Niemand kan de Dood stoppen
In Reaper of Souls gaat de eeuwige strijd tussen engelen en demonen verder, waar deze in Diablo III ophield. Prime Evil Diablo is verslagen en zijn ziel zit opgesloten in de Black Soulstone. De engelen zijn echter niet bij machte om de Soulstone te vernietigen en besluiten deze daarom op te bergen in de diepste gewelven van de High Heavens. Echter, voordat de deuren veilig gesloten kunnen worden, treedt Malthael ten tonele. Malthael was ooit de aartsengel van Wijsheid binnen de engelenraad, maar veranderde door zijn toenemende afkeer voor de mensheid in de Engel Des Doods . Hij wil de Soulstone gebruiken voor zijn eigen plannen en steelt deze vlak voor deze voorgoed achter slot en grendel kan verdwijnen. Wat het doel van Malthael’s acties is, wordt verteld in de nieuwe Act V, die als grootste Act ooit binnen de Diablo-serie geldt. Gebieden als de spookstad Westmarch, Pandemonium (het strijdtoneel tussen engelen en demonen bekend uit Diablo 2) en de Plague Tunnels zijn vele malen groter en sfeervoller dan voorgaande locaties. Tevens zijn er veel optionele sidequests te vinden die de levensduur nog net wat verder opkrikken. Act V is sfeervol, boeiend en ook grafisch net wat meer verfijnd. Het is wat mij betreft dan ook de beste Diablo Act ooit.
Crusader is stoer maar …
Naast een nieuwe Act is er de Crusader Klasse. De Crusader is een soort Paladin die zich de kaas niet van het brood laat eten. Met zijn enorme Tower Shield en de mogelijkheid om een tweehandig wapen in de andere hand te dragen is het een ware tank. Bovendien kunnen zijn vaardigheden hem en zijn teammaten genezen en kan hij hemelse krachten gebruiken. Zo kan hij bijvoorbeeld een licht uit de hemel laten neerdalen dat schade doet aan iedereen die er instaat. Ook kan de Crusader zichzelf opwerpen naar de hemel en met zwaard in de aanslag weer ter Aarde storten. Het ziet er tof uit en het voelt ook best goed om als een overslaanbare tank het strijdtoneel te doorploegen. Tegelijkertijd is de Crusader Klasse, door zijn grote levensbalk en genezingskrachten, misschien wel een Klasse die Diablo 3 net wat te gemakkelijk maakt.
En daarmee kom ik ook meteen op enkele veranderingen die Blizzard doorgevoerd heeft in de originele game. Ten eerste zijn de moeilijkheidsgraden op de schop genomen. Hell en Inferno zijn verdwenen en hebben plaatsgemaakt voor de moeilijkheidsgraad Master, die beschikbaar komt nadat de Campaign uitgespeeld is, en Torment die beschikbaar komt op level 60. Verder is ook Easy verdwenen. Maar gezien hoe gemakkelijk Normal is geworden, lijkt dit de nieuwe Easymode te zijn geworden. Tegelijkertijd is Hard slechts een tikkeltje moeilijker dan het oude Normal. Door al deze veranderingen is knokken met de Crusader op niveau Hard, met uitzondering van enkele Act V bazen, nu zelfs nog wat te gemakkelijk, waardoor de nodige uitdaging wat verdwenen lijkt te zijn.
Al speelt de Crusader fijn, het is jammer dat Blizzard ditmaal slechts één nieuwe Klasse heeft toegevoegd en daarbij ook nog heeft gekozen voor één die relatief gemakkelijk speelbaar is. Het was mooi geweest wanneer er zowel een Klasse was toegevoegd voor de meer casual gamer, zoals de Crusader, als één die wat moeilijker te bespelen is. Denk aan een vergelijkbare strategie als bij Diablo 2: Lord of Destruction, met de Druid en de Assassin. Wanneer je nu online komt in de nieuwe Act V, speelt bijna iedereen met de Crusader. Met een extra Klasse zou hier wat meer variatie in hebben gezeten. Mogelijk is dit echter niet gedaan omdat het einde van Reaper of Souls doet suggereren dat er nog een expansie aankomt en ze een tweede klasse hier voor bewaren.
Het nieuwe lootsysteem heeft plus- en minpunten
Naast de nieuwe Act en Klasse wordt Lootsysteem 2.0 geïntroduceerd, dat vergelijkbaar is met die van de consoleversies. Het Auction House is verdwenen en de kans op Rares en Legendary items ligt nu een stuk hoger. De drop rate van Rares is nu zelfs misschien wat te hoog, aangezien ik regelmatig terug moest naar het kamp om al mijn Rares te verkopen of salvagen bij de blacksmith. Tevens lijken alle attributen, vooral van armors, nu wel heel erg op elkaar waardoor de betekenis van Rares voor mij wat afnam. Op itemgebied is verder ook Magic Find als attribuut verdwenen, waardoor je dus niet meer je kansen kunt beïnvloeden om extra Rare items te vinden. De reden hiervoor is dat Blizzard vindt dat je armor zich moet focussen op het krachtiger maken van je karakter en Magic Find hierbij in de weg zou staan. Al lijkt de huidige drop rate zo hoog dat dit niet uitmaakt, toch bracht dit altijd wel een extra strategisch element met zich mee. Ben je overigens niet tevreden met bepaalde attributen van een wapen, dan kun je naar een nieuwe aanwinst in het Diablo universum: Myriam de Mystic. Bij haar kun je een specifieke attribuut, bijvoorbeeld +15% goud van vijanden, willekeurig laten veranderen. Tevens kan zij het uiterlijk van je wapens aanpassen naar het uiterlijk van een ander wapen.
Nieuwe Adventure Mode is heel cool
Wanneer je Reaper of Souls hebt uitgespeeld speel je de Adventure Mode vrij. Deze modus biedt je de mogelijkheid om meteen in elke Act te gaan en staan waar je wilt. In verschillende gebieden verspreid over de kaart, is het zaak om diverse opdrachten te vervullen, bounties te verzamelen en Nephalim Rifts te openen. Nephalim Rifts zijn willekeurig opgebouwde werelden die nooit hetzelfde zijn. Zo zullen verschillende delen uit het spel gecombineerd worden tot een nieuw gebied. Het kan hierdoor voorkomen dat je Act IV demonen tegenkomt in een Rift uit Act II. Het zorgt allemaal voor wat extra variatie en zal de replay waarde zeker ten goede komen.
Tot slot zijn er ook nog wat kleine dingen aangepakt. Zo is de level cap verhoogd naar level 70, worden Paragon levels nu gedeeld met al je karakters, is de Town Portal kaart nu overzichtelijker met een daadwerkelijke kaart van elke Act en zijn er flink wat nieuwe items toegevoegd.
Waar voor je geld?
Diablo 3: Reaper of Souls zit boordevol nieuwe content. Act V is briljant en de nieuwe Crusader Klasse zit redelijk goed in elkaar, al maakt de Klasse de campaign wel iets te gemakkelijk. Tevens is het heel fijn dat het Auction House eindelijk is verdwenen, wat de behoefte om te jagen op goede items ten goede komt. Dat Blizzard bovendien niet schroomt om te sleutelen aan elementen uit het originele spel, uit zich in de herverdeling van de moeilijkheidsgraden en de nieuwe Adventure Mode. Vooral die laatste gaat de replay waarde flink ten goede gaan komen. Al met al is Reaper of Souls bijna de ultieme Diablo-box waarop ik had gehoopt, ik mis alleen een tweede klasse. De huidige Crusader is zeker tof, maar biedt net iets te weinig uitdaging. Bovendien zou er nog iets aan de drop rate gesleuteld moeten worden. Neemt niet weg dat Diablo fans zeker genoeg te doen hebben de komende maanden, in ieder geval tot de tweede expansie uitkomt.
Deze review is geschreven door Yørn Soeteman.
Oordeel Diablo III: Reaper of Souls (PC)
- Graphics 80
- Gameplay 80
- Originality 75
- Sound 85
- Replay 95
- Eindcijfer 85