Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS
Onrush Day One Edition (PS4)
67 100 1

Review Onrush Day One Edition (PS4)

Op het eerste gezicht zou je het niet zeggen, maar racegames zijn heel goed te combineren met andere genres. Denk maar eens aan de Destruction Derby-serie, waarbij je een soort Battle Royale kan spelen (welke auto blijft het laatst overeind). En recenter zagen we ook de koppeling met voetbal in Rocket League. Nu komt daar Onrush bij. Een racegame die zich het beste laat vergelijken met de teambased multiplayer modes in first person shooters. Maar weet Onrush hier een winnende combinatie neer te zetten of schiet het op beide fronten te kort?



Zoveel mogelijk beuken
Voor mij persoonlijk kwam Onrush redelijk uit het niets tevoorschijn. Codemasters had kort voor de release een bèta georganiseerd, maar daarvoor had ik er eigenlijk nog helemaal niet van gehoord. En nu kon ik toch al met de volledige versie aan de slag om te ontdekken wat Onrush te bieden heeft. Onrush is dus een racegame, maar niet eentje waarbij je bezig bent om de snelste tijd neer te zetten. Althans, niet op de klassieke manier. In plaats daarvan word je met je teamgenoten en een rivaliserend team op een track gedropt en moet je proberen om als team de overwinning binnen te slepen. Dit doe je over het algemeen door zoveel mogelijk tegenstanders van de baan te beuken en te zorgen dat je zelf niet ergens tegen een muur of tegenstander tot stilstand komt.

En dat is niet altijd even makkelijk, want het gaat allemaal razendsnel en ondertussen gebeurt er heel veel op je scherm. Motoren en diverse varianten racewagens (met elk hun eigen unieke kenmerken) vliegen door het beeld. Naast de voertuigen van de spelers rijden er ook nog AI-deelnemers rond. Deze dienen als makkelijke doelwitten om takedowns op uit te voeren en je boostmeter te kunnen vullen. Dit werkt best wel goed, want het geeft je net wat meer mogelijkheden om deze boostmeter te vullen en daarmee je tegenstanders bij te houden.

Multiplayer madness
De game heeft een singleplayer campaign, maar eerlijk gezegd voelt die vooral als een heel uitgebreide tutorial. Je wordt bij de meeste races namelijk verplicht om uit één of twee voertuigen te kiezen, zodat je kennis kan maken met de voor- en nadelen. Daarnaast worden ook de verschillende modes aan je voorgesteld en uitgelegd. Onrush kent in totaal vier verschillende modes: Overdrive, Switch, Lockdown en Countdown. Overdrive is de meest kenmerkende mode, want hier is het de bedoeling om zoveel mogelijk te beuken en te stunten. Daarmee bouw je boost op en zodra je die inzet verdien je punten voor het team. Het team dat als eerste de boostmeter vol heeft, heeft gewonnen.

Persoonlijk vond ik dit verreweg de leukste mode, omdat het draait om het pure beukwerk en je daardoor constant op moet letten. Bij Switch krijgt elke speler een aantal levens. Ga je kapot dan moet je verplicht een ander voertuig kiezen dan je had. Na drie keer ben je af en het team dat als laatste overeind staat kan de overwinning vieren. Lockdown lijkt heel erg op King of the Hill. Er beweegt namelijk een cirkel over het parcours en je moet met zoveel mogelijk teamgenoten die cirkel in controle houden. Als je dat lang genoeg volhoudt, gaat de ronde naar jouw team. Als laatste is er nog Countdown, waarbij je door een serie poortjes moet rijden. Er loopt een teller af en elke keer dat je door een poortje rijdt, krijgt jouw team er een beetje tijd bij.



Takedowns
De verschillende modes staan garant voor een goede pot actie, waarbij de vonken volop in het rond zullen vliegen. Vooral bij Overdrive en Switch is het een genot om met elkaar te proberen het andere team te slim af te zijn. De andere twee modes komen echter niet echt lekker uit de verf. Bij Countdown voegt het bijvoorbeeld niet veel toe om als eerste door de poortjes te rijden. Hier geldt namelijk: Hoe meer auto's er door een poort zijn gereden, hoe breder de poort wordt. Dat betekent dat het veel interessanter kan zijn om met je team iets achter de voorste spelers te rijden, zodat je makkelijker door de poort komt en dus meer secondes kan verdienen.

De mode Lockdown voelt dan weer erg geforceerd. Het is namelijk heel erg onnatuurlijk om je auto in een bewegende cirkel te moeten houden zonder voluit gas te geven. En zodra je in die cirkel rijdt, ben je ook nog eens een makkelijk doelwit voor de andere spelers. Dat gezegd hebbende, het is niet allemaal slecht hoor. Het is heerlijk om takedowns uit te voeren in Onrush. Een goed geplaatste beweging opzij of zelfs een goed getimede sprong kan je mooie takedowns opleveren en dat geeft toch een goed gevoel! Soms voelden de takedowns wel wat willekeurig en kon zelfs de herhaling me niet duidelijk maken waarom ik nu precies was uitgeschakeld, maar gelukkig heb ik dit niet al te vaak meegemaakt. Hopelijk kan Codemasters dit nog een beetje gladstrijden.

Teamspel in je eentje
De races in Onrush leveren dus veel actie en plezier op, maar toch kon ik me er niet aan onttrekken dat het toch wel vrij snel ging vervelen. Onrush voelt als een game die je even oppakt om een paar potjes te doen om hem daarna weer aan de kant te leggen voor een andere game. Daar komt bij dat de game zegt te draaien om teamspel, maar in de praktijk kon ik daar weinig van merken. Met een groep onbekende spelers is teamspel ver te zoeken. Bepaalde wagens kunnen tijdens hun boost voordelen bieden voor spelers die in de buurt rijden en dat zag ik wel regelmatig gebeuren. Maar om nou te zeggen dat er bepaalde tactieken werden uitgevoerd, dat was nooit aan de orde.

Onrush lijkt daarbij soms zelf ook een beetje in een spagaat te zitten. Want aan de ene kant is het een teamspel, maar toch zie je aan het einde van elke pot welke individuele spelers het best gescoord hebben. Dat voelt toch een beetje vreemd voor een game waarbij zoveel om teamwork zou moeten draaien. En dan ligt Onrush ook nog eens voor de prijs van een volledige game in de winkels. Geen zacht prijskaartje, niet gratis bij PS Plus of Xbox Live. En dat prijskaartje vind ik eigenlijk nét te hoog voor wat de game op dit moment te bieden heeft.



Conclusie
Met Onrush heeft Codemasters een eSports-achtige racegame neergezet die soms niet helemaal lekker uit de verf komt, maar over het algemeen genoeg plezier en voldoening weet te bieden. Er zit mijns inziens helaas nog net wat te weinig content in om hier op dit moment meer dan 30 à 40 euro voor neer te leggen. Als Codemasters de komende tijd de game verder uit gaat breiden, hier en daar wat tweakt en de prijs nog iets laat zakken, dan kan dit zeker een aankoop waard zijn. Voor nu zou ik het geld echter bewaren voor bijvoorbeeld een van de vele potentiële toppers die tijdens de E3 zijn aangekondigd.

 

Deze review is geschreven door Kevin Blokland.

 

Oordeel Onrush Day One Edition (PS4)

  • Graphics 75
  • Gameplay 60
  • Originality 75
  • Sound 70
  • Replay 55
  • Eindcijfer 67

Aantal keer bekeken: 6340 

Laagste 1 prijzen voor Onrush Day One Edition (PS4)

23.40 23.40 1
Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal
Lamar Games 10
€  19.95€ 3.45   € 23.40

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van Selvmortsydd
Selvmortsydd ( 3795 ) 18-06-2018 15:07
Gameplay een 6? Afgaande op de beta vond ik de gameplay juist retestrak uitgewerk, het werkte allemaal erg goed..
avatar van Tallon 4 NL
Tallon 4 NL ( 1842   2) 18-06-2018 16:09
Nog meer redenen om reviews over te laten aan gaming sites en ons hier te beperken tot prijsreacties
avatar van Gunghir
Gunghir ( 6151   18) 18-06-2018 16:27
Op papier lijkt het zo leuk.
Maar in de beta was ik het al zat na 4 races.

Jammer want originaliteit is hard nodig in moderne games.
avatar van TheOrie
TheOrie ( 25 ) 18-06-2018 17:56
Het spel boeit me niet echt, had de demo gedownload maar niet kunnen spelen jammer genoeg. Vind het wel onzin om '' Daar komt bij dat de game zegt te draaien om teamspel, maar in de praktijk kon ik daar weinig van merken. Met een groep onbekende spelers is teamspel ver te zoeken. '' te lezen. Vertel mij eens met welke games je dat wel ziet? En zelfs een paar die je eventueel zou kunnen opnoemen zijn een uitzondering op de >90% van de spellen waar dat gewoon niet gebeurd. Denk je dat willekeurigen COD & BF teamplay gericht spelen? Zie graag dat ook als een minpunt bij de volgende reviews van die games.. Het leuke is dat ik er helemaal mee eens met dat het een minpunt is, maar dat is ook wel langer dan vandaag & onrush bekend.
avatar van Freshmaker
Freshmaker ( 39 ) 18-06-2018 18:23
Klinkt een beetje naar de oude burnouts, die waren altijd wel vermakelijk. Als hier nou splitscreen bij zou zitten zou ik het halen. Burnout 3 op de ps2 in splitscreen was heerlijk.
avatar van Super_veloce
Super_veloce ( 87 ) 18-06-2018 19:44
Ik ga wel akkoord met de review. Grootste minpunt is het gebrek aan content. Na een tijdje wordt het wel wat saai.
Je speelt in team, maar ik heb eigenlijk nooit het gevoel gehad dat ik iets bijdraagde aan het team in de singleplayer. Leuk concept, maar het mocht wat beter uitgewerkt worden

En er is trouwens ook een gebugde trophy voor de trophyhunters.
avatar van Super_veloce
Super_veloce ( 87 ) 18-06-2018 19:49
Dubbel post
avatar van Tallon 4 NL
Tallon 4 NL ( 1842   2) 18-06-2018 22:39
Quote:
Klinkt een beetje naar de oude burnouts, die waren altijd wel vermakelijk. Als hier nou splitscreen bij zou zitten zou ik het halen. Burnout 3 op de ps2 in splitscreen was heerlijk.

Zou niet werken. Wel overwogen door CM/EVO, maar zou de gameplay schaden. Er gebeurt gewoonweg teveel. Iedereen die arcaderacers een warm hart toedraagt zou OnRush moeten kopen. Beleef er superveel plezier aan... doet me echt denken aan de lol die ik had met de MP van BLUR.

Overigens komen ranked races eraan en zal CM/EVO steeds nieuwe content waaronder tracks, modes en voertuigen toevoegen. Denk een beetje aan de updates van DriveClub.

Vind hetzelfde bijzonder klote dat deze game maar bij een selecte groep aanslaat. Gamers zeuren vaak dat ze vernieuwing willen zien in het genre, maar als het zover is, wil blijkbaar toch iedereen meer van hetzelfde ( in dit geval een nieuwe Motorstorm ).

Kortom, weer een titel die we helaas wellicht zullen toevoegen aan geweldige racers die nooit een 2e kans kregen:

RIP BLUR
RIP Split/Second
RIP Pure
......

Jammer genoeg ook geen woord in de review over de 60fps op de PS4Pro en Xbox One X, de seizoenswisselingen en het dynamische weersysteem, stabiele MP, drop in, drop out MP, dynamische OST ( mensen die SSX 3 speelden kennen het wel ) etc. etc.

Als je twijfelt, kijk eens naar de making of van Digital Foundry’s John Linneman op YouTube. Krijg je een veel completer beeld
avatar van Gunghir
Gunghir ( 6151   18) 19-06-2018 00:05
Blur is niet dood
avatar van DigitalHeekie
DigitalHeekie ( 11 ) 19-06-2018 07:37
Quote:
[..]
Jammer genoeg ook geen woord in de review over de 60fps op de PS4Pro en Xbox One X.

Moet dat serieus in de review ?? Is 60fps anno 2018 geen minimum eis gewoon, vooral op de Pro en de X ??
Is nou niet echt benoemenswaardig lijkt mij...
Als ik het fout heb moet je het zeggen hoor... hou het niet zo bij
avatar van Tallon 4 NL
Tallon 4 NL ( 1842   2) 19-06-2018 09:00
Quote:
Blur is niet dood

Lol. Hoe wou je BLUR wel noemen dan? Springlevend?
Bizarre toch anders wel zo dood als een pier.
avatar van Majjen
Majjen ( 474 ) 30-06-2018 11:08
Dit spel voor 35 gehaald (dat had sowieso de launch prijs moeten zijn) en echt wat een geweldig spel. De gameplay is geweldig, ik zou het spel een 8 geven. Erg rustgevende game op een bepaalde manier om te spelen als je s'avonds thuis komt. Ik ben alleen bang dat hij alleen in een kleine hardcore niche populair is, waardoor ik bang ben dat er weinig updates komen. Ik zou zo graag split screen willen.
avatar van ArdiBacardi
ArdiBacardi ( 2443   3) 17-10-2018 12:33
Voor 5 Euro bij GM gekocht omdat ik nog een waardebon van 15 Euro had. Geen minuut spijt van gehad. Erg leuke en idd op een bepaalde manier rustgevende arcade racer die goed speelt, kleurgebruik en opzet is prima. Zeer verslavend spel, leuke modes. Kortom, ik ben tevreden maar jammer genoeg is er online niet veel te doen.