De Graphics:
Ik zal maar beginnen met hetgene dat iedereen die Ninja Gaiden zal spelen als eerste op zal vallen, de fantastische graphics. Het is echt verbluffend wat Team Ninja hier heeft weten neer te zetten. Het ziet er even gedetailleerd uit als Dead or Alive 3, maar nu zijn er veel meer characters tegelijk op het scherm en er zijn veel grotere omgevingen en meer effecten. De modellen zijn zeer mooi weergegeven, animaties zijn super soepel en textures zijn altijd super scherp. Ook zijn de grafische effecten zeer mooi uitgewerkt. Vuur ziet er fantastisch uit en ninpo spreuken ook. Ook weerspiegelende oppervlakken en vloeren ontbreken niet. Veel meer is er eigenlijk niet over te zeggen, gewoon fantastisch, niks op aan te merken. Nou....op één ding na dan. Ook al heeft dit misschien niet direct met de graphics te maken, maar hoe het in beeld gebracht wordt. De camera. Deze is af en toe, vooral in boss-fights, erg onberekenbaar en gaat soms in de raarste posities staan waardoor je soms niet eens meer weet waar je staat. Af en toe kan dat erg frustrerend zijn, het is ook gelijk het grootste negatieve punt aan deze game.
Muziek & Geluid:
De sound effecten zijn gewoon goed. Elk wapen klinkt anders en verder is op dit gebied gewoon alles in orde, niks speciaals. De muziek vond ik wel weer speciaal. De muziek past namelijk altijd precies bij waar je je bevind. Het is dus niet zo dat je de hele game door naar techno of juist klassiek zit te luisteren, het ligt allemaal in de situatie. Bevindt je je op een super modern luchtschip terwijl je vecht tegen militairen dan hoor je inderdaad wel een techno achtig muziekje op de achtergrond. Maar zit je in een klooster, dan hoor je zacht orchestrale muziek. De voice-acting is redelijk, ook al had ik me bij Ryu misschien een iets stoerdere stem voorgesteld. Het is gewoon in orde, maar zeker niet bijzonder goed.
De Controls:
De controls van Ninja Gaiden voelen dus erg goed aan, zelden doet Ryu iets dat je niet wilt. Met de A knop spring je, met X en Y doe je aanvallen met je zwaard(of ander close-combat wapen) en met B gebruik je een long-ranged wapen (zoals shurikens of een boog). Met de L knop block je aanvallen. Vrijwel alle aanvallen zijn te blocken, alhoewel sommige vijanden ook beschikken over grabs, die ze ook zeker zullen gebruiken als je te lang staat te blocken, de enige manier om niet slachtoffer te worden van één van die grabs is door te blijven bewegen en niet te lang stil te staan. Als je tijdens het blocken de analoge stick beweegt rol je, erg handig om aanvallen te ontwijken. Naast gewoon springen en slaan kan Ryu natuurlijk nog veel meer, zoals bijvoorbeeld tegen muren oplopen. Door te rennen en schuin tegen een muur op te springen ren je gewoon een stuk door op die muur. Als je recht op een muur afloopt en springt, ren je recht omhoog, als Ryu dan niet verder kan, kan je springen om nog meer hoogte te maken om vervolgens met een druk op de knop snoeihard naar beneden te vallen met je zwaard om onderstaande vijanden te beschadigen. Het aantal beschikbare moves is indrukwekkend voor een action adventure game. De move list ziet er dan ook precies uit als die van een fighting game. Je hebt een hele reeks combo's, sommige indrukwekkender dan andere, maar allemaal zijn ze het waard om uit je hoofd te leren en goed te gebruiken in gevechten. Door de vele verschillende moves worden gevechten niet saai en kan je, als je de moves goed onder de knie hebt echt fantastisch mooie gevechten op je beeldscherm toveren. Elk wapen heeft een hele lijst met moves en elk wapen kan je ook nog eens upgraden, waardoor die sterker wordt en je nog meer moves bij krijgt. Ook kan je "technique scrolls" vinden, waar dus technieken instaan. Bijvoorbeeld de counter scroll. Waarschijnlijk de aller handigste move in het hele spel. Als iemand je slaat terwijl je blockt en je dan op het goede moment de X of Y knop indrukt dan sla je gelijk terug en is die aanval ook onhoudbaar voor je tegenstander. Erg handig dus die counter, het is ook iets dat je het hele spel door zal (moeten) blijven gebruiken.
De Combat:
De levels in Ninja Gaiden zijn goed ontworpen, ze zijn sfeervol en gedetailleerd. Ook zijn ze gevarieerd, net als de vijanden, je zal vechten in een modern luchtschip tegen soldaten en een soort grote dikke gast in een super hight tech gevechtspak met een enorm lasergeweer. Maar ook zal je in eeuwenoude catacomben vechten tegen een soort gigantische zombies die vechten met gigantische bijlen en pijl en bogen. Tegen deze laatsgenoemde vijanden brengt het onthoofden ook een tactisch voordeel mee. Als je ze namelijk onthoofd blijven ze wel leven, maar kunnen ze niet meer zien, ze zullen dus zomaar een beetje rondzwaaien met hun wapens, waardoor het veel makkelijker word om ze te verslaan. Nu zal ik een beetje vertellen over de wapens, want dat is in zo'n soort game als dit natuurlijk ook erg belangrijk. Je begint met shurikens(oneindig veel) en het dragon sword. Dit dragon sword is eigenlijk gewoon een katana. Je zwaard is in het begin nog op level 1. Deze kan je echter upgraden met geld dat je verdient als je vijanden dood. Dit kan je doen bij kleine standbeelden of in een winkel, je kan daar ook potions kopen om je health aan te vullen en pijlen en andere items zijn daar ook te koop. Sommige wapens kan je maar één keer upgraden, sommige nog veel vaker. Er zijn veel verschillende wapens, bijvoorbeeld het houten zwaard, de nunchaku's, een gigantisch zwaard, een windmill shuriken(gigantische werpster) en mijn persoonlijke favoriet; de vigoorian flail. Dit zijn een soort nunchaku's, maar misschien is het beter te vergelijken met twee zeisen die aan elkaar vast zitten met een kleine ketting. Vooral als je deze upgrade is ie dodelijk en kan je er in 3seconden makkelijk een 25hit combo mee maken. Verder heb je nog veel meer wapens, maar het is leuker om die zelf te vinden dan dat ik ze hier allemaal op ga noemen.
Ik zei net ook dat je je wapens kon upgraden en potions kan kopen en dergelijke en dat je dat doet met geld dat je verdient door vijanden te doden. Het ligt niet helemaal zo simpel. Als je een vijand verslaat dan laat deze "essence" achter, wat eruit ziet als een gloeiend bolletje, deze kan drie kleuren hebben, namelijk: geel, blauw of rood. Geel komt het meest voor en door deze te verzamelen krijg je dus het geld om dingen mee te kopen. Blauw komt een stuk minder voor, maar is vaak ook een stuk handiger, omdat je hierdoor een gedeelte van je levensbalk aan kan vullen. De derde is erg zeldzaam, deze vult je ninpo (later meer hierover) aan. Als je een grote vijand verslaat krijg je meer geld voor de essence die die laat vallen. Ook als je vijanden verslaat met lange combo's is de essence meer waard, op deze manier word het ook uitdagender, want je kan met zwakkere wapens langere combo's maken omdat je vijanden minder snel dood gaan, maar dat brengt natuurlijk ook risico's met zich mee. Essence heeft echter nóg een doel, dat is het volgende. Door de Y knop even ingedrukt te houden en dan los te laten kan je Ryu naar voren laten schieten met zijn zwaard, waardoor die vijanden verwond of soms onthoofd. Maar als je op gaat laden en er zijn essence bolletjes in de buurt, dan absorbeert Ryu deze en dan word zijn aanval veel sterker. Als je één zo'n bolletje absorbeert wordt de aanval niet echt veel sterker. Maar absorbeer je er twee dan maakt Ryu een ongelofelijke combo die bijna altijd resulteert in een instant kill. Je hebt dus de beschikking over Ryu's ongelovelijke lenigheid en snelheid, en zijn vechtkunsten, maar hij heeft nog een kracht, die zeker niet onderschat dient te worden. Dit is ninpo, een soort ninja magie. Je verzamelt gedurende het avontuur scrolls met ninpo technieken. Je kan één van deze hebben ge-equipped en dus gebruiken. Zo kan je bijvoorbeeld een super sterke vuurbal lanceren uit je handen, of een tijdelijk vlammenschild om je heen oproepen. Deze technieken komen vaak van pas als je in een benarde situatie zit en er teveel vijanden zijn om op de gewone manier te kunnen verslaan. Maar nadeel is wel dat je ze maar heel beperkt kunt gebruiken. In het begin maar één keer, later vind je gelukkig wel items waarmee je ninpo capaciteit wordt vergroot, zodat je een paar keer ninpo kan gebruiken. Je vind trouwens ook items waarmee je je levensbalk kunt vergroten, dus je hoeft bang te zijn dat je het de hele game met dat kleine levensbalkje uit het eerste level moet doen. De combat is dus gewoon fantastisch, maar er is helaas toch één ding waardoor het af en toe iets minder wordt. Ik heb het er al eerder over gehad, de camera. Af en toe lijdt de actie en het spelplezier door de slechte camera, omdat je gewoon geen goed overzicht hebt en dus niet altijd alles aan ziet komen. Het kan af en toe frustrerend zijn, maar de enige keren dat ik er echt last van had waren in enkele boss-fights.
Meer dan alleen actie:
Naast al dat vechten zit er ook nog een andere kant aan deze game. Het ontdekken en het platformen. De lenigheid die Ryu heeft, die heeft Ryu niet voor niets. Er zijn een heleboel hindernissen die je moet overkomen. Soms in de vorm van vijanden, soms in de vorm van lastige stukjes ren en spring werk. Soms moet je zo snel mogelijk wegrennen voor een gigantisch rollend rotsblok, terwijl je pinnen in de grond ontwijkt of moet je een lastige sprong maken om bij een verborgen wapen te komen. Of moet je op zoek gaan naar een bepaald voorwerp om verder te komen, bijvoorbeeld een standbeeldje, die je dan ergens neerzet zodat er een deur opengaat. Hierdoor wordt Ninja Gaiden meer dan alleen een action game, maar krijgt het ook een adventure aspect mee. Dat soort dingen komen ook vaak voor in Ninja Gaiden en dat maakt het ook wat afwisselender, want hoe leuk en vloeiend de actie ook is, 20 uur lang alléén maar vechten is op een gegeven moment ook niet meer zo fantastisch. De levels zijn ook perfect uitgewerkt en zijn uitdagend en je zal af en toe echt even hard je best moeten doen om langs bepaalde gedeeltes te komen.
Replay waarde:
Deze game is moeilijk, heel moeilijk. En dan ook niet moeilijk op een flauwe, kunstmatige manier, maar het is gewoon heel uitdagend. Dit is echt een game waar je heel goed in kan worden als je er veel tijd in steekt. Je kan als je de game start uit twee moeilijkheidsniveau's kiezen, "normal" of "hard". Nadat je de game één keer uitspeeld kan je ook nog kiezen voor de stand "very hard". Je bent zeker 20uur bezig om deze game één keer uit te spelen. Dan heb je dus drie verschillende moeilijkheidsgraden, je kan verschillende pakjes en wapens vrijspelen en de originele drie Ninja Gaiden games zitten ook nog eens verstopt in deze game als bonus. Verder kan je je best doen om in elk level een zo hoog mogelijke rank te halen, door zo snel mogelijk je vijanden te verslaan en zo min mogelijk schade op te lopen. En je kan proberen alle 50 golden scarabs te vinden die verstopt zitten in de levels. Verder worden er ook nog toernooien gehouden over Xbox-live en kunnen we over een poosje een gratis add-on downloaden van Xbox-live. Met de replay zit het dus zeker wel goed, op zijn zachtst gezegd.
Conclusie:
Ninja Gaiden is een uitdagende game waar je weken zoet mee bent. De graphics zijn fantastisch en muziek en geluid zijn dik in orde. De replay is echt gigantisch voor dit genre. De actie is lekker snel, vloeiend en voelt gewoon heel lekker aan, ook de controls zijn dik in orde. De actie word afgewisseld door verkenning en platform elementen, wat dus ook erg leuk is en wat ervoor zorgt dat het een hele poos gaat duren voordat je deze game saai gaat vinden. Team Ninja levert echt weer een topgame af, dit is waarschijnlijk de beste action game op dit moment op alle consoles. Ondanks de af en toe vervelende camera is het mijn favoriete Xbox game en is naar mijn mening verplichte aanschaf voor iedereen met een Xbox.
Oordeel Ninja Gaiden (Xbox)
- Graphics 97
- Gameplay 95
- Originality
- Sound 85
- Replay 95
- Eindcijfer 95