Motal Kombat stond altijd bekend om zijn razendsnelle gameplay en oneindig veel combo’s.
Toen Mortal Kombat 3 op de Sega Megadrive uitkwam waren ik en vele andere gamers helemaal verslaafd.
Dus het was voor mij een zege om dit spel te testen.
Mortal Kombat Advance (MKA) is gebaseerd op het arcadespel Ultimate Mortal Kombat 3 en bevat ook personages uit het heel geslaagde Mortal Kombat Trilogy op de PlayStation:
Scorpion, Jax, Kabal, Sub Zero, Liu Kang, het zijn maar enkele van de in totaal 27 personages (inclusief verborgen karakters) waarmee je aan de slag kan in MKA. Dus dat is zeker al een pluspunt in het spel.
Ieder karakter heeft zijn eigen vechtstijl en wapen, zoals gewoonlijk Sub-Zero die de tegenstander in ijs kan veranderen, Scorpion die met zijn kabel de tegenstander naar zich toe kan halen en Shang Tsung die in elk ander karakter kan veranderen.En natuurlijk heeft elk karakter een fatality en een friendship.
Wat ik wel altijd jammer vond aan Mortal Kombat was dat er niet veel spelmodes in het spel zaten, dat is in deze versie dan ook weer het geval, je kiest een personage, de moeilijkheidsgraad en hoppa: knokken!! Tot de laatste baas en klaar is Kees en op naar de volgende moeilijkheidsgraad. Er zit dus niet veel variatie in het spel.
Maar de multiplayeroptie is wel weer uitdagend. Je kunt een 1 tegen 1 gevecht voeren of een 2 tegen 2 gevecht met de linkkabel. Maarja dan moet je wel 2 spellen aanschaffen, en is het dat wel waard?
Nee dus, want de gameplay is zo slecht dat je je eigen gaat erge aan de slome reacties van je karakter, dit is geen bekende supersnelle Mortal Kombat gameplay, nee dit is een compleet andere gameplay. En de combo’s kunnen niet meer zo snel worden uitgevoerd, dat ik zelf heel jammer vind.
Bij dit spel heb je simpelweg vier knoppen nodig en geen 2, en dat is eigenlijk de reden waarom ik het niet echt een Gameboy spel vind.
En dan de grapics. Die vallen op zich helemaal niet tegen, want de karakters zien er goed uit en de achtergronden zien er ook wel goed uit. Maar ik denk dat er toch wel meer in had gezeten, maar het valt zeker niet tegen. En dan het geluid, dat vind ik ook wel een pluspunt in het spel, voor het grootste deel past de muziek goed bij de actie en ook de geluidseffecten sluiten goed aan op de gevechten. En de bulderende stem is ook goed te horen. “Choose your destiny” buldert door heel je Gameboy heen.
MKA is een tegenvaller qua gameplay, de diehard fans zullen dan ook niet tevreden zijn met deze versie van de succesvolle reeks Mortal Kombat.
Toch vind ik dat, naast de slechte gameplay, de grapics en het geluid een hoop goed maakt.
Dat misschien nog een mooie troost is.
Ik raad de echte fans toch aan om te wachten op de release van Mortal Combat: Deadly Alliance.
Oordeel Mortal Kombat Advance (GBA)
- Graphics 70
- Gameplay 40
- Originality
- Sound 70
- Replay 50
- Eindcijfer 58