Mario is eindelijk terug in een nieuwe 2D platformer boordevol spring en ren actie. Maar de grote vraag blijft of deze game beter is dan Super Mario Bros. 3 (NES) en Super Mario World (SNES). Kan New Super Mario Bros. zich in de strijd mengen om de beste 2D Mario platformer? Het antwoord is simpelweg 'nee'. New Super Mario Bros. voldoet niet aan de hoge verwachtingen die veel mensen hadden. Dat komt door een aantal verschillende redenen. De belangrijkste reden is misschien wel dat we hier helemaal niet maken hebben met een nieuwe Super Mario Bros. game (Super Mario World is in Japan Super Mario Bros. 4), maar een nieuwe variant van de eerste Super Mario Bros.. Nee nee, het is geen remake van Super Mario Bros, maar een game gebaseerd op Super Mario Bros. plus enkele vijanden en gameplay-elementen uit andere Mario games. In Super Mario World zagen we nog zoveel verschillende levels, zoveel verschillende vijandjes, zoveel verschillende soorten blokken, zoveel verschillende manieren om een level te halen, zoveel verschillende bonuslevels… en natuurlijk Yoshi. Zet dat allemaal maar uit je hoofd. New Super Mario Bros. moet je zien als Super Mario Bros. met een paar nieuwe vijandjes, een paar alternatieve routes op een zielige wereldkaart en dat allemaal zonder Yoshi. Daarnaast is New Super Mario Bros. ook nog eens gigantisch simpel en speelt een beetje gamer het binnen een dag uit. Het probleem op dit punt? Nintendo heeft de game toegankelijk gemaakt voor mensen die het spel niet kennen en daarnaast vol gestopt met memorabele momenten uit eerdere games. Maar goed, de mensen die die memorabele momenten herkennen zijn juist de personen die alle Super Mario platformers door en door kennen. En wat krijg je als je een game voor niet-gamers geeft aan mensen die dat soort spellen door en door kennen? Juist, je krijgt eventjes later het spel uitgespeeld weer terug. Het is zelfs zo erg dat als je de normale weg in het spel volgt in totaal 2 van de 8 werelden gewoon overslaat. En als je het spel uitgespeeld hebt heb je nog zo'n 40 levens over, terwijl je begint met 5. Vroeger was dat best wel een nette prestatie, maar nu is het niets.
Zoals gezegd zitten er veel elementen uit verschillende Super Mario avonturen in dit spel. Zo zijn er bijvoorbeeld de 'wachtertjes' (zoals mijn vrienden en ik ze vroeger altijd noemden op de Super Nintendo) uit Super Mario Bros. 3 die vrij over de kaart lopen. Als je een level selecteert waar een dergelijk vijandje op staat, zal je hem, in het begin of vlak over de helft van het level, tegenkomen. Al hamerslingerend of boemeranggooiend probeert hij Mario een kopje kleiner te maken. Als je hem verslaat krijg je een power-up of een leven. Ook een vliegend, rood vraagtekenblok beweegt zich over de wereldkaart. In het level waar zo'n blok boven vliegt zal je het blok tegenkomen en als je het raakt krijg je ook een power-up. Je merkt al wel dat New Super Mario Bros. boordevol power-ups zit. Omdat je maar één power-up tegelijk kan gebruiken is het mogelijk om een andere power-up te bewaren op een plek op het touch-screen. In Super Mario World zagen we dit idee ook al; heb je al een vuurbloem gebruikt, maar kom je er nog eentje tegen? Dan komt hij boven in het scherm in een vakje te staan en als je op select drukt komt hij naar beneden vallen. In New Super Mario Bros. komt de power-up op het touch-screen te staan en als je hem aanraakt komt hij (wie had dat gedacht?) naar beneden vallen. Net zoals in Super Mario World hebben sommige levels meerdere uitgangen. Dit zorgt ervoor dat je nieuwe levels op de landkaart vrij kan spelen. Helaas gebeurt dit in veel mindere mate dan in Super Mario World. Soms kan je ook een weggetje op de landkaart vrijmaken door vijf zogenaamde Star Coins te betalen. Deze grote munten zijn in ieder level te vinden; elk level bevat drie Star Coins. De paddenstoel-vormige huisjes uit Super Mario Bros. 3 zijn ook terug. Dit keer geen rare minigames, maar gewoon wat blokjes waar je tegenaan kan springen voor extra levens of bijzondere power-ups.
Al vanaf de E3 2004, toen de Nintendo DS en onder ander New Super Mario Bros. werden aangekondigd, vroeg iedereen zich af wat je nou eigenlijk met het touch-screen kan in deze game. Eigenlijk voegt het drukgevoelige scherm vrij weinig toe aan de gameplay van het spel. Je ziet de nodige stats, de verzamelde Star Coins in een level, een indicator om aan te tonen hoe ver je in het level bent en de eerdergenoemde power-up. Het touch-screen wordt echter wel weer leuk gebruikt bij de verscheidene minigames die het spel rijk is. Het grootste deel van deze minigames is afkomstig uit Super Mario 64 DS. Dit keer kan je ze spelen tegen 3 anderen via een draadloze verbinding. Een leuke extra. Alleen jammer dat we de minigames een dik jaar geleden ook al speelden. Je kan niet alleen de minigames tegen elkaar spelen; twee spelers, Mario en Luigi, kunnen ook tegen elkaar knokken en zoveel mogelijk sterren proberen te verzamelen.
Waar men veel tijd in heeft gestoken zijn de graphics van het spel. Stiekem is New Super Mario Bros. niet helemaal 2D; alle characters zijn uitgevoerd in 3D. Geen sprites meer, maar een heuse 3D engine. Het oogt een stuk vernieuwender, maar het speelt even goed als vroeger. New Super Mario Bros. is ongetwijfeld de mooiste 2D platformer waarin Mario ooit heeft meegedaan. De sfeer wordt tevens goed ondersteund door de achtergrondmuziek. Het is de heer Koji Kondo (componist van onder andere Mario, Zelda en Star Fox games) helaas niet gelukt eerdere Super Mario deuntjes te overtreffen, maar de tunes zijn zeker leuk en blijven ergens in je achterhoofd rondspoken. De echte Super Mario Bros. muziek blijft echter de echte klassieker. De geluidseffecten ken je echter wel uit eerdere Mario games. De graphics en de muziek geven het spel een perfecte sfeer mee; zo kennen we Mario. Vooral de 'pah' die je in de achtergrondmuziek hoort is noemenswaardig. Normaal is het gewoon een onderdeel van de muziek, maar als je er even op let zie je dat de omgeving vrolijk meedanst. Zo maken de Goomba's (die bruine vijandjes die je plat moet stampen) een heel droog hopje als je zo'n 'pah' hoort. Prachtig om dat te zien, want dat soort geintjes tovert die glimlach op je gezicht.
Oordeel New Super Mario Bros. (NDS)
- Graphics 85
- Gameplay 90
- Originality
- Sound 80
- Replay 83
- Eindcijfer 85