Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS
No Man's Sky (PS4)
70 100 1

Review No Man's Sky (PS4)

No Man’s Sky is een game met een bijzonder verhaal. Wat ooit begon als klein project van het destijds tweekoppige Hello Games is in korte periode uitgegroeid tot een van de meest gewilde spellen van het jaar. De afgelopen jaren is er dan ook veel hype geweest rondom No Man’s Sky. Maar maakt de game de hype waar?

Om gelijk maar met de deur in huis te vallen; nee. No Man’s Sky is een niche indie game die op een of andere manier de verwachtingen wist te vergaren van een game op het niveau van een GTA of een Assassin’s Creed. Echter worden zulke games gemaakt door teams van honderden mensen en is Hello Games tijdens de ontwikkeling van No Man’s Sky uitgegroeid van twee naar slechts vijftien werknemers en dat is goed te zien. Dit betekent natuurlijk niet direct dat No Man’s Sky een slechte game is, want dat is het zeker niet, maar er is veel verwarring ontstaan over wat No Man’s Sky dan eigenlijk wél is. Tijd voor wat duidelijkheid.

Wat is No Man’s Sky?
No Man’s Sky is een survival game in hetzelfde straatje als Minecraft, Rust en The Forest waarin je op pad gaat om een procedureel gegenereerd universum te ontdekken. Dit doe je met behulp van een ruimteschip en een zogenaamde mining tool waarmee je grondstoffen kunt verzamelen. Deze grondstoffen dienen als brandstof voor je ruimteschip, kunnen verhandeld worden of kunnen gebruikt worden in combinatie met blauwdrukken om dingen te craften. Op deze planeten zijn naast het verzamelen van grondstoffen ook allerlei planten en dieren te ontdekken. Deze ontdekkingen leveren weer geld op waarmee je een grotere rugzak aan kunt schaffen et cetera. Hoe beter je schip, hoe verder je komt, hoe dichter je bij het midden van het universum terecht komt. Daar arriveren is het uiteindelijke doel van het spel, maar hoe je daar komt is helemaal aan jou.


Wat is nu eigenlijk een procedureel gegenereerd universum?
Zoals hierboven te lezen valt ontdek je in No Man’s Sky een procedureel gegenereerd universum. Dit houdt in dat elke planeet, ieder dier of zelfs elk zonnestelsel dat je tegenkomt ontworpen is door een wiskundig algoritme. Wanneer je als speler een onontdekt sterrenstelsel betreedt rolt het spel met een denkbeeldige dobbelsteen om te bepalen hoe de planeten eruit komen te zien. Dit moet er in theorie voor zorgen dat iedere planeet in het spel (zo’n achttien quintiljoen in totaal) verschillend van elkaar moet zijn. Hoewel dit op papier wel zo is krijg je die ervaring als speler totaal niet.


Rollen met de dobbelsteen
Neem bijvoorbeeld de dieren. De ontwikkelaars van Hello Games hebben van te voren een aantal dieren ontworpen waarvan de ledematen vervolgens door elkaar gehusseld worden en als een soort LEGO op een willekeurige manier weer in elkaar gezet worden. Op deze manier heb je een vrijwel oneindig aanbod aan dieren. Echter kom je regelmatig beesten tegen met hetzelfde koppie. Alleen hebben ze op de ene planeet hoorntjes en op de ander niet, of hebben ze op planeet A vier poten en op planeet B zes. Af en toe wil er wel eens een uniek beest tussen zitten die bestaat uit onderdelen die je nog niet vaak hebt gezien, maar dit echt heel zelden. Dit is overigens niet alleen een probleem bij dieren. Nee, ook planten worden op deze manier gegenereerd en dit moet het beeld geven dat iedere planeet z’n eigen flora heeft. Echter kent vrijwel elke planeet een mix tussen een bepaald soort kleine steen, een boom met een dikke stam, een annemoon-achtig ding enzovoorts. De variatie is daar, maar aan het eind van de dag grijpt het algoritme een handjevol flora uit een grabbelton en beplant hier een planeet mee.


Dit alles zorgt er heel erg voor dat planeten in No Man’s Sky niet erg verschillend aanvoelen. Tijdens het schrijven van deze review hebben we maar liefst meer dan dertig verschillende planeten ontdekt en wat de eerste paar keer nog fris en uniek aanvoelt begint na een tijdje erg herhaaldelijk aan te voelen. Helemaal wanneer je je bedenkt wat de game eigenlijk allemaal niet doet, maar wel had kunnen doen.

Hoge bergen, diepe dalen
Zo kent geen enkele planeet hoge bergen of diepe dalen. De bergen die er zijn kunnen meer als heuvels omschreven worden waar je binnen een paar seconden bovenop staat met dank aan je jetpack. Er zijn geen planeten met grote ijsschotsen, geen vulkanen, geen echte dorre woestijnen, geen riviertjes of watervallen en ga zo maar door. Ook kent iedere planeet slechts een bioom. Dit betekent dat een bepaalde planeet, of je nou aan de ene of aan de andere kant staat, overal hetzelfde zal zijn qua ecosysteem. Overal groeien dezelfde planten, zijn dezelfde mineralen te vinden en lopen dezelfde dieren rond. Ook roteren de planeten niet. Het spel kent wel een dag- en nachtcyclus, maar doordat de planeten zelf niet roteren duurt deze cyclus op iedere planeet even lang, ongeacht de afstand van de zon en de snelheid van de (in dit geval niet bestaande) rotatie. Ook de andere planeten in het universum dan degene waar je op staat zijn statisch. Dit betekent dat bijvoorbeeld de maan gedurende een hele dag op dezelfde plek zal blijven hangen, niet onder zal gaan en ook niet op zal komen. Dit haalt toch een beetje de immersie weg dat je echt planeten aan het ontdekken bent.


Weinig ruimte in de rugzak
Het inventarissysteem van No Man’s Sky is vrij waardeloos te noemen. Om te beginnen begin je het spel met een minuscule rugzak waar je slechts een handjevol voorwerpen in kwijt kunt. Tijdens het spelen kun je gevonden grondstoffen en voorwerpen wel naar je schip sturen, maar wanneer je deze weer nodig hebt moet je eerst de weg terug naar je schip vinden voordat je er bij kunt. Het craften van voorwerpen en upgrades kost ook ruimte in je rugzak. Heb je deze ruimte niet vrij, dan kun je niks nieuws maken en zelfs niet eens de blauwdrukken bekijken om te zien welke grondstoffen je nodig hebt. Omdat je vrij veel grondstoffen nodig hebt om van de eerste planeet af te komen, en helemaal om uit het eerste sterrenstelsel te komen, kunnen de eerste paar uur van No Man’s Sky erg frustrerend zijn. Pas wanneer je extra inventarisruimte aanschaft via de drop pods die af en toe op planeten te vinden zijn en je dus meer ruimte hebt om zooi mee te sjouwen begint No Man’s Sky pas te voelen als een echt ontdekkingsavontuur.


Alleenzaam in de ruimte
No Man’s Sky is een enorm eenzame game. Games in het survivalgenre zijn vaak met meerdere mensen te spelen, maar No Man’s Sky is voor 99% een soloervaring. Een vrij grauwe soloervaring om precies te zijn. Het is een avontuur waarin je in je eentje planeten afreist om daar de grondstoffen uit te putten en wanneer er niks meer te halen valt ontsnapt naar een ander sterrenstelsel. De game creëert een beeld dat andere planeten in ons sterrenstelsel enkel bestaan om te bestelen van grondstoffen en dat kan niet juist zijn. Hoewel de planeten af en toe bezaaid zijn met dieren is het niet mogelijk om deze dieren bijvoorbeeld te trainen om grondstoffen voor je te verzamelen, of om überhaupt met je mee te nemen op avontuur. Je kunt herbivoren te eten geven zodat ze eenmalig een paar zeldzame grondstoffen opgraven, maar dat is dan ook alles. De enige interactie met andere spelers die je hebt zit hem in het benoemen van de verschillende planeten, flora en fauna die je ontdekt. Echter kent iedere planeet zo’n tien verschillende beesten en nog meer planten, dat zelfs de meest creatieve persoon op aarde na een handjevol planeten al zonder ideeën zal komen te zitten, wil je daadwerkelijk alles van een naam voorzien.


Aliens en piraten
Hoewel je op moment van schrijven geen andere spelers tegen zult komen in No Man’s Sky is het luchtruim wel deels gevuld met wezens van een ander ras in de vorm van handelaren en figuren die bepaalde gebouwtjes op de vele planeten bezetten. Hoe meer language stones je vindt in het universum, hoe meer woorden je leert in de talen van deze aliens en hoe beter je handel met ze kunt drijven. Het is zelfs mogelijk om de schepen van de handelaren die je onderweg tegenkomt over te nemen, en hoe beter je relatie is met het desbetreffende ras, hoe goedkoper deze ruimteschepen zullen zijn. Dit is de enige manier waarop je meer inventarisruimte kunt krijgen in je schip, wat je weer nodig hebt om grondstoffen op te slaan, maar ook voor wapens.


In No Man’s Sky kun je namelijk ook ruimtepiraten tegenkomen die het liefst al je kostbare grondstoffen willen pikken zodat je al het harde werk voor niks hebt gedaan. Dit is een erg leuke toevoeging die het ritje naar het dichtstbijzijnde ruimtestation altijd weer spannend maakt. Echter is de besturing voor ruimtevechten niet om over naar huis te schrijven en wil dit nog wel eens frustrerend uit de hoek komen. Helemaal wanneer je schip zo erg beschadigd is dat je in het menu moet om je schild te repareren, waardoor je de controle over je schip tijdelijk kwijtraakt en dus midden in de ruimte blijft hangen terwijl je van alle kanten aangevallen wordt.


Prachtige crashes
Visueel gezien kan No Man’s Sky zowel prachtig als ontzettend lelijk zijn. Wanneer de zon ondergaat op een felgekleurde planeet met veel variatie in de flora ziet de game er echt geweldig uit en komt de cartoony stijl die de game kent goed tot z’n recht. Bevind je je op een grauwe planeet waar weinig kleur in de omgeving zit, dan zal de lucht een keer donkerpaars worden in plaats van grijs, maar erg mooi wordt het er niet van. Om nog maar te zwijgen over de textures die vaak om te huilen zijn. De game runt op 30 frames per seconde en kan vanuit het schip vrij veel last hebben van pop-in. Ook wil de game nog wel eens crashen. In onze speelsessie is het spel meer dan tien keer gecrasht, waarvan vier keer op precies hetzelfde punt.

65daysofstatic
Iets dat van No Man’s Sky een fantastische ervaring maakt is de geweldige soundtrack van de band 65daysofstatic. De muziek varieert van dikke rock tracks tot pianogepingel en van ambient geluiden tot vreemde electro. De muziek wordt bepaald door het spel gebaseerd op de situatie waar je je op dat moment in bevindt, wat vaak erg goed uit de verf komt. Zo krijg je rustige muziek te horen wanneer je lekker aan het cruisen bent in je schip, en wordt de muziek opzwepend wanneer de piraten je achterna komen. Het moment wanneer je voor het eerst opstijgt in je vers gerepareerde schip, naar boven vliegt en het gigantische sterrenstelsel voor je ziet terwijl de drums van het nummer Supermoon je om de oren vliegen is een videogamemoment om nooit te vergeten.


Hoewel No Man’s Sky hierboven misschien niet altijd even positief beschreven wordt is het zeker geen slechte game. Het wordt alleen tijdens het spelen vrij snel duidelijk dat het een game is van een kleine studio. Een studio die, wellicht gevoed door de hype, meer beloofd heeft dan ze waar hebben kunnen maken. No Man’s Sky is een geweldige game om af en toe een nieuwe planeet te ontdekken of om lekker zen rond te lopen op een van de vele onontdekte planeten. Het is alleen niet de game die ze in 2014 onthuld hebben op de E3. Verre van zelfs. Zelden zul je planeten tegenkomen die zo dicht begroeid zijn als in de eerste trailer, of waar de dieren zo groot zijn als de fameuze dinosaurus zoals we die zagen in de eerste gameplaybeelden. De planeten in No Man’s Sky zijn vaak dor, kaal of leeg en voelen vrij saai aan. Op een enkele na. Je moet alleen net het type gamer zijn die zin heeft om daar naar te zoeken.

Conclusie
No Man’s Sky is een ontzettend niche game waar je echt van moet houden. Veel meer dan grondstoffen verzamelen om weg te kunnen naar een andere planeet om daar weer meer grondstoffen te verzamelen is het niet. Gelukkig mag je in No Man’s Sky helemaal zelf weten wat je gaat doen. Er is alleen niet zoveel te doen. Wanneer je je realiseert dat je bijna op elke planeet hetzelfde doet is de lol er snel vanaf. Het benoemen van dieren en planten is aan het begin erg leuk, maar wordt vrij saai en voor je het weet staan er vijftien planeten in je lijst vol dieren die nog naampjes nodig hebben. Speel je No Man’s Sky echter in korte sessies, dan valt er ontzettend veel plezier uit te halen.

Deze review is geschreven door Gert Jan Naber.

 

Oordeel No Man's Sky (PS4)

  • Graphics 70
  • Gameplay 60
  • Originality 65
  • Sound 70
  • Replay 90
  • Eindcijfer 70

Aantal keer bekeken: 10506 

Laagste 1 prijzen voor No Man's Sky (PS4)

39.49 39.49 1
Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal
Game Shock Oss 10
€  34.99€ 4.50   € 39.49

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van Dja
Dja ( 308 ) 17-08-2016 22:43
Kijk s een gratis review
avatar van Roosje
Roosje ( 8089   30) 17-08-2016 23:13
Erg goede review GJ! ^-^ Ik denk dat ik deze game ga scoren als ie een flink stuk goedkoper is.(En wanneer ik mn ps4 heb)
avatar van Hansjacobs
Hansjacobs ( 34 ) 17-08-2016 23:48
Originality een 65...opvallend...
het spel heeft zeker zijn flaws (vandaar de 60 voor Gameplay) maar dat maakt het spel niet minder uitzonderlijk wat betreft Originality voor mij. Vrij uniek concept, toch?
avatar van Dnoxo
Dnoxo ( 848   1) 17-08-2016 23:57
Hoop dat ze het algoritme aanpassen. Meer verschillende variabelen toevoegen aan de database zoals bijvoorbeeld die vulkanen en watervallen en riviertjes. Maar ook interactie tussen de herbi en carnivoren heb ik iig nog niet gezien. Naar mijn idee is er dichter het centrum wel wat meer volle fauna en flora. Sommige planeten die gezegend zijn met een overvloed van deze twee zijn echter wel een genot om te bewandelen. Jammer is dat de outposts en andere locatie ook zo standaard zijn dat had ook wel een verschil kunnen maken. Maar goed er kan nog van alles toegevoegd worden. Heb het idee dat er nog wel wat wat kan worden gedaan op verzoek van de community. Iets met een basis bouwen las ik ergens. Ik zal hem er nog vaak instoppen om ff tussendoor een planeetje te bezoeken.
avatar van GJ
GJ ( 6557   10) 18-08-2016 01:34
Rol: Forum Moderator
Quote:
Originality een 65...opvallend...
het spel heeft zeker zijn flaws (vandaar de 60 voor Gameplay) maar dat maakt het spel niet minder uitzonderlijk wat betreft Originality voor mij. Vrij uniek concept, toch?
Het procedureel genereren van planeten en alles wat er op te vinden is is vrij uniek te noemen, maar de basis van de gameplay (resource management, survival, vechten tegen beesten etc) hebben we al tientallen keren gezien in games als Minecraft of Rust.

Nog even een korte disclaimer: Wij hebben de PS4-versie gespeeld. De PC-versie schijnt ontzettend waardeloos te draaien en zelfs de dikste bakken kunnen 'm niet soepel laten lopen, dus trek voor de PC-versie op moment van schrijven maar een dikke punt van de score af.
avatar van Malistix
Malistix ( 1471   3) 18-08-2016 07:34
No man's sky zou van mij een lager cijfer krijgen, mining is het voornamelijkste wat je doet alleen je kan niks bouwen, je schip niet écht aanpassen en de upgrades die je kan installen zijn of 1) om sneller te minen of 2) om te vechten, alleen de enemies zijn ZO SIMPEL te verslaan dat je dat helemaal niet nodig hebt en je krijgt ook niet echt iets als je ze verslaat, het is dus MINEN om sneller te MINEN dat noem ik geen gameplay.
avatar van G-ZeS
G-ZeS ( 301   2) 18-08-2016 08:25
Dit is typisch zo'n game die over 6-12 maand middels DLC enorm verbeterd kan worden. Voor nu zal ik wachten tot de game goedkoop te krijgen is.

Dit is tevens een goede kandidaat voor een VR patch later dit jaar.
avatar van Multiman77
Multiman77 ( 192 ) 18-08-2016 09:09
Ben zo blij dat ik de Hype van deze game heb kunnen weerstaan.. Scheelt weer 55 euro!
avatar van MrFit
MrFit ( 690 ) 18-08-2016 09:47
Ondanks dat ik het zeker geen slecht spel vind, heb ik het na de eerste dag spelen naast me neer gelegd om later weer een keer op te pakken.

Dat er weinig actie zou zijn wist ik van te voren wel, maar ik keek enorm uit naar het ontdekken van de verschillende planeten. En juist dat stelt me teleur en vind ik erg tekort schieten. Dat geldt voor de variatie, maar met name voor de diepgang.
avatar van Killer Instinct
Killer Instinct ( 639 ) 18-08-2016 10:08
Saai spel
avatar van Killer Instinct
Killer Instinct ( 639 ) 18-08-2016 10:24
Quote:
Originality een 65...opvallend...
het spel heeft zeker zijn flaws (vandaar de 60 voor Gameplay) maar dat maakt het spel niet minder uitzonderlijk wat betreft Originality voor mij. Vrij uniek concept, toch?

Weet niet hoor gast maar dit soort spelletjes zijn er juist al enorm veel van. Deze is alleen wat meer gehyped en valt daardoor meer op. Zoek de store maar even af. Voorbeeldjes zijn starpoint gemini, elite dangerous, Maas effect etc etc.
avatar van ThijssieNL
ThijssieNL ( 569   1) 18-08-2016 10:53
Graphics 75 Gameplay 85 Originality 80 Sound 65 Replay 80 Eindcijfer 8.2
Voor mij is het een supergame, sommige punten konden beter maar het is een superleuk spelletje
avatar van ArdiBacardi
ArdiBacardi ( 2443   3) 18-08-2016 11:00
Dé SFV game onder de walking/exploring/looting/grinding simulators... Over een half jaar en ruime rij patches & dlc later is de game nagenoeg perfect.
avatar van Nickson
Nickson ( 105 ) 18-08-2016 11:05
Dinsdag 16-8 binnen gekregen, nu al klaar mee. Gameplay video's zien er aardig uit, op basis daarvan heb ik het spel ook aangeschaft. Kan alleen niet in het spel komen en voldoet niet aan mijn verwachtingen. Had er meer van verwacht helaas. Nu maar een retour aanvraag gedaan.
avatar van Nand00w
Nand00w ( 300   3) 18-08-2016 12:04
Quote:
Dé SFV game onder de walking/exploring/looting/grinding simulators... Over een half jaar en ruime rij patches & dlc later is de game nagenoeg perfect.
Dan hadden ze de game nog een half jaar uit moeten stellen om deze dingen toe te voegen. Snapte sinds de aankondiging van deze game al niks van al die hype want het was vanaf het begin al duidelijk dat een team van 15 man (destijds nog kleiner) nooit zo'n ambitieuze game waar zou kunnen maken.

False advertising, missing features, er is zoveel gelogen omtrent deze game dat het gewoon op de rand van crimineel ligt.
avatar van Tremmy
Tremmy ( 684   6) 18-08-2016 13:14
Het is een redelijk saai spel maar het blijft toch op een of andere manier mijn interesse trekken waardoor ik het blijf spelen. Hebben anderen dat ook?
avatar van ArdiBacardi
ArdiBacardi ( 2443   3) 18-08-2016 14:50
Quote:
[..]

False advertising, missing features, er is zoveel gelogen omtrent deze game dat het gewoon op de rand van crimineel ligt.

Ben ik persoonlijk totaal niet mee eens, afgezien van de full price tag is er niets crimineels aan. Ik geloof niet in hypes en al sinds de aankondiging had ik al het vermoeden dat de hype groter was dan de game zelf. Voor een kleine indie gamestudio en budget vind ik het een prima prestatie, het id juist Sony die het verwachtingspatroon rondom de game tot gigantische proporties heeft gecreëerd. Sean Murray was enkel vaag en mondjesmaat over de game, geen valse beloftes vernomen.
avatar van Nand00w
Nand00w ( 300   3) 18-08-2016 15:42
Quote:
[..]


Ben ik persoonlijk totaal niet mee eens, afgezien van de full price tag is er niets crimineels aan. Ik geloof niet in hypes en al sinds de aankondiging had ik al het vermoeden dat de hype groter was dan de game zelf. Voor een kleine indie gamestudio en budget vind ik het een prima prestatie, het id juist Sony die het verwachtingspatroon rondom de game tot gigantische proporties heeft gecreëerd. Sean Murray was enkel vaag en mondjesmaat over de game, geen valse beloftes vernomen.

Klik

Er is over genoeg ronduit gelogen.
avatar van Darkskedar
Darkskedar ( 415   1) 18-08-2016 16:00
Van mij krijgt deze ook echt een lager cijfer. Beloftes niet waarmaken en daar boven op een game die gewoon saai is na een paar uurtjes.
Zonde want er zat zoveel potentie in.
avatar van Niels
Niels ( 18409   1) 18-08-2016 16:17
Wie weet wat er nog aan patches komt?
Ik kijk de kat iig nog even uit de boom.
avatar van Thetick
Thetick ( 133 ) 18-08-2016 19:27
Het spel is precies wat ik er van verwachte. Alle gameplay videos met Murray en zijn uitleg de afgelopen maanden lieten dit zien. Ik heb het idee dat veel mensen een verkeerd beeld hebben van het spel, maar ik kan niet zeggen of dat door de marketing komt of niet.

Verder vind ik de review onvolledig. Survival game? No man's sky is een avontuur, die je juist niet in korte sessies moet spelen. Het is geen snelle bevrediging van een itch. Survival staat op de achtergrond, het wordt je zo makkelijk gemaakt om te onderzoeken en rond te lopen, dat je survival eigenlijk wel weg kan laten. Het is geen spel waar continu een wortel voor je neus hangt, waar je naar toe moet werken. Ik denk dat het hier mis gaat.

Nadat je je inventory, multitool en ship genoeg uitgebreid hebt, weten spelers niet meer wat er gedaan moet worden. Dan begint het spel pas echt! Ik ben het helemaal eens dat het voor veel mensen saai is, maar als je je over dat punt heen kan zetten en je zonder verwachting op onderzoek uit gaat, beleef je pas wat wat spel wil zijn. Dit is nooit bedoeld als een elite clone. En zeker een niche game. Ik verwacht geen DLC die het in elite gaan veranderen.

De review is een beetje en droge beschrijving wat hoe je het spel speelt en hoe het eruit ziet. Niet wat het spel is. Beetje hetzelfde als iemand die niet van racen houdt beschrijft wat je kan doen in een racegame, zonder te beschrijven of dat spel het gevoel van racen kan overbrengen. Los daarvan is de kritiek op het spel wel terecht.

avatar van Trevurse
Trevurse ( 12   1) 19-08-2016 12:53
Quote:
[..]


Weet niet hoor gast maar dit soort spelletjes zijn er juist al enorm veel van. Deze is alleen wat meer gehyped en valt daardoor meer op. Zoek de store maar even af. Voorbeeldjes zijn starpoint gemini, elite dangerous, Maas effect etc etc.

Sorry, kon het niet laten.


avatar van Mogitu
Mogitu ( 160 ) 19-08-2016 16:41
Quote:
Het spel is precies wat ik er van verwachte. Alle gameplay videos met Murray en zijn uitleg de afgelopen maanden lieten dit zien. Ik heb het idee dat veel mensen een verkeerd beeld hebben van het spel, maar ik kan niet zeggen of dat door de marketing komt of niet.

In de filmpjes was het allemaal stukken dynamischer. Beesten die interactie met elkaar hadden of in gevecht gingen met bomen die omver gebeukt werden, om een voorbeeld te noemen. Is in het "volledige" spel geen spoor van te bekennen. Bij elk praatje dat Murray gaf merkte ik op bepaalde momenten aan zijn houding dat hij maar wat uit de duim zoog. Dit is in de release te merken

Als je het neemt voor wat het is; ik vermaak me er verder wel mee. Maar transparant of eerlijk is Murray zeker niet geweest.
avatar van Marty84
Marty84 ( 2901   22) 19-08-2016 17:20
Geen interactie?? wat is dit dan?

No Man's Sky

Dit is wel het enige wat ik tegen ben gekomen hoor
avatar van Dan
Dan ( 1994 ) 19-08-2016 22:23
Ik vind het niks maar mijn zoon is helemaal weg van het spel. Toch nog iemand blij
avatar van ElCheapo
ElCheapo ( 28122   22) 21-08-2016 09:08
Ik had de game gekocht bij MM (52 euro voor PS4 versie) en inmiddels een redelijk aantal uren gespeeld maar ben er wel tevreden mee. De afwisseling in planeten had inderdaad groter mogen zijn, maar b.v. de beelden zoals uit de trailer heb ik wel een keer terug gezien in een stream van No Man's Sky al is het goed zoeken naar dat soort planeten.

Het upgraden van de ship door een ander te kopen is niet de enige optie zoals in de recentie; het is juist veel leuker te zoeken naar ships die op een planeet gecrashed zijn en die gebruiken na reparatie. Die manier van upgraden is ook veel goedkoper.

Wat mij met name bij het begin van de game verbaasde was dat er vrijwel geen uitleg is over wat de mogelijkheden zijn en hoe sommige zaken werken. Bijvoorbeeld het scannen van dieren en planten heb ik op de eerste planeet niet eens gedaan omdat niet duidelijk was dat dat ook een 'doel' is.

Maar alles bij elkaar genomen ben ik tevreden met de game, zeker als je die af en toe wat uurtjes speelt. Maar het is wel een game die je moet liggen.
avatar van Xelfer
Xelfer ( 105 ) 21-08-2016 12:11
Op zich ben ik onder de indruk van de technische kwaliteiten van dit spel, maar zelf vind ik de retail prijs toch te hoog. Zodra deze game zo rond de 25 euro is zal ik hem zeker overwegen.