Tegelijkertijd met mijn PS3 heb ik de game LittleBigPlanet gekregen. Een op het eerste gezicht simpele platformgame met een uitgebreide level-editor. Daarmee doe ik deze game toch echt tekort, en daarom wil ik even de herinnering aan de column van Robert oproepen. Hij schreef in zijn column dat LBP een game was die je zou verwachten van Nintendo. Hij is echter gemaakt door een kleine ontwikkelaar in dienst van Sony. En ik kan Robert voor wat betreft zijn mening alleen maar bevestigen. Destijds maakte Rare voor Nintendo de Donkey Country games en op de manier waarop LBP nu gebouwd is, kwam ik op het idee dat dit een van de manieren is om de Donkey Kong Country reeks op te pikken en eindelijk zijn next-gen jasje aan te doen. Maar goed, ik dwaal af. LBP is een platformgame met in de hoofdrol Sackboy of Sackgirl. Want dat bepaal je helemaal zelf door hem of haar een eigen outfit te geven. Met Sackboy bezoek je acht werelden met elkaar een eigen thema en je zult zeker vijftig levels moeten doorkruisen voor je het einde van de game ziet. De meeste van deze levels zijn gewone platformlevels. Daarnaast zijn er ook een aantal levels waarbij je aan een bepaalde doelstelling met voldoen. Zoals het voltooien van een level in zo min mogelijk tijd of door zo lang mogelijk in leven blijven, terwijl je prijsbubbels verzamelt. Met het doorlopen van deze levels kun je allerlei voorwerpen vrijspelen, die je vervolgens in de editor kan gebruiken of waarmee je je uiterlijk weer kan veranderen. Bijna ieder level kun je met zijn vieren betreden. Het kan zijn, dat je thuis met drie vrienden op de bank zit, maar je kan ook wachten totdat drie personen je online komen vergezellen. Dit is geregeld nodig, omdat er in een aantal levels puzzels verstopt zitten die je met twee, drie of vier mensen moet oplossen. Als je de puzzel oplost, dan krijg je weer extra items. Speel je de singleplayer levels in je eentje, dan kan je wel alle levels voltooien, maar dus nooit alle items verkrijgen. Het spreekt voor zich dat de game met meerdere spelers doorlopen en stuk leuker en gezelliger is.
Heb je alle voorwerpen verzameld, dan begint de game in feite pas. Met alle vrijgespeelde voorwerpen kun je je Sackboy een nieuwe outfit geven, je eigen kamer versieren met stickers, maar uiteraard heb je het meeste aan al die nieuwe voorwerpen in de editor. Alex Evans, een van de mensen van Media Molecule heeft al eens aangegeven, dat alles wat je ziet in de singleplayer levels, nagemaakt kan worden met deze editor. Want je kunt het geheel ook variëren of gewoonweg je eigen level bouwen, zoals velen dat doen. Mensen laten zich inspireren door van alles en bouwen daar een level van. De levels van bekende films of andere games zijn dan ook in grote getale aanwezig. Ik heb zelf de nodige online levels gezien en getest en er is werkelijk heel veel mogelijk met deze editor en het meeste is goed te doen, als je de aanwijzingen uit de zeer uitgebreide tutorial gevolgd hebt. Je moet alleen wel de tijd nemen voor je level, als je echt een goed level wil bouwen. En voor de mensen die niet zelf willen bouwen. Er staan inmiddels zeker 100.000 levels online, wat ongetwijfeld garant zal staan voor de nodige extra uren aan gameplay.
LBP heeft zijn eigen engine, wat ook wel nodig was gezien de mogelijkheden die de level-editor biedt en de wijze waarop sommige levels aangekleed zijn. Deze zorgt daarnaast voor een prima 3D aanzicht, ondanks dat de game meer een 2D platformer lijkt te zijn. Tevens worden de ogen ook wel verwend met de graphics. Al is het ongetwijfeld niet de mooiste game allertijden. Ik denk dat Killzone 2 deze game alweer voorbij zal gaan streven om maar een voorbeeld te noemen. Een aparte vermelding verdient ook de sound, want ook die zit prima in elkaar. Een leuke soundtrack met aanstekelijke en soms swingende nummers, die je begeleiden door de levels. En eerlijk gezegd mis ik de muziek ook, als het er niet is. Dat bemerkte ik tijdens het spelen van een community level. Zonder muziek is het wel heel erg stil…
Nu we toch op de serieuze toer zijn, wil ik het ook nog even over de gameplay hebben. Die is zeer solide, al hadden sommige bewegingen wellicht nog een kleine correctie kunnen krijgen. Soms glijd je of zwaai je onbewust net die afgrond in zonder dat je er echt iets aan kan doen. Dat vergt dus wat extra oefening en ervaren spelers merken het ook minder. Verder vind dat sommige levels secties bevatten die je eigenlijk niet goed door kan komen met zijn vieren, wat de ene keer aan het camerawerk ligt en de andere keer puur aan het leveldesign. Zo moet je op een bepaald moment een tijdje op een plank blijven springen om voorwerpen te kunnen achterhalen. Dit kan je niet met meerderen tegelijk doen. Maar goed, dat is eigenlijk iets wat toevallig opvalt als je met meerderen aan de slag gaat.
Eigenlijk ben ik nog het belangrijkste vergeten te zeggen. Deze game speel ik sinds begin november en ik ben hem nog steeds niet zat. Steeds begin ik toch weer aan diezelfde levels in mijn eentje of met anderen erbij, omdat het zo’n vermakelijke game is. Als ik de standaardlevels zat ben, ga ik naar de communitylevels en werk daar weer een heel setje van af en geef her en der wat commentaar op die levels. Dit maakt LBP tot een immense game met oneindige mogelijkheden. Al zeg ik er wel meteen bij, dat je voor de beste ervaring toch echt LBP ook online moet gebruiken, want anders mis je toch echt een deel van de beleving die mij zo enthousiast maakt over deze game.
Conclusie
Net je PS3 en dan deze briljante game erbij krijgen. Het zal je maar overkomen! LBP is een prachtige game die je weken zoet kan houden en het zet mijns inziens een grote stap voor wat betreft Sony’s visie ten aanzien van usergenerated content. Ik kan me namelijk goed voorstellen, dat we vanaf nu meer games op de consoles gaan zien, waarbij de speler de mogelijkheid zal gaan krijgen zijn eigen bijdrage aan het geheel te leveren. Nu stop ik met schrijven, want ik wil nu zelf wel eens een eigen level gaan bouwen!
Oordeel LittleBigPlanet (PS3)
- Graphics 95
- Gameplay 90
- Originality 100
- Sound 95
- Replay 100
- Eindcijfer 96