Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS
Matterfall (PS4)
65 100 1

Review Matterfall (PS4)


Housemarque heeft de afgelopen jaren naam gemaakt met shooters op de PlayStation 4. Over het algemeen worden de games goed ontvangen. Met name door de hardcore shooter-liefhebbers, maar ook door de minder gespecialiseerde gamers. Heeft Housemarque met Matterfall weer een hit in handen?

Weinig pretenties
Matterfall heeft maar weinig pretenties. Normaalgesproken zouden nu enkele alinea’s volgen met een introductie van het verhaal, hoofdpersonages en drijfveren. Niets van dat is van toepassing op Matterfall. Met een introductiefilmpje van dertig seconden wordt het verhaal neergezet. Iets over een buitenaardse materie die we niet begrijpen, maar natuurlijk toch in alles hebben verwerkt wat je kan bedenken. Vervolgens komt die materie in opstand, dus kun je gaan knallen! Drie werelden, ieder met vier levels, waarvan één baasgevecht. Overzichtelijk en duidelijk dus.

Meer shooter dan Megaman
Op het eerste gezicht deed Matterfall me denken aan Megaman, met de side-scrolling levels en een schietend mannetje. Na een paar minuten spelen wordt echter duidelijk dat Matterfall meer DNA deelt met het shooter genre. Vijanden en kogels vliegen je om de oren terwijl je door de levels navigeert. Dat doe je voornamelijk met een double-jump (de beste soort jump!) en een dash-move (Strike) waarmee je vijanden tijdelijk verlamt en kogels neutraliseert. Daarnaast kun je de omgevingen beperkt beïnvloeden met een speciale materiestraal. Augmentations brengen de nodige variatie in de vorm van diverse secundaire wapens en upgrades.


Het is regelmatig druk op het scherm. Aan speciale effecten geen gebrek in Matterfall!

De besturing is even wennen. Springen doe je namelijk met de R1-knop, terwijl schieten automatisch gaat door het rechterpookje te richten. Zo schiet je alle kanten op, terwijl je gewoon vrij kan blijven bewegen en springen. Eenmaal gewend aan de besturing, weet je al snel vijanden effectief te ontwijken, verlammen en aan kleine stukjes te schieten. Het enige wat afbreuk doet aan je bewegingsvrijheid is de Strike. Terwijl je 360-graden kan schieten, werkt deze Dash-move maar vier richtingen op. Daardoor voelt deze move minder flexibel dan je zou verwachten. Bovendien is het onduidelijk hoe lang de Strike moet opladen na gebruik. Menigmaal ben ik daardoor alsnog in de problemen gekomen na een aantal prachtig gechoreografeerde bewegingen.

Kleine digitale scheetjes
De gameplay is vrij simpel, maar goed uitgewerkt en vooral de eerste uren erg leuk. Helaas kunnen de graphics en het geluid minder bekoren. De simpele elektronische deuntjes zijn compleet inwisselbaar. Erger nog zijn de geluiden van de vele projectielen die over het scherm vliegen. Die missen elke impact en klinken meer als kleine digitale scheetjes. Grafisch ziet alles er gewoon goed uit. Al speelt de actie zich vaak erg uitgezoomd af, waardoor details veelal wegvallen. Alles loopt wel lekker soepel, wat natuurlijk belangrijk is voor dit genre en wat mij betreft ook op één staat.


Samen met de multiplier, is het verdoven van vijanden de sleutel tot een hoge score.

Scores verbeteren
Hoewel Matterfall relatief uitdagend is, voelt het bijna nooit oneerlijk. Hooguit een enkele keer wanneer de Strike-move te inflexibel is. Er zijn genoeg checkpoints en vijanden laten regelmatig bolletjes achter die je leven aanvullen. Je bent daardoor wel al snel door de Arcademodus heen gespeeld. Er is nog een hogere moeilijkheidsgraad vrij te spelen, die wel écht moeilijk is. Maar daarna is er eigenlijk niet zoveel meer te doen, behalve je score verbeteren. Deze worden bijgehouden op leaderboards, wat wel zo leuk is voor de competitie. De sleutel tot een hoge score is het verzamelen van multipliers, door vijanden te schieten. Word je geraakt, dan daalt je multiplier weer. Genoeg kans om je skills steeds verder te verbeteren en hogere scores neer te zetten dus.

Voor de liefhebber
Matterfall is een game voor de shooter-liefhebber. Dan nog doet het wat onder ten opzichte van andere shooters op de PS4. Inclusief die van Housemarque zelf. Het geheel voelt erg magertjes en mist afwisseling. De gameplay is net niet vloeiend genoeg en beeld en geluid missen afwerking. Na drie tot vier heerlijke uurtjes knallen blijft er niets over dan scores verbeteren en misschien enkele gemiste voorwerpen vinden als je daar echt zin in hebt. Zit je dus om een shooter verlegen, dan kan Matterfall die leegte even opvullen. Meer dan een lekker tussendoortje is het echter niet. Gelukkig is de prijs (€20,- ten tijde van de release) daar ook naar. En ben je een echte score verbeteraar, dan kun je gemakkelijk een punt bij het eindcijfer optellen.

Deze review is geschreven door Chris van Breda.
 
 

 

Oordeel Matterfall (PS4)

  • Graphics 75
  • Gameplay 80
  • Originality 70
  • Sound 50
  • Replay 60
  • Eindcijfer 65

Aantal keer bekeken: 9385 

Laagste 1 prijzen voor Matterfall (PS4)

18.95 18.95 1
Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal
Bol.com Partner 8.5
€  18.95€ 0.00   € 18.95

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van Tallon 4 NL
Tallon 4 NL ( 1833   2) 20-08-2017 13:55
Inderdaad een tegenvaller. Vooral na het sublieme Nex Machina, dat echt mag doorgaan voor hét Housemarque meesterwerk.De replaywaarde vind ik overigens vreemd... juist dit soort games lenen zich prima voor het verbeteren van je scores.
avatar van Bgrolleman
Bgrolleman ( 8 ) 21-08-2017 07:47
Apart, ik heb dus precies het omgekeerde, Nex Machina vond ik wat meh en dit vind ik dus echt geweldig. Maar dat is misschien omdat ik gewoonweg iets als Contra te lang niet gehad heb en de mix met shooter het meer op gang houd.