The story
Megaman is een naam die al vele malen in de computer geschiedenis is voor gekomen, de serie bestaat namelijk al 15 jaar. We weten dus wat we van Megaman kunnen verwachten, ouderwetse snelle actie van links naar rechts. Gelukkig is Megaman ook zo gebleven, op een paar mislukte 3d uitstapjes na dan. De versie op de Gamecube is dus weer lekker 2d, en dat in een tijd waar zelfs Pacman 3d gaat.
In deze Megaman neem je de rol van Lan op je, een jonge scholier die in het bezit is van een PET(Personal Terminal). Deze PET's zijn apparaatjes waar je mee kan bellen, e-mailen, kranten lezen en huiswerk op kan maken. Elke PET bezit ook een eigen robotachtig character, die cyberspace in kan worden gestuurd om daar opdrachten te voltooien, Navi's genoemd. Natuurlijk weten we al wie de Navi van Lan is, namelijk Megaman.
Lan krijgt een e-mailtje dat er iets vreselijks aan de hand is. Er is een nieuw virus het net binnen geslopen, en dat virus zorgt er voor dat alle navi's oncontroleerbaar zijn, ze zijn op hol geslagen! Lan controleerd snel zijn eigen navi, Megaman, maar hier blijkt gelukkig niks mee aan de hand te zijn. Hij gaat op onderzoek uit.
Pas maar op, ik heb gister bruine bonen gehad!
Cyber space
Aan het begin van het spel zie je lan heen en weer op zijn kamer lopen, iets wat helemaal nergens op slaat, en wat ook alleen maar irriteert, maar goed. Vervolgens is het de bedoeling dat je op je PET gaat kijken, via die PET kan je Megaman ' in laten jacken' in cyberspace, en dan begint het pas echt. Je krijgt controle over Megaman, en komt erachter dat het net vol met virussen zit, gelukkig heeft Megaman zijn trouwe blaster, en begint hij met schieten. Maar dan kom je er al snel achter dat je blaster niet sterk genoeg is voor de vijand. Gelukkig is er een alternatief.
Namelijk de battle chips. Lan mag Megaman, als hij in Cyberspace zit, 5 verschillende battle chips geven. Lan heeft zelf niet echt een keuze, want ze worden random uit je pack (waar al je battle chips in worden opgeslagen) gekozen. Battle chips zijn wapens in de wereld van Megaman, en die wapens zijn veel krachtiger dan een lullige blaster. Er is echter 1 nadeel, battle chips kunnen op. Maar als je vijanden verslaat die dezelfde battle chip als Megaman gebruiken, kan je ze weer aanvullen. Dit systeem is iets wat Megaman enorm veelzijdig maakt, je kan namelijk elke aanval van elke vijand krijgen, wat resulteert in zo'n 140 verschillende aanvallen. Als je echt geen battle chip meer over hebt kan Lan je om de ongeveer 3 minuten weer nieuwe battle chips geven, waaruit je dan weer 5 mag kiezen.
Kijk zo pak je die ilegale mijnwerkers aan!
Megaman: Network Transmission is niet alleen maar een simpele platformer, maar er zitten ook RPG elementen in. Megaman kan namelijk met bepaalde items zijn Levelsbalk, Blaster, Armor, Kracht en Snelheid upgraden. Van het armor zijn verschillende types verkrijgbaar: Zo heb je Heat armor, wat je tegen hitte aanvallen beschermd, en heb je Aqua armor wat je heel verassend tegen water aanvallen beschermd.
Frustratie
Zoals elke Megaman, heeft ook Network Transmission eindbazen. Deze eindbazen zijn de op hol geslagen Navi's die het Net nu onveilig maken. Om de Navi's weer te kalmeren, en ervoor te zorgen dat de eigenaar ze weer onder controle kan houden, zul je ze moeten verslaan. Elk gevecht met een eindbaas begint met een goed geanimeerde intro, die voledig cell shaded style is. Eenmaal aan zo'n gevecht begonnen kom je er al snel achter dat het vaak leidt tot een frustratie. De eindbazen zijn namelijk vaak erg lastig, en maar volgens 1 manier te verslaan.
Zoals ik al zei zul je wel eens gefrustreerd raken tijdens een gevecht met een baas, dit is echter niet alleen het geval tijdens gevechten met bazen. In Megaman: Network Transmission heb je namelijk ook spikes die uit de grond of lucht komen, zodra je geraakt wordt door zo'n spike kan je het level weer helemaal opnieuw beginnen, na 1 keer is dit niet zo erg, maar als je 4 keer achter elkaar op die spike valt (die je van te voren niet kon zien, en waarbij je moet gokken waar die zit) is de lol er wel van af.
Door het Zero Virus kon Fireman zijn scheten niet meer in bedwang houden.
Graphics
De graphics in Megaman zijn redelijk te noemen. De intro van elke boss-fight is mooi weergegeven, en de levels zelf zijn niet lelijk, en steken iets boven de Snes kwaliteit uit. Het enige toch wel grote minpunt is de slaapkamer van Lan, waar hij dus de hele tijd irritant heen en weer loopt, deze ziet er nogal GBA achtig uit, iets wat natuurlijk niet hoort in een Cube game.
Sound
De sound in Megaman: Network Transmission is ook van redelijk niveau. Sommige deuntjes in de levels zijn wel goed om aan te horen, en andere deuntjes zullen je niet echt opvallen, in ieder geval geen irritante muziek. Iets wat ook wel leuk is, is dat Megaman en zijn vrienden Japans praten, erg leuk om op die manier te leren dat Item Getto gewoon Got Item betekend.
Gameplay
De gameplay van MNT is zeer goed. Het voelt gewoon goed om weer eens een game te spelen waarbij de camera niet irritant achter muren draait en dat soort ongein. MNT is een goed gebalanceerde 2d platform game en bewijst maar eens te meer dat het 2d genre nog lang niet dood verklaard mag worden.
Replay
De replay waarde van het spel is niet hoog, als je het spel 1 keer hebt uitgespeeld is er zowiezo geen uitdaging om het spel nog een keer uit te spelen. Verder is het spel nogal linair, en dit zorgt ervoor dat als je vast zit op een bepaald (frustrerend) punt in een level, je maar gewoon jezelf moet vermannen, en die level moet halen, want iets anders in plaats van die level te doen zit er helaas niet in.
Conclusie
Al met al kan ik niet zeggen dat Megaman een slechte game is geworden. Ik vond het persoonlijk enorm leuk om weer eens een 2d Megaman game te spelen op mijn tv. Het battle chip systeem is goed uitgewerkt, het enige grote probleem is dat de game totaal geen replay waarde heeft. Als je alle vorige Megaman games vet vond, laat deze titel dan niet aan je neus voorbij gaan!
Oordeel Mega Man Network Transmission (NGC)
- Graphics 75
- Gameplay 90
- Originality
- Sound 70
- Replay 60
- Eindcijfer 70