Realistische belichting
Mede dankzij de Motorstormgames in het portfolio van ontwikkelaar Evolution Games zien de glanzende sneeuwlandschappen en berggebieden er zeer overtuigend uit. Elke race opent met een blik op schilderachtige omgevingen en ook de cockpit view en het interieur van de vele Europese auto´s zien er opvallend mooi uit. Wel zou je kunnen zeggen dat een game als Forza Horizon 2 er wat kleurrijker of mooier uitziet maar dit is vooral een verschil in stijl. De omgevingen zien er geweldig uit wanneer de zon opkomt of alles langzaam donker wordt tijdens een race. Juist door het voorzichtige kleurgebruik komt Driveclub een stuk realistischer over en samen met de prachtige overgangseffecten en belichting krijgt de game niet per se een mooier maar wel een realistischer beeld dan meer kleurrijke racegames.
Degelijke racer
De basics zitten goed in elkaar. Zo heb je naast de indrukwekkende graphics een best aardige soundtrack, zijn de laadtijden bliksemsnel (meestal enkele seconden) en heb je een solide singleplayermode. De Tour Mode heeft vijf raceklasses met elk ongeveer tien evenementen met redelijk wat variatie in de racelocaties en uitdagingen waarbij je langzamerhand snellere auto´s vrijspeelt. Jammer genoeg hebben de auto’s naast visuele opties geen aanpasmogelijkheden en kan je de rijeigenschappen niet veranderen. Het racegevoel hangt overigens een beetje tussen arcade en simulatie en doet mij vooral denken aan games zoals Colin McRae Dirt of Project Gotham Racing. Het heeft een arcadegevoel in de toegankelijkheid; je hoeft niet heel veel aandacht te besteden aan de perfecte lijn, schade heeft geen impact op de wegligging en je komt met slordig rijden nog best vaak weg. Het is soms meer een simulatiegame doordat je alleen op afgesloten circuits of wegen rijdt en je wordt nog wel eens genadeloos afgestraft als je uit een bocht vliegt (hiermee sta je vrijwel meteen op de laatste plek). De AI is erg wisselend in gedrag en niet erg indrukwekkend. Zo zijn computertegenstanders soms onmogelijk in te halen maar in de laatste ronde ineens wat trager om je een kans te geven, waardoor je zelfs vanuit de laatste plek in de laatste ronde toch nog een podiumplek kan bemachtigen.
Arcade/Sim conflict
De game is gefocust op een makkelijk instapniveau maar wil tegelijkertijd het realistische aspect en vooral eerlijk racen beschermen en hiermee is er een soort conflict in de arcade/sim opzet. Zo krijg je penalty´s in de vorm van een haperend motorblok wanneer je mederacers te hard raakt of een bocht afsnijdt. Eerlijk is eerlijk, in ongeveer negentig procent van de gevallen ging ik zelf te ver. Jammer genoeg zijn de computergestuurde racers nog wel eens geneigd om met de subtiliteit van een hyperactieve kleuter de auto snoeihard in je linkerachterhoek te zetten waardoor je van de baan slingert. Online is dit nog erger, waar je ondanks de penalty's spelers constant vangrails en racers ziet raken alsof ze met hun voeten zitten te spelen. De keren dat jij een penalty krijgt omdat iemand achter je probeert de geluidsbarrière te doorbreken en jouw auto vervolgens richting een tegenstander lanceert, krijg je al snel de neiging om niet meer je best te doen. Dit zie je ook terug in het aantal online spelers dat midden in een race abrupt afhaakt. Ergens moet je je afvragen waarom Driveclub de chaos van arcaderacers zoals Flatout toelaat en dit vervolgens weer tegengaat met frustrerende penalty’s om het realisme toch maar te behouden. Hier voelt de arcadesim-gameplay als een compromis waarbij de funfactor en eerlijkheid beide wat moeten opgeven en dat zorgt voornamelijk online voor frustratie.
Sociaal racen
Terwijl de game wel kwaliteit uitstraalt is de singleplayermode niet erg bijzonder. Het unieke punt ligt vooral in het sociale aspect van de online clubs. Alle vooruitgang in de Tour Mode, Challenge Mode en Multiplayer Mode kan je koppelen aan een club van zes spelers. Wanneer dit ook lukt kan je samen de clubscore en het clubniveau laten stijgen waarmee je nieuwe auto’s, logo’s en verfopties vrijspeelt. Mensen ontmoeten en clubjes vormen mist wel nog wat mogelijkheiden. De Driveclub app staat nog niet online en er is geen officieel Driveclubforum. Je zal dus in je eigen vriendenlijst of op een forum waar je al actief bent andere mensen moeten zoeken of wildvreemden uitnodigingen gaan sturen. Hier voelt de afwezigheid van een online gedeelde wereld zoals in NFS Rivals of een open wereld zoals in Forza Horizon 2 een beetje als een gemiste kans. Binnen de game is eigenlijk alleen matchmaking een kans om anderen tegen te komen. Matchmaking zelf gaat best aardig, al duurt dit nog wat lang en zijn er nog netwerkproblemen aanwezig.
Online ervaring
Eenmaal online kan je net als in de singleplayer punten binnenhalen door o.a. lang te driften, met goed bochtenwerk en door simpelweg sneller te zijn dan de rest. Tijdens de race kom je ook uitdagingen tegen. Bijvoorbeeld het zo goed mogelijk volgen van een gekleurde lijn in een bocht of door zo lang mogelijk te driften op een bepaald stuk. Als je dit beter doet dan een willekeurig gekozen tegenstander win je daarmee extra punten. In teamraces werkt dit extra goed omdat de verdiende punten samen met de eindposities bepalen welk team van zes wint. Je kunt tenslotte nog zelf uitdagingen maken in de Challenge Mode en opsturen naar anderen (op het moment nog niet werkend). De uitdagingen zijn goed geïntegreerd en geven je meer te doen dan enkel als eerste proberen te eindigen. Het delen van een clubscore motiveert daarnaast om goed te racen en niet te veel te lanterfanten terwijl de rest van een club al het werk doet. Het is een leuke toevoeging om in een club te racen, toch voelt het niet als een wild innovatieve online race-ervaring. Het ontmoeten van mensen is daar veel te beperkt voor, de matchmaking te simpel en naast een gedeelde score, clublogo en clubuiterlijk van jouw auto voegt het niet super veel toe aan de gameplay.
Degelijk wanneer het werkt
Driveclub heeft een vrij sterke basis, met indrukwekkende graphics, een sterke soundtrack, snelle laadtijden en een toegankelijke manier van racen. Terwijl de gameplay zorgt voor spannende races en het best leuk is om een club op te richten of aan te vullen, heeft de game nog steeds last van netwerkproblemen en frustrerende online gameplay. Als je deze minpunten wegdenkt is het een solide racer met een leuk sociaal aspect maar nog steeds niet bijzonder innovatief of uitgebreid in de uitvoering ervan. Houd je van racegames die niet overdreven arcade of realistisch zijn dan is deze game een goede zoethouder zodra de online problemen verdwijnen. Wel is het een aanrader om de PS Plus-editie even af te wachten als je de mogelijkheid hebt. Vooralsnog is Driveclub een redelijk goede maar vreemde titel waarvan belangrijke onderdelen zoals graphics, soundtrack, laadtijden en kerngameplay prima zijn, maar door balans- en netwerkproblemen is het geheel minder dan de som der delen.
Oordeel DriveClub (PS4)
- Graphics 90
- Gameplay 80
- Originality 80
- Sound 80
- Replay 75
- Eindcijfer 70