Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS
NieR: Automata (PS4)
91 100 1

Review NieR: Automata (PS4)

NieR: Automata is een vervolg op het in 2010 uitgebrachte Nier voor de PlayStation 3 en Xbox 360. Nier is hierentegen weer een spin-off van de Drakengard-serie. Volg je het allemaal nog? Gelukkig hoeft dat niet, want NieR: Automata speelt zich vele duizenden jaren af na de gebeurtenissen uit Nier. Voorkennis over die game is dan ook niet nodig om deze game te kunnen begrijpen. Het verhaal is bedacht door Yoko Taro, die ook de Drakengard-serie heeft bedacht. Als je daar een beetje bekend mee bent, weet je dat het verhaal rare en vage elementen zal bevatten. Het spel is ontwikkeld door Platinum Games, de makers van onder andere Bayonetta en Transformers: Devastation. Dus verwacht veel actie en over-the-top eindbazen. Een interessante combinatie voor deze Japanse actie-RPG.


Mensen op de maan en machines op de aarde
Het verhaal speelt zich af in de verre toekomst en wordt simpel neergezet: de aarde is overgenomen door machines, en de mensen die het hebben overleefd wonen nu op de maan.  Om de aarde terug te winnen heeft de organisatie YoRHa robots ontwikkeld: Androids, die naast het uiterlijk van de mens ook menselijke emoties hebben. Jij speelt als 2B, een vrouwelijke Android die te hulp wordt gestaan door 9S, een mannelijke. Jullie ontmoeten elkaar op de aarde en moeten samen de machines verslaan.


Hoewel het verhaal in het begin nog niet helemaal duidelijk is en erg standaard aanvoelt, wordt dat later in de game beter uitgewerkt. Als je de game namelijk uitgespeeld hebt ben je er nog lang niet. Je moet deze game meerdere keren uitspelen om het gehele verhaal mee te krijgen. Zo kom je er achter dat het verhaal nog dieper gaat en verschillende lagen bevat.

Zwaardvechten, schieten, vliegen, ontwijken, hacken, vallen, opstaan en weer doorgaan
De gameplay is ontzettend gevarieerd. Je hebt zwaarden ter beschikking waarmee je machines de pan in hakt, je hebt constant een klein robotje (Pod) om je heen vliegen die kan schieten, je kan zelf rondvliegen en schieten waardoor het net lijkt alsof je in een ruimtelijke shooter game bent beland... en dat was nog niet eens alles. De wereld voelt open aan, maar op een bepaald moment wordt de camera vastgezet en ben je ineens in een 2D-game beland. Of zie je alles ineens vanaf de bovenkant. Of verschijnt er ineens een mini-game. De gameplaymogelijkheden zijn eindeloos en dat geeft telkens een erg verfrissende afwisseling. Platinum heeft goed doorgehad hoe ze deze elementen moeten afwisselen. Net op het moment wanneer je het zwaardvechten wel weer even zat bent, ga je de lucht in en mag je lekker schieten.


Alle elementen van de gameplay werken echt heerlijk: het zwaardvechten gaat soepel en heb je snel onder de knie, en het schieten met je Pod werkt lekker dat bovendien ook gewoon tijdens het zwaardvechten functioneel blijft. Dit heeft wel het gevolg dat je je controller krampachtig vast moet houden, maar dat is het meer dan waard. Je kan ook je eigen speelstijl ontwikkelen door bepaalde vaardigheden aan te leren, of in dit geval met Androids het juiste chipje in te pluggen. Je kan zo bijvoorbeeld aanvallende maar ook verdedigende chips, programma's en wapens bij elkaar opzoeken en opslaan, zodat je makkelijk kunt afwisselen. Ook kun je je Pod upgraden en aanpassen. Alles bij elkaar zorgt voor een geweldige keuze aan manieren hoe jij je game wilt spelen.

Postapocalyptisch aarde
De wereld is zeer gevarieerd. Je bent op aarde en je herkent ook aardse onderdelen, maar de planeet is uiteraard wel behoorlijk in verval geraakt. Hele steden worden overwoekerd door de natuur, wat op het eerste gezicht erg mooi is. Denk ook aan een woestijn, fabrieken of zelfs een pretpark. Toch voelt de open wereld soms wel wat kaal aan. Dat komt doordat de machines niet overal verspreid staan. Op sommige plekken kom je er af en toe eens één tegen, terwijl je op andere plekken overspoeld wordt en er echt tientallen tegelijk op je scherm komen. Dit zorgt wel voor een leuke afwisseling, maar tegelijk ook dat je wel erg kunt merken dat je toch wel wat last krijgt van pop-in op de momenten wanneer je bijna geen machines tegen komt en je meer op de omgeving gaat letten. Ook als je heel snel rent wil de framerate nog wel eens verlagen. Als het goed is moeten deze problemen op de PlayStation 4 Pro minder zijn, maar dat neemt niet weg dat het op de gewone PlayStation 4 wel vervelend is. Toch blijft de framerate wel redelijk stabiel als je aan grote gevechten deelneemt, wat wel een groot pluspunt is. Wanneer je tegen tientallen machines tegelijk vecht en er van alles en nog wat op het scherm gebeurt, laat je oude PS4 je gelukkig niet in de steek.


Wel is het jammer dat er veel gebruik wordt gemaakt van blinde muren. Moet je achter een gebouw zijn en zie je een doorgang naar de achterkant, blijkt dat je tegen een blinde muur aan loopt en je om het gebouw heen moet lopen. Dit haalt het gevoel van een open wereld en het verkennen wel een beetje weg. Ook wanneer je op een brug loopt en je kan niet naar beneden vallen voelt dat tegenstrijdig aan.

Dood is niet echt dood
Wat makkelijk is met Androids: als je doodgaat wordt je data geüpload naar het moederschip, vanwaar je weer gewoon verder kunt in een ander lichaam. Als je je lichaam op aarde vindt, kun je ervoor kiezen om je items en ervaring over te nemen, of om het lichaam voor een korte periode met je mee te laten vechten.


Hoewel de meeste machines die je tegenkomt veel van elkaar weg hebben, zijn de eindbazen daarentegen uiterst creatief vormgegeven en neergezet; van gigantisch groot tot Android-achtig zoals jijzelf. Deze gevechten zijn nooit hetzelfde en vragen inzicht. Ook wanneer je tegenover tientallen machines staat worden de gevechten chaotisch, maar het blijft nog wel overzichtelijk. Je raakt jezelf niet snel kwijt en dat is heel positief. Het kan namelijk echt heel druk worden op je scherm.

Ook een oorstrelend pareltje
Naast de mooie vormgegeven omgevingen mag ook wel gezegd worden dat de muziek van deze game fantastisch is. Elk gebied heeft een bijpassend achtergrondmuziekje, en zodra de gevechten beginnen wordt het tempo van de muziek ook omhoog gegooid en sluit het zo goed aan bij de gameplay. Chapeau, Platinum Games!

Alles is ingesproken en de overtuigende stemmen maken deze game helemaal compleet. Daarnaast is het voor de liefhebbers ook mogelijk om voor Japanse ingesproken stemmen te kiezen. Deze optie wordt door veel liefhebbers van Japanse games (en cultuur) gewaardeerd, en het is fijn dat deze optie tot de mogelijkheden behoort.


Van A tot Z
De game is relatief kort, en als je er vlot doorheen gaat kun je hem makkelijk binnen tien uur al uitgespeeld hebben. Dan ben je er eigenlijk ook weer niet. Het loont namelijk heel erg om de game weer opnieuw te spelen, en dan niet op de manier waarop je precies hetzelfde deed als tijdens je eerste playthrough op een lastigere moeilijkheidsgraad, maar door bijvoorbeeld met een ander personage te kunnen spelen. Op deze manier herken je veel stukken, maar zie je net de andere kant van het verhaal. Het wordt namelijk ook steeds duidelijker naarmate je langer doorspeelt na je eerste game. Ook komen er meerdere gameplayelementen pas vrij zodra je je eerste game er op hebt zitten, zoals de hacking mini-games. Er zijn in totaal een paar verschillende playthroughs nodig om het complete verhaal mee te krijgen, en dan zijn er nog heel wat andere eindes die meer voor de grap zijn. Zo kun je in 26 playthroughs de game van A tot Z uitspelen.


Conclusie
NieR: Automata is een heerlijke actie-RPG met een verhaal dat in de eerste instantie heel simpel lijkt. Als je houdt van verhalende games is het aan te raden om even door die eerste playthrough heen te bijten, wat zeker geen straf is. De game speelt verder goed weg door de soepele manier van vechten. Zodra je met je tweede playthrough bezig bent begint de game je steeds meer te verbazen, en kom je er pas achter hoe goed alles in elkaar steekt. Kortom: deze game biedt voor veel mensen vermaak. Als je nou van snelle actie houdt of van zwaardvechten, of bijvoorbeeld van space-shooters, lange games of korte games, of juist van verschillende gameplay elementen, of van een goed verhaal: NieR: Automata verpakt dit alles in een prachtig vormgegeven muzikaal hoogstandje.

Deze recensie is geschreven door Lisa Halman

 

Oordeel NieR: Automata (PS4)

  • Graphics 85
  • Gameplay 90
  • Originality 90
  • Sound 95
  • Replay 95
  • Eindcijfer 91

Aantal keer bekeken: 15348 

Laagste prijzen voor NieR: Automata (PS4)

Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van Diyan25
Diyan25 ( 66 ) 17-03-2017 23:01
10 uur voor een spel is niet kort zijn spellen van 8 uren neem call of duty bevoorbeeld
avatar van Rsurect
Rsurect ( 1984 ) 17-03-2017 23:02
Quote:
10 uur voor een spel is niet kort zijn spellen van 8 uren neem call of duty bevoorbeeld

Er zijn meerdere eindes dus je hebt zat replay value.
avatar van GinneSchrik
GinneSchrik ( 4212 ) 17-03-2017 23:36
LI! SA! HALMAN! JA LA LA LA LA LA LAAAAAAAA!
avatar van Marvellous
Marvellous ( 18 ) 17-03-2017 23:37
10 uur is verchrikkelijk kort voor een rpg...
Goede rpgs duren makkelijk meer dan 50 uur
avatar van GinneSchrik
GinneSchrik ( 4212 ) 17-03-2017 23:41
Quote:
10 uur is verchrikkelijk kort voor een rpg...
Goede rpgs duren makkelijk meer dan 50 uur

40- 50 uur sleep je hier wel uit als je het goed wil doen. Je speelt de 2e keer de game vanuit een ander perspectief zonder dat het herhalend wordt en dan hebben ze ook nog een 3e playthrough in petto voor je (en zoals de review zegt nog 23 meer als je zin hebt).

Daarnaast moet je dit niet zien als traditionele RPG, noch als traditionele action game... het is fuckin' Nier baby!
avatar van Koningkaas
Koningkaas ( 112 ) 17-03-2017 23:47
Ik heb er nu 16 uur inzitten met ending A en 30% van de side-quests, je bent er best wel lang mee bezig, en na ending A veranderd er genoeg om het leuk te houden.
Geweldige game zowieso een van mn favos van dit jaar.
avatar van Yi-Long
Yi-Long ( 6079   21) 18-03-2017 00:05
Ik doe sowieso altijd erg lang over games, dus over de lengte van games maak ik me eerlijk gezegd zelden zorgen. Eerder het tegenovergestelde, dat ik bang ben dat ik er al op uitgekeken ben voor ik zelfs maar in de buurt van het einde ben.

Demo destijds gespeeld en vond het erg leuk. Niet een game die ik full price zal halen, zeker niet ivm mijn backlog en andere games die nog net iets hoger op de must-have lijst staan (Horizon ZD, Yakuza Zero, FFXV, Hitman, Dishonored 2, etc), maar zodra hij over een half jaartje ofzo voor 20 euro in de budgetbak ligt, dan zeker...

avatar van Yojimbro
Yojimbro ( 16518 ) 18-03-2017 00:08
1 minuut into the demo and I was like: yep I gotta order this game. And I did
avatar van L1F3Stream
L1F3Stream ( 5871 ) 18-03-2017 00:15
Nette review, nu wil ik dit spel nog meer! Het is een mooie, unieke combi geworden in ieder geval
avatar van Clamticore
Clamticore ( 4457 ) 18-03-2017 00:18
Tegenwoordig laten ze Jan en Halman reviews schrijven zeg...
avatar van Sonicguy14
Sonicguy14 ( 1479 ) 18-03-2017 00:20
Vind het een geweldig spel, nu zoon 20 uur in zitten en heb 5 endings tot nu toe.
Geen idee waarom mensen zeggen dat het maar 10 uur is want zodra je de eerste playthrough gedaan hebt gaat het spel direct verder met nieuwe content en story elements.
avatar van Rsurect
Rsurect ( 1984 ) 18-03-2017 00:23
Quote:
Vind het een geweldig spel, nu zoon 20 uur in zitten en heb 5 endings tot nu toe.
Geen idee waarom mensen zeggen dat het maar 10 uur is want zodra je de eerste playthrough gedaan hebt gaat het spel direct verder met nieuwe content en story elements.

Omdat mensen geen moeite doen om info over de game op te lezen, ze zien 10 uur staan en beoordelen het daarop.
Tot nu toe m'n favoriete game van dit jaar en heb 'm nog niet eens uitgespeeld.
avatar van Fallenshinobi
Fallenshinobi ( 16 ) 18-03-2017 01:29
Even voor de duidelijkheid:
De eerste 'playthrough' (ending A) duurt ~ 10 uur met minimale side quests

Bij de tweede speel je als een andere protagonist waarbij je nieuwe inzichten op het verhaal krijgt (ending B) kan je in ~ 3 - 5 uur doorheen aangezien de bosses niet omhoog scalen

De derde route (Ending C) is een vervolg van A&B hierbij speel je compleet nieuwe content en deze is ook wat langer.

Vergis je niet in het feit dat de credits na ending A lopen, het spel en verhaal zijn pas echt voltooid na ending C op z'n minst.
avatar van UserVerwijderd6
UserVerwijderd6 ( 760 ) 18-03-2017 11:37
Quote:
Ik doe sowieso altijd erg lang over games, dus over de lengte van games maak ik me eerlijk gezegd zelden zorgen. Eerder het tegenovergestelde, dat ik bang ben dat ik er al op uitgekeken ben voor ik zelfs maar in de buurt van het einde ben.

Dit inderdaad. Ik kom tegenwoordig juist niet meer zo goed door die langere games heen. Games als Uncharted en Doom speel ik daarentegen vrij snel uit en daar heb ik dan ook erg veel plezier van.
Ik vind die 10 uur voor de eerste playthrough juist erg positief! Ik wil deze game nu juist nog meer was eerst beetje bang dat 'ie te lang zou zijn.
avatar van Learned2Believe
Learned2Believe ( 112 ) 18-03-2017 12:03
Quote:
Ik doe sowieso altijd erg lang over games, dus over de lengte van games maak ik me eerlijk gezegd zelden zorgen. Eerder het tegenovergestelde, dat ik bang ben dat ik er al op uitgekeken ben voor ik zelfs maar in de buurt van het einde ben.
Ben nu dik 2 maanden bezig met Yakuza 0 (70 uur!)(Ja ja, vroeger deed ik 70 uur in een middagjeXD)
Met al die vette games die nu uit zijn heb nu wel dat gevoel van ff rushen naar de eindtiteling, maar vervolgens doe ik een paar mini-games en ben een paar uur verder, realizeer ik dat ik geen stap dichter bij het eind ben en dan zet ik hem weer uit. Games zijn inmiddels voor de fun
avatar van MtimM
MtimM ( 232 ) 18-03-2017 12:11
Prachtig spel. Nu 27 uur gespeeld en net ending C gehaald. Het blijft me bezighouden.
avatar van ArdiBacardi
ArdiBacardi ( 2443   3) 18-03-2017 13:19
Ik ben blij dat ik de game vorig weekend heb gekocht, bevalt me prima en heel veel uurtjes zoet mee!
avatar van Syko Ink
Syko Ink ( 151 ) 18-03-2017 13:42
Klinkt goed! Had deze game al op het oog maar zal toch even moeten wachten tot na Mass effect andromeda, word allemaal een beetje teveel, moet Horizon en Wildlands ook nog uitspelen
avatar van Hellsing
Hellsing ( 412 ) 18-03-2017 16:30
Zo kun je in 26 playthroughs de game van A tot Z uitspelen.

Dit klopt niet, meeste endings behaal je door bepaalde acties in de game zelf. Bijvoorbeeld self destruct in de bunker leid tot ending U, dood gaan met de flight unit tijdens prologue is ending broken wings.
avatar van Weltschmerz
Weltschmerz ( 425 ) 18-03-2017 19:39
Quote:
10 uur voor een spel is niet kort zijn spellen van 8 uren neem call of duty bevoorbeeld

What?! 10 uur is niet kort omdat 8 uur korter is.. Logica... Ga je nu ook zeggen dat gras niet groen is omdat komkommers groener zijn? : P

Persoonlijk gaat het me meer om de kwantiteit/kwaliteit-verhouding. In dit geval lijkt de kwaliteit wel in orde, maar de kwantiteit misschien niet helemaal. Al kan dat met de replay value misschien nog wel eens anders uitpakken gelukkig : )


Quote:
NieR: Automata is een vervolg op het in 2010 uitgebrachte Nier voor de PlayStation 3 en Xbox 360. Nier is hierentegen weer een spin-off van de Drakengard-serie. Volg je het allemaal nog?

Ja, want we kunnen zulke, extreem ingewikkelde, stappen echt niet volgen hoor! : P
avatar van Diyan25
Diyan25 ( 66 ) 18-03-2017 21:33
Quote:
[..]


What?! 10 uur is niet kort omdat 8 uur korter is.. Logica... Ga je nu ook zeggen dat gras niet groen is omdat komkommers groener zijn? : P

Persoonlijk gaat het me meer om de kwantiteit/kwaliteit-verhouding. In dit geval lijkt de kwaliteit wel in orde, maar de kwantiteit misschien niet helemaal. Al kan dat met de replay value misschien nog wel eens anders uitpakken gelukkig : )


[..]


Ja, want we kunnen zulke, extreem ingewikkelde, stappen echt niet volgen hoor! : P
gewoone spellen zijn meestal 8 uur daar doelde ik op
avatar van Malistix
Malistix ( 1471   3) 18-03-2017 21:42
Game van het jaar voor mij, wat een good job door sqaure en platinum ik hoop dat de mensen op xbox uiteindelijk deze game ook mogen spelen maar dat lijkt momenteel niet zo, helaas. Gelukkig heb ik alle platforms
avatar van Atomicheartbeat
Atomicheartbeat ( 1001 ) 19-03-2017 12:42
Ik heb er 23,5 uur inzitten en heb alleen nog maar ending A gehaald. Ik doe veel van de sidequests en explore elk hoekje haha Voor mij ook nu al game of the year.

Voor degene die nog twijfelen, niet doen! De eerste playthrough is pas het begin van het verhaal. Dus na 8 uur heb je nog bijna niks gezien!
avatar van Poke53280
Poke53280 ( 130 ) 20-03-2017 13:58
2e playtrough is idd bijna een must. Kan nauwlijks de joystick neerleggen, moet nog even wat droids slashen voor item drops. Ben nog niet klaar met de 2e run maar heb er ook al 50 uur inzitten. Ik doorzoek ook alle gaten met de scanner. Zal ook nog wel de 3e run doen. Zit ondertussen op level 53. Het duurde wel even voor ik de chip ugrade doorhad en snap nog niet alles. Zoals fuse enzo. Ik heb ook nog niet echt gezocht op het web. Aanrader voor Platinium lovers.
avatar van Klaudkil
Klaudkil ( 290   2) 20-03-2017 15:29
8.5 voor Graphics? Speel ik een andere game dan jullie vooral op de normale ps4 is de game behalve de chars en vijanden spuug lelijk.
avatar van Malistix
Malistix ( 1471   3) 20-03-2017 21:09
Quote:
8.5 voor Graphics? Speel ik een andere game dan jullie vooral op de normale ps4 is de game behalve de chars en vijanden spuug lelijk.

hij draaid ook op een target van 60fps dat telt ook zwaar mee
avatar van Jrz333
Jrz333 ( 14 ) 31-03-2017 12:31
Ik zit te twijfelen om deze game te halen.
Is het de volle prijs waard of wachten tot die 30,- is?
avatar van ArdiBacardi
ArdiBacardi ( 2443   3) 31-03-2017 14:19
Quote:
Ik zit te twijfelen om deze game te halen.
Is het de volle prijs waard of wachten tot die 30,- is?

Het is de volle prijs imo waard. In totaal drie keer rondspelen voor de volledige ervaring of nog meer voor alle eindes. Eerste walkthrough is fun, tweede walkthrough is meer van hetzelfde maar ander perspectief, derde walkthrough gaat verder met het verhaal na de eerste en tweede walkthrough. Dán pas merk je dat de game écht goed in elkaar steekt en vallen alle puzzelstukjes op zijn plaats, mindblown!