Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS
Street Fighter II Hyper Fighting (Xbox360)
87 100 1

Review Street Fighter II Hyper Fighting (Xbox360)

Vroeger was het samen met Mortal Kombat in een “league of it’s own”: Street Fighter 2. Op de Gameboy en op de Super Nintendo was het een topgame en ook ik heb me vermaakt met Street Fighter 2 op de arcade kast bij de friettent. Het spel gaat al een flinke tijd mee en Microsoft zag de dollartekens al in hun ogen toen ze bedachten dat dit spel op Xbox Live Arcade moet komen.

Street Fighter 2 Hyper Fighting is gelukkig bijna helemaal in zijn waarde gelaten. Een rechtstreekse port om alle fans blij te houden. Op Xbox Live Arcade kost het spel 800 punten, dat is ongeveer 9,50 euro en dat is een mooie prijs voor dit jeugdsentiment. Hij is precies hetzelfde als de oudere versies. Geen opgepoetste graphics of andere button lay-out. Het is precies de SNES versie. Ook alle originele characters komen terug. Ken, Ryu, Chun-Li, M. Bison, iedereen doet weer vrolijk mee. Geen characters die erbij komen zoals op de Playstation versie (wat de serie bijna verziekt heeft). Speel met je favoriete spelers. Mijn favoriet is altijd Ryu geweest. Een spierbundel die de draak Sheng Long heeft verslagen met zijn Dragon Punch. In mijn ogen is hij altijd de held geweest, tot de film, die heeft alles verziekt. Voor echte fans is de film een afrader maar ik denk dat iedereen dat wel weet. Deze game is voor de echte fans een aanrader!

All fired up!


Maar als ik het spel speel, merk je dat het spel zeker moeilijker is geworden. Ik begin altijd door een keertje te vechten en dan kijk ik of ik training nodig heb. In het eerste gevecht word ik in de pan gehakt dus ga ik trainen. Simpele combo’s voor goeie aanvallen, dat is ook hetzelfde gebleven. Ik ga terug naar de arcade mode en probeer het nog een keer. Weer word ik in de pan gehakt! Vroeger was het spel veel makkelijker. Daarmee zeg ik niet dat ze het niet moeilijker mogen maken, maar als ik na drie dagen nog steeds niet langs de eerste vijand kom is er iets mis. Ik kom alleen verder als ik Honda gebruik en lame ga slaan met de thousand handclap. Dan kom ik drie rondes verder. Maar daarna krijg ik Ken voor mijn kiezen en verlies ik alsnog. Zelfs de moeilijkheidsgraad omlaag krikken wil niet helpen. Ligt het dan aan mij of aan het spel? Ik zeg wel dat het spel een stuk moeilijker is gemaakt.

Microsoft was trots toen ze Street Fighter mochten releasen op Xbox Live Arcade. Bij de bekendmaking zeiden ze in de tweede zin al dat het speelbaar is in High Definition. Dit zeggen ze altijd in de tweede zin bij iedere presentatie van spellen voor de Xbox 360, maar dat doet er even niet toe. High Definition staat voor een hogere resolutie, scherpere kleuren, verminderde kartels en betere graphics. Ik heb Street Fighter 2 op een ouderwetse TV en op een HD TV gespeeld, en het maakt niets uit! Alleen de resolutie is inderdaad hoger. Aan de ene kant vind ik het goed gedaan van Capcom om het zo in hun waarde te laten. Maar dan moet Microsoft niet zo blij zijn met HD ondersteuning. Bij dit spel doet het niets. Maar zo kennen we Microsoft nietwaar? Ook zijn de bonus rondes weer terug. Lekker auto’s in elkaar rossen voor wat meer punten. Bonus rondes zijn simpel als je de juiste aanval doet. Honda met thousand handclap en Chun-Li met haar Thousand Burst Kick kan die auto veel schade doen en dan ben je zo klaar.

Why the long face?


Als je het spel opstart en je begint, hoor je meteen dat alles hetzelfde is gebleven. Muziek, geluid, stemmetjes en achtergrond geluid is hetzelfde gebleven. Bij Dhalsin hoor je de olifanten op de achtergrond. Bij Guile hoor je de mariniers op de achtergrond juichen, ook als hij half dood op de grond ligt wat ik raar vond/vind. Ook de presentator is precies hetzelfde gebleven met zijn tekst. Round 1, Fight! klinkt meteen bekend in de oren. Ik heb over het geluid ook geen klachten gelukkig.

Street Fighter 2 is altijd “makkelijk” geweest. Daarmee bedoel ik vooral hoe jij je character bestuurt. Het is precies hetzelfde gebleven zoals in de arcade hallen en op de SNES. Dit heb ik al gezegd, maar dit is zeker het herhalen waard. Combo’s schud je zo uit je mouw. Als je dit vergelijkt met de complexiteit van bijvoorbeeld Dead or Alive 4, is Street Fighter een makkie als het gaat om controlles en combo’s. Met Ryu een Dragon Punch is voor iedereen binnen 2 minuten geleerd. Als jij bij Dead or Alive een combo wilt leren ben je wel even bezig. Op zich snap ik dat ook wel omdat je met DOA meer aanvallen kunt doen. Bij Street Fighter is alles hetzelfde gebleven. Alleen die tegenstanders zijn moeilijker geworden. Ik ben toch geen middelmatige gamer al zeg ik het zelf. Irritant met Honda gaan doen is de enigste mogelijkheid. Vroeger gebruikte ik dat om mijn broer te pesten omdat hij het helemaal niet kon. Combo’s kent hij niet, gewoon slaan.

Jumpstyle is erg populair geworden


Online spelen vind ik toch wel de mooiste verandering. Dit heb ik altijd al een keertje willen doen, een oud spel van vroeger tegen vrienden spelen. Dit kon natuurlijk altijd al in de arcade hallen maar dit is toch wel anders. Je kunt wel de mensen eruit halen die flink getraind hebben en je ziet ook mensen die het spel bijna nooit hebben gespeeld. Maar dit maakt de lol er niet minder om. Ik vind online spelen leuker dan de arcade modus waar ik steeds moet verliezen.

Mooiste nieuwe feature is de online mode


Wat kan ik zeggen van Street Fighter 2 Hyper Fighting? Geweldig dat hij terug is op de nieuwe generatie! Thank Capcom dat alles hetzelfde is gebleven ten opzichte van de Super Nintendo en arcade versie. De bonusronde heb ik altijd al geweldig gevonden en is ook dit keer terug te vinden. Voor de echte Street Fighter 2 fan is dit een goed excuus om je Super Nintendo weer even op te bergen. Microsoft laat wel zien dat Xbox Live Arcade echt een mooie manier is om arcade spellen terug te brengen naar de huiskamer. Ze hebben hiervoor wel veel geld neer moeten tellen maar hier hebben wij profijt van. Voor minder van 10 euro is het ook zeker geen reden om het spel niet te downloaden, ook als je geen fan bent. Online spel is zeker de mooiste toevoeging om tegen je vrienden te spelen. De moeilijkheidsgraad is zeker het grootste nadeel. Maar dit mag de pret niet drukken, dus downloaden!

 

Oordeel Street Fighter II Hyper Fighting (Xbox360)

  • Graphics 80
  • Gameplay 95
  • Originality 90
  • Sound 80
  • Replay 90
  • Eindcijfer 87

Aantal keer bekeken: 11597 

Laagste prijzen voor Street Fighter II Hyper Fighting (Xbox360)

Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van Talicus
Talicus ( 7391 ) 14-09-2006 16:26
Ik vind het knap dat ik deze game nog steeds (!) mooi vind, ik heb het een hartstikke leuk spel gevonden terwijl ik fighters nooit lang leuk vind.

Het enige is, dat je ook voor 20,- Capcom Classics Collection kan halen, en dan heb je nog veel meer spellen voor maar een tientje meer

EDIT: alleen bedenk ik me nu dat ie natuurlijk geen Xbox Live heeft, dus eigenlijk moet de echte capcom fan ze dan maar allebei hebben XD
avatar van Deryck
Deryck ( 1599 ) 14-09-2006 17:17
ik zal nooit zo'n verouderd spel op een nieuwe console kopen, en ik vind 10 euro echt veel te veel voor zoiets. Mijn mening is dat je dit soort spellen op de consoles van toen moet spelen, dan is de ervaring veel beter.

Ik vind het een goede review kwa manier van schrijven, maar ben het zeer zeker niet met je eens/.
avatar van Jdc
Jdc ( 244   1) 14-09-2006 17:31
Quote:
Ik vind het knap dat ik deze game nog steeds (!) mooi vind, ik heb het een hartstikke leuk spel gevonden terwijl ik fighters nooit lang leuk vind.

Het enige is, dat je ook voor 20,- Capcom Classics Collection kan halen, en dan heb je nog veel meer spellen voor maar een tientje meer
5 euro bij de intertoys
maar ik vind het cijfer iets te hoog
avatar van TheincrediblemachineD
TheincrediblemachineD ( 6793 ) 14-09-2006 17:31
10tje is mooie prijs, maar zoals BG's enige echte Talicus het omschrijft ben ik het met hem eens dat je die beter kan kopen.
avatar van Von Rutch
Von Rutch ( 427 ) 14-09-2006 18:15
Ik ben meer een persoon van de nieuwste, mooiste en beste games. Ik heb ze liever op de launch date als dat ik ga zitten wachten tot hij in de aanbieding is. Street Fighter 2 is en blijft een goeie game en het feit dat ik geen SNES of iets dergelijks heb was dit een mooie aanbieding.

Als je goed oplet zijn mijn reviews meestal van de nieuwste games.
avatar van Talicus
Talicus ( 7391 ) 14-09-2006 20:28
Quote:
[..]

5 euro bij de intertoys
maar ik vind het cijfer iets te hoog

Oh ja da's waar ja
20 euro was de adviesprijs toen hij uitkwam.
avatar van Reptile
Reptile ( 2532   6) 14-09-2006 22:41
Ik heb m zelf ook op de 360 en het is inderdaad een leuke game, maar helaas is de d-pad voor de 360 kut en toen ik het voor het eerst speelde (arcade mode) vond ik m te moeilijk, maar nu valt het wel mee

Trouwens een mooi review en leuk dat het dit keer een Xbox live Arcade game is
avatar van Von Rutch
Von Rutch ( 427 ) 15-09-2006 09:45
Het is een hele populaire game en ik denk dat iedere Live gebruiker deze game moet hebben, vooral als je van old skool houdt.
avatar van Blueping
Blueping ( 1068   10) 17-09-2006 12:42
Quote:
Een spierbundel die de draak Sheng Long heeft verslagen met zijn Dragon Punch
Haha, waar komt dat nou vandaan?! "Sheng Long" klinkt in het Chinees als "stijgende draak"; wat de naam is van Ryu's "Rising Dragon Punch" Door de EGM affaire hier denken veel mensen dat Sheng Long de meester is van Ryu; maar deze variatie heb ik voor het eerst gehoord lol. Toen ik klein was had ik toevallig het desbetreffende nummer van EGM gekocht; maakte mij helemaal gek.

En is de trouwens de rechtstreeks port van de Arcade versie? of de SNES versie? Want die verschillende HEEL erg van elkaar.
avatar van ConAir
ConAir ( 4490   2) 17-09-2006 17:30
Quote:

Het enige is, dat je ook voor 20,- Capcom Classics Collection kan halen, en dan heb je nog veel meer spellen voor maar een tientje meer
Hier nog 1.

SF II heb ik ook voor de SNES. Spel het soms nog wel eens. Blijft leuk. En idd, arcade mode is lastig. Veel oefenen en geduld hebben is het motto.
avatar van Reptile
Reptile ( 2532   6) 18-09-2006 12:14
Quote:
[..]

Haha, waar komt dat nou vandaan?! "Sheng Long" klinkt in het Chinees als "stijgende draak"; wat de naam is van Ryu's "Rising Dragon Punch" Door de EGM affaire hier denken veel mensen dat Sheng Long de meester is van Ryu; maar deze variatie heb ik voor het eerst gehoord lol. Toen ik klein was had ik toevallig het desbetreffende nummer van EGM gekocht; maakte mij helemaal gek.

En is de trouwens de rechtstreeks port van de Arcade versie? of de SNES versie? Want die verschillende HEEL erg van elkaar.

Arcade versie dacht ik, want die schijnt veel moeilijker te zijn dan de console versies
avatar van Sjoperd
Sjoperd ( 275 ) 18-09-2006 20:05
Ik heb de game 1 keer gespeeld vlak nadat ik het gedownload had, maar ik heb 'm ook meteen verwijderd. Ik heb Street Fighter 2 vroeger nooit gespeeld, dus hecht ik er niet erg veel waarde aan. Voor die 20 euro koop ik btw liever een Play and Charge kit ofzo...
avatar van Von Rutch
Von Rutch ( 427 ) 20-09-2006 10:08
Dit lijkt mij de arcade versie want ik heb geloof ik nog nooit op de SNES de bonus ronde gekregen. Arcade versie's zijn altijd moeilijker want als het makkelijk was zou iedereen 1 keer een kwartje erin gooien om te spelen en zich er daarna niet meer druk om maken. Op deze manier blijf je geboeit om de highscore te halen