Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS
Dead Island 2 - Day One Edition (XboxSeriesX)
80 100 1

Review Dead Island 2 - Day One Edition (XboxSeriesX)

Dead Island 2 is een game waarvan ik met de jaren weleens dacht dat het nooit uitgebracht zou worden. Aangekondigd in 2014 heeft het spel meerdere studio’s weten te slijten en meerdere keren is de ontwikkeling opnieuw begonnen. Weet ontwikkelaar Dambuster Studios de game alsnog een mooi ondood leven te geven? Je leest het hier in de review.


Dead Island
en Dead Island Riptide wisten in respectievelijk 2011 en 2013 een vermakelijke mix van RPG-elementen, first-person vechten en coöperatieve multiplayer neer te zetten op het fictieve eiland van Banoi. Techland, de studio die de eerste twee games maakte, ging vervolgens verder met een eigen serie in de vorm van Dying Light. Nu is er negen jaar na de aankondiging van Dead Island 2 dus eindelijk een game afgeleverd. En de levenden onder ons kunnen opgelucht ademhalen want de game is een vermakelijke mix van oude en nieuwe elementen geworden.

Nieuw zijn de zes speelbare personages om uit te kiezen. Van Ryan, de voormalig erotisch danser, tot Carla die ooit een stuntvrouw was, heeft elk van de zes te kiezen helden een aantal statistieken en vaardigheden die passen bij hun speelstijl. Het is belangrijk om te weten dat je na het kiezen van je personage niet kunt schakelen tijdens het verhaal. Je moet dus voor elk unieke karakter een savegame maken, mocht je de verschillen in speelstijl willen ervaren. Voor mijn tijd met de game koos ik voor Ryan omdat hij vrijwel letterlijk gebouwd is als een tank. Breed, sterk en iemand die zonder moeite met de botte bijl zijn vijanden te lijf gaat; een speelstijl die het beste bij mijn persoonlijke voorkeur past.

Hel-La
Nadat het verhaal gestart is beland je in Hel-La. Deze gedoemde versie van de stad van de engelen heeft een ware chaotische make-over gekregen en de straten van wijken als Bel Air, de pier van Santa Monica en andere bekende locaties zijn bezaaid met zombies in verschillende soorten en maten.
Aanvankelijk leek de map van de eerste plek die ik bezocht wat klein. Een aantal vraagtekens geven je opdrachten of locaties om te bezoeken, maar ik had af en toe wat lichte irritatiepuntjes met de map. Om te beginnen wijst de cursor van jouw personage soms niet de juiste kant op waar je naartoe kijkt. Daardoor moest ik geregeld mezelf opnieuw oriënteren om de juiste richting op te lopen. Het is een klein detail, maar wanneer er zombies op je afstrompelen of rennen is het niet tof om enkele momenten de verkeerde kant op te zijn gelopen omdat het pijltje van je karakter niet de juiste kant op wijst. Gelukkig zijn de ingame kaarten zelf redelijk goed te lezen, dus zodra je eenmaal weet welke kruispunten je moet volgen is het vrij simpel om de weg te vinden.


Geen échte open wereld
Dead Island 2 heeft een tiental grote maps waar je meerdere missies voor zowel het hoofdverhaal als de vele sidequests moet voltooien. Naast de eerder genoemde plekken als Bel Air en de Santa Monica Pier, lopen de locaties uiteen van een fancy hotel tot een filmstudio en de wat duurdere winkelcentra van Los Angeles. Om je tussen deze locaties te navigeren zul je via de kaart een route moeten vinden en vervolgens via checkpoints een overstap naar een nieuwe locatie moeten maken. Hoewel de schaal en de hoeveelheid dingen die op elke locatie te doen zijn niet onderschat mogen worden zijn de gebieden wel behoorlijk lineair van opzet. Het hoofdverhaal loodst je op een vrij strakke wijze langs de verschillende gebieden, waarbij je zelf van het standaard pad af zult moeten wandelen om sleutels, blauwdrukken van wapens en upgrades of zelfs sidequests op je weg te vinden. Ik was na een uurtje of dertig klaar met het hoofdverhaal, maar gelukkig kwamen er daarna nog een aantal nieuwe sidequests tot mijn beschikking waardoor de game uiteindelijk een aardige hoeveelheid content bevat om te verkennen.

Ontzettend mooi lelijk
Wat mij bij de start meteen al opviel aan Dead Island 2 is dat de game er qua detail behoorlijk goed uitziet. De vele honderden, zo niet duizenden, zombies die je tijdens het verhaal onschadelijk weet te maken lopen behoorlijk indrukwekkende schade op tijdens de gevechten. Van loshangende kaken, ingedeukte en gebroken botten, oogballen die uit hun oogkassen hangen etc; de game laat alle gore elementen tot in detail zien. De gelaagdheid van de karaktermodellen is daarbij goed merkbaar aangezien je ook kledingstukken kapot kunt slaan en snijden en je langzaam maar zeker lagen van je vijanden af kunt meppen. De wereld van Hel-La is daarnaast ook mooi kleurrijk, van stranden en stedelijke gebieden tot ranzige rioleringen en villa’s met hun bijbehorende zwembaden. En het is ook ontzettend bevredigend om met keiharde klappen van een honkbalknuppel je vele tegenstanders om zeep te helpen. Ik vond de botte wapens ook beter qua impact dan de steekwapens omdat, hoewel die laatste ledematen wat makkelijker af te hakken zijn, het erg tof is om je vijanden met harde impact te kunnen lanceren wanneer je ze de genadeklap weet toe te brengen.

Aanvallen doe je overigens voornamelijk met melee-wapens die je in de wereld vindt en zelf in elkaar zet bij werktafels. Deze vind je verspreid over de verschillende maps en locaties en geven je de ruimte om je wapens volgens blauwdrukken in elkaar te zetten, modificaties aan te brengen, je wapens te repareren wanneer ze tijdens gevechten kapot zijn gegaan én om je verzameling wapens door middel van geld en voorwerpen naar je huidige level te tillen. Die opties zorgen ervoor dat een wapen dat je aan het begin van de game vindt, uren later nog steeds een van je favorieten kan zijn. Het zijn het soort kleine gameplaymogelijkheden die ervoor zorgen dat je nooit echt gefrustreerd hoeft te raken wanneer een wapen tijdens de gevechten kapotgaat. Naast slag- en steekwapens krijg je af en toe ook de beschikking tot vuurwapens. Deze zijn echter een stuk spaarzamer en meer een extra optie dan een hoofdfocus van de gameplay. Maar meer is natuurlijk nooit slecht.


Een team van drie
Net als in de vorige Dead Island-games kun je Dead Island 2 ook met anderen doorlopen. Samen met twee andere spelers kun je dus de wereld van Los Angeles onveilig maken. Je progressie voor je personage wordt bewaard voor je eigen verhaal, maar je voortgang van je missies is afhankelijk van het gegeven of jij de host van de game bent. Natuurlijk is veel experience verdienen nooit een groot probleem, maar wanneer jij een level-up verdient krijg je vaak een zogenaamde skillcard. Deze kaarten bevatten unieke vaardigheden en upgrades die je vervolgens aan je karakter moet koppelen. Omdat je maar een beperkt aantal slots tot je beschikking hebt om deze kaarten aan toe te kennen zul je keuzes moeten maken en zo je eigen unieke build kunnen vormen. Deze kaarten krijg je niet alleen wanneer je een level stijgt. Je kunt ze ook los in de wereld aantreffen als loot op locaties of als drops van je tegenstanders. Met elk level dat jouw personage groeit zullen ook je tegenstanders een level stijgen. Dat zorgt ervoor dat je constant een zekere mate van uitdaging zult ervaren. Omdat Dead Island 2 ook geen meerdere moeilijkheidsgraden heeft om uit te kiezen zul je dus vooral goed moeten worden in het ontwijken of blokkeren van de aanvallen van de zombies. De keuzevrijheid van hoe je jouw personage kunt opbouwen is goed gedaan, maar soms miste ik wel dat toffe gevoel wanneer je in een RPG een paar uren hebt lopen levellen om je vijanden vervolgens met gemak om zeep te helpen.


Conclusie
Dead Island 2 is een vermakelijke game geworden. Het is op het gebied van gameplay nergens écht vernieuwend, maar de wereld van Hel-La ziet er fantastisch uit en zit volgepropt met activiteiten, collectibles en rottende zombies. De verbeterde schademodellen van de zombies zien er heerlijk goor uit en er is bijna niets zo bevredigend dan een zombie met een elektrische honkbalknuppel te lanceren in een fontein van bloed en organen. Dead Island 2 is eigenlijk een stuk beter dan een game na bijna tien jaar in ontwikkeling zou mogen zijn. Maar ik ben er in ieder geval blij omdat de wandelende en rottende lijken die de straten bezaaien genoeg leven in zich hadden om deze game terug te brengen uit de dood. Maar misschien is een uitspraak zoals ‘op sterven na dood’ voor een game als Dead Island 2 wel het perfect uithangbord.


 

 

Gerard Olsder (Ollie1981)

Docent Engels en Game Journalist met een passie voor videogames, boardgames, comics, Lego en BigMacs.

Aantal keer bekeken: 11768 

Laagste 3 prijzen voor Dead Island 2 - Day One Edition (XboxSeriesX)

39.99 44.88 3
Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal
Bol.com 7.7
€  39.99€ 0.00   € 39.99
Nedgame.nl 9.9
€  39.99€ 3.49   € 43.48
Gameshop Twente 8.5
€  39.00€ 5.88   € 44.88

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van KetoRay
KetoRay ( 57   1) 22-04-2023 07:43
Zo 4 van de 5 sterren voor een bijna 10 jaar geleden aangekondigde game welke origineel voor de voorgaande consoles is ontwikkeld. Knap. Ik wacht even tot hij in de budgetbak ligt.
avatar van Josplays
Josplays ( 4224   3) 22-04-2023 08:08
Interessante game en zou hem idd wel willen spelen, maar ook hier wacht ik eerst dat die in de budgetbakken ligt.
avatar van Gamer88
Gamer88 ( 1723   9) 22-04-2023 09:42
Wacht op budgetbak.

DL2 sinds laatste update stuk beter en veel meer vrijheid. Nog wel even plezier mee.
avatar van Dre_mk3
Dre_mk3 ( 109   1) 22-04-2023 09:58
Als de deel 1 met plezier hebt gespeeld, dan is dit een prachtgame. Visueel echt mooi, maar dat was deel 1 destijds ook in 2011. Het is alleen geen Arcade slasher, en zeker geen snelle game. Ik vind hem tof, maar mis een heel klein beetje de hele open gebieden a la Fallout. Je pad wordt wel redelijk gestuurd door de omgeving.
Ps fijne revieuw
avatar van Tediz2013
Tediz2013 ( 561   1) 22-04-2023 10:59
ik ga deze game op een dag wel halen
avatar van DKUp
DKUp ( 1573   5) 22-04-2023 11:18
Ziet er echt leuk uit en met een sale zeker aanschaffen. Lekker een simpele arcade game om wat zombies af te slachten
avatar van Megane377
Megane377 ( 6392   34) 22-04-2023 12:58
Heb heel lang op deze game gewacht, maar ook ik wacht nog heel even op de budget prijs

*Ps, kun je toevallig ook multiplayer spelen offline? Of is alles online qua multiplayer?
avatar van KetoRay
KetoRay ( 57   1) 22-04-2023 13:04
Quote:
Wacht op budgetbak.

DL2 sinds laatste update stuk beter en veel meer vrijheid. Nog wel even plezier mee.
Gepost door: Gamer88 op 22-04-2023 09:42

Eens. Speel Dying Light 2 ook weer sinds ik hoorde dat deze eraan zat te komen. Had hem nog niet uitgespeeld. Zit nog heel wat uren speelplezier in en draait als een zonnetje.
avatar van Userverwijderd96
Userverwijderd96 ( 1903   4) 22-04-2023 13:29
Quote:
Zo 4 van de 5 sterren voor een bijna 10 jaar geleden aangekondigde game welke origineel voor de voorgaande consoles is ontwikkeld. Knap. Ik wacht even tot hij in de budgetbak ligt.
Gepost door: KetoRay op 22-04-2023 07:43

Best makkelijk review-systeem, punt eraf voor elk jaar dat de game oud is en je komt aan het cijfer. Scheelt een hoop tekst!
avatar van Swift
Swift ( 12826   22) 22-04-2023 13:42
Ik snap het gezeik over 10 jaar ontwikkeling niet zo...
Heb je dan liever een halve game a la mass effect en Cyberpunk?

Iets met "A delayed game is eventually good, but a rushed game is forever bad."

Ik koop hem meteen als ik terug ben. Zoveel lol met 1 gehad en deze is schijnbaar nog beter. Mooie review verder!!
avatar van Stephan1234
Stephan1234 ( 2913   2) 22-04-2023 19:15
Leuke review!
avatar van Joost80
Joost80 ( 50   2) 23-04-2023 12:13
Gave game. Leuker dan het voor mij teleurstellende Dying Light 2, terwijl Dying Light 1 wel weer gaaf was.
avatar van MisAnTroop
MisAnTroop ( 6010   2) 23-04-2023 12:49
Quote:
Ik snap het gezeik over 10 jaar ontwikkeling niet zo...
Heb je dan liever een halve game a la mass effect en Cyberpunk?

Iets met "A delayed game is eventually good, but a rushed game is forever bad."

Ik koop hem meteen als ik terug ben. Zoveel lol met 1 gehad en deze is schijnbaar nog beter. Mooie review verder!!
Gepost door: Swift op 22-04-2023 13:42

Het gaat niet zo zeer, denk ik, om de ontwikkeltijd. Hoewel het hier wel erg lachwekkende vormen aan nam, maar meer omdat de game van studio naar studio ging. En zo een soap op zich werd. Maar ik ben blij dat het spel evengoed goede recensies krijgt...
avatar van KetoRay
KetoRay ( 57   1) 23-04-2023 21:02
Misschien deze https://youtu.be/OCnydD9rztk even checken voor als je nog niet overtuigd was om eerder DL2 te gaan spelen.