De Pikmin-franchise wordt niet vaak voorzien van nieuwe spellen, maar wanneer er eindelijk een nieuwe Pikmin-game verschijnt is het altijd een topper. Hey! Pikmin gooit de traditionele gameplay van de voorgangers over een andere boeg. Als dat maar goed gaat.
Een game beoordelen op z’n ontwikkelaar
Hey! Pikmin is niet in-house ontwikkeld door Nintendo zelf, maar is gemaakt door Arzest; een studio die vooral bekend staat om Yoshi’s New Island. Een game die niet erg geliefd is bij de gemiddelde Nintendo fan, mede door het brakke leveldesign en een soundtrack die je oren laat bloeden. Toen bekend werd dat het volgende deel in de Pikmin-franchise ontwikkeld zou worden door deze studio, ging bij menig Pikmin fan de haren overeind staan. Maar is dit wel terecht?
Kleinschaliger
Waar de Pikmin-games normaal gesproken puzzel/strategie-spellen zijn die je van bovenaf bekijkt, is Hey! Pikmin een 2D puzzel-platformer. Je kruipt in de huid van onze oude vriend Captain Olimar, die je met de cirkelpad en de stylus van de 3DS op het onderste scherm bestuurt. Deze rondkoppige kameraad is namelijk weer eens neergestort met zijn schip. Door te tikken kun je bepalen waar je een Pikmin heen wil slingeren om daarmee zoveel mogelijk sparklium te verzamelen om je schip weer de lucht in te krijgen. Vanzelfsprekend beschikken de verschillende kleuren Pikmin over verschillende krachten. Zo kunnen rode Pikmin door vuur lopen, geleiden gele Pikmin elektriciteit en nemen de roze Pikmin je mee als je een reisje door de lucht wil maken. Het oude vertrouwde gepuzzel zoals we dat kennen uit de Pikmin-trilogie op de grotere broers van de 3DS is dus zeker terug te vinden in Hey! Pikmin. Alleen iets kleinschaliger.
Tweedimensionale werelden
Werkt dat in het nadeel van Hey! Pikmin? Nee, zeker niet! De game is juist erg leuk om te spelen, alleen door de tweedimensionale levels zijn de puzzels vaak een stuk makkelijker om op te lossen dan in de eerste drie Pikmin-games. Vaak zie je de oplossing al door goed te kijken naar beide schermen, en is het aan jou om uit te kiezen welke Pikmin het best geschikt is voor de taak. Gele Pikmin kunnen bijvoorbeeld verder en hoger gegooid worden dan rode Pikmin, en blauwe Pikmin worden in een rechte lijn door het water gesmeten, in plaats van in een boog. Het spel kent acht verschillende werelden die elk uit zo’n vijf levels bestaan. Echter zijn er ook genoeg geheime paden te ontdekken die naar bonuslevels leiden. De laatste wereld is wat moeilijker, maar ook die is door goed kijken en logisch nadenken prima te doorlopen. Hier merk je wel echt dat de switch naar 2D de traditionele Pikmin-formule niet ten goede komt.
Lekker simpel
Gelukkig is Hey! Pikmin geen traditionele Pikmin-game, maar een spin-off. En wat de game doet, doet het best goed. Nee, de game is niet echt uitdagend, maar daardoor ontzettend rustgevend om door te spelen. De fantastische soundtrack helpt hier ook erg aan mee. Door de simpele, maar goed werkende controls en het verwijderen van de tijdslimiet die we kennen van de oudere games, is Hey! Pikmin de perfecte game om na een lange werkdag – of voordat je in bed gaat – nog even een uurtje te spelen.
Grafische compressie
Grafisch is Hey! Pikmin een beetje een twijfelgeval. De game ziet er zeker goed uit voor 3DS standaarden, met vooraf gerenderde afbeeldingen in de achtergrond en waarbij vooral de verschillende bazen er erg leuk uitzien. Maar juist doordat deze achtergronden vooraf zijn gerenderd, zijn er door compressie regelmatig ‘artifacts’ (visuele errors - red.) te zien die zorgen voor een wat blokkerig beeld. Ook heeft de game last van framedrops. Wij hebben het spel gerecenseerd op een New 3DS model, waar het spel prima op draait, op een enkele kleine drop in framerate na. Maar aan de hand van de demo lijkt het spel het een stuk minder te doen op de oudere modellen. Het spel gaat, mede door de relaxte gameplay, nooit de grens van onspeelbaarheid over, maar een game als dit zou beter moeten draaien op de hardware.
Welkome toevoeging
Dus is Hey! Pikmin de moeite waard, of kun je het net als Yoshi’s New Island beter ontwijken? Als je het idee dat Hey! Pikmin geen traditionele Pikmin-game is los kunt laten, is het zeker aan te raden om de game op te pikken. Hij is op moment van schrijven voor zo’n dertig euro verkrijgbaar, wat de perfecte prijs is voor een game als dit. Zit je te wachten op een Pikmin-spel waarin je binnen een bepaalde tijd genoeg voedsel moet verzamelen om de dagen te overleven, terwijl je ondertussen je schip moet repareren, dan is Hey! Pikmin niet voor jou.
Conclusie
Hey! Pikmin is misschien niet de hardcore topper geworden waar de fans op zaten te wachten, maar de game is door zijn Zen-gameplay een soort Animal Crossing onder de 2D-platformers geworden, en daarmee zeker een welkome toevoeging aan de 3DS-bibliotheek. Het bewijst maar weer eens dat je een game niet moet beoordelen op z’n ontwikkelaar, want Arzest levert uiteindelijk een prima eindproduct af. Wie op zoek is naar echte uitdaging, zoals we dat kennen uit Pikmin 1 t/m 3, kan echter beter bij Hey! Pikmin uit de buurt blijven.
Deze review is geschreven door Gert Jan Naber.
Oordeel Hey! Pikmin (3DS)
- Graphics 70
- Gameplay 70
- Originality 70
- Sound 80
- Replay 60
- Eindcijfer 70