De Game
Het spel speelt zich af in het Romeinse tijdperk, je kunt uit 4 verschillende volkeren kiezen: De Romeinen, de Grieken, de Perzen of de Egypternaren. Op het eerste gezicht lijkt de game erg op een real-time strategiegame (Age of Empires). Alles wat andere rts-games bevatten, bevat R&F ook. Het spel bevat echter ook bijna geen dingen die beter zijn dan andere rts games. Het spel lijkt op het eerste gezicht gewoon een snelle rip-off van allerlei rts games die gemaakt is om zo veel mogelijk geld te verdienen met een zo min mogelijk concept.
De Leider
Maar dankzij Midway heeft de game een belangrijke vernieuwing gekregen, je hebt namelijk ook de controle over de leider van je volk. Hij vecht in een soort van first person mode en door deze verandering hoort de game in het rijtje van aparte rts-games thuis. Er zijn verschillende soorten leiders in het spel verwerkt, elke held heeft weer andere eigenschappen. Enkele voorbeelden van deze leiders zijn: Julius Caesar, Ramses de Grote, Achilles en Alexander de Grote. De samenvoeging van strategie en third person shooter is heel erg tof gedaan en de game voelt hierdoor heel anders als andere strategie games.
Het nadeel van de leiders in het spel is dat het niet realistisch overkomt. Een leider kan tientallen en soms wel honderden tegenstanders verslaan. Ik vind dit zelf een erg groot minpunt. Ook vind ik het een minpunt dat de leider na een paar minuten automatisch weer terugkeert, het zou beter zijn geweest als je hem gewoon zelf opnieuw moest trainen. Bij de meeste strategie spellen moet je je Town Center uitbereiden om meer gebouwen en strijders te kunnen maken, bij Rise & Fall moet je echter steeds je leider met een niveau uitbreiden. Dit is erg leuk gedaan en geeft ook iets nieuws aan de game mee.
Economie
Het gamegenre strategie bestaat standaard uit een groot deel economie, bij R&F is dit een stuk minder van toepassing dan bij de meeste rts-games. Je hoeft alleen maar hout en goud te verzamelen, dus geen steen en voedsel. Wel kun je roem verdienen door verschillende standbeelden of tempels te bouwen. Van de roem die je verdient hebt kun je weer allemaal uitbreidingen kopen, zodat je volk sneller hout hakt of dat je strijders een stuk sterker worden. Verder is naar mijn mening de verdeling van het hout en goud meestal in de meeste mappen niet goed, soms bevind zich er in een map teveel goud en hout en soms ook veel te weinig.
Multiplayer
Het slechtste onderdeel van het spel is de multiplayer, terwijl ik dat altijd heel belangrijk vind. Je kunt het opnemen tegen maximaal 8 tegenstanders en je kunt uit ongeveer 30 verschillende maps kiezen, die stuk voor stuk zeer van elkaar verschillen. Het is niet erg druk in de online community van R&F, maar er is altijd genoeg te doen en je hoeft niet lang te wachten op spelers als je een eigen host aanmaakt. Op papier klinkt de multiplayer aardig, maar de lag verpest alle lol. Je kunt je bemanning niet besturen en je ziet amper wat er gebeurt. Als dit gewoon goed gedaan was door Midway was er niks aan de hand geweest, maar op lag zit niemand te wachten.
Graphics
De Graphics van dit spel zijn goed, maar ook niet bijzonder. Het strategie gedeelte ziet er gewoon netjes en verzorgd uit, maar als je eenmaal in hero command (leiders aanzicht) kijkt ziet het er allemaal een stuk minder uit. Dit is vrij logisch want de game is geen third person game en hierop ga ik de game ook niet zwaar op beoordelen. De strijders zien er van veraf goed uit maar als je (te) ver inzoomt worden ze er niet mooier op.
Conclusie
Rise & Fall is een leuke game, die erg leuk zal zijn als je niet al te veel rts-games gespeeld hebt. Is dat niet het geval en heb je al meerdere rts games gespeelt dan ben je vrij gauw op deze game uitgekeken. Dat komt omdat de concurrentie alles wel beter doet, alleen heeft midway de first person view erg goed uitgewerkt. Daarvoor zou ik dit spel echter niet kopen! Kortom: kopen als je het spel een keer in de budgetbakken ziet liggen.
Oordeel Rise and Fall: Civilizations at War (PC)
- Graphics 69
- Gameplay 66
- Originality 90
- Sound 69
- Replay 64
- Eindcijfer 68