Het verhaal
Je bent vast wel bekend met het verhaal van Star Wars, want wie heeft er nou nog nooit een Star Wars film gezien? (Zoja, dan heb je waarschijnlijk de laatste decennia onder een steen gelegen ) Rebel Strike draait om 'de trilogie' vanaf Episode IV tot Episode VI. Vanaf waar Luke Skywalker de Death Star vernietigd (Episode IV) tot het vernietigen van de tweede Death Star (Episode VI). Vreemd genoeg begint de eerste missie niet met het vernietigen van de Death Star net zoals in Rogue Leader, nee, want alles wat in Rogue Leader zat hebben ze juist niet in Rebel Strike gedaan. Maar wel, wat er vlak voor, of vlak na gebeurt. In dit geval, na de grootse opening die je gewend bent van Star Wars, zie je de Death Star ontploffen. Hierop volgt jouw missie. Deze missie zat eigenlijk al als Bonus missie in Rogue Leader, maar daar was je Darth Vader, en moest je de basis van de rebellen slopen. In Rebel Strike begin je als Luke Skywalker, en moet je de basis juist beschermen tegen de Evil Empire.
De missies
Jammer genoeg zijn er nog steeds niet veel missies aanwezig, net zoals in Rogue Leader, wat toch wat opschudding teweeg bracht bij de kopers. En de missies die er zijn, zijn meestal veel te kort kort of juist veel te lang. Dit had beter moeten worden verdeeld dus. Dit zegt niet dat sommige missies niet heel erg stoer kunnen zijn! Bijvoorbeeld het Battlefield Hoth. Hier zie je Luke Skywalker neerstorten en ren je naar de gigantische AT-AT's om tussen zijn benen met een touwtje naar boven te komen, een gat maakt in de 'buik' van de AT-AT te maken om er dan tenslotte een granaat(Thermal Detonater) in te gooien. Vervolgens spring je naar beneden en zie je de AT-AT cinematisch ontploffen en neervallen. Je hoeft hier alleen niet veel te doen, een keer op A drukken, (je vliegt naar de buik van de AT-AT) nog een keer op A drukken (Dan maak je een gat in de buik van de AT-AT) en vervolgens B drukken. (Je mikt even, en gooit de granaat naar binnen). Een beetje easy maar toch geeft het een flinke adrenaline stoot aan de echte SW Fanaten. Het is gewoon; 'Just like in the movie'. Helaas is deze missie weer veel te kort, en na 7 minuten spelen, is het alweer afgelopen....
Schoonheid...
De door mijn collega Jeroen zeer hoog aangeprezen 'F-Zero GX' heeft zeer mooie graphics. Als je deze games naast elkaar legt, verbleken (bij wijze van spreken natuurlijk) zelfs de graphics van F-Zero GX. LucasArts heeft altijd al hoge grafische kwaliteit in zijn Rogue Squadron games maar dit slaat echt alles. Rogue Squadron 1 op de N64 was prachtig, Rogue Leader op de GC was echt mooi en het derde deel spant echt de kroon. Dit bepaalde ook de aankoop van het spel bij vele mensen. Rebel Strike heeft dus nog steeds dezelfde prachtige graphics als zijn voorganger, met hier en daar wat kleine schoonheidsaanpassingen. Hier en daar in de game zijn wat face-lifts aangebracht zeg maar.
Run!
Nieuw in de Rogue Squadron series, is lopen. Hier is redelijk veel aandacht aan besteed dus maak je klaar voor intense vuur gevechten. Probleem: De controls zuigen zwaar. Ook irritant is je 'Blaster'. Met deze gun moet je zo snel mogelijk op A drukken, wat erg vervelend is. Hoe sneller je drukt, hoe sneller je schiet. Button Bashen geblazen dus! Een loopmissie is bijvoorbeeld de Death Star Rescue. Hier moet je Princess Leia samen met de asociale Han Solo zien te redden. Dit is allemaal bijna perfect uitgewerkt en het lijkt net alsof je de film naspeeld. Tijdens een missie krijg je stukjes uit de film te zien, wat helaas soms erg frustrerend werkt. Ook nieuw zijn landvoertuigen, van AT-ST tot Swoop bike. Er is zelfs een missie waar je zo'n gigantische drol van een AT-AT mag besturen. Helaas heb je hier niet veel bewegingsvrijheid, lopen doet de computer voor je, en jij... jij mag lekker schieten. Lucas arts had hier en daar de gamer wat meer vrijheid moeten geven zodat je net die extra kick kan meemaken. De AT-ST is misschien wel de leukste nieuwe feature in de game. Je kunt dan vanaf de cockpit en vanaf het third person perspectief flink knallen.
Vlieguuuh..
Absoluut niet nieuw maar het is nog steeds supercool: Vliegen. Je hebt nog steeds ongeveer dezelfde vliegtuigen, (verschillende Wings) als in de voorganger Rogue Leader. Er is geloof ik 1 nieuwe Wing bij gekomen, dat is de Jedi Starfigher. Deze vind je als je even een uitstapje maakt naar Dantooine. (Ja idd, waar de Clone Wars was!) Als je Rogue Leader hebt gespeeld, heb je vast wel op z'n minst 1 Tie neergeknalt (die doen zogenaamd een training van twaalf jaar ). Deze kneusjes vallen meestal in flinke zwermen aan. Stel je nou voor, je vliegt de ruimte in, oppeens valt er een enorme zwerm Tie's binnen. Honderden, misschien wel duizenden! De paniek slaat toe en het is tijd om maar te gaan schieten als een gek. Elke neergehaalde Tie is er één. Kijk LucasArts, dat is nou het ultieme Rogue Squadron gevoel. Waarom is dit ook niet verwerkt in de rest van de game?
Multiplayer!?
Eindelijk, voor de eerste keer in de Rogue Squadron serie is er Multiplayer toegevoegd! Wel jammer is dat dit maximaal met z'n 2en te spelen is. Maarja beter dan niets he? Helemaal lollig is de Co-Op Mode. Dit is gewoon Rogue Leader, de voorganger, die je Samen kan spelen! Nu denk je dat het daar alleen maar makkelijker op wordt, maar nee. Ze hebben de moeilijkheids graad hier sterk omhoog gegooid. De Versus mode is misschien wat mager, maar wel leuk. Eén van de modes is Dogfight. Hier moet je gewoon elkaar neerknallen. Een andere mode is een mode waarbij je elkaars basis moet slopen, en dan innemen. De basis bouwt zichzelf dan langzaam op, en als je tegenstander te laat is, dan staat er een hoop Turret Fire op hem te wachten. Je mag ook samen een race doen, 1 van de races is een race in het bos van Episode VI. Waar Luke zo snel mogelijk naar de vijandelijke basis heen moet racen. Hij doet dit op een soort scooter-like gevalletje.. Dit is echt, met super hoge snelheid, en dan al die bomen...
Oordeel Star Wars Rogue Squadron III: Rebel Strike (NGC)
- Graphics 95
- Gameplay 70
- Originality 75
- Sound 80
- Replay 50
- Eindcijfer 72