Pikmin 2 gaat verder waar Pikmin eindigde. Captain Olimar keert terug naar de planeet Hocotate. Als hij aankomt vertelt de baas van het bedrijf waar Olimar werkt, namelijk Hocotate Freight, dat ze bijna failliet gaan en dat ze een schuld hebben van 10.100 poko’s. Olimar krijgt dan de opdracht om samen met Louie, zijn nieuwe hulpje, terug te reizen naar de Pikmin planeet, om daar schatten te gaan verzamelen waarmee het bedrijf de schuld kan aflossen.
Pikmin 2 speelt precies hetzelfde als deel 1. Met de A-knop trek je de Pikmin uit de grond en gooi je ze voor je uit, met B geef je een fluitsignaal waardoor jouw Pikmin naar je toe komen, met X kun je de Pikmin afbreken in groepen en met de C-stick kan je de Pikmin allerlei commando’s geven. Nieuw in dit deel is de toevoeging van een tweede personage, Louie. Je kan met een druk op de Y-knop wisselen tussen Olimar en Louie. Je kan dus meerdere dingen tegelijk doen door de Pikmin te verdelen over Olimar en Louie. Het klinkt heel handig, maar in de praktijk valt het tegen. Wanneer je met Olimar iets aan het doen bent, staan Louie en zijn Pikmin niks te doen, omdat je hen geen commando’s kan geven.
Net als in het eerst deel zul je ook in Pikmin 2 de rode, gele en blauwe Pikmin tegenkomen. In Pikmin 2 zijn er nog twee soorten Pikmin toegevoegd, namelijk de paarse en de witte. De paarse Pikmin zijn heel sterk (ze tellen voor 10) en de witte Pikmin zijn giftig. Deze 2 soorten zul je alleen tegenkomen in de grotten, wat ook een nieuwe toevoeging is aan Pikmin 2. Je komt regelmatig een grot tegen, waar je samen met je Pikmin in kan springen. In deze grotten is er geen tijdslimiet, dus je kan rustig rondwandelen op zoek naar schatten. Je moet echter wel opletten, in de grotten zul je geen nieuwe Pikmin kunnen “kweken”, je moet het doen met de Pikmin die je hebt meegenomen in de grot. Dit zorgt voor een grote uitdaging, omdat de grotten vele verdiepingen hebben en er aan het einde ook nog eens een eindbaas ligt te wachten.
Zoals ik al eerder zei, kan je in de grotten paarse en witte Pikmin vinden. In een paar grotten vind je paarse en/of witte bloemen. Je kan per bloem maximaal 5 van je Pikmin erin gooien, die dan worden omgetoverd tot paarse of witte. Het aantal bloemen is schaars, dus je moet zuinig omgaan met de paarse en witte Pikmin.
Een hele grote verbetering aan Pikmin 2 is, dat de tijdslimiet is verdwenen. Je hoeft het spel niet uit te spelen binnen 30 dagen, je kan er zo lang over doen als je wilt. De tijdslimiet in de werelden zelf is nog wel behouden. De dagen mochten van mij wel iets langer duren, want je krijgt per dag zo’n 10 a 15 minuten de tijd om de werelden te verkennen, en dat vond ik net iets te kort.
Nieuw in Pikmin 2 zijn ook de versus en de challenge mode. In de challenge mode ga je met elkaar op zoek naar de schatten die verborgen zijn in de verschillende arena’s. In de versus mode moet je proberen om de knikker(s) van je tegenstander te stelen, natuurlijk met behulp van je eigen Pikmin leger.
Grafisch is Pikmin 2 stukken beter dan zijn voorganger. De werelden zijn erg levendig. Je ziet overal om je heen wel iets bewegen, bijvoorbeeld monsters of plantjes, en in één wereld dwarrelen er ook voortdurend blaadjes door je beeld heen. De zon schijnt en wanneer de Pikmin stilstaan, zullen ze allemaal iets doen, wat het geheel ook erg levendig maakt. Als de tijd voorbij gaat, zal je merken dat de zon verdwijnt en dat de avond tevoorschijn komt. De grotten zijn, in tegenstelling tot de bovenwereld, donker en er hangt een grimmige sfeer.
Het geluid in Pikmin 2 is zeer goed. In de bovenwereld zal je vrolijke deuntjes horen, in de grotten zal je duistere deuntjes horen. De Pikmin maken allerlei vrolijke geluiden en ze gaan vaak meezingen met de deuntjes die je hoort. Louie klinkt dom en heeft een slome stem, in tegenstelling tot Olimar, die verstandig klinkt.
Pikmin 2 heeft een veel langere speelduur dan zijn voorganger. Je hebt ongeveer 30 uur nodig om Pikmin 2 uit te kunnen spelen. Dit zal langer worden wanneer je de game op 100% wilt uitspelen. Ook is er een zogenaamde Piklopedia, die bijhoudt welke monsters je bent tegengekomen. Tel hierbij een goede multiplayer mode op, en je zal flink wat uurtjes bezig zijn met dit spel.
Pikmin 2 is een flinke vooruitgang ten opzichte van deel 1. De singleplayer is aanzienlijk verlengd, de 30-dagen limiet is verdwenen, de graphics en sound zijn verbeterd en er is een multiplayer mode toegevoegd. Je zal lang zoet zijn met deze game. Het blijft nog echter wel de vraag of deze game iets voor jou is. Je vindt het spel geweldig, of je vindt er geen bal aan. Het is zo’n spel waarvan je weet, dat het door Nintendo gemaakt is. De orginaliteit, het avontuur, de ijzersterke gameplay, het zit er allemaal in. Je zal je vanaf het begin tot het einde vermaken met dit spel. Hij mag dan eigenlijk ook niet ontbreken in jouw collectie.
Oordeel Pikmin 2 (NGC)
- Graphics 92
- Gameplay 93
- Originality 85
- Sound 90
- Replay 90
- Eindcijfer 90