Red Steel is één van de games die het vroege imago van de Wii geschapen hebben. Sterker nog; Red Steel was de eerste Wii game waarvan beelden beschikbaar waren. Iedere oplettende Nintendo fan heeft dus wel wat meegekregen van Red Steel. Opzich is het een vrij normale shooter, maar omdat het de eerste game was die liet zien hoe de Wii Remote precies werkte was hij toch wel een beetje bijzonder. Naarmate er meer Wii games werden gepresenteerd daalde de populariteit rond Red Steel een beetje. Toch bleven flink wat mensen Ubisofts shooter in de gaten houden.
Natuurlijk moet er naast je vuurwapen ook actief met je katana worden gewerkt. Helaas is dit een iets beperkte mogelijkheid. De slagen die je maakt met je Wii Remote worden niet daadwerkelijk vertaald in bewegingen op het scherm. Er is slechts een aantal standaard slagen dat je kan maken. Toch maakt dat voor de gameplay niet zo veel vreselijk veel uit, het gaat om het idee. De nunchuck wordt gebruikt voor een klein zwaardje waarmee je je kan verdedigen. Deze is ook nodig om het zwaard van je tegenstander te vernietigen. Als je eenmaal het levensbalkje van je tegenstander hebt geleegd óf zijn zwaard hebt vernietigd geeft hij of zij zich over. Nu is het aan jou de keus om hem af te maken of in leven te laten. Sommige tegenstanders kunnen niet leven met het feit dat ze verloren hebben van een 'simpele Amerikaan'. Ze vragen je of je hen af wil maken als laatste eer. Wat ga je doen? Hun lot ligt in jouw handen.
Over de graphics van Red Steel werd ook hevig gediscussieerd op het internet. En dat de Wii geen PlayStation 3 is weten we nou ook wel. Maar Red Steel is absoluut geen doorn in het oog. Vooral aan de sfeer en de details van de game is erg hard gewerkt. Dit zie je terug aan bijvoorbeeld de stickers op brandslangen die zelfs de meest wereldvreemde mensen nog herkennen. Je kan merken dat er goed naar echte omgevingen is gekeken, want alles klopt gewoon.
De stijl van Red Steel wordt nog eens extra versterkt door de muziek. Op rustige momenten heb je een fijne achtergrondmuziek die je even helemaal de rust gunt die je dan nodig hebt. Ineens kan de muziek omslaan in een wilde deun die je op het puntje van je (bureau)stoel zet. Binnen no time vliegen de kogels om je oren en zit je gehurkt in een hoekje te zoeken naar je vijand. Tevens is de voice-acting in deze game prima gedaan, dus over het geluid hebben we niets te klagen.
We kunnen in ieder geval zeggen dat Ubisoft een fijne game heeft afgeleverd. Een goede stijl, fijne besturing en een leuk verhaal. Het gerucht gaat dat er inmiddels wordt gewerkt aan een vervolg, Fighting Steel genaamd. We zijn benieuwd hoe dat uitpakt, maar tot die tijd knallen we er nog even flink op los in Red Steel.
Oordeel Red Steel (Wii)
- Graphics 80
- Gameplay 85
- Originality
- Sound 75
- Replay 75
- Eindcijfer 81