RPG Maker is al op verschillende platformen uitgekomen, maar het had nog geen titel op de Nintendo 3DS. Daar is met RPG Maker Fes verandering in gekomen en de handheld van Nintendo leent zich goed voor deze ‘tool’. Het is handig om met behulp van het touchscreen de wereld te creëren en personages tot leven te laten komen. Daarnaast leent het genre van de game zich er uitstekend voor: korte RPG's die je mee kan nemen.
In het diepe gegooid worden
Ik begon vol vertrouwen aan RPG Maker Fes, ik zou dat varkentje wel even wassen. Ik had nog geen ervaring met RPG Maker, maar ik was ervan overtuigd dat ik deze tool wel makkelijk onder de knie zou krijgen. Dat ik snel een leuk verhaal zou kunnen maken om aan jullie te laten zien wanneer deze review online zou komen. Maar wat had ik het mis. Fes biedt totaal geen tutorial zodra je het voor het eerst opstart, je moet alles zelf uit zien te vogelen. De kaart tekenen en inkleuren met gras, bergen, water, sneeuw, woestijn, kastelen, torens en bomen is dan het probleem niet. De kunst is om personages te laten verschijnen, ze verhalen te laten vertellen, of aan je groep toe te voegen. Of het creëren, balanceren en plaatsen van monsters. Of op de kaart op het kasteelicoontje te staan en ervoor te zorgen dat je personage vervolgens ook binnen het kasteel kan komen. Kortom: je mag eerst genoeg prutsen voordat je alles een beetje door begint te krijgen.
Jij bent God
Er zijn drie hoofdonderdelen in je RPG waar je grip op hebt: hoe de kaarten eruit zien, de gebeurtenissen die plaatsvinden en de monsters die aanvallen. Het maken van de kaarten is hierbij het makkelijkst, hier kun je echt je creativiteit op loslaten. Naast de ondergronden en de flora en fauna, kun je bijvoorbeeld ook binnen de kasteelmuren de boel aankleden met huisjes, wegen, bruggen en fonteinen. Maar je kunt ook het interieur van de kastelen en huisjes zelf invullen. Hier gaat behoorlijk wat tijd in zitten, als je immers zo perfectionistisch bent als ik.
Of toch niet?
Toch blijkt dat de mogelijkheden niet eindeloos zijn. Je zult ongetwijfeld items missen die zo leuk zouden staan in dat ene huisje, of een brug bijvoorbeeld schuin over een rivier willen plaatsen. Helaas is er geen optie om dit bijvoorbeeld zelf te kunnen tekenen, het touchscreen zou daar ideaal voor zijn. Ook zijn de mogelijkheden bij de gebeurtenissen niet zo groot als dat je soms zou willen. Toch is het geen groot gemis, het leert je om nog creatiever te zijn en in oplossingen te denken. Daarentegen voelen sommige opties juist weer aan als overbodig. Wanneer je monsters aan het maken bent zijn er zoveel verschillende manieren om hun statistieken in te vullen, dat je uiteindelijk maar bij een vast patroon blijft en weinig varieert. Niet dat dat heel erg is natuurlijk, je wilt namelijk ook geen onsamenhangend geheel creëren. Het is een kunst om een goede RPG te maken.
Wel online, niet online
RPG Maker Fes kan behoorlijk frustrerend zijn wanneer iets niet lukt. Of wanneer iets niet kan. Of wanneer je er later achter komt dat iets toch wel had gekund en je het voorgaande weer aan moet passen. Maar als je uiteindelijk doorzet en niet opgeeft, geeft het immens veel voldoening als het toch lukt wat je in gedachten had. Wanneer de RPG voor jouw gevoel af is kun je je meesterwerk ook aan anderen laten zien, er is namelijk de mogelijkheid om je game te uploaden. Gelukkig maar, anders was al dat harde werk voor niets. Ook kun je de games van anderen downloaden, mocht je even geen zin hebben om aan je eigen RPG te werken. Of gewoon om inspiratie op te doen of te onderzoeken welke mogelijkheden er nog allemaal zijn, waar je zelf nog niks vanaf wist.
Jammer genoeg hangt er nog een extra prijskaartje aan RPG Maker Fes: niet alle items zijn namelijk gelijk al toegankelijk. Je hebt volledige toegang tot de kasteelset, maar als je een RPG in een meer moderne, Japanse of sciencefiction-setting wilt maken, dan moet je toch echt deze DLC extra kopen. Hoewel je ook genoeg hebt aan de standaard RPG-kasteelset, is het misschien voor de afwisseling ook wel eens leuk om jouw RPG over een andere boeg te gooien.
RPG Maker Fes is een uitgebreide tool voor het maken van je eigen RPG's. Op sommige gebieden zie je aan opties door de bomen het bos niet meer, zo veel zijn er. Terwijl er op andere vlakken nog wat opties missen. Al met al biedt RPG Maker Fes een goede basis voor het maken van RPG's op de Nintendo 3DS. De creatieveling kan zeker uren zoet zijn met het maken van een RPG, terwijl de gamer zich urenlang kan vermaken met het spelen van de RPG's van anderen. Je hoeft geen opleiding te volgen voor het maken van een RPG, maar je moet je wel goed verdiepen in deze tool en veel proberen. Dit gaat met vallen en opstaan en je moet wel een portie geduld hebben en creatief zijn met het oplossen van problemen. Maar als je dat lukt haal je hier zeker heel veel plezier uit.
Deze recensie is geschreven door Lisa Halman
Oordeel RPG Maker Fes (3DS)
- Graphics 60
- Gameplay 50
- Originality 70
- Sound 75
- Replay 90
- Eindcijfer 69