Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS
Doom (PS4)
88 100 1

Review Doom (PS4)

DOOM (2016) is de reboot van de serie waar we met z’n allen o zo lang op hebben zitten te wachten. Het is dan ook oud nieuws als ik vertel dat DOOM ruim twintig jaar geleden het First Person Shooter (FPS) genre op de kaart zette. Toch schitterde de langlopende serie de afgelopen jaren door afwezigheid. Nu heeft id Software na een redelijk succesvolle reboot van Wolfenstein ook DOOM onder handen genomen. Het resultaat mag er wezen. DOOM is nostalgie pur sang. Bereid je dus maar voor op snelle gameplay, hordes demonen en veel, heel veel bloed.



De eerste 15 minuten…
DOOM zou DOOM niet zijn als je niet direct in keiharde actie terecht zou komen. Daarom word je al direct bij de openingsscene van de campagne tussen de hersenloze demonen gedropt. Als DOOM guy zijnde, ben je in de openingsscene vastgeketend op een operatietafel. Om je heen staan een aantal zombie-‘doctoren’ die ongetwijfeld geen goede plannen met je hebben. Dat wetende weet je jezelf te bevrijden van de metalen kettingen en schakel je een naderend figuur uit door zijn schedel tot moes te slaan op de rand van de operatietafel. Nog geen paar seconden later is de rest ook geschiedenis.

Wat in de eerste paar minuten direct opvalt is de snelheid en souplesse waarmee DOOM guy zijn eerste stappen zet binnen dit net helse avontuur. Een kamer verderop wordt pas duidelijk wat er gaande is. Kort gezegd komt het erop neer dat de pleuris is uitgebroken en er maar een persoon is die dit kan stoppen. id Software heeft er overduidelijk voor gekozen om, in tegenstelling tot DOOM III, zich niet al te veel te richten op het verhaal. Dit betekent niet dat er geen uitgewerkt verhaal aanwezig is, maar dat we gewoonweg geen Oscarnominaties hoeven te verwachten. Het is immers DOOM en daar hoort voor mij de focus te liggen op keiharde en bloederige actie in combinatie met veel te harde Metal muziek. Mocht je echter wel interesse hebben in een verhaallijn, dan zijn er audio-bestanden te vinden waarin alles wordt verduidelijkt.

Terug naar de openingsscene waar, zoals gezegd, de pleuris is uitgebroken. In een van de volgende kamers bevindt zich een Gore Nest, een groot kloppend hart dat een broedplaats vormt voor vijanden uit te de hel. De rest van kamer is vrijwel leeg. De hartslag van de Gore Nest weerkaatst tegen de geluidsdichte muren. Ondanks dat de kamer leeg is hangt er een gespannen sfeer, alsof er op ieder moment iets kan gebeuren. Wanneer de Gore Nest wat dichterbij wordt bekeken zie je aan de oppervlakte een kloppend hart zitten dat eruit getrokken kan worden. Met een hand grijpt DOOM guy het hart en trekt deze uit zijn substantie. De kamer vult zich binnen een aantal seconden met Imps. Waarna een hels gevecht begint tegen het leger. Wanneer alle Imps uitgeschakeld zijn en als slush puppy over de vloer verspreid liggen gaat er een deur open. Blijkbaar waren deze intense vijftien minuten slechts een tutorial, want het volgende dat ik zie en hoor is het DOOM-logo gevolgd door Deathmetal dat door mijn huiskamer galmt. Dit is DOOM baby!

Feest der herkenning
Het eerste kwartier was direct een feest der herkenning. De gameplay heeft als vanouds een aangenaam tempo, en er wordt gelukkig niet onnodig veel tijd besteed aan een vaag verhaal, zoals DOOM III dat wel deed. Dat tempo wordt overigens, na de tutorial, langzaam steeds verder opgebouwd tot een punt dat alle vijanden uit de voorgaande delen de revue gepasseerd hebben. Vanaf dat moment – een kleine drie uur spelen – komt DOOM pas echt los. Vanaf dat moment zijn er namelijk geen rustige momenten meer. Juist zodra je even op adem denkt te komen verschijnt de volgende horde met demonen alweer voor je neus.

Deze lijn wordt vervolgens de gehele game doorgetrokken en voelt soms wat herhaaldelijk aan maar houd je desalniettemin op het puntje van je stoel. Niets is immers lekkerder dan demonen eerst vol te pompen met lood en vervolgens met de blote handen tot appelmoes te slaan. Het is bruut en over de top, maar wel precies zoals DOOM moet zijn. Met name de zogeheten ‘Glory Kills’ kunnen het daglicht niet verdragen. Dit zijn een soort finishing moves die je ten uitvoer kunt brengen wanneer een vijand verzwakt is. Op dat moment verschijnt er een oranje gloed waarna je het gevecht op de meest smerige manier kunt afmaken. Ledematen worden afgescheurd, schedels worden ingeslagen en ingewanden…



Pocket wapenarsenaal
DOOM (2016) is een klassieker in een modern jasje. Ontwikkelaar id Software weet net als in de jaren negentig alles net even anders aan te pakken dan andere ontwikkelaars. Waar je in games als HALO en Battlefield het moet doen met slechts twee wapens krijg je hier een heel wapenarsenaal in je broekzak. In een handomdraai wissel je hierdoor van je rocket launcher naar je super shotgun om vervolgens de boel af te maken met je plasma rifle. Het zorgt vaak voor een grote chaos op je scherm, maar wel precies op zo’n manier dat je nooit het overzicht verliest.

Bovendien zijn alle wapens te modificeren, waarmee ze voorzien kunnen worden van een speciale aanvalsfunctie. Zo kan de machine gun aangepast worden met een scope, waardoor je van een afstand vijanden kunt bestoken. Of kies je er liever voor om als secundaire aanval een aantal kleine hittezoekende rakketjes af te vuren? De rocket launcher kan weer op elk gewenst moment een raket in de lucht laten ontploffen of in een keer een aantal doelzoekende rakketen afvuren. Mede deze upgrades zorgen ervoor dat doodgaan voelt als je eigen stomme fout. De mogelijkheid om al je wapens aan te passen creëert in zekere zin een eigen speelstijl waarbij je altijd meerdere mogelijkheden hebt om het vuur op de vijand te openen.

Er kan met recht worden gezegd dat de aanval de beste verdediging is in DOOM. Het is dan ook zaak om veel te bewegen, gebruik te maken van de omgeving en de zwakke punten van de vijand zo optimaal mogelijk te benutten. Dat de aanval loont blijkt ook wel uit het gegeven dat er her en der health pick-ups verspreid liggen waarmee je de levensbalk van DOOM guy kunt aanvullen. Ook ammunitie dien je op te pakken of te vergaren door vijandelijk volk af te slachten. Vijanden laten namelijk health pick-ups en ammunitie vallen waarmee jij je voorraden kunt aanvullen. Bovendien levert het uitvoeren van een Glory Kill extra health op. Op deze manier moedigt DOOM je aan om juist op de vijand af te stappen en zorgt een defensieve strategie ervoor dat je zonder ammunitie komt te zitten.

Zoeken naar upgrades
Dit kan deels voorkomen worden door je Preator Suit te upgraden, middels Preator Tokens die over de gehele campagne verspreid liggen. De zielloze lichamen van gestorven Elite Guards hebben de Preator Tokens nog in hun pak zitten. Door ze te vinden en de chip eruit te halen kan je vervolgens je eigen Preator Suit upgraden. Zo kun je onder andere ervoor kiezen dat je immuun wordt voor self-damage of de kans vergroten dat vijanden health pick-ups en ammunitie laten vallen. Naast de Preator Tokens zijn er ook nog capsules met Argent Energy te vinden. Deze krachtige en tegelijkertijd kwaadaardige energie zorgt ervoor dat je meer health, ammunitie of pantser krijgt. Zelf koos ik in het begin voor de eerste optie, omdat ik er simpelweg van houd om als een tank door een level te marcheren.

Tot slot zijn er in ieder level een aantal Demon Runes verstopt. Deze soms moeilijk te bereiken stenen laten jou leuke maar uitdagende challenges doen. Weet je een dergelijke challenge succesvol af te sluiten dan word je beloond met een perk. Gelukkig zijn deze perks niet essentieel en is het voordeel dat je eruit vergaart beperkt. Je kunt denken aan het sneller ten uitvoer brengen van een Glory Kill of het vergaren van pantser na een Glory Kill.



Buitenaardse vormgeving
Zoals algemeen bekend is speelt DOOM zich af op Mars en zal je geregeld voet zetten in de hel. Qua setting is er dus nog terrein te winnen. Desondanks ziet het level design er erg fraai uit. De ruimtebasis op Mars is enorm groot vormgegeven. De hel daarentegen is iets minder uitgebreid maar even fraai vormgegeven als de rest. De hel is bij uitstek de meest helse plek waar je kunt belanden in DOOM. Meer dan eens ben ik verdwaald geraakt en heb ik moeten zoeken naar een ongeopende deur of geheime lift om mijn missie te kunnen vervolgen.

Gelukkig helpt de in-game kaart hier ook bij: deze geeft in een oogopslag aan waar je je bevindt, en geeft door middel van een grijs gebied aan waar je nog niet bent geweest. Desondanks is het toch mogelijk te verdwalen, en dat komt mede door de platformelementen die verwerkt zijn in DOOM. De game maakt het mogelijk om een korte doch precies dubbele sprong uit te voeren waardoor je soms vergeet waartoe DOOM guy in staat is. Op die manier zie je net dat richeltje over het hoofd en ben je soms even op zoek naar de juiste route.

Naast dat de game heerlijk wegspeelt en grafisch meer dan goed oogt, mag de soundtrack niet onbehandeld blijven. Zodra de pleuris uitbreekt en er hordes demonen letterlijk op je af komen stormen kickt het keiharde geluid van elektrische gitaren in. Het geeft een meer dan voldaan gevoel wanneer je onder het genot van deze opjagende muziek met je kettingzaag een aantal Revenants door midden zaagt.

Multiplayer: een combinatie van
De multiplayer had ik al ten tijde van de bèta onder handen genomen en is niet wezenlijk veranderd. Deze online modus kenmerkt zich nog altijd door de snelheid. Het tempo en de chaos van de campagne wordt doorgetrokken in de multiplayer van DOOM. Hedendaagse multiplayer elementen worden gecombineerd met retro gameplay en dat pakt verrassend goed uit. Verwacht echter geen arena shooter, zoals Unreal Tournament of Quake III: Arena. Want dat niveau is sindsdien niet meer geëvenaard.

De hedendaagse multiplayer elementen vertalen zich in het gebruik van loadouts. De multiplayer grijpt in die zin terug naar het gros van de hedendaagse shooters, zoals Call of Duty en Battlefield. De rest van de multplayer is weel meer retro-like. Zo moet je nog altijd health pick-ups vergaren door ze op te pakken en is het dus van essentieel belang om levels en looproutes uit je hoofd te leren om te weten waar je jezelf kunt oplappen.



Daarnaast is er een handje vol maps beschikbaar en een zestal game modi. Uiteraard vind je in de speellijst de klassieke speltypes zoals Team Deathmatch en Domination, aangevuld door een aantal interessante nieuwe game modi als Freeze Tag en Warpath, welke mij persoonlijk het meeste hebben beziggehouden. Het doel van Freeze Tag is om het gehele vijandelijke team te bevriezen door ze uit te schakelen. Teamgenoten kunnen echter elkaar ontdooien waardoor het daarnaast zaak is om de reeds bevroren vijanden goed in de gaten te houden. Freeze Tag is voornamelijk een leuke afwisseling op de reguliere game modi. Warpath doet zich het meeste vergelijken met King of the Hill, maar dan met een twist. Het doel van Warpath is om een bewegende zone in bezit te krijgen.

De levenscyclus van DOOM wordt aanzienlijk verlengd door SnapMap. Letterlijk een Mario Maker in een DOOM-jasje. SnapMap stelt spelers in staat om hun eigen levels te creëren en te delen met de rest van de community. Hierdoor heb je in feite oneindig veel content tot je beschikking. Ten tijde van de eerste DOOM-games waren er enorm veel mods te downloaden. Met SnapMap probeert id Software deze lijn door te trekken en toegankelijker te maken. In ieder geval heb ik al ontzettend toffe creaties gespeeld, en ben ik benieuwd wat de community nog meer weet te bedenken. Helaas liep ik de eerste week na de release nog wel tegen een paar glitches en bugs aan, zoals deuren die niet open wilden gaan of vijanden die niet kwam opdagen. Dit zal in de loop van de weken wel weggewerkt worden middels een patch. SnapMap is daarmee een game mode met veel potentie, en zal zich in de komende weken verder moeten bewijzen.

Nostalgie pur sang
DOOM (2016) is de game waar iedere liefhebber van de franchise al jaren op heeft gewacht. Het is niet alleen een heerlijke actievolle en helse shooter, maar doet mij bovenal herinneren aan de eerste twee delen. Hoewel de gameplay soms wat lineair kan aanvoelen is het een meer dan vermakelijke shooter. DOOM (2016) is nostalgie pur sang en barst bovendien nog van toffe easter eggs en verwijzingen. De multiplayer doet daarentegen z’n eigen ding en combineert een hedendaagse shooter met shooterelementen van de vorige eeuw, waardoor de multiplayer aantrekkelijk is voor een breed publiek. Met het toevoegen van SnapMap maakt id Software het maken van mods – lees: nieuwe levels en uitdagende challenges -  een stuk toegankelijker voor de community. Het zorgt er in ieder geval voor dat ik flink wat extra uurtjes in DOOM wil steken.


Deze review is geschreven door: Daniël

 

Oordeel Doom (PS4)

  • Graphics 85
  • Gameplay 90
  • Originality 80
  • Sound 85
  • Replay 90
  • Eindcijfer 88

Aantal keer bekeken: 11213 

Laagste prijzen voor Doom (PS4)

Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van Killer Instinct
Killer Instinct ( 639 ) 30-05-2016 00:28
Cijfer slaat nergens op vind ik. Graphics verdienen hoger en replayability juist lager. Maar eindcijfer is wel oke.vind de campaign wat kort en omdat het in "maps" verwerkt wordt voelt het niet echt alsof je een campaign aan het spelen bent. Dat plus dat er niet echt verhaal in zit. Gemiste kans was anders perfecte game geweest. Dit voelt voor mij nog als een te lege ervaring. De actie is inderdaad vanouds goed maar een goed verhaal met wat vette filmpjes hadden dit perfect gemaakt. Het had wat meeslepender gemogen allemaal
avatar van Shadowx
Shadowx ( 271 ) 30-05-2016 08:43
Of het cijfer nou ergens op slaat of niet de reviewer ziet dat anders dan anderen en geeft dus duidelijk z`n mening over het spel.

Ik zelf heb op dit moment teveel te gamen dus ik wacht geduldig tot ik hem een budgetbak kan opvissen.
avatar van ShadyAce
ShadyAce ( 1235 ) 30-05-2016 08:43
Quote:
*knip*

Gemiste kans was anders perfecte game geweest. Dit voelt voor mij nog als een te lege ervaring. De actie is inderdaad vanouds goed maar een goed verhaal met wat vette filmpjes hadden dit perfect gemaakt.

Ah kijk, de eerste persoon ooit die Doom speelt voor het verhaal en leuke filmpjes
Bij veel games had ik je wellicht gelijk gegeven, maar voor Doom is het gewoon niet nodig, vroegah ten tijde van Doom 1 & 2 had ik geen flauw benul van enig verhaal, het interesseerde me ook geen bal eerlijk gezegd want het was gewoon een genot om door de levels heen te beuken en demons af te slachten

En dat is ook precies wat ik van dit nieuwste deel verwachtte, ik zat echt te hopen dat ze niet verder zouden borduren op Doom 3, met een zogenaamd spannend verhaal en redelijk trage gameplay, Doom 2016 is gewoon Doom zoals het hoort te zijn, kneiterharde actie, snelle gameplay, en zoals het in 2016 betaamd; prachtige graphics en level/character designs, een eventueel verhaal mag me dan ook echt gestolen worden in dit nieuwe deel, al die recordings waar je wat meer details van het verhaal kunt meekrijgen heb ik dan ook voornamelijk overgeslagen en de kleine stukjes van de game waar je wel wat verhaal meekrijgt waren voor mij meer momenten om even op adem te komen en wat drinken te pakken ofzo voordat je weer verder mag met het afknallen van nog meer demons
avatar van Killer Instinct
Killer Instinct ( 639 ) 30-05-2016 09:16
Doom 3 was geen fuck aan maar deze was beter geweest met een verhaal. Alleen omdat het een actiegerichte game is betekent het niet dat het geen inhoud hoeft te hebben. En de enige persoon ooit? denk dat dat wel meevalt gabber beetje vermoeiend van die mensen die denken dat hun mening belangrijker is als die van een ander.

De levels voelen meer arena based en daardoor niet als een volledige game
avatar van ShadyAce
ShadyAce ( 1235 ) 30-05-2016 09:39
Quote:
Doom 3 was geen fuck aan maar deze was beter geweest met een verhaal. Alleen omdat het een actiegerichte game is betekent het niet dat het geen inhoud hoeft te hebben. En de enige persoon ooit? denk dat dat wel meevalt gabber beetje vermoeiend van die mensen die denken dat hun mening belangrijker is als die van een ander.

Rustig aan maar jongen, don't get your panties in a bunch, nergens zeg ik dat mijn mening belangrijker is dan de jouwe, ik vond jouw kritiek op deze game gewoon best wel grappig, dat mag toch? Geen reden om je aangevallen te voelen hoor :')

avatar van Selvmortsydd
Selvmortsydd ( 3795 ) 30-05-2016 09:39
Doom en een verhaal is sowieso al te geestig voor woorden..
avatar van Killer Instinct
Killer Instinct ( 639 ) 30-05-2016 09:47
Ik speel niet voor het verhaal en filmpjes maar het was een goeie toevoeging geweest. Het is grappig dat je daar zo'n probleem van maakt. Beetje levenloos en dat doe je zo neerbuigend te reageren en ook blijft doen. Iemand zou maar een andere mening hebben wat een stakkers
avatar van Selvmortsydd
Selvmortsydd ( 3795 ) 30-05-2016 10:21
Quote:
Ik speel niet voor het verhaal en filmpjes maar het was een goeie toevoeging geweest. Het is grappig dat je daar zo'n probleem van maakt. Beetje levenloos en dat doe je zo neerbuigend te reageren en ook blijft doen. Iemand zou maar een andere mening hebben wat een stakkers

Geen idee of je het tegen mij hebt, maar heb je last van je maandverband of zo?
Neerbuigend? Kerel waar haal je die kolder vandaan, ik vind het gewoon zeer geestig dat, gezien de geschiedenis van Doom, er mensen zijn die spreken over een verhaal in die game.
En jij geeft je mening en anderen reageren daarop, dat is nu eenmaal het gevolg van reageren op een forum.
En natuurlijk mag je een andere mening hebben, voel je niet zo aangevallen man. Daar is het leven te kort voor.

Yorn Edit: Ik zie dat niet iedereen blij wordt van dit weer buiten. We zijn allemaal Budgetgamers, hou het dus netjes en zoals Kloes zegt, vecht het anders even een keertje uit in een potje Doom:-)
avatar van Kloes
Kloes ( 7938 ) 30-05-2016 10:51
Quote:
[..]


Geen idee of je het tegen mij hebt, maar heb je last van je maandverband of zo?
Neerbuigend? Kerel waar haal je die kolder vandaan, ik vind het gewoon zeer geestig dat, gezien de geschiedenis van Doom, er mensen zijn die spreken over een verhaal in die game.
En jij geeft je mening en anderen reageren daarop, dat is nu eenmaal het gevolg van reageren op een forum.
En natuurlijk mag je een andere mening hebben, voel je niet zo aangevallen man. Daar is het leven te kort voor.

Ik zou zeggen, speel lekker effe een potje Doom tegen elkaar, stelletje pijpzeikers
avatar van Killer Instinct
Killer Instinct ( 639 ) 30-05-2016 11:11
Laat maar. Ik weet dat doom 1 en 2 enzo geen verhaal hadden en was in die tijd ook niet echt aan de orde. Maar het had beter geweest als er wat meer real life dingen in kwamen zoals op de aarde vechten met een hellgate. Een verhaal erbij. Een goed verhaal is gewoon wat meeslepender nu voelt het meer alsof je een opgeleukte horde mode singeplayer speelt. Met de upgrades als enige lichtpuntje. Ik mis gewoon wat aan de game. Maarja ieder ze ding hoor. Af hadden ze maar een horde mode of iets toegevoegd co op was ook vet geweest. Ben ik de enige die het gevoel heeft dat het geen compleet pakketje is dan? Je speelt de singleplayer zo uit. Dan blijft de multiplayer er. Leuk voor wat potjes maar het voelt niet compleet. Een game als deze met zo'n solide basis is gewoon zonde dat er niet meer van is gemaakt
avatar van Luminavi
Luminavi ( 18 ) 30-05-2016 11:11
Mooi dat het geen 'Dukem Nukempje' is geworden.
Niet dat Duke Nukem Forever zo'n bizar slechte game was, overigens. De verwachtingen lagen na al die jaren zo hoog. Datzelfde heb ik bij DOOM.

Ik was bang dat deze game geDOOMed was te mislukken. Pun intended.0
Maar dat is dus gelukkig niet gebeurd.

Deze maar op de wishlist zetten.
avatar van Selvmortsydd
Selvmortsydd ( 3795 ) 30-05-2016 13:55
@ killer instinct.
Maar is het niet zo dat mensen dit juist verwachten bij een Doom spel? Hersenloos knalvermaak. Ik snap dat jij liever een verhalende shooter hebt, ik ook, maar is dit nu juist niet de charme van een titel als deze?
avatar van G-ZeS
G-ZeS ( 300   2) 30-05-2016 19:09
Quote:
Nu heeft id Software na een redelijk succesvolle reboot van Wolfenstein ook DOOM onder handen genomen.

Niet juist volgens mij, MachineGames heeft de 2 recente Wolfensteins ontwikkeld.
Het enige wat ze delen is de publisher. (Bethesda SW)
avatar van G-ZeS
G-ZeS ( 300   2) 30-05-2016 19:13
Quote:
Laat maar. Ik weet dat doom 1 en 2 enzo geen verhaal hadden en was in die tijd ook niet echt aan de orde. Maar het had beter geweest als er wat meer real life dingen in kwamen zoals op de aarde vechten met een hellgate. Een verhaal erbij. Een goed verhaal is gewoon wat meeslepender nu voelt het meer alsof je een opgeleukte horde mode singeplayer speelt. Met de upgrades als enige lichtpuntje. Ik mis gewoon wat aan de game. Maarja ieder ze ding hoor. Af hadden ze maar een horde mode of iets toegevoegd co op was ook vet geweest. Ben ik de enige die het gevoel heeft dat het geen compleet pakketje is dan? Je speelt de singleplayer zo uit. Dan blijft de multiplayer er. Leuk voor wat potjes maar het voelt niet compleet. Een game als deze met zo'n solide basis is gewoon zonde dat er niet meer van is gemaakt

Ik denk dat Doom de verassend goede reacties krijgt in de pers juist doordat ze dicht op het origineel blijven. De game start en het is direct gaan met die banaan.
Persoonlijk vind ik deze aanpak juist verfrissend, maar ik begrijp je punt.
avatar van Tranceguy
Tranceguy ( 518 ) 30-05-2016 19:18
Quote:
Cijfer slaat nergens op vind ik. Graphics verdienen hoger en replayability juist lager. Maar eindcijfer is wel oke.vind de campaign wat kort en omdat het in "maps" verwerkt wordt voelt het niet echt alsof je een campaign aan het spelen bent. Dat plus dat er niet echt verhaal in zit. Gemiste kans was anders perfecte game geweest. Dit voelt voor mij nog als een te lege ervaring. De actie is inderdaad vanouds goed maar een goed verhaal met wat vette filmpjes hadden dit perfect gemaakt. Het had wat meeslepender gemogen allemaal

Bullshit. Als er 1 game heel lang herspeelbaar is is het deze Doom wel. Is welafhankelijk van de community maar die is heel trouw enloyaal aan de franchise dus dat zit wel goed.
avatar van Sgt_PowerColt
Sgt_PowerColt ( 6736   4) 30-05-2016 19:59
Mooi lekker knallen, ik wilde er dit weekend aan beginnen maar mijn Collector's Edition kwam zeer beschadigd binnen.. Ik ga ervanuit dat ik gewoon een nieuwe krijg, en dan dit weekend lekker gaan!
Doom I en II zijn klassiekers, Deel 3 was voor mij te traag. Ook probeerde Doom 3 een beetje horror achtig te zijn. Dat viel toch behoorlijk tegen.
avatar van Daniel
Daniel ( 2417   19) 30-05-2016 20:12
Quote:
[..]


Niet juist volgens mij, MachineGames heeft de 2 recente Wolfensteins ontwikkeld.
Het enige wat ze delen is de publisher. (Bethesda SW)

Je hebt gelijk, ik was iets te enthousiast. Wolfenstein maakt wel gebruik van de Id Tech engine. Gemaakt door Id Software.
avatar van Tallon 4 NL
Tallon 4 NL ( 1833   2) 01-06-2016 17:31
Quote:
Cijfer slaat nergens op vind ik. Graphics verdienen hoger en replayability juist lager. Maar eindcijfer is wel oke.vind de campaign wat kort en omdat het in "maps" verwerkt wordt voelt het niet echt alsof je een campaign aan het spelen bent. Dat plus dat er niet echt verhaal in zit. Gemiste kans was anders perfecte game geweest. Dit voelt voor mij nog als een te lege ervaring. De actie is inderdaad vanouds goed maar een goed verhaal met wat vette filmpjes hadden dit perfect gemaakt. Het had wat meeslepender gemogen allemaal

Campaign is voor een SP shooter juist ongekend lang. Ik weet niet wat je qua verhaal van een shooter als DOOM verwacht, maar dit is DOOM. Campaign gevoel had ik trouwens wel degelijk en de replayability is juist fantastisch in mijn ogen.

Enige minpunten vond ik:
-veel te weinig vibratie/ force feedback op de DS4 ( speelde hem op de PS4 ) waardoor wapens als de Super Shotgun, zelf compleet upgraded niet krachtig aanvoelen.
- MP komt niet zo goed uit de verf als de SP
- Ondanks 1080p best wel wat lowres textures.

Moet gek worden wil een SP shooter dit, dit jaar nog wil gaan overtreffen. Geweldige game imo, die speelt als een tiet.
avatar van Killer Instinct
Killer Instinct ( 639 ) 02-06-2016 12:37
Ja goeie reacties. Ja doom is Supervet kwa actie enzo. Had alleen iets meer content gewild dus. Maar hij blijft in me collectie hoor alleen heb nu overwatch gekocht maar jeetje over een tegenvaller gesproken zeg. Helemaal geen content! Ik was letterlijk verveeld na een uurtje spelen. 2 game modes? Geen campaign? Alleen veel characters waarvan ik de helft maar kut vond. Zwaar teleurgesteld. Dan maar mirrors edge kopen.
avatar van Killer Instinct
Killer Instinct ( 639 ) 02-06-2016 12:41
Quote:
[..]


Ik denk dat Doom de verassend goede reacties krijgt in de pers juist doordat ze dicht op het origineel blijven. De game start en het is direct gaan met die banaan.
Persoonlijk vind ik deze aanpak juist verfrissend, maar ik begrijp je punt.

Ja oke misschien hadden ze niet aan het verhaal moeten rommelen dan. Maar ze hadden iets meer met de game moeten doen. Juist omdat het zo'n vette actie is had ik er meer van willen zien. Wat ik zei een horde mode ofzo! En dan coop. Met upgrades tussendoor en een zinvol progressie systeem. Dat je gaandeweg beter wordt ofzo. De multiplayer is leuk maar mist te veel diepgang en een zinvol progressie systeem. Gemiste kans wat mij betreft

Leg het bijvoorbeeld naast Rainbow six siege. Daar kan je nieuwe characters vrijspelen wat veel
Invloed heeft op je gameplay. Nieuwe wapens, nieuwe attachments etc etc. Heeft allemaal erg veel effect op je gameplay. Zelfs cod ook al is het steeds weer gerashte shit is hebben een progressiesysteem met dat soort dingen en dat maakt het geheel allemaal wel wat leuker en geeft ook een hogere replayvalue

Of ja een meer meeslepende campaign had me ook aangesproken maarja dat dat niet past bij doom dat neem ik dan maar even voor lief inderdaad. Het had naar mijn idee niets weggehaald van de actie en meer diepte gegeven aan de game
avatar van Sgt_PowerColt
Sgt_PowerColt ( 6736   4) 02-06-2016 14:18
Quote:
[..]


Ja oke misschien hadden ze niet aan het verhaal moeten rommelen dan. Maar ze hadden iets meer met de game moeten doen. Juist omdat het zo'n vette actie is had ik er meer van willen zien. Wat ik zei een horde mode ofzo! En dan coop. Met upgrades tussendoor en een zinvol progressie systeem. Dat je gaandeweg beter wordt ofzo. De multiplayer is leuk maar mist te veel diepgang en een zinvol progressie systeem. Gemiste kans wat mij betreft

Leg het bijvoorbeeld naast Rainbow six siege. Daar kan je nieuwe characters vrijspelen wat veel
Invloed heeft op je gameplay. Nieuwe wapens, nieuwe attachments etc etc. Heeft allemaal erg veel effect op je gameplay. Zelfs cod ook al is het steeds weer gerashte shit is hebben een progressiesysteem met dat soort dingen en dat maakt het geheel allemaal wel wat leuker en geeft ook een hogere replayvalue

Of ja een meer meeslepende campaign had me ook aangesproken maarja dat dat niet past bij doom dat neem ik dan maar even voor lief inderdaad. Het had naar mijn idee niets weggehaald van de actie en meer diepte gegeven aan de game

Man man man wat een gedoe. Ik zou graag weer eens Unreal Tournament of Quake 3 Arena opstarten. Niks geen upgrades of perks, gewoon joinen en gaan.
avatar van ArdiBacardi
ArdiBacardi ( 2439   2) 05-06-2016 16:41
Doom = Doom dus gewoon knallen en geen gel*l. Het verhaal is flinterdun: de poorten naar de hel zijn geopend dus schiet alle demonen kapot, daar hoeft men echt geen diepzinnige single-player voor te maken. Ik vind het een dik spel!