Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS
Death Stranding - Director’s Cut (PS5)
80 100 1

Review Death Stranding - Director’s Cut (PS5)

Sony is druk bezig met het uitbrengen van zogenaamde verbeterde versies van hun eigen spellen voor de PlayStation 5. Vorige maand kwam Ghost of Tsushima Director’s Cut uit en nu heeft Death Stranding dezelfde behandeling gekregen. De Death Stranding Director’s Cut is nu ook geoptimaliseerd voor de PlayStation 5 en heeft wat nieuwe toevoegingen. Ik heb Death Stranding met veel plezier uitgespeeld en ben benieuwd of deze versie het avontuur met Sam Porter Bridges nog leuker maakt.


In deze review ga ik voornamelijk in op de veranderingen in deze Director’s Cut, mocht je niet bekend zijn met Death Stranding, dan raden wij je aan om de review van Davy te lezen.

Grafische aanpassingen
Bij het opstarten van de PlayStation 5-versie van Death Stranding heb je de keuze uit twee verschillende visuele modi. Je kunt kiezen voor een opgeschaalde 4K-versie die het spel afspeelt in 60 FPS of een volledige 4K met een lagere verversingssnelheid. Ik heb voor het eerste gekozen, hierdoor liep het spel als een zonnetje, waar ik persoonlijk de voorkeur aan gaf. Ik zag zelf weinig verschillen bij het opstarten in de andere modus op visueel gebied. De DualSense-controller van de PlayStation 5 wordt uitermate goed gebruikt en zorgt voor meer immersie in de wereld van Death Stranding. Je kunt nu voelen aan de trillingen van de controller dat Sam over ruiger terrein loopt of bijna dreigt te vallen. De haptische feedback van de triggers wordt goed toegepast, de triggers hebben meer weerstand als Sam uit balans dreigt te raken. Dit zorgt ervoor dat ik meer het idee had dat ik de zware rugzak moest balanceren.


De verlaten fabriek
Er is een klein nieuw gebied genaamd The Factory toegevoegd voor de Director’s Cut. Dit moet een verlaten fabriek zijn met allerlei geheimen. Ik was hier heel enthousiast over, omdat ik dacht dat dat een substantiële toevoeging zou zijn. Dit viel echter erg tegen; er zijn slechts drie missies die je naar dit gebied leiden. Dit kostte mij in totaal ongeveer een uur om doorheen te spelen. Het verhaal dat verteld wordt in de fabriek geeft meer achtergrond over hoe deze wereld is ontstaan. De verlaten fabriek is ook niet geheel verlaten, deze zit namelijk vol met MULE’s die niet blij zijn met de komst van Sam. Ik koos ervoor om de nieuwe Maser Gun te gebruiken om deze pakjesdieven een lesje te leren. De Maser Gun is eigenlijk niet meer dan een verlammingsgeweer. Hij werkt niet zoals de andere geweren met kogels, maar je moet de vijanden een seconde of iets langer raken met de elektrische laser om ze uit te schakelen.

Even geen pakketjes
In de Firing Range kun je eerst even oefenen met de Maser Gun of de andere geweren. Hier zijn allerlei trainingen die je kunt voltooien. Dit kan zowel online als offline. Online vecht je met anderen om de snelste tijd. Ik heb een paar missies gedaan en vond het wel grappig, maar het is niet dat ik dit gemist heb toen ik Death Stranding voor het eerst doorspeelde. De Firing Range is niet de enige nieuwe toevoeging waarbij je om de snelste tijd kunt vechten met anderen. Dit kan namelijk ook op de toegevoegde racetrack. In de buurt van Timefall Farms is nu namelijk de mogelijkheid om te gaan racen met Sam! Ik vind het wel grappig dat Sam nu ook een racecoureur kan zijn, maar ik kon mij hier geen uren mee vermaken. Na twee of drie races had ik het wel gezien. Je moet de Firing Range en de racetrack zien als afleiding tussen het bezorgen van de pakketjes door.


Nieuwe opties voor de 3D-printer
De andere toevoegingen hebben voornamelijk te maken met de PCC. Sam kan namelijk nieuwe structuren maken met deze 3D-printer. De eerste is een katapult om pakketjes mee weg te schieten. Deze kan goed gebruikt worden om de kostbare pakketjes over bijvoorbeeld een gebied met MULE’s heen te schieten, zodat je hier rustig doorheen kunt lopen. (Al had ik het toffer gevonden als je Sam met de katapult kon afschieten). Daarnaast kun je nu schansen bouwen waar Sam vanaf kan springen met een voertuig, wat het oversteken tussen twee bergen bijvoorbeeld makkelijker maakt. Sam kan zelfs trucjes doen! Het laatste bouwwerk dat je kunt maken met de PCC is een Chiral Bridge. Dit is een brug die je kunt bouwen op moeilijk begaanbaar terrein. Dit is echter niet zomaar een brug, MULE’s kunnen je er namelijk niet op volgen. Wat ik daardoor een erg grappige manier vond om snel van ze af te komen. Je moet echter wel oppassen met deze bruggen, want zodra het gaat sneeuwen of regenen verdwijnen ze en valt Sam ineens naar beneden.


Conclusie
Al met al ben ik nog het meest enthousiast over de nieuw toegevoegde structuren, deze zorgen er namelijk voor dat het leven van een pakketjesbezorger wat beter en interessanter wordt. De Firing Range en racetrack zorgen voor wat afleiding. Mocht je Death Stranding al gespeeld hebben op de PlayStation 4, dan vind ik dat deze Director’s Cut te weinig toevoegt om het nogmaals te gaan spelen, gezien de minimale toevoeging aan het verhaal (trek dan ook 1.5 budgie af van de beoordeling hieronder). Als je het avontuur met Sam nog niet gespeeld hebt, dan is dit de versie die je wilt hebben.

 

 

Pascal Jongsma (Catyrion)

Apotheker die natuurlijk games interessant vindt, maar daarnaast ook niet vies is van een bordspel of film.

Aantal keer bekeken: 4988 

Laagste 3 prijzen voor Death Stranding - Director’s Cut (PS5)

32.88 49.99 3
Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal
Gameshop Twente 8.5
€  27.00€ 5.88   € 32.88
Game Shock Oss 10
€  39.99€ 4.50   € 44.49
PlayStation Direct 9.5
€  49.99€ 0.00  € 49.99

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van Jeenj1
Jeenj1 ( 96   2) 23-09-2021 15:27
Nette review, bedankt!
avatar van GJ
GJ ( 6543   10) 23-09-2021 16:09
Rol: Forum Moderator
Klinkt al met al toch al een vrij teleurstellende Director's Cut. Helemaal vergeleken met die van Ghost of Tsushima. Van wat ik heb gezien in de trailers zijn de nieuwigheden vooral dingen die het spel makkelijker en daardoor 'leuker' moeten maken, terwijl de kracht van Death Stranding 'm voor mij juist zit in het overkomen van de struggle, en die struggle wordt door deze nieuwe toevoegingen weggehaald/verminderd.

Dat gezegd hebbende is dit natuurlijk voor mensen die het origineel niet leuk vonden misschien juist wel iets dat ze over de streep zal trekken om het spel nog een kans te geven. Ik verheugde me op de nieuwe verhaalcontent, maar gezien dit maar een uur aan nieuwe stuff is zal ik 'm denk ik links laten liggen. Misschien dat ik de DC ooit in de toekomst een keer meepik wanneer ik het hele spel weer eens opnieuw wil spelen.

edit: De review van IGN verwoordt het mooi:

"By giving us powerful new cargo-moving tools that allow us to forgo heavily burdened hikes in favour of walking the path of least resistance, it diminishes frustration at the cost of any sense of hard-earned gratification.”
avatar van Nilis007
Nilis007 ( 2318   70) 23-09-2021 18:57
Originele game is fantastisch. Twijfel wel of de upgrade echt iets toevoegt of juist afbreekt als ik de, goed geschreven, review zo lees.
avatar van ZWGamemaster
ZWGamemaster ( 2841   5) 23-09-2021 23:54
Sorry, maar als je de game ziet als pakketjes bezorger, dan mis je enorm veel van het verhaal etc. Heb je hem echt uitgespeelt?

Kan niet wachten in hem weer helemaal uit te spelen van begin tot einde en meer dan dat.

Grappig om te zien dat de reviewer de zelfde achternaam heeft als ik