Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS
Demon Gaze (PSVita)
75 100 1

Review Demon Gaze (PSVita)

Demon Gaze was in Japan al vorig jaar voor de PlayStation Vita verkrijgbaar en werd daar goed ontvangen. Meer dan een jaar later kunnen ook wij met de game aan de slag. Met zijn trage dungeon crawler gameplay en typisch Japanse sfeer en humor is de vraag: is deze game nog wel relevant voor de Westerse markt of is het mosterd na de sushi?



Crawl that dungeon
Demon Gaze speelt als een ‘first-person dungeon crawler RPG’. Vanuit een hotel (de Inn) dat dient als hub, reis je naar een bepaald gebied om dat als een soort doolhof te verkennen. Dit verkennen bestaat uit het uitpluizen van de verschillende paden in de ‘grid’ vanuit een eerstepersoonsperspectief. Je moet op zoek naar ‘demon circles’ om deze te sluiten en onderweg kun je belaagd worden, wat een turn-based gevecht in gang zet. Deze gevechten zijn bekend voor een ieder die ooit een turned-based RPG gespeeld heeft, waarbij steeds gekozen kan worden tussen aanvallen, verdedigen, hulpmiddelen gebruiken of vluchten. De unieke factor in Demon Gaze is dat je hierbij de mogelijkheid hebt om een demon aan jouw kant op te roepen.

Als hoofdpersoon, de Demon Gazer, heb je namelijk een demonische blik, de Demon Gaze, die je in staat stelt om allerlei soorten verbindingen met demonen te maken. Deze demonen kun je aan jouw kant krijgen door alle circles in een gebied te sluiten om vervolgens de demon te vinden en te verslaan. Wanneer je op deze manier een ‘demon key’ in bezit hebt, kan een demon je komen versterken, waarbij elke demon zo zijn eigen krachten en specialiteiten heeft. Je kunt een demon echter niet te vaak inzetten, want dan kan hij zich ook tegen je gaan keren.

Deze demonen zijn waardevol voor de gameplay, omdat ze krachtig zijn maar ook onvoorspelbaar; wanneer je ze beter leert kennen zal je leren hoe je ze moet gebruiken, maar volledig op ze vertrouwen kun je nooit. Wel voelen de gevechten daardoor soms aan als een geluksoefening, omdat ook het aantal en de sterkte van de vijanden willekeurig is. Toch zijn de gevechten over het algemeen erg spannend en is het een uitkomst dat je automatisch je laatste handelingen kunt laten herhalen waardoor je simpele gevechten binnen enkele seconden kunt doorlopen.



Boobs or butt?
Terwijl op deze manier demonen worden verzameld, ontspint het verhaal zich steeds verder. Ook daarbij speelt de Demon Gaze een hoofdrol en is het vooral de vraag wat deze blik precies inhoudt, wat gebeurd is met de vorige Demon Gazer en hoe met de krachten moet worden omgegaan. Dit verhaal ontwikkelt zich vooral in de Inn, waar zich een bont gezelschap bevindt van karakters die allemaal zo hun eigen mening hebben over de Demon Gazer. Hoewel je het verhaal vooral zal moeten lezen uit de tekstballonnen, is het afwisselend genoeg om goede intermezzo’s te brengen tussen de avontuurlijke delen. Daarnaast wordt het verhaal ‘opgespicet’ met het verkennen van de onderlinge relaties tussen de personages. Dit levert veel interessant momenten op, met de nodige ongemakkelijk insinuerende opmerkingen van dien. Zo wordt er op gegeven moment zelfs gevraagd of je meer een billen- of borstenman bent en stelt een ander personage regelmatig voor zich van alle kleren te ontdoen. Dit soort taferelen voelt vreemd aan, maar brengt tegelijkertijd wel iets verfrissends in de verder serieuze wereld van demonische gevaren.

Wat Demon Gaze verder kenmerkt is zijn erg hoge moeilijkheidsgraad. Je zult continu tegen gevechten oplopen die eigenlijk nog net te hoog zijn gegrepen en moet daarom slim omgaan met de opslagpunten om bepaalde delen te kunnen halen. Hierbij speelt de geluksfactor Demon Gaze deels parten, omdat sommige gevechten na tien keer proberen ineens wel redelijk makkelijk gewonnen kunnen worden wanneer een bepaalde factor meezit. Gelukkig loont strategisch spelen echter altijd en zit het klassieke levelsysteem ook goed in elkaar. De moeilijkheidsgraad zorgt er verder voor dat je ook vele uren bezig zult zijn met het bezoeken van oude gebieden, om zo een nog net wat hogere level of betere uitrusting te krijgen, maar voor een serieuze RPG speler zal dit echter niet als een straf voelen. Het enige waar Demon Gaze hier de mist in gaat, is dat het af en toe totaal niet duidelijk is hoe een volgend gebied bereikt kan worden, waarbij zelfs een snelle Google-search regelmatig nodig is.



Waar voor je geld?
Demon Gaze is een dungeon crawler van de ouderwetse soort: veel lezen, veel strategisch vechten en een hoge moeilijkheidsgraad. De game is nergens uniek, maar is zeker onderhoudend en brengt vele uren speelplezier voor een ieder die een turned-based RPG met Japanse, stiekeme humor wel kan waarderen. Het is daardoor vooral een game die ideaal is voor bijvoorbeeld een langere vakantie, waar je veel tijd hebt om de game goed te verkennen en er geen problemen mee hebt om af en toe uren lang nauwelijks echte progressie te maken. Dat betekent ook dat Demon Gaze niet op kan tegen al het snelle actiegeweld waar we tegenwoordig aan gewend zijn, de soort die tijdens een korte speelsessie zowel meer plezier als voldoening geeft. Voor wie de tijd heeft, zal Demon Gaze echter zeker geen miskoop zijn.

 

Deze review is geschreven door Wouter Versluijs.
 

 

Oordeel Demon Gaze (PSVita)

  • Graphics 70
  • Gameplay 80
  • Originality 70
  • Sound 80
  • Replay 80
  • Eindcijfer 75

Aantal keer bekeken: 13500 

Laagste prijzen voor Demon Gaze (PSVita)

Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van OGSamir
OGSamir ( 890 ) 01-05-2014 10:01
"turn-based"
SOLD!
avatar van Sorbo
Sorbo ( 252 ) 01-05-2014 10:37
Demon Gaze kwam op 24 januari 2013 uit, de Vita op 17 december 2011. DG is dus bij lange na niet een van de eerste titels
avatar van TheincrediblemachineD
TheincrediblemachineD ( 6793 ) 01-05-2014 10:48
Quote:
Demon Gaze kwam op 24 januari 2013 uit, de Vita op 17 december 2011. DG is dus bij lange na niet een van de eerste titels

Wilde ik net zeggen inderdaad.

Goede review verder!
avatar van Jopie1980
Jopie1980 ( 1158 ) 01-05-2014 11:56
Quote:
Demon Gaze kwam op 24 januari 2013 uit, de Vita op 17 december 2011. DG is dus bij lange na niet een van de eerste titels

Als er 1 of 2 games in die tijd zijn uitgekomen, is het wel 1 van de eerste
avatar van Jmac
Jmac ( 292 ) 01-05-2014 12:38
Leuke review! Ik zal deze game binnenkort eens binnenhalen.
avatar van Linguist
Linguist ( 5808 ) 01-05-2014 13:24
Quote:
"turn-based"
SOLD!

*steekt hand omhoog*
avatar van Kelly89
Kelly89 ( 1442 ) 01-05-2014 13:30
Quote:
[..]


*steekt hand omhoog*
Ik ook!

Alleen de first person view vind ik minder.


avatar van Asuracry
Asuracry ( 1905 ) 01-05-2014 13:38
Quote:
[..]

Ik ook!

Alleen de first person view vind ik minder.



idd! Vind ik ook zkr minder!
avatar van Linguist
Linguist ( 5808 ) 01-05-2014 13:40
Het lijkt wel First-Person-RPG-dag, gezien de Etrian Odyssey: UTMG-review ook vandaag is gepubliceerd. Dit genre moet je maar wel of niet liggen, aan jou de keus beste BG'ers.
avatar van Cruz
Cruz ( 3333 ) 01-05-2014 19:39
Leuke review, het is inderdaad best een lastig spel, maar ik vermaak me er erg mee.
avatar van Wouter
Wouter ( 1087 ) 02-05-2014 16:56
Quote:
Demon Gaze kwam op 24 januari 2013 uit, de Vita op 17 december 2011. DG is dus bij lange na niet een van de eerste titels
Scherp! Ik had me een jaartje verteld, het is aangepast!
avatar van BenoitRen
BenoitRen ( 2553   2) 04-05-2014 20:08
Quote:
Dit verkennen
Dat
Quote:
turned-based
turn-based
Quote:
demonen
"demons", daar je eerder "demon" (Engels) gebruikte.
Quote:
Dit verhaal
Dat
Quote:
de Inn
Waarom nu met hoofdletter?
Quote:
Dit levert
Dat
Quote:
Dit soort taferelen
Dat
Quote:
maar voor een serieuze RPG speler zal dit echter niet als een straf voelen
dat
Quote:
turned-based
turn-based

Goede review verder.