Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS
F1 2018 (Headline Edition) (PC)
79 100 1

Review F1 2018 (Headline Edition) (PC)

Een paar weken geleden mocht ik plaatsnemen in een Playseat voor een eerste snelle kennismaking met F1 2018. Dat was een positieve ervaring, maar het voelde wel alsof ik nog maar het topje van de ijsberg had gezien. Gelukkig kreeg ik al vrij snel daarna een review exemplaar in handen om thuis uitgebreider mee aan de slag te gaan en te ontdekken of F1 2018 zijn voorganger weet te overstijgen.



Op maat gemaakt
Net zoals in F1 2017 heb je de mogelijkheid om de game helemaal in te stellen naar jouw behoeftes. Ben je niet zo ervaren met racegames, dan schakel je alle hulpmiddelen in en schaal je de tegenstand wat omlaag. Ben je juist op zoek naar een simulatie, dan doe je natuurlijk precies het tegenovergestelde. F1 2018 weet daarmee de balans weer heel goed te vinden, waardoor iedereen zich wel kan vermaken met deze game. Een groot pluspunt wat mij betreft! Daar komt ook bij dat je de lengte van de Grand Prix weekenden in kan stellen. Voor de volledige ervaring kan je alle drie de vrije trainingen spelen, een uitgebreide kwalificatie rijden en daarna een race op volledige lengte proberen af te ronden. Heb je wat minder tijd of zin om het volledige pakket te doen, dan kun je er ook voor kiezen om zaken over te slaan. Doe bijvoorbeeld geen trainingen en maar één kwalificatieronde, dan scheelt dat je al behoorlijk wat tijd.

Bij F1 2017 was dat hoe ik meestal mijn races reed, omdat ik geen zin heb in dat 'gedoe' vooraf en vooral wil racen tegen andere coureurs. Met F1 2018 is daar echter verandering in gekomen. In deze game neem ik uitgebreider de tijd voor de vrije trainingen, omdat het in de Career Mode wel degelijk meerwaarde biedt. Tijdens die oefenrondjes kan je namelijk opdrachten uitvoeren voor het team, waarmee je het circuit beter leert kennen en ontwikkelpunten kan verdienen. Die punten kan je daarna weer inzetten om jouw racebolide verder te ontwikkelen, dus het is absoluut interessant om zoveel mogelijk van die punten te verzamelen.

Vervelende journaliste

De Career Mode is traditiegetrouw het belangrijkste onderdeel van F1 2018, dus Codemasters heeft wederom zijn best gedaan om die verder uit te bouwen. Naast het geweld op de baan gebeurt er nu ook meer buiten de race om. Na elke race staat er een journaliste voor je neus en wordt er verwacht dat je een paar vragen beantwoordt. Het idee hierachter is dat je met deze antwoorden invloed hebt op jouw relatie met het team en op jouw reputatie. Geef je tijdens een interview aan dat de motor van jouw racewagen niet naar behoren functioneert, dan zal dit een negatieve invloed hebben op de monteurs die verantwoordelijk zijn voor de motor. Een gevolg kan zijn dat de kosten voor ontwikkelingen aan de motor zullen groeien of dat de betrouwbaarheid afneemt. Geef je een bepaalde afdeling echter een compliment, dan zal dit een positief effect hebben.



Op papier klinkt dit best interessant, maar helaas heeft Codemasters dit niet zo lekker uitgewerkt. Je ziet altijd dezelfde animatie met de journaliste en na een paar races zie je bepaalde vragen al voor de tweede keer langskomen. Daar komt bij dat de antwoorden niet heel subtiel zijn en je altijd exact kunt voorspellen welke impact ze zullen hebben. Dat is misschien wel lekker duidelijk, maar je weet dus ook precies wat je moet zeggen om de juiste snaren te raken. Overigens zit de Career Mode verder gewoon weer hartstikke degelijk in elkaar; voor je het weet begin je alweer aan een nieuw seizoen.

Netjes punten verdienen
Naast de Career Mode zien we weer dezelfde alternatieve modi die we ook in F1 2017 zagen. Denk aan time trials, losse Grand Prixs en de Invitational Events. Daar komt ook nog de Championships Mode bij, wat met recht een van de uitgebreidere modi in de game is. Daar staan namelijk diverse kampioenschappen voor je klaar om op te pakken met net even andere regels dan in het klassieke Formule 1 kampioenschap. Doordat deze vrij uitgebreid kunnen zijn, is het een uitermate leuke afwisseling op de Career Mode. Ook de Events zijn weer terug, waarbij Codemasters voor beperkte tijd een uitdaging voor de spelers klaarzet om zich op stuk te bijten met als doel om bovenaan de ranglijst te staan.  Zo was tijdens de review periode de opdracht om met de Renault van Carlos Sainz tijdens de GP van België op te klimmen van de 14e naar de 8e positie in het veld. Dit doen ze tegenwoordig bij vrijwel al hun racegames en het is gewoon altijd een leuke toevoeging.



Verder is het natuurlijk ook mogelijk om online direct tegen andere spelers te racen. Helaas kon ik dit tijdens de review periode niet testen, maar Codemasters belooft in ieder geval wel een aantal verbeteringen om de online races leuker te maken voor iedereen. Zo krijg je bijvoorbeeld punten als je races netjes rijdt en niet steeds iedereen van de baan af rost. Het systeem zal je bij volgende races eerder koppelen aan spelers met eenzelfde score voor sportiviteit, zodat je hopelijk leukere wedstrijden krijgt. Dit klinkt op papier best goed, maar het is nog even afwachten hoe dit in de praktijk uit zal pakken.

Circuits leren kennen
Leuk hoor, dat de game je zoveel mogelijkheden en opties geeft, maar uiteindelijk draait het natuurlijk wel om het racen zelf. Daar weet F1 2018 zich ook weer goed staande te houden. Met F1 2017 stond er al een goede basis en die is weer een beetje verder uitgebouwd. Een nieuwe toevoeging is dat je nu volledige controle hebt over het Energy Recovery System (ERS) van je wagen. Je kunt nu zelf bepalen hoeveel energie er beschikbaar komt en het daardoor strategisch inzetten. Tijdens een kwalificatierondje wil je natuurlijk alle paardenkrachten beschikbaar hebben, maar tijdens een race kan het interessant zijn om het wat langer op te sparen en dan in te zetten tijdens een inhaal-actie.

Een mooie toevoeging die er weer extra voor zorgt dat je niet alleen een beetje aan het sturen bent. De besturing van de racemonsters voelt overigens goed en direct aan, maar dit is geen garantie dat je makkelijk door de bochten heen komt op de verschillende circuits. Zo gebeurde het mij dat ik soms met twee wielen op de kerbstones kwam en de auto besloot om 180 graden te draaien en me het nakijken te geven. In andere bochten is het juist weer geen probleem om die iets ruimer te pakken, dus het is zaak om de circuits goed te leren kennen en te weten waar je de ruimte kunt pakken.



Maak je toch een stuurfoutje dan zal de AI proberen om daar gebruik van te maken en je in te halen. De AI is over het algemeen sowieso wel in orde, al had het hier en daar nog beter gekund. Zo merkte ik tijdens de vrije trainingen dat andere coureurs me soms heel makkelijk voorbij lieten gaan om daarna ineens toch gas te geven en bij de volgende bocht een inhaalpoging te doen. Gelukkig zijn dit uitzonderingen en weet de AI je over het algemeen een goede uitdaging te bieden.

Conclusie
Met F1 2018 heeft Codemasters weer een prima racegame neergezet die zowel F1-fans als racefanaten aan zal spreken. Echter denk ik niet dat de toevoegingen aan deze editie voldoende zijn om een aanschaf te overwegen als je F1 2017 al in huis hebt. Daarvoor zijn de interviews in de Career Mode niet goed genoeg uitgewerkt en die Halo zet je waarschijnlijk na de eerste race toch direct uit in de instellingen. Voor de échte fans en de nieuwelingen in de serie is het wel een prima aankoop waar je minimaal de rest van het Formule 1 seizoen plezier mee zal hebben.

 

Deze review is geschreven door Kevin Blokland.

 

Oordeel F1 2018 (Headline Edition) (PC)

  • Graphics 80
  • Gameplay 80
  • Originality 70
  • Sound 80
  • Replay 85
  • Eindcijfer 79

Aantal keer bekeken: 7491 

Laagste prijzen voor F1 2018 (Headline Edition) (PC)

Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van Fernando93
Fernando93 ( 1459 ) 23-08-2018 06:43
mm tja als je veel online raced iets wat ik en 2 kameraden doen met stuur dan koop je toch standaard de nieuwe net als fifa xD
avatar van Roosje
Roosje ( 8082   30) 23-08-2018 09:23
Wat ik niet helemaal snap is dat de game zulke hoge cijfers ontvangt voor de graphics, terwijl de tracks er nogal subpar uitzien.... Kan iemand mij uitleggen waarom dit zo is? Gaat het meer om de auto's o.i.d.?
avatar van GTRobster
GTRobster ( 32 ) 23-08-2018 11:17
Gaan we toch weer proberen een seizoen vol te houden
Hij ziet er wel goed uit
avatar van Hamklaas
Hamklaas ( 215 ) 23-08-2018 11:37
Quote:
Wat ik niet helemaal snap is dat de game zulke hoge cijfers ontvangt voor de graphics, terwijl de tracks er nogal subpar uitzien.... Kan iemand mij uitleggen waarom dit zo is? Gaat het meer om de auto's o.i.d.?

De auto's zien er altijd wel mooi uit en de manier waarop de wielen bochten nemen en de ophanging indeukt als je over de apex gaat ziet er altijd wel erg mooi uit. En de racers zien er zowaar ook niet echt meer uit als zombies dus denk dat dat ook wel mee speelt.
avatar van ZombieRofl
ZombieRofl ( 47 ) 23-08-2018 14:30
Jammer dat ze niet een jaar kunnen overslaan om net even wat meer tijd te kunnen spenderen aan een nieuwe game. Het product wordt daar een stuk beter van, i.p.v. wat je nu steeds met de serie ziet.
avatar van Fantasyfreak
Fantasyfreak ( 2237 ) 23-08-2018 21:40
Ik vind het zo'n nadeel dat de game zo laat in het seizoen pas uit komt. Waarom niet wat langer wachten tot bijvoorbeeld maart zodat alles up-to-date is.

Nu rij je iedere keer met coureurs die óf al in een ander team zitten straks óf helemaal niet meer mee doen.
avatar van ZombieRofl
ZombieRofl ( 47 ) 24-08-2018 12:53
Quote:
Ik vind het zo'n nadeel dat de game zo laat in het seizoen pas uit komt. Waarom niet wat langer wachten tot bijvoorbeeld maart zodat alles up-to-date is.

Nu rij je iedere keer met coureurs die óf al in een ander team zitten straks óf helemaal niet meer mee doen.

Precies en zo kunnen ze voor het volgende deel net even wat meer tijd klokken in het evalueren.
avatar van Sparxy
Sparxy ( 2412 ) 25-08-2018 14:12
Quote:
Ik vind het zo'n nadeel dat de game zo laat in het seizoen pas uit komt. Waarom niet wat langer wachten tot bijvoorbeeld maart zodat alles up-to-date is.

Nu rij je iedere keer met coureurs die óf al in een ander team zitten straks óf helemaal niet meer mee doen.

Precies dit! Ik heb hier thuis ook een F1 fan, maar die hoeft om deze reden de game niet. Denk dat er wel meer zijn die denken, laat maar zitten. En trouwens, op het moment komen genoeg andere games uit.
avatar van R.D.
R.D. ( 249 ) 26-08-2018 09:13
F1 moet hetzelfde als fifa doen. Coureurs moeten tijdens de seizoenen van teams kunnen wisselen. Nu is alles zo vastgelegd in je carrière. Ik heb daarnaast ook nooit begrepen waarom f1 niet uitkomt rond maart tijdens de start van het seizoen.
avatar van ZombieRofl
ZombieRofl ( 47 ) 29-08-2018 12:57
Quote:
F1 moet hetzelfde als fifa doen. Coureurs moeten tijdens de seizoenen van teams kunnen wisselen. Nu is alles zo vastgelegd in je carrière. Ik heb daarnaast ook nooit begrepen waarom f1 niet uitkomt rond maart tijdens de start van het seizoen.

Money talks. Als er een afname is in verkoop, dan gaan ze zeker hierover nadenken.
avatar van J0p3Y
J0p3Y ( 27 ) 31-08-2018 15:32
Quote:
Met F1 2018 heeft Codemasters weer een prima racegame neergezet die zowel F1-fans als racefanaten aan zal spreken. Echter denk ik niet dat de toevoegingen aan deze editie voldoende zijn om een aanschaf te overwegen als je F1 2017 al in huis hebt.
En als je F1 2016 al in huis hebt?? Is er in die twee jaar een noemenswaardige ontwikkeling voelbaar/zichtbaar die ik nu mis?