Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS
Marvel Nemesis: Rise of the Imperfects (PSP)
55 100 1

Review Marvel Nemesis: Rise of the Imperfects (PSP)

Marvel Nemesis is een vechtspel in de meest elementaire zin van het woord: twee vechtersbazen worden samengezet in een kleine arena, en in maximaal drie ronden wordt de strijd beslist. Ben jij de winnaar, dan mag je verder naar de volgende tegenstander. Verlies je, dan probeer je het opnieuw totdat je wint. Met elk karakter speel je 10 wedstrijden, en na de laatste match mag je de ladder weer van onder af aan betreden met een nieuw vrijgespeeld karakter en tegen andere vijanden.

In Nemesis draait alles om de vele striphelden uit de keuken van Marvel Comics. Bekende namen zijn The Thing, Iron Man, Wolverine en natuurlijk de vrij recent nog verfilmde Spiderman. In totaal zijn er 18 speelbare karakters, waarvan er acht door EA bedacht zijn. Het verhaal achter de game luidt dat wetenschappen Niles van Roekel met zijn vage experimenten steeds meer chaos veroorzaakt, en natuurlijk is het aan jou daar een stokje voor te steken. Met elk stripfiguur doe je dat opnieuw, want hoewel de tegenstanders steeds wisselen blijft het achtergrondverhaal in elke serie gevechten hetzelfde, en daarmee ook de volgorde waarin je de verschillende locaties aandoet.



En daarmee kom ik eigenlijk direct op een groot gebrek van het spel, en dat is het zeer kleine aantal arena's. Dat zijn er namelijk niet meer dan zes, en elke ladder die je speelt gaat deze dus in dezelfde vaste volgorde af. Een ladder bestaat uit tien gevechten, waarvan er eerst twee op "The Bridge", een betrekkelijk klein bruggetje met daarop wat autowrakken en een berg puin, gespeeld worden. Vervolgens ga je twee keer "Avenger's Mansion", een kamer in een luxe villa, spelen. Dan door naar twee keer "The Daily Bugle", bovenop het dak van de bekende krantenuitgever. Daarna één keer "Powerplant", een grote ruimte in een energiecentrale. "Grand Central", een stukje van een treinstation (overigens zonder treinen) volgt. De ladder sluit af met de eindgevechten tegen Dr. Doom in zijn ondergrondse "Lair" en als laatste Van Roekel in z'n "Lab". Ik zeg niet dat de genoemde arena's slecht zijn; vooral Mansion en Bugle zien er erg mooi uit, en deze maps kennen ook een vrij interactieve omgeving. Veel objecten (variërend van stoelen en banken tot antennemasten en watersilo's) zijn daarin goed te gebruiken als slag- of stootwapen. Bridge, Powerplant en Lab zijn echter erg oninteressant te noemen, voornamelijk vanwege het chaotische of juist kale leveldesign. Doordat je de lijst steeds weer afgaat, kan Nemesis bovendien vrij snel repetitief worden en dat is erg jammer.

EA laat nog meer steken vallen. Games als Nemesis vallen of staan door de intelligentie van je opponenten, en die is nogal slecht te noemen. Tegenstanders weten vaak maar moeilijk een weg te vinden door een level. Hou je voldoende afstand dan kan je in sommige maps (vooral Powerplant) gerust een halve minuut stil blijven staan terwijl de AI bezig is zich naar jou toe te werken, en het wil zelfs voorkomen dat je opponent tevergeefs tegen objecten aan blijft rennen en springen maar gewoon nooit bij jou zal kunnen komen. Op die manier verdwijnt het speelplezier soms al snel.



Gelukkig zijn er ook een aantal positieve kanten aan de game te ontdekken. Zo zijn de graphics over het algemeen erg goed te noemen (..met uitzondering van eerder genoemde levels) en de framerate ligt zelden te laag. De verschillende stripfiguren zien er prima uit en de moves die ze maken zijn netjes uitgewerkt. De karakters die door EA zijn toegevoegd passen naadloos tussen de al bekende Marvelhelden. Verder zijn er "special effects" te over en ook die zien er keurig uit. De geluidseffecten zijn goed te pruimen en de achtergrondmuziek werkt lekker opzwepend, zij het dat het continue "bombardementgeluid" erbij soms wat overdreven aanwezig is.

De controls van het spel zijn vrij simpel maar ze vergen wat gewenning. Na een tijdje spelen krijg je wel een "feel" bij elk karakter, en dat is ook hard nodig want buttonbashen heeft in Nemesis weinig zin. Verwacht dan ook weer niet dat je met wat timing 20-move combo's kunt maken, want die zijn simpelweg niet ingeprogrammeerd. Op zich niet zo heel vervelend, want door de grote variatie aan vechtstijlen die je voor je kiezen krijgt is er genoeg te doen. Het is best gaaf om de ene keer met Spiderman van de ene hoek naar de andere te vliegen en even later met The Thing alles aan gruzelementen te gooien. De standaard moves zijn over het algemeen hetzelfde (kruisje voor meppen, vierkantje voor vastpakken/gooien, rondje voor springen en driehoekje voor blocken) maar druk op R en je hebt ineens een rits aan voor elk karakter specifieke superkrachten ter beschikking. Het gebruik van deze laatste wordt beperkt door een langzaam regenererend energiebalkje, dus gebruik de R-knop met beleid.

Als klein extraatje kan je tijdens het spel speciale "gamecards" verzamelen. Voordat je een gevecht begint kan je vier van deze kaarten aan je karakter toewijzen om tijdens het spelen bijvoorbeeld extra energie te kunnen vergaren. Win je, dan mag je uit vijf cards één nieuwe kiezen. Hoe beter (lees: sneller) je je tegenstander hebt verslagen, hoe groter de kans op zeldzamere, betere gamecards. De kaarten kunnen je soms nét dat beetje helpen om de overwinning te behalen, maar in de praktijk zul je ze niet echt heel hard nodig hebben.



Conclusie:
Ik had meer verwacht van dit spel. We krijgen een flinterdun verhaal dat je steeds weer opnieuw afwerkt en dat lijkt op pure luiheid vanuit EA. Er zit veel meer in de Marvel licentie dan dat Nemesis er uit weet te halen, en ik kan alleen maar hopen dat een vervolg een betere indruk achter zal weten te laten. Ik denk vooral aan meer verhaal, meer omgevingen en uiteindelijk een betere afwerking. Begrijp me niet verkeerd; Marvel Nemesis is best vermakelijk en ik zal het niet direct in de kast gooien, maar het kent té veel gebreken om een blijvertje te kunnen worden.

 

Oordeel Marvel Nemesis: Rise of the Imperfects (PSP)

  • Graphics 78
  • Gameplay 45
  • Originality
  • Sound 70
  • Replay 50
  • Eindcijfer 55

Aantal keer bekeken: 2617 

Laagste prijzen voor Marvel Nemesis: Rise of the Imperfects (PSP)

Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van Dre_t_Hunter
Dre_t_Hunter ( 620 ) 12-12-2005 09:33
Op zich wel lachen om met Venom te kunnen spelen.
avatar van Styxx
Styxx ( 2231 ) 13-12-2005 15:22
Ik heb 'm gespeeld, viel me vies tegen
avatar van Mayfly
Mayfly ( 879 ) 28-12-2005 23:08
echt jammer, ik had veel meer verwacht van deze game