Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS
FIFA 07 (NGC)
85 100 1

Review FIFA 07 (NGC)

Een nieuw voetbalseizoen, een nieuwe Fifa. En met de toevoegingen en aanpassingen aan de gameplay mag Fifa 07 zich écht nieuw noemen. Wat deze vernieuwingen inhouden en of ze in de smaak vallen lees je in deze recensie.



Omdat Pro Evolution Soccer totaal niet ingeburgerd is binnen mijn vriendenkring, ben ik de afgelopen jaren genoodzaakt geweest de offline multiplayer van Fifa te spelen. Nou is dat absoluut geen kwelling - EA Sports’ footie blijf ik uiterst vermakelijk vinden - alleen haalt deze serie het in mijn ogen niet bij de voetbalspellen van Konami. Gek genoeg is Fifa 07 dermate aangepast, dat het bijna meer op een PES titel lijkt dan op een nieuwe Fifa. Nou ja, bijna dan.

De werkelijke revolutie binnen de Fifa serie vindt plaats op de Xbox 360. Daar wordt het helemaal opnieuw ontworpen van scratch af aan. De in deze recensie besproken GameCube versie, en dus ook de versies voor de overige consoles van deze generatie, is meer een lichte evolutie. De bekende spelprincipes die Fifa groot hebben gemaakt zijn in Fifa 07 deels overboord gegooid en maken plaats voor nieuwe invloeden. Het bouwt verder op elementen uit het goed ontvangen Fifa 06, de game waarin de eerste drastische veranderingen al te vinden waren.



Frustrerende animaties passé
Een groot probleem bij de voorgaande Fifa spellen was dat de handelingen zó geanimeerd waren, dat het spelverloop afhankelijk werd van deze animaties. Een klein voorbeeld. Een speler schiet op doel en de keeper maakt een mooie geanimeerde showduik en bokst de bal weg. De bal komt echter in de voeten van de tegenstander en deze tikt de bal na wat treuzelen terug richting de goal. De doelman is echter nog bezig met zijn duik en kan daardoor niet verhinderen dat de bal de doellijn passeert. Het zien er niet alleen zeer knullig uit, het is bovendien erg frustrerend. De animaties maakten het spel onvoorspelbaar en het zorgde ervoor dat het in moest leveren op realisme.

Dit heeft alles te maken met de physics van de bal en laat deze nou net op de schop genomen zijn. De bal reageert nu veel natuurlijker, wat resulteert in realistische situaties op het veld die het eindresultaat kunnen beïnvloeden. Denk hierbij aan van richting veranderde schoten en handsballen, stuk voor stuk facetten die een doelpunt kunnen veroorzaken.

Het automatisme dat voorheen altijd aanwezig was is nu grotendeels weg. Daar waar je vroeger veel hulp kreeg bij passes zul je nu zelf ook goed moeten mikken om de bal bij een teamgenoot te krijgen. Ook het schieten op doel is een stuk moeilijker geworden. Afstandsschoten zijn vaak onmogelijk doordat de verdediging van de tegenstander goed staat en het schot geblokt kan worden. Mocht het schot wel langs deze menselijke muur komen dan is het niveau van de keeper doorslaggevend. Is deze erg laag ingesteld, dan wil een afstandschot van buiten de zestien geregeld de goal in vliegen. De singleplayer is een stuk interessanter geworden, doordat de computergestuurde spelers slimmer handelen in het veld. Ze staan niet langer op het veld te gapen, maar spelen agressief en jagen op de bal.



Luton Town aan de macht
De meest interessante mode is voor mij de Manager Mode, waarin je in de huid kruipt van, jawel, een manager van een voetbalclub. Bij mij viel de keuze op het nietige Luton Town, dat uitkomt in het Championship, het op één na hoogste niveau in Engeland. Elk team heeft een aantal doelstellingen en het is aan jou, de manager, om deze te halen. Daarnaast ben je ook verantwoordelijk voor bijvoorbeeld de jeugdopleiding en het scouten van spelers. Luton moest onder meer behoed worden van degradatie, de vijfde ronde van de FA Cup halen en het contract van een belangrijke speler verlengen met minimaal drie jaar. Dat laatste was snel gedaan. Wanneer je maar met genoeg flappen wappert tekent die speler zo bij. De FA Cup was lastiger, aangezien ik al vrij snel op het veel betere Newcastle United stuitte. Een 3-2 nederlaag vond plaats, exit beker. Maar gelukkig geen exit manager, want op dat moment was het team goed bezig in de competitie. Ter compensatie zullen we maar zeggen. Sterker nog, op dat moment voerde Luton de ranglijst aan. De directie was hierdoor uitermate tevreden en ik mocht nog wel even aanblijven als manager.

Naast de verslavende Manager Mode zijn verder de bekende modi als Practice en Tournament aanwezig. De Fifa 07 Challenges zitten ook aardig in elkaar. Elke regio in de wereld heeft een aantal uitdagingen beschikbaar. Hierbij worden de spelinstellingen en teams zo ingesteld dat er aan de eisen voldaan wordt om de uitdaging te halen. Zo moet je bijvoorbeeld als underdog de wedstrijd winnen van een véél beter team. Bij een andere uitdaging is het de bedoeling om gemiddeld minimaal 75 procent balbezit te hebben. Een leuke toevoeging die de replay waarde van de singleplayer ten goede komt.

Transferperikelen
Fifa 07 had te maken met een deadline, dat is duidelijk te zien aan de incomplete selecties in het spel. De transfermarkt was geopend tot en met 31 augustus, maar de transfers van de laatste paar dagen van die maand zijn niet bijgewerkt in de game. Met als gevolg dat Angelos Charisteas nog steeds de vierde spits van Ajax is en Patrick Kluivert nog niet te bewonderen is in dat andere rood-witte shirt. Sterker nog, Kluivert zit helemaal niet in het spel, zelfs niet bij Valencia. Het Nederlands elftal wil nog wel eens ontbreken in een Fifa titel en ook in de 2007 editie is dat helaas het geval. Toch wel jammer.

Een ander minpuntje is het opslaan. De savefiles nemen een aardige hoeveelheid blocks in en dan met name de data van de Manager Mode. Waarschijnlijk hebben de meeste mensen nog wel wat plaats over op hun memory card, maar houd hier dus rekening mee. Het opslaan zelf gaat overigens vrij langzaam.



Conclusie
Fifa 07 is een erg sterk voetbalspel geworden. De graphics zijn verre van indrukwekkend, maar doen hun ding. Al is de bal niet altijd even goed zichtbaar, wat soms voor onduidelijkheid zorgt. Met het geluid zit het elk jaar wel goed, daar brengt 07 geen verandering in. De soundtrack van het spel bevat een hoop (veelzijdige) nummers, die bij bladeren door de menu’s geregeld onderbroken worden door supporterskreten van de favoriete club die je hebt ingesteld. Dit draagt natuurlijk alleen maar bij aan de voetbalsfeer die het spel hoort uit te ademen en daar ook in slaagt.

Dit spel is geen Fifa zoals we het kennen. De serie heeft wellicht een stukje identiteit verloren, maar de vernieuwingen zijn zo goed dat je dit al snel vergeet. De gameplay aanpassingen zijn uitstekend en blazen nieuw leven in Fifa. Verschillende singleplayer modi zijn echt leuk om te spelen en wanneer je rekening houdt met het ongetwijfeld hoge aantal uren dat gevuld gaat worden met multiplayer potjes, kun je stellen dat het spel niet snel zal vervelen. Het ontbreken van een online mode is dan wel erg jammer, het zorgt toch voor een lichte achterstand op de Xbox en PS2 versie. Ach, wat zeur ik. Fifa 07 is gewoon een uitstekende footie en ik ben benieuwd hoe de concurrentie in de vorm van PES6 het er van af gaat brengen.

 

Oordeel FIFA 07 (NGC)

  • Graphics 70
  • Gameplay 85
  • Originality
  • Sound 85
  • Replay 90
  • Eindcijfer 85

Aantal keer bekeken: 2970 

Laagste prijzen voor FIFA 07 (NGC)

Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van .H.e.N.d.R.i.X.
.H.e.N.d.R.i.X. ( 2 ) 22-10-2006 13:30
mellekie mellekie