Characters
Verder kan Cream vliegen met haar flaporen, een vliegend konijn zeg maar. Maar omdat Tails dit in de vroegere Sonics ook al kon is dit eigenlijk overbodig. Cream heeft nog wat acties met haar chao waardoor ze een stuk makkelijker is dan de anderen. Eerdergenoemde Tails kan naast vliegen, een vliegende vos ditmaal, ook slaan met zijn staarten. Dit heeft weinig nut omdat de characters constant aan het racen zijn, ze starten zelfs met topsnelheid en eindbazen moeten al rennend verslagen zien te worden. Dit is jammer omdat er toch een aantal goede moves in de game zitten die je alleen uitvoert als je stilstaat.
Met 2 characters redden we het deze dagen bij lange na niet en werd Knuckles in 1994 geboren. In eerste instantie een compagnon van Eggman maar datzelfde jaar is hij bevriend geraakt met Sonic. Dankzij zijn knokkels kan hij tegen muren opklimmen en is hij een goed bokser. Ook kan hij stukjes zweven om iets langere afstanden naar muren of platformen te overbruggen.
Dan is er natuurlijk nog Sonic. Deze wereldberoemde egel van Sonic maakte in zijn hoogtijdagen veel meer games dan Mario en vloog als een kogel door het beeld. In Sonic Advance 2 is hij zo snel dat je in boostmode vier Sonics tegelijk ziet. Dit geeft echt een razendsnel effect en draagt bij aan de snelheid van de game, je bent al door een level heen geraced voor je het door hebt. Hij kan daarnaast ook vette slidings maken en zich als een bal op een vijand storten. Daarnaast hebben alle characters in Sonic Advnace 2 een nieuwe mogelijkheid in de lucht. Met de R-knop in combinatie met de D-pad kun je terugvallen naar het platform waar je vandaan komt, aanvallen uitvoeren of extra hoogte winnen wat in sommige levels hard nodig is. Dan is er nog een geheim character. Het is roze, werd in Sonic Adventure geïntroduceerd, slaat graag met hamers en heeft een oogje op onze blauwe egel…
Graphics
Menuutjes zitten goed in elkaar, zelfs zonder handleiding heb je de game zo door. Lekker veel blije kleurtjes, lieve characters en uitgestrekte levels. Met de snelheid die de characters hebben zijn alle onderdelen van het level goed te zien. Achtergronden scrollen leuk mee al zijn ze soms wat kaal. De textures zijn best aardig gedaan zoals in het “vuur” level. Alles heeft zo’n donkerrode tint en de textures doen aan wat rotsen denken. Helaas kan Sonic niet over reliëfdingen heen razen dus zijn alle platformen volledig plat en dat staat wat onnatuurlijk. Maar goed, dit is bij Sonic al jaren zo…
Sound
Het oor wil ook wat. Dit vind ik zelf een van de sterke punten van Sonic Advance 2. Lekkere deuntjes die erom smeken om in stereo beluisterd te worden. Ik sluit mijn SP regelmatig aan op een stel boxjes en de muziek klinkt gewoonweg goed. Er zit zelfs een compleet muzieklevel in de game waar Sonic door toeters gaat, op xylofoons springt en zich laat lanceren door bekkens. Ik heb de geluidseffecten hiervan niet getest met een stemvork maar met een beetje goed mikken kun je er simpele liedjes mee spelen door er op verschillende plekken tegenaan te springen. Dit soort geintjes geeft een game net dat kleine beetje extra waardoor hij een tikkie leuker wordt. Sound effects zijn ook best goed gedaan met als toppunt een stem die hier en daar wat zegt. Dit ben ik sinds Metroid Fusion en Boktai: The Sun Is In Your Hands niet meer tegengekomen en mag in GBA-games veel vaker gebeuren. Het ding kan dit soord effecten makkelijk aan, vanwaar dat gepoort?
Gameplay
Het belangrijkste aan een game, speelt ie lekker? Zoals gewoonlijk bij Sonic ligt dat een beetje moeilijk. De echte Sonicfans racen als een blauwe egel naar de gamesboer als er weer een nieuw deeltje van hun idool in de zaak ligt. Heb je nog nooit een Sonic game gespeeld, zoek er één op en speel hem een tijdje. De gameplay in Sonic is meer racen dan springen wat in de Mariogames gebruikelijk is. Hierin verschillen die twee echt heel veel. Hou je van Sonic gameplay, halen. Hou je er niet van, laat liggen. Helaas hebben ze het deze keer te moeilijk gemaakt om de special stages te openen. Hiervoor moet je zeven items vinden die goed verstopt zitten. Om die te vinden moet je elk level van boven tot onder doorzoeken en daar is de Sonic gameplay niet echt op gebouwd.
Deze game verschilt van voorgaande Sonics door toevoeging van de R-knop. Na al die jaren is er eindelijk een toevoeging in de gameplay waar we echt iets aan hebben. Sonic Advance 3 borduurt verder op dit maar laat je met 2 characters tegelijk spelen. Dit zorgt ervoor dat deze game nog meer onnodige moves heeft. Daarnaast vind ik het levelontwerp in die game tegenvallen. Daarom dat ik Sonic Advance 2 veel liever speel dan deel 3. Van alle Sonics op de GBA vind ik Sonic Advance 2 de beste.
Conclusie:
Een lekkere Sonic game die beter speelt dan deel 1 en 3. Wel jammer van de eindbazen en het gezoek naar de items voor de special stages.
Oordeel Sonic Advance 2 (GBA)
- Graphics 82
- Gameplay 70
- Originality
- Sound 86
- Replay 75
- Eindcijfer 78