Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS
Destiny 2 (XboxOne)
89 100 1

Review Destiny 2 (XboxOne)

Een paar weken voor de release van Destiny 2 slinger ik de voorganger nog maar eens aan. Het laatste halfjaar heb ik de game nauwelijks aangeraakt, omdat mijn vaste Fireteam een beetje uitgekeken was op de game en solo spelen toch een stuk minder aantrekkelijk is. Eenmaal in de Tower bekijk ik de Vault en zie ik een lading Exotic en Legendary wapens waar ik uren, misschien wel dagen, voor heb moeten zwoegen. Ik besluit mijn favoriete wapens en uitrusting een laatste keer af te stoffen en duik de Crucible in.





De matchmaking verloopt sneller dan verwacht en binnen enkele tellen zweeft mijn Warlock als vanouds over het virtuele slagveld. Nog geen halve minuut later ben ik al meerdere malen omgelegd met een shotgun en sniper. Na een kansloze pot besluit ik de game naast mij neer te leggen. Ik mis mijn Fireteam en kan niet wachten tot we herenigd zijn.

We’re gettin' the band back together
Vanaf 2014 was Destiny namelijk een nieuwe ontmoetingsplaats voor veel spelers. Voor mij persoonlijk werd het vaste prik om gezamenlijk met een vast groepje vrienden de wekelijkse Nightfall te spelen, Trials of Osiris foutloos te doorlopen of de legendarische Raids te voltooien. De meeste leden van ons Fireteam wonen niet meer bij elkaar in de buurt, waardoor dit de ideale manier is om met elkaar in contact te blijven. Dit is dan ook de voornaamste reden dat ik zo heb uitgekeken naar Destiny 2.

Voor gamers zonder een vaste vriendengroep was de game minder spectaculair. Veel van de content was namelijk bedoeld voor groepen van drie of meer spelers. Voor de Raid was het bijvoorbeeld vereist om met zes man aan de startlijn te verschijnen. Zonde, want daarmee mis je meteen het beste van wat Destiny te bieden heeft. Ook het verhaal was niet om over naar huis te schrijven en bestond uit losse stukjes die je zelf een plek moest geven binnen het universum. Uitbreidingen moesten ervoor zorgen dat het verhaal weer vorm kreeg, maar werden door spelers meer gezien als het bijschaven van een afgeleverd product en dat is net als in de kunstwereld ‘not done’.




The Red War
Destiny 2 doet dat allemaal een stuk beter. De verhaallijn is dit keer voor je uitgestippeld waardoor de game je aan de hand meeneemt en duidelijk onderscheid maakt tussen zijmissie en hoofdverhaal. Bovendien wordt het verhaal nu extra aangekleed met passende en cinematische tussenfilmpjes.

Ondanks dat het verhaal van de oorspronkelijke game niet geheel duidelijk was, bouwt Destiny 2 wel voort op dat onstabiele verhaal. De Traveler, die grote witte bal in de lucht, voorziet Guardians en hun Ghost van Light. Zonder deze vorm van energie zijn alle Guardians niet in staat om de Traveler en de inwoners van de aarde te beschermen. Light zorgt er ook voor dat Ghosts hun Guardians kunnen reviven. De traveler is dus van cruciaal belang voor het voortbestaan van de mensheid.

Jarenlang proberen buitenaardse groepen de kracht van de Traveler in hun bezit te krijgen, maar zonder succes. Tot de Red Legion onder leiding van opperbevelhebber Ghaul de satellieten van de Vanguard uitschakelt en een verrassingsaanval uitvoert. Uit het niets verschijnen er duizenden schepen die het voorzien hebben op de Traveler. De aanval verloopt succesvol voor de Red Legion. De Traveler wordt gegijzeld en vastgeketend, Guardians worden afgesloten van de Travelers energiebron en verliezen hun Ghost en krachten. De Red Legion is aan de macht, waarna de overgebleven leden van de Vanguard en resterende Guardians vluchten.




Hemellichamen met een identiteit
In de daaropvolgende missies is het je taak om een sprankje Light te bemachtigen, de Vanguard weer bij elkaar te krijgen en de Traveler te bevrijden. Het hoofdverhaal, wat circa tien uur duurt, brengt je als vanouds naar vrijwel alle nieuwe planeten en gebieden. Het ontdekken van hemellichamen als Nessus en Titan is een taak op zich. Niet alleen zijn ze groter dan je gewend bent, ook de vormgeving is bijzonder fraai. Zo kleurt de zon op Nessus prachtig groen en de bladeren van de bomen kleuren hier herfst-rood. Titan daarentegen biedt een omgeving van aaneengesloten boorplatformen. Verder zijn de hemellichamen ieder voorzien van eigen gameplay-elementen en een factie die daar overheerst. Na het Halo-universum laat Bungie eens te meer zien dat zij heer en meester zijn in het bedenken en uitwerken van buitenaardse werelden. Ik heb mezelf meerdere malen verloren in de omgeving en alles wat er gebeurt in de spelwereld. 

Zoals gezegd duurt de campagne circa tien uur, en zijn de missies binnen dit tijdsbestek al een stuk gevarieerder dan we gewend zijn. Naast het afschieten van heel veel Cabal-, Vex-, Hive-, en Fallen-vijanden zijn er ook missies met voertuigen, zoals een tank. Een welkome afwisseling en niet minder lastig. Hoewel de campagne alleen bestaat uit het verhaal tussen de Traveler en de Red Legion, zijn er daaromheen ook nog tal van andere activiteiten en zijmissies. Dit is dan ook een groot pluspunt ten opzichte van het eerste deel. De game daagt je uit en beloont de speler voor het voltooien van zijmissies. Zo zijn er diverse wapens te verkrijgen door missies buiten de campagne te voltooien. Het grote aantal activiteiten zorgt er dan ook voor dat er altijd wel iets te doen is en biedt een reden om de game weer voor een paar uur aan te slingeren.




Altijd wat te beleven
Het mooie aan de zijmissies is dat deze allemaal in relatie staan tot de campagne of de wereld om je heen. Campagne-missies worden niet langer herkauwd tot je er ziek van wordt, maar maken juist plaats voor extra verhaallijnen. Zeker als je geïnteresseerd bent in de ‘lore’ van Destiny is het spelen van zijmissies een verademing. Het is dan ook aannemelijk dat Bungie hiervoor heeft afgekeken bij games als Mass Effect, wie zal het zeggen? Veel vragen over vijanden als de Vex, Fallen, Hive en Cabal worden op een subtiele en interessante manier uit de doeken gedaan. Oude vijanden met een nieuwe uitrusting of wapen moeten helaas wel het gebrek aan een nieuw ras opvullen, dat is dan ook een van de grootste kritiekpunten.

De vernieuwde Public Events zijn een aangename afwisseling. Dit zijn opdrachten die regelmatig op de verschillende hemellichamen opduiken. Vaak duurt zo’n opdracht een kleine vijf minuten en word je vanzelf ondersteund door medespelers. Voltooi je een Public Event dan ontvang je direct loot. Dit alles uiteraard onder het genot van de perfecte soundtrack. Geen simpel achtergrondmuziekje, maar een gebalanceerde mix tussen klassiek, opera en een vleugje up-tempo-geluiden.

Minder werken, meer spelen
Als speler krijg je dan ook meer het gevoel dat je beloond wordt voor de activiteiten die je onderneemt. Dit kan in de vorm van loot zijn, maar ook door middel van munten die je later weer kan inwisselen voor uitrusting. Zoals je wellicht gewend bent is de loot vele malen belangrijker dan de level-cap van 20. Hoewel je in Destiny 2 dus nog steeds moet grinden voor de beste uitrusting voelt het nooit als ‘werken’, zoals dat voorheen wel het geval was. Het tempo waarin je legendarische wapens en uitrusting vrijspeelt is omhoog gegaan en zo ook de snelheid waarmee je progressie maakt. Daarnaast maakt de game nu gebruik van Milestones, specifieke opdrachten zoals het voltooien van een aantal public events of de Nightfall, om de speler vervolgens te belonen met een flinke upgrade.

Dat hogere tempo wordt nog eens extra ondersteund door het nieuwe fast-travelsysteem. Voorheen was het zo dat je altijd op hetzelfde punt op een planeet zou landen. Vervolgens pakte je een Sparrow en vloog je naar je eindbestemming die vaak enkele minuten verderop lag. Destiny 2 biedt de speler nu enkele punten, verspreid over de planeet, waar je middels een fast-travelsysteem moeiteloos naartoe kan reizen.




End-game
Wanneer je klaar bent met het hoofdverhaal, dan is er natuurlijk nog genoeg te beleven. Hierbij kan je denken aan Strikes, Nightfall Strikes, Crucible, Trials of the Nine en de voorbereiding voor de Leviathan Raid.

Laten we beginnen bij de (Nightfall) Strikes, dit zijn speciale (langere) missies die je in een groep van drie spelers kan doorlopen. Dit kan een deel zijn uit de campagne, maar is vaker een losstaande missie. Aan het eind van iedere Strike ontvang je vanzelfsprekend loot en ‘tokens’ die je helpen klaar te stomen voor de Raid. De Nightfall Strikes zijn vaak moeilijker gemaakte strikes met een extra twist. Denk aan een tijdslimiet of een bepaalde handicap. Niet alleen zijn deze enorm vermakelijk om te spelen, maar enorm bevredigend wanneer je de eindstreep haalt. Heb ik al verteld dat je ook hier weer loot voor ontvangt?

De Crucible is de benaming voor de multiplayer-arena van Destiny. Hier vechten Guardians tegen elkaar om hun vaardigheden te trainen. De modi zijn vrijwel hetzelfde als het voorgaande deel en vergelijkbaar met het gros van de shooters. De grootste wijziging is de grootte van de teams. Deze is teruggebracht naar 4v4. Hiermee ligt het tempo en de intensiteit van de potjes een stuk hoger. Een groot nadeel van de Crucible is dat je geen keuze krijgt in welke spelmodus je wilt spelen. Ben je meer van Team Deathmatch of Domination, dan kan het zomaar zijn dat je daar eerst vier keer een andere spelmodi voor moet spelen. Een gemiste kans, want hierdoor is de Crucible een stuk minder in trek.
 
Guided Games
Wanneer je geen vaste vriendengroep hebt die Destiny 2 speelt, dan kan ik begrijpen dat de game minder tot zijn recht komt. Bungie zelf heeft ook aangegeven dat dit de reden is dat veel spelers al afhaken voordat ze het beste van de game hebben gezien. Daarom kan je nu door middel van Guided Games een groepje vormen met andere spelers om vervolgens gezamenlijk de Nightfall Strike of de Raid te doorlopen. Inmiddels is deze functie voor iedereen beschikbaar en werkt het prima. De wachttijden bij Guided Games lijken wel sterk te wisselen. Het is in ieder geval een oplossing voor het probleem dat veel solospelers ondervonden.




Leviathan Raid
Toch blijft Destiny 2 het beste wanneer je het met vrienden speelt. Niet alleen verloopt de communicatie en daarmee het samenspel beter, je maakt herinneringen die je niet snel zal vergeten en waaraan je elkaar nog jaren zal herinneren. De Leviathan Raid is daar een goed voorbeeld van, een enorme opgave waar Bungie zichtbaar veel tijd en moeite in heeft gestoken. Vanaf het moment dat je het Cabal-achtige fort betreedt weet je niet waar je moet kijken. Het toneel van deze Raid ziet er prachtig en mysterieus uit. Ondanks dat de Raid garant staat voor vloeken en frustratie is er niets spectaculairder dan samen puzzels ontrafelen en de Cabal een kopje kleiner te maken. Het is een doel waar je gezamenlijk naartoe werkt en de perfecte voorlopige afsluiting van Destiny 2.

Conclusie
Noem het Destiny 2.0 of een stuk DLC: wie een compleet andere game verwacht komt bedrogen uit. Bungie bouwt voort op hetgeen zij in 2014 reeds hebben neergezet. De game is dan ook in ieder opzicht een stuk completer dan zijn voorganger. Bungie laat wederom zien heer en meester te zijn in het neerzetten van een interplanetaire oorlog. Een oorlog waar ik maar al te graag deel van uitmaak. De game schiet net als het eerste deel heerlijk weg en is ook in grafisch opzicht wel vergelijkbaar. De grootste verbetering is terug te vinden in het verhaal, dat daadwerkelijk aanwezig is en de levendige hemellichamen die dit alles begeleiden. Voor nieuwe spelers zal de game zonder twijfel een stuk duidelijker en gebruiksvriendelijker zijn en minder aanvoelen als een puzzel op zich. Voor de gevestigde speler zal het meer voelen als een nieuw begin en uitstekend vervolg.
 


Deze review is geschreven door Daniël.

 
 


 

Oordeel Destiny 2 (XboxOne)

  • Graphics 85
  • Gameplay 90
  • Originality 80
  • Sound 95
  • Replay 90
  • Eindcijfer 89

Aantal keer bekeken: 9063 

Laagste 3 prijzen voor Destiny 2 (XboxOne)

8.49 3
Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal
Nedgame.nl 9.9
€  5.00€ 3.49   € 8.49
Amazon.nl 5.9
 
€  7.95€ 2.49   € 10.44
Bol.com Partner 8.5
€  7.95€ 2.99   € 10.94

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van Userverwijderd76
Userverwijderd76 ( 2167 ) 06-10-2017 00:14
Al met al een leuk vervolg maar wat me opvalt is dat mensen wel snel door de content heen zijn en uitgekeken raken ( dat duurde bij d1 wel wat langer ). Crucible is op countdown na matig en het mist de actie, de raid is erg mooi maar zeker niet het niveau van bv een vog of kingsfall ( de kistjes halen wordt ook strafwerk inmiddels en 1 bossfight vs 4 bij kingsfall ), lost sectors snel overbodig qua loot en de strikes zijn erg matig. Public events zijn wel erg vermakelijk en goed zichtbaar nu.
avatar van Heart1982
Heart1982 ( 660   4) 06-10-2017 10:26
Mijn grootste kritiekpunt blijft wel de strikes.
Waar ik in voorgaande delen graag een loos moment in ging vullen met een leuke strike, vind ik ze nu te "saai" of niet in verhouding staan met de easy loot van een korte public event.
avatar van Forrestfield
Forrestfield ( 2238   1) 06-10-2017 10:35
Quote:
De game is dan ook in ieder opzicht een stuk completer dan zijn voorganger.

In vergelijking tot Destiny 1.0; maar dat is niet waar de veteranen aan gewend zijn geraakt en denk ook niet echt dat dat een zinnige vergelijking is. Hoe is het vergeleken met Rise of Iron of The Taken King? Dan valt het mij persoonlijk allemaal wat tegen.
avatar van Heart1982
Heart1982 ( 660   4) 06-10-2017 10:38
Quote:
[..]


In vergelijking tot Destiny 1.0; maar dat is niet waar de veteranen aan gewend zijn geraakt en denk ook niet echt dat dat een zinnige vergelijking is. Hoe is het vergeleken met Rise of Iron of The Taken King? Dan valt het mij persoonlijk allemaal wat tegen.

Scherp!
Het begin tot aan TTK was gewoon niet compleet. Na TTK en ROI was het gewoon een prima game met genoeg diversiteit en genoeg om te doen.

..Man wat mis ik mijn Razelighter...
avatar van Swift
Swift ( 12865   23) 06-10-2017 10:48
Jullie vergelijken dlc met de basis game... De dlc voor Destiny 2 moet nog komen en er komt een vog remake en meer strikes.
avatar van Forrestfield
Forrestfield ( 2238   1) 06-10-2017 11:02
Quote:
Jullie vergelijken dlc met de basis game... De dlc voor Destiny 2 moet nog komen en er komt een vog remake en meer strikes.

Natuurlijk vergelijken we het eerste spel, in zijn complete vorm, met dit nieuwe deel. Dat is de lat die ze moeten over treven, waarom anders het volgende deel spelen?

Daarnaast, je zou toch hopen dat ze dit keer niet pas na twee jaar en €150,- een volwaardig spel afleveren.
avatar van BlaBlaBla
BlaBlaBla ( 582 ) 06-10-2017 11:04
Maar dit is DEEL 2, het vervolg....je mag verwachten dat er wordt voortgebouwd op wat er voorheen was, niet een halve reset.

Deze review is nogal door een roze bril geschreven.

Natuurlijk doet D2 het verhaal beter, dat kon ook niet slechter!!
Het heeft een begin, midden en eind deze keer, maar het is geen goed verhaal.
Waar is de IMPACT??
Je verliest je light powers....en 1 missie later heb je die alweer terug!!

Na de story is alles weer bij het oude; niks aan het handje, je merkt niks van dat we bijna weggevaagd waren, alles is weer peachy.

De loot waar deze game om draait is ook kompleet kapot gemaakt, om het de casual speler maar niet te moeilijk te maken.
Alle guns en gear zijn hetzelfde, de raid dropped geen speciale must have guns of gear met daarop speciale percs......geen Vision of Confluence, geen Word of Crota, geen Gjallerhorn, geen Fatebringer...daar bleef je de vorige game door spelen, vette guns die konden droppen, of juist die legendary gun met die ideale percs....

De drive om te blijven spelen is er compleet uit gesloopt.
En voor een loot-game is dat behoorlijk slecht.

avatar van Youngneal
Youngneal ( 809 ) 06-10-2017 11:30
Zeer oppervlakkig review die niet tot de kern komt waar Destiny 2 om draait.
Een sterke early- en midgame maar een slappe endgame waar alle activiteiten niet proportioneel worden beloond.
Het voordeel aan deze game is dat ik na het spelen van de weekly challenges gewoon de game kan laten liggen en tijd heb voor andere games.
avatar van Maarten95
Maarten95 ( 610 ) 06-10-2017 12:16
Nee deze review is alles behalve objectief geschreven. Destiny 2 is geen slechte game maar om het een 9 te geven o o o o. Beetje bungie verheerlijking.
avatar van MrFit
MrFit ( 690 ) 06-10-2017 14:28
Quote:
Zeer oppervlakkig review die niet tot de kern komt waar Destiny 2 om draait.
Een sterke early- en midgame maar een slappe endgame waar alle activiteiten niet proportioneel worden beloond.
Het voordeel aan deze game is dat ik na het spelen van de weekly challenges gewoon de game kan laten liggen en tijd heb voor andere games.
Precies dit inderdaad. Het verhaal is veel beter geworden en ook de variatie op de planeten is flink vooruit gegaan. Totdat je level 265 hebt is het helemaal leuk. De end game is echter zeer zwak, waarbij het lootsysteem en de crucible stuk zijn en voor mij persoonlijk de Raid erg tegenvalt.
Vind het vooral jammer van de crucible aangeizen ik die in Destiny 1 nog veelvuldig speelde. Nu met het 4 vs 4 vind ik het echt heel saai. Team shooting all the way en totaal geen ruimte voor creativiteit. Tactiek is er ook niet nodig want er is er maar een waar je je aan moet houden als je eenmaal weet welke wapens je moet gebruiken. De tactiek is blijf bij elkaar, als je geraakt wordt doe je een stapje opzij en neemt je teamgenoot het over en als je de overhand hebt sluit je je tegenstander in. Flanken of tegenstanders op een andere manier verassen ho maar.

Ben al met al wel positief over de game, maar is uiteindelijk nogal kort bij gebrek aan goede endgame.
avatar van Kamoe Ssj 3
Kamoe Ssj 3 ( 165 ) 06-10-2017 21:55
Als iemand nog opzoek is naar een clan join die van mij
http://www.bungie.net/en/ClanV2?groupid=2474154
We zijn lvl4 en hebben 90+ members
avatar van Cynch
Cynch ( 267 ) 07-10-2017 02:11
Een leuke game om samen met je vrienden te spelen. Solo is die ook wel oké maar raak je er waarschijnlijk een stuk sneller op uitgekeken.
avatar van Kliemie
Kliemie ( 193   1) 12-10-2017 07:59
Quote:
Maar dit is DEEL 2, het vervolg....je mag verwachten dat er wordt voortgebouwd op wat er voorheen was, niet een halve reset.

Deze review is nogal door een roze bril geschreven.

Natuurlijk doet D2 het verhaal beter, dat kon ook niet slechter!!
Het heeft een begin, midden en eind deze keer, maar het is geen goed verhaal.
Waar is de IMPACT??
Je verliest je light powers....en 1 missie later heb je die alweer terug!!

Na de story is alles weer bij het oude; niks aan het handje, je merkt niks van dat we bijna weggevaagd waren, alles is weer peachy.

De loot waar deze game om draait is ook kompleet kapot gemaakt, om het de casual speler maar niet te moeilijk te maken.
Alle guns en gear zijn hetzelfde, de raid dropped geen speciale must have guns of gear met daarop speciale percs......geen Vision of Confluence, geen Word of Crota, geen Gjallerhorn, geen Fatebringer...daar bleef je de vorige game door spelen, vette guns die konden droppen, of juist die legendary gun met die ideale percs....

De drive om te blijven spelen is er compleet uit gesloopt.
En voor een loot-game is dat behoorlijk slecht.


Volledig mee eens.
Ik had 1100u in D1 en met D2 ben ik al na minder dan 100u al klaar mee (heb wel alles uitgespeeld en 100% throphies). Waarschijnlijk zal ik af en toe weer spelen, maar hoop dat de DLC eind dit jaar nog komt en de WOW factor weer terug brengt.

Voor nu, genoeg andere spellen te spelen, dus vind het eigenlijk niet zo erg dat D2 minder replayability heeft.
avatar van LockdownZ
LockdownZ ( 573 ) 23-11-2017 08:00
In destiny 1 heb ik 500+ uur zitten. Hier kon ik strikes blijven grinden en PvP spelen zonder erop uitgekeken te raken. Met destiny 2 heb ik dat niet. Heb nu 2 characters (titan en warlock) maar zodra je max light behaalt hebt, wat overigens te makkelijk is want je kunt gewoon de public events farmen, ben je dan ook klaar en is de end-game zeer zwak tegenover D1.

Leuk spel voor met vrienden maar het heeft noet de verslavingsfactor die D1 had helaas. Ga dan ook niet de dlc's halen omdat die waarschijnlijk vol zotten met reskinned wapens etc.
avatar van Sc4rlet4ngel
Sc4rlet4ngel ( 93 ) 30-06-2018 11:01
So true. Ik als "lonely" gamer mis een hoop. Heb nog steeds mijn raid achievement open staan. Vind het jammer als er achievements in games worden geplaats waar je verplicht bent een groep bij elkaar te schrapen in plaats een random join. Het gebrek aan een headset maakt het ook niet makkelijker.