Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS
Rise of Nightmares (Xbox360)
65 100 1

Review Rise of Nightmares (Xbox360)

Kinect werd met een heleboel bombarie gepresenteerd en dat was, gecombineerd met de eerste titels, al voldoende voor een miljoenenverkoop. Doordat er nu een behoorlijk publiek is voor de Kinect-spellen, beginnen diverse ontwikkelaars ook te experimenteren met de mogelijkheden voor Kinect. SEGA trapt af door zich op de hardcore gamer te richten met Rise of Nightmares.


Roemenië
Het verhaal speelt zich af in Roemenië waar Josh, de hoofdpersoon in dit verhaal, op vakantie is met zijn vriendin. Tijdens een treinreis wordt zijn vriendin plotseling ontvoerd, waarna de ontvoerders een deel van de trein laten ontsporen met een vreselijk ongeluk tot gevolg. Enkele reizigers overleven de reis en besluiten hun weg samen te vervolgen richting een oud en verlaten kasteel. Al snel blijkt dat het hier niet pluis is en binnen een mum van tijd is Josh de rest van de groep kwijt en wordt van diverse kanten belaagd door zombies. Ternauwernood weet hij een wapen van de grond op te rapen en weert met enkele rake klappen zijn belagers af. Daarna volgt de queeste om zijn vriendin op te sporen.

Het spel wordt volledig met de Kinect bestuurd. De meeste bewegingen zijn hierbij intuïtief en de werken redelijk. Zo dient de speler de bokshouding aan te nemen om te kunnen vechten of zijn voet naar voren te houden om te lopen. In sommige passages is het echter ook mogelijk om Josh automatisch te laten lopen. Dit is vooral handig wanneer je vastzit in het spel, want Josh loopt dan automatisch de juiste richting uit, zodat de speler weet waar hij moet zijn. Helaas verlopen niet alle zaken zo soepel. Met name in het heetst van de strijd haalt het spel zaken nog wel eens door elkaar. Door de schouder mee te laten bewegen tijdens een gevecht verschuift het gezichtsveld, waardoor Josh niet langer zijn opponent in het vizier heeft. Daarnaast verwart Kinect lopen ook zo nu en dan met schoppen, waardoor de speler onbedoeld in een val loopt. Tot slot verloopt het lopen ook niet heel erg soepel, wat als gevolg heeft dat Josh nogal zwalkt. Hierdoor moest ik diverse malen naar de automatische optie grijpen.


Doelen
Naast het vechten tegen diverse enge creaturen, herbergt het kasteel zelf ook nog de nodige martelwerktuigen en gevaren. De martelwerktuigen worden zo nu en dan ook op een willekeurig slachtoffer uitgetest. Dit tafereel wordt veelal in beeld gebracht en gaat gepaard met het nodige bloed. Daarnaast zijn er ook diverse hindernissen, zoals draaiende zagen, waar Josh mee geconfronteerd wordt. Een enkele stap te ver kan hierbij dodelijk zijn. Josh dient dus op zijn hoede te zijn en voorzichtig te werk te gaan.

Om even te bekomen van al het bloed en geweld, biedt het spel ook nog enige uitdaging in de vorm van puzzels. Helaas zijn ze nogal generiek en gaat het meestal om het vinden van een schakelaar of sleutel om een deur te openen.

Boss fights
Langzaam maar zeker ontrafelt Josh het geheim van het kasteel. Via diverse tapes van een eerdere bezoeker, ontdekt hij wie er achter de lugubure praktijken zit die in het kasteel gaande zijn. Ook verneemt hij wat er met zijn reisgenoten is gebeurd. Sommigen van hen keren later in het verhaal nog terug als opponent van Josh. Deze boss fights zijn wat lastiger dan het gemiddelde gevecht, maar door de diverse quick time events zijn ook deze prima te doen.

Josh dient gebruik te maken van de diverse wapens die voor handen zijn. De wapens kunnen ingezet worden tegen de vijanden, maar op den duur slijten ze en zal Josh naar een nieuw wapen op zoek moeten. Dat brengt Josh wel even in een hachelijke situatie, waarin hij zich slechts kan verweren met een welgemikte schop of een rechtse directe, maar het geeft het spel net wat meer uitdaging, zodat de speler gedwongen wordt om te letten op de gesteldheid van zijn wapen.


Conclusie
Rise of Nightmares is de eerste titel die mij laat zien wat voor potentie Kinect heeft. Het is daarom jammer dat het juist de gameplay is die het bij dit spel op een aantal vlakken laat afweten. Hierdoor zal Rise of Nightmares niet meer dan een goede poging blijven om Kinect ook voor de hardcore gamer aantrekkelijk te maken.


Deze review is geschreven door ConAir


 

Oordeel Rise of Nightmares (Xbox360)

  • Graphics 75
  • Gameplay 50
  • Originality 65
  • Sound 75
  • Replay 60
  • Eindcijfer 65

Aantal keer bekeken: 7668 

Laagste prijzen voor Rise of Nightmares (Xbox360)

Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van Hunterking
Hunterking ( 3016 ) 30-11-2011 14:43
Is dit spel dan helemaal niet met de controller te spelen?
avatar van V-devil
V-devil ( 829 ) 01-12-2011 16:41
Nee, jij bent de controller :p
avatar van ConAir
ConAir ( 4490   2) 01-12-2011 22:02
@Hunterking: Het spel vraagt expliciet om de Kinect. De controller is dus niet mogelijk.
avatar van Twanx
Twanx ( 323 ) 17-12-2011 12:23
Leuk idee had beter uitgevoerd kunnen worden