Good old Kratos
In dat opzicht is er niets veranderd aan hem. In vrijwel ieder ander opzicht wel. Kratos is inmiddels heel wat jaartjes ouder en heeft zich teruggetrokken in Midgard. Met een bebaard gezicht en een klein onderkomen ergens in de besneeuwde bossen probeert hij zich te onthouden van vrijwel alles en iedereen. Zo ook met zijn zoontje Atreus, de kleine man is altijd moeders lieveling geweest, waardoor de vader-zoon-relatie nooit heel sterk is geworden. Tijdens het verhaal leer je niet alleen meer over de interessante Noorse mythologie, dat overigens een prachtig decor vormt, maar ook over de verstandhouding tussen Kratos en Atreus.
Het decor is dus gebaseerd op de Noorse mythologie. Een compleet nieuwe wereld dat al snel doet denken aan ijzige winterlandschappen met besneeuwde bergen, bevroren rivieren en heel veel ijs. Deze nieuwe insteek leent zich in ieder geval perfect voor een nieuw hoofdstuk binnen de God of War-franchise. Of het nu Midgard is of een van de andere vele regionen; het oogt allemaal even indrukwekkend. Een frisse omgeving is dan ook het perfecte moment om nieuwe vijanden te introduceren, interessante puzzel-elementen toe te voegen en om de combat om te gooien. Kratos sloopt namelijk in koelen bloede iedere kwaadwillende die hem of zijn zoontje tegenhoudt op hun tocht. Precies zoals hij dat voorheen ook altijd al deed.
Met de Leviathan Axe, een nieuw magisch wapen, voer je de meest brute aanvallen en combinaties uit. De game laat je voorzichtig kennismaken met de nieuwe uitrusting, maar introduceert al snel genoeg een divers aantal gruwelijke combo’s. Hierdoor zal, ondanks het aantal veranderingen, God of War al snel vertrouwd aanvoelen. Met alleen een bijl zou je in defensief opzicht tekort komen, daarom kan je ook gebruikmaken van een schild. Hiermee pareer je aanvallen en kan je met de juiste timing direct een tegenaanval inzetten. De slowmotion-momenten die dit oplevert zijn keer op keer heerlijk en zullen niet snel vervelen. Het is überhaupt moeilijk om niet verliefd te worden op de nieuwe uitrusting van Kratos.
Naast de Leviathan Axe heb je ook nog de beschikking over je blote vuisten en een Spartan Rage. De laatstgenoemde dient opgeladen te worden en is dus niet constant te gebruiken. Zoals de naam al doet vermoeden laat Kratos zich volledig gaan en verpulver je letterlijk je vijanden. Bovendien is de Spartan Rage middels de skill tree ook nog eens verder uit te breiden. Ook Atreus maakt zichzelf nuttig in gevechten en loopt gelukkig nauwelijks voor je voeten. Zo nu en dan komt de kleine man in de problemen, maar dit heb ik nimmer als hinderlijk ervaren. Naast dat hij vijanden onder vuur neemt met pijl en boog, waarschuwt hij je ook wanneer vijanden je in het vizier krijgen. Deze waarschuwingen helpen je om in de soms onoverzichtelijke gevechten toch het overzicht te bewaren. Zijn pijlen werken overigens niet alleen als afleiding, maar zijn soms ook nodig om vijanden te kunnen verslaan. Hierdoor is de gameplay allesbehalve hack ’n slash en gaat het vechten een stukje dieper dan we gewend zijn.
Puzzel galore
De uitrusting van zowel Kratos als Atreus zijn namelijk ook te gebruiken om puzzels mee op te lossen. Niet alleen weet de game je op slinkse wijze uit te dagen om puzzels op te lossen, ze leveren je ook daadwerkelijk voordelen op. Zo word je regelmatig beloond met voorwerpen, welke vervolgens te gebruiken zijn om upgrades te bekostigen, of Hacksilver (geld) dat in principe dezelfde werking heeft. Het is dan ook verleidelijk om ieder uithoekje van de wereld te controleren op een mogelijke puzzel. De puzzels zelf zijn nooit echte breinbrekers, waardoor de vaart niet onnodig uit het spel wordt gehaald. Daarbij leer je gaandeweg de puzzelmechanieken herkennen en word je er steeds handiger in. Uiteraard kom je ook een groot aantal puzzels tegen die onderdeel van het verhaal zijn, maar juist het ontdekken en oplossen van verborgen puzzels geeft extra veel voldoening.
Het oplossen van puzzels is dus wel degelijk van toegevoegde waarde voor Kratos, Atreus en het verhaal. Regelmatig zijn er collectibles verstopt die meer vertellen over de wereld en de Noorse mythologie. Mocht je dus dieper in de materie willen duiken, dan biedt de game je deze mogelijkheid. Ook wanneer je liever enkel de rode draad volgt, is het verhaal minstens zo bijzonder. Verder zijn er heel wat verschillende soorten uitrusting te craften. Ook hierbij speelt het oplossen van puzzels een rol, want veel objecten zijn te verkrijgen middels kleine en grote puzzels. Dit betekent echter niet dat je hier constant mee bezig bent om zo de nodige upgrades te kunnen maken. Naarmate je monsters verslaat, ontvang je ook de benodigde voorwerpen om de uitrusting van Kratos en Atreus aan te passen. Afhankelijk van de uitrusting verbeteren (of verslechteren) je statistieken. Aanvankelijk oogt het RPG-systeem wat overweldigend, maar ben je eenmaal bekend in de menuutjes dan kan je een gehele speelstijl creëren.
Ondanks de soms forse weersomstandigheden in Midgard en omgeving kom je een grote diversiteit aan personages en vijanden tegen. Kratos zelf, die niet altijd even blij is met zijn vaderrol, is nog altijd even bot als vroeger. De interactie tussen vader en zoon zorgt echter voor bijzondere en memorabele momenten. Zeker op sommige (ingrijpende) momenten, wanneer ook nog eens de prachtige muziek om de hoek komt kijken. Omdat bijna ieder woord over het verhaal of de personages er één te veel is, zal ik hier niet te diep op ingaan. Wel kan ik je vertellen dat de game vol zit met bijzondere personages en intrigerende figuren.
Misschien wel de meest aangename en opvallendste verandering binnen de game is de camera. De God of War-games kenmerkten zich namelijk altijd door de vaste camerapunten. Deze is echter overboord gegooid en vervangen vdoor een camera die je vrij kunt bewegen. Op die manier heb je als speler iets meer vrijheid. Ook cutscenes zijn in elkaar verweven, waardoor gebeurtenissen zonder ook maar één beeldwisseling in elkaar overlopen. Een trucje dat ervoor zorgt dat de game moeilijk is weg te leggen en je binnen no-time weer een paar uur verder bent.
Dat is ook wel nodig, want het verhaal heeft mij zo’n twintig uur gekost. Hierbij dien ik wel op te merken dat ik graag ieder uithoekje van de wereld verken én zelfs dat is mij niet helemaal gelukt. Uiteraard zegt dit meer over de game dan over mij, maar weet wel dat ik nog iedere plaats in deze game opnieuw wil bezoeken. Zelfs na de credits zal je dus nog lang niet klaar zijn met je verkennings- en ontdekkingstocht.
Beste PlayStation 4-exclusive
Het moge duidelijk zijn: God of War is fascinerend, intrigerend en verbazingwekkend mooi. Zelfs op mijn “simpele” PlayStation 4 ziet iedere scène en animatie er ontzettend vloeiend en gelikt uit, laat staan wanneer je de game op HDR speelt. Bovendien is het enorm noemenswaardig dat Santa Monica de franchise zo succesvol op de schop heeft genomen. Dit is alles maakt God of War tot een game zoals The Last of Us, zo’n game die maar eens in de vijf jaar verschijnt, en is het zonder twijfel de beste PlayStation 4-exclusive van het moment.
Deze review is geschreven door Daniël.
Oordeel God of War (2018) - Standard Plus Edition (PS4)
- Graphics 98
- Gameplay 98
- Originality 96
- Sound 95
- Replay 90
- Eindcijfer 96