslaan en om alle Power Crystals te verzamelen. In deel één stond hij er alleen voor en in deel twee kreeg hij hulp van een klein ijsbeertje. Vanaf deel drie kwam zijn zusje hem helpen. Zusje Coco joinde de groep, samen met een tijgertje, Pura. Door de serie heen zijn er heel wat slechteriken bijgekomen. Diehards kennen onder andere Pinstripe nog wel. Hij, en meer characters, keren terug in dit nieuwe Crash Bandicoot spel: Crash Boom Bang!

Het verhaal van deze game gaat als volgt. Coco krijgt een brief van iemand die de Viscount heet. Daarin staat dat ze uitgenodigd is om deel te nemen aan de World Cannonball Race en de winnaar krijgt 100.000.000 dollar. Onwetend dat het een valstrik is, gaan de Bandicoots er op af, want nodig je er eentje uit, dan komen ze allemaal. Wat was de reden dat Viscount deze brief stuurde? Hij was, tijdens de bouw van een vakantieoord (erg willekeurig allemaal), op een schatkaart gestuit en zag dat de schat een Power Crystal was. Met deze kristal kon je een wens doen die vervuld zou worden. Zelf was hij al gaan zoeken, zonder succes. Daarom besloot hij 's werelds slimste en sterkste personages bij elkaar te roepen om het klusje voor hem te klaren. Neo Cortex is ook op de hoogte van het kristal en wilt deze ook hebben. Verwacht ook heuse plotwendingen in het verhaal. Het verhaal wordt op een leuke manier in beeld gebracht. Op een cartoony manier, waar ook de rest van het spel in gespeeld wordt. Je ziet telkens een plaatje in beeld met tekst op het touch-screen en als je klaar bent met lezen, schuift het plaatje zich naar je bovenste scherm, zodat je het volgende plaatje bekijken kan.



Als je dan eindelijk klaar bent met lezen, want dit duurt erg lang, kun je beginnen. Als je geen zin hebt om te lezen, kun je ook gewoon de Select knop indrukken, dan skip je alles. Het speelbord wordt in beeld gebracht, op een mooie manier. Alles is 3D in dit spel en het is heel netjes afgewerkt. De borden zien er mooi uit, behalve bij het inzoomen. De minigames zijn ook allemaal volledig 3D en zien er netjes uit. Je moet uiteraard een dobbelsteen gooien als je een bordspel gooit. Dat kan je doen door gewoon een willekeurige knop in te drukken, de A, B, X of Y knop. Als je weet hoeveel stappen je mag zetten, druk je met je stylus op het touch-screen voor de richting die je op wilt. Dit kan ook gemakkelijk met de pijltjestoetsen, aangezien het touch-screen alleen van je keuze uit kan gaan als je op de millimeter alles indrukt. Op het veld bevinden zich verschillende vlakken. Zo heb je het voorwerpenvakje, waarbij je een gratis voorwerp krijgt. Het minus- en plusvakje, waarbij je appels verliest en krijgt, het Battle Royal en het Strijdvakje, waarbij er een minigame gespeeld moet worden en het sleutelvoorwerpenvakje. Alle vakjes zien er duidelijk uit en je kan ze voor meer uitleg ook aantikken op de kaart.

Het sleutelvoorwerpenvakje is een heel belangrijke plaats. Hier bevinden zich namelijk de sleutelvoorwerpen die je eventueel op een bord moet zoeken. Bij het ene bord moet je enkel naar het einde lopen en bij het andere bord moet je vier dingen zoeken, het zij stukjes van een Stone Tablet of van een landkaart. Die dingen liggen dus op of onder dat vakje. Ik zeg express onder, want je kan alle vakjes ook nog omdraaien, met een speciale spatel. Het spel kent nog veel meer items, zoals de scooter, waarmee je standaard zes plaatsen vooruit mag of het kompas, die iedereen een andere plaats geeft. Het Power Crystal keert ook terug en deze geeft je bijzonder krachten, ook tijdens te minigames. Natuurlijk is dit niet alles en zijn er nog veel meer. De strijdvakjes kennen ook een speciale rol in het spel, want je kan er minigames mee spelen. In totaal zijn er veertig niet zo spetterende minigames die veel te kort duren om leuk gevonden te worden. De spelletjes hebben zeker potentie, maar de keuze om het in een partyspel te stoppen, op deze manier, is slecht geweest. Natuurlijk, de minigames zijn leuk om te spelen, ware het niet dat alles met het touch-screen bedient moet worden, maar het is te kort. Ze hadden beter een nieuw platformavontuur kunnen maken, met deze minigames als tussendoortje, als afwisseling voor de gameplay. Je kan namelijk vliegen, racen, kaartspellen spelen en meer. Tijdens een minigame kun je je tegenstanders dwars zitten door (custom made) Motion Panels te versturen. Dit zijn berichtjes die je tijdens een wedstrijd kunt maken, waarna je ze verstuurt naar je vijanden om hen het zicht te blokken. Als je een spelbord hebt uitgespeeld, moet je tegen Viscount vechten, samen met de drie andere gamers.



Als je niet meedoet aan een minispel, en dit gebeurd enkel wanneer er iemand op een strijdvak belandt en als de computer jouw niet uitkiest als tegenstander, dan kun je op je tegenstanders wedden. Wint hij, dan win jij ook. Tijdens dit wedscherm kan er ook inkopen gedaan worden. Alle items die je niet gratis weet te bemachtigen, kun je hier ter inlevering van je punten te pakken krijgen. Deze punten haal je door zoveel mogelijk minigames te winnen en zoveel mogelijk sleutelvoorwerpen te vinden. Die punten behaal je in de Adventure Mode, waar het verhaal zich afspeelt. In de Festival Mode kun je alle spelletjes spelen die je al hebt vrijgespeeld. Deze mode is vooral leuk in de multiplayer. Er is ook nog een kamertje waar je alle minigames zovaak kan spelen als je wilt, zonder alle poespas eromheen. In dat kamertje kun je ook alles aanpassen. Zie het dus als het bekende Options menu.

Een partygame zou een partygame niet zijn zonder multiplayer. Nou vind ik het spel zo saai, dat ik die niet eens uit wilde proberen. De minigames zijn wel leuk, maar duren zogezegd te kort om leuk gevonden te worden. Het zet niet aan tot doorspelen en zelfs met je vrienden is het niet leuk. De Download Play functie van de DS wordt ook gebruikt en stelt ons in staat om vijf minigames te spelen. Ook dit is niet interessant. De graphics van het spel zien er tof uit. De sounds vallen dan wel weer tegen, net als de gameplay. Dit is echt een gemiste kans van Sierra. Zonde, want het had zo leuk kunnen zijn. Wat me ook opviel, was dat er iets vreemds met deze game aan de hand was, nadat ik hem een keertje had uitgezet, toen ik niet meer verder wilde spelen. Al mijn tegenstanders waren opeens hetzelfde als mijn poppetje en hadden geen namen meer. Erg vreemd dus, aangezien ik eerst nog tegen Coco, Pinstripe en Pura aan het spelen was…

 

Oordeel Crash Boom Bang (NDS)

  • Graphics 70
  • Gameplay 40
  • Originality
  • Sound 50
  • Replay 40
  • Eindcijfer 45

Aantal keer bekeken: 3167 

Laagste prijzen voor Crash Boom Bang (NDS)

Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van Denden 100 Piek
Denden 100 Piek ( 691 ) 06-02-2007 23:49
Wat hebben ze gedaan? De opzet van Crash Bash op de psx was al veel leuker dan Mario Party, en dan proberen ze nu Mario Party te imiteren met een spelbordconcept... Stom, stom, stom.
avatar van SquareD
SquareD ( 47 ) 06-04-2007 02:26
Ja, Crash Bash was echt zo'n toffe game. Ik pak 'm nog steeds af een toe uit de kast om met een aantal vrienden te doen.