Irak ? Zekistan ?
Full Spectrum Warrior neemt je mee naar een fictieve versie van Irak genaamd Zekistan. Zekistan is een land beheerst door een dictator die zijn vingers niet van het terrorisme af kan houden en ook nog eens nucleaire wapens zou maken. Hierdoor zijn de Amerikanen niet zo blij met hem en besluiten Zekistan aan te vallen om zo de gevaarlijke dictator te neutraliseren. Het spel speelt zich gedurende 1 dag af waarin je je weg baant door de gevaarlijke buitenwijken om uiteindelijk in het centrum aan te belanden.
In FSW ben je de team leider van 2 Special Force teams (Alpha en Bravo) die de opdracht hebben om de dictator van Zekistan van de troon te stoten. Gedurende je missies zul je onder anderen het gevecht aan gaan op een vliegveld, olieveld en ook de doden zullen niet met rust gelaten worden, je zult namelijk ook de beroemde massagraven tegenkomen. Alles lijkt bijna op de huidige gebeurtenissen in Irak, toch zegt de ontwikkelaar dat het pure toeval is, alle gebeurtenissen uit de game zijn niet op waar gebeurde verhalen gebaseerd. Gelukkig leven wij in een land dat niet door een dictator worden beheerst en hoeven dit dus niet persé te geloven.
Alpha & Bravo
Zoals velen van jullie misschien al weten is Full Spectrum Warrior een simulatie shooter en dus geen echte FPS waarin je doelloos rond rent en probeert een einde te maken aan iedereen die jou pad kruist. Nee, in Full Spectrum Warrior ben je een leider van 2 verschillende teams. Het is aan jou om beide teams door de gevaarlijke steden van Zekistan heen te loodsen. Je zult vaak van Team moeten switchen om levend door de missie heen te komen. Als je Alpha team bijvoorbeeld Pin down zit kun je met je Bravo eenheid de vijand flanken en zo de tere zieltje van je Alpha team redden. Naarmate de game vordert zul je steeds intensere situaties moeten meesteren. En is er dus ook steeds meer teamgevoel gevraagd, want alleen met een snelle trigger vinger haal je het niet, teamgevoel is dus verijst.
Ook zul je erg goed op beide team moeten letten, wat ze doen, waar ze heen kijken etc. Als je Alpha team bijvoorbeeld een Enemy spot en je Bravo team zit in de line of fire zul je een behoorlijk probleem hebben aangezien het Alpha team er eerder voor kiest om jou en daarmee ook de vijand te doorboren dan zelf te sneuvelen. Vaak laat zich dat nog wel voorkomen doormiddel van een goede fire sector te geven aan je team. Je zult ook elk individu van beide teams aparte fire sectors kunnen geven, zodat elke lid van je team een eigen locatie heeft waarop hij moet letten.
One Day in a World of War
Nadat ik al hele tijd erg positief ben geweest over Pandemic`s meesterwerkje is het nu aan de tijd om ook eens de keer zijde van het spel te bekijken. Hierbij wil ik dan ook maar gelijk door de zure appel heen bijten. Het betreft de replay waarde van Full Spectrum Warrior, deze is namelijk verre weg van om naar huis te schrijven. Je zult namelijk 16 Missies tot je beschikking krijgen om zo de tijd dood te slaan, na die 16 missies, die trouwens wel erg lang kunnen duren, zul je niks nieuws meer krijgen. Thats it, een 2de keer uitspelen zal helemaal niks nieuws opleveren en dus zal dat voor weinigen aantrekkelijk zijn. Zelfs voor de mensen die Xbox Live in hun bezit hebben zal er niks nieuws te beleven zijn. Je speelt namelijk zowel Online als ook Offline dezelfde 16 missies. Wel er is een Downloadeble Content mogelijkheid voor de Xbox live mensen. Nu hopen wij dan ook maar dat Pandemic weer eens hun kwaliteit bewijst en snel die paar extra missies uitbrengt.
Brein boven A.I.
Zoals ik hierboven ook al zei, Full Spectrum Warrior bied voor de Xbox live mensen onder ons een extra uitdaging. Full Spectrum Warrior bied jou namelijk de mogelijkheid om met een vriend over Xbox Live samen te werken. Je zal dus gewoon de Singleplayer uitspelen alleen dan met een team maat met hersens(als je geluk hebt).
Ik zelf vind het Online gedeelte in Full Spectrum Warrior gewoon een erg leuke extra. Je kunt je natuurlijk wel voorstellen dat het niet alleen veel leuker is om met een echt iemand Online te spelen maar ook is het veel makkelijker. Je hoeft nu namelijk nog maar op 1 team te letten in plaats van de 2 die normaal onder jou controle staan. Een volgend iets wat nu ook stukken gemakkelijker is, is de communicatie tussen beide teams. Want nu hoef je alleen nog maar even door je Headset te zeggen “stop ff met vuren wil je”. In de Singleplayer zal dit commando bijvoorbeeld erg veel tijd kosten, je moet namelijk eerst verder met team A en daarna ook nog eens switchen naar team B om te zeggen “Stop Fire “
Een nadeel of misschien ook wel weer voordeel aan het Co-Op gebeuren is dat je Online progres gewoon naar je Singleplayer overgezet word. Dus kom je er een keer niet uit, zoek Online even een goede team mate, hierdoor word het vaak al stukken makkelijker.
O My Fucking God… Man down !
Het audio gedeelte in Full Spectrum Warrior is kort gezegd niks voor watjes. Er word in de game namelijk meer gevloekt dan in een gemiddelde uitzending van Jerry Springer. Je team zal om allerlei reden beginnen te vloeken en te schelden, als er bijvoorbeeld een team maat een stapje dichter bij het licht komt zullen ze gelijk al hun racistische gevoelens tegenover de Zekistaanse bevolking vrije loop laten. Maar ook de vijand kan er wat van, zo zullen ze soms in een erg matig engels, doods wensen naar de bevrijders uit Amerika gooien. Voor de rest zit het met het hele sound gebeuren wel goed. Je geweren maken prachtige geluiden als je de trekker overhaalt, je granaten zullen een oorverdovend geluid achter laten in je trommelvlies. Alles lijkt perfect op 1 klein minpuntje na. Het gene wat een beetje een doorn in het oog is, is de voice acting. Het probleem is de slechte afronding van dit geheel, je ziet constant maar weer monden bewegen terwijl het geluid al 2 minuten geleden gedoofd is. Het klinkt niet echt erg maar ik ergerde me er wel een beetje aan, steeds maar weer naar de bewegende lippen van een soldaat kijken word ook eens saai. Voor de rest staat het met de sound van de game formidabel. Je krijgt door de hele sound in de levels echt de oorlog sfeer. Het geluid is dan ook door niemand anders gemaakt als de sound mensen van de film Black Hawk Down. Veel van de film soundtracks zitten dus ook in Full Spectrum Warrior, dit komt niet alleen de sfeer ten goede maar ook het gevoel dat jezelf echt mee vecht in de oorlog word hierdoor nog eens extra versterkt. Al met al kan ik dus zeggen dat het hele sound gedeelte van Full Spectrum Warrior een erg sterk en goed uitgewerkt onderdeel is wat zeker grote invloed op het eindresultaat heeft.
Grafische pracht
Er is nog maar 1 ding wat de moderne oorlog simulatie shooter de kop kan kosten. Het grafische gedeelte, gelukkig heeft Pandemic Studios ook hier hard aan gewerkt om ons tevreden te houden. Het begint allemaal al met het intro filmpje, het herinnert je gelijk aan de nieuws berichten die we tegenwoordig op het nieuws zien. Na dit indrukwekende intro filmpje verwacht je dan ook ineens zeer veel van de rest. Je zult dan ook niet teleurgesteld worden, want de rest van het spel ziet er ook formidabel uit. De binnenstad van Zekistan is zo prachtig gedetailleerd dat je bijna zou denken dat het allemaal echt gebeurd. Elk steegje, elke auto is zo echt dat je er bijna in weg wilt rijden. Het schade detail van de objecten als het schade oploopt is bijna mooier uitgewerkt dan in de tot nu toe ongekende schade details van Grand Theft Auto. Zelfs de A.I. spelers zien er beter uit dan menig vriendin. Dus al met al kan ik alleen zeggen dat het grafische gedeelte absoluut niet het gedeelte is waarop de game zou kunnen afgaan. Het is eerder een extra zwembandje wat de game helpt om boven water te blijven.
Conclusie
Na alle hype die de game heeft gekregen sinds de aankondiging ervan was er eigenlijk maar een conclusie mogelijk. De game moest gewoon teleurstellen, door al die beloftes en het voor het eerst optreden van een heel nieuw genre op de Xbox was het dus bijna zeker dat de game niet werd wat ons beloofd was. Echter hebben al die mensen die dat dachten het fout, Full Spectrum Warrior is op zijn minst de hype nagekomen. Het enige punt waarop ik het spel moet afkeuren is zijn speelduur. Hij zal je 11 missies lang mee nemen in een meeslepend en spannend verhaal, maar daarna is er niks meer te ontdekken. Zoals ik al eerder zei is er zelfs voor de mensen met Xbox Live niks nieuws meer. De liefhebber zal de game zeker nog wel een 2de en een 3de keer uitspelen, maar voor de mensen die een keer spelen leuk vinden zal de game een snelle trip in de kast krijgen. Voor de rest ene prima game die zich zeker een van de Xbox toppers mag noemen van 2004.
Oordeel Full Spectrum Warrior (Xbox)
- Graphics 90
- Gameplay 80
- Originality
- Sound 90
- Replay 80
- Eindcijfer 92