Met Inversion wil Namco Bandai een frisse wind laten waaien door het 3rd person shooter genre. Niet meer schuilen achter op maat gesneden betonnen blokken en hersenloos geknal. Nee, Inversion laat je de wereld vanuit een heel ander perspectief zien. Door de zwaartekracht helemaal naar eigen hand te zetten worden de natuurwetten schaamteloos overschreden. Maar werkt het ook?
Inversion is een 3rd person shooter waarin je voor een groot deel van de game vanuit beschutting je vijanden moet uitschakelen. Iets waar ik inmiddels een behoorlijke hekel aan gekregen door het inherente wachten tot een vijand zich eenmaal uit zijn beschutting opricht. Inversion heeft daar een leuke twist aan gegeven door met de zwaartekracht te spelen. Tijdens beschietingen komen je vijanden niet alleen via de grond naar je toe maar ook over het platfond en over de muren. Een erg leuke toevoeging, want je wordt daardoor gedwongen om zo nu en dan van schuilplaats te wisselen. Dit spel met de zwaartekracht geeft spectaculaire taferelen. Zo moest ik op een bepaald punt verticaal een wolkenkrabber trotseren terwijl ik van alle kanten werd belaagd door alien tuig.
Het verhaal is totaal niet origineel. Aliens vallen de aarde aan en jij speelt een politieagent die zijn dochter wil redden. Samen met je partner ga je op pad en zaai je gedurende 13 hoofdstukken dood en verderf onder de buitenaardse vijanden. Uiteraard verwacht ik geen originaliteitsprijs voor het verhaal maar het grote aantal cutscenes zorgt ervoor dat je steeds wil weten wat het volgende level in petto heeft. De moeilijkheidsgraad in de eerste paar chapters is best makkelijk maar gedurende de game vordert zal je zien dat er genoeg uitdaging in het spel is aangebracht. Vooral op de moeilijkste graad is er zeer veel uitdaging.
Ook moet je zo nu en dan puzzels oplossen met het wapen. Ik had daarbij echter het gevoel dat ik meerdere keren dezelfde soort puzzel aan het oplossen was. Dit bood weinig uitdaging naar mijn idee.
Naar mate je vordert in de game kom je erachter dat het allemaal toch net niet lekker genoeg is uitgewerkt. De shoot-outs worden voorspelbaar, de puzzeltjes bieden niet genoeg uitdaging. Waar je zou denken dat het beïnvloeden van de zwaartekracht veel vrijheid zou geven om door een level te gaan is juist het tegenovergestelde waar. Je loopt continu van punt A naar punt B zonder dat je van die lijn kan afwijken. En naast de zwaartekracht gimmick valt er weinig meer te beleven in de standaard Gears of War achtige setting.
De splitscreen co-op maakt daarentegen wel weer iets goed. Als je lekker met een maat die modus doorloopt zijn de minpunten minder storend. Daarentegen vind ik de toegevoegde multiplayer met de standaard modussen weer totaal niet boeiend en heb ik daarom ook nauwelijks aangeraakt.
Voor de singleplayer ga ik de game denk ik niet nog eens uitspelen. Hoogstens start ik ooit nog eens de co-op modus op. Maar daar zijn ook betere alternatieven voor te bedenken. Als je echt de komkommertijd niet door kan komen kan je deze mid-priced game aanschaffen. Anders zou ik mijn geld lekker opsparen voor de najaarstoppers.
Oordeel Inversion (Xbox360)
- Graphics 70
- Gameplay 60
- Originality 70
- Sound 70
- Replay 60
- Eindcijfer 60