Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS
Super Monkey Ball Adventure (NGC)
53 100 1

Review Super Monkey Ball Adventure (NGC)

De op één na grootste apenfamilie uit de gameindustrie is weer terug op de Nintendo GameCube! Na een laffe overloop, naar Microsoft en Sony, van de op geld-geilende apen was de grote schare fans achter de serie in diepe rouw. Zou er ooit nog een nieuwe Super Monkey Ball-game voor 'onze' Kubus komen? Jazeker, en onze vrienden gaan zelfs op avontuur deze keer!



Super Monkey Ball Adventure is de zesde titel uit de ApenBal-reeks. Na twee succesvolle delen op de Nintendo GameCube en een goede game op de GBA vertrokken de apen voor een extravagante deal met Microsoft en Sony om voor de Xbox en PS2 een zogenaamde 'deluxe' versie te maken. Vervolgens keerde onze schattige apenscheetjes terug voor een middelmatige game op de Nintendo DS om vervolgens met SMBA op de Sony PSP en Nintendo GC, later zal ook een PS2-versie in de winkels te vinden zijn, te verschijnen.

Voor die ene persoon die nog niet weet wat MonkeyBall inhoudt, stel je het volgende voor: Je hebt een bord met daarop een tennisbal, sinaasappel of wat er ook maar rond is. Het bord is het level, het ronde voorwerp dat je gebruikt is de aap-in-de-bal. Je beweegt niet de bal, maar het level dat daaromheen zit. Dus til je het level naar links met je analoge-stick, dan zal de bal niet veel langer daarna richting de linkerkant van het level bewegen. Simpel? Dacht het niet. Maargoed, genoeg saaie opsommingen, laten we eens kijken wat er gebeurt als we de disc in onze GC stoppen...

De game is verdeeld in verschillende modes die, logischerwijs, ook allemaal hun eigen spelelementen hebben. Zo vinden we in het hoofdmenu de Story Mode, Party Mode, Challange Mode en Options maar die laatste heeft weinig uitleg nodig. We zullen de andere eens op ons gemak bespreken.



Story Mode
Paniek in de vijf ApenKoninkrijken! Er zijn problemen op het normaal altijd zo rustige Jungle Island, MoonHaven, Zootopia, Monkitropolis en Kongri-La en jij zult ze op moeten lossen. Een vrije omgeving waar je als aap verschillende opdrachten krijgt van eiland-bewoners, variërend van een vermiste aap opzoeken tot vogels wegjagen in een gebied, hier en daar wat platformpuzzles moet oplossen om een gebied verder te komen, dingen verzamelen en ergens afleveren en natuurlijk moeten je zakken vol van de bananen uitpuilen. Deze keer is het overigens niet alleen bananen verzamelen om een leven te verkrijgen, je kunt het gele fruit nu ook inwisselen voor unlockables!

De ontwikkelaar van SMBA heeft niet stilgezeten en dacht dat het leuk was om power-ups in het spel te bouwen. Zo kun je dus tijdens het spelen door middel van een dans-commando, a la de Wind Waker uit de gelijknamige Zelda-game, een bemachtigde power-up activeren om vervolgens bijvoorbeeld met een gigantische bokshandschoen door het level te razen en onderweg obstakels omtikken. Leuk bedacht, maar het echte ApenBal-principe wordt hiermee uit het oog verloren. Met vijf powerups, variërend van een houten bal tot een plakbal, is er aardig wat diversiteit gecreëerd.

Party Mode
Plug alvast vier controllers in je 'Cube, want zoals iedereen kan raden is deze mode pas echt leuk als je met meerdere mensen op de bank zit. Drie 'originele' mini-games, met toevoeging van een paar veranderingen, maken weer hun opwachting en zo kunnen we met z'n alle weer gaan racen, targetten en vechten, ofwel de bekende party-spelletjes. Deze keer ook drie nieuwe mini-games en wel Bounce, Tag en Canon. Vooral met Monkey Tag heb ik nog wel wat plezier beleefd, en zoals gewoonlijk deed ook Monkey Target het goed bij mij en mijn vriendengroep.

Challenge Mode
De Challenge Mode is er voor de mensen die deze game hebben gekocht in de hoop een vervolg te krijgen op deeltje 1 en/of 2. Deze mensen zoeken de oldskool ApenBal-actie met 3 essentiële dingen: Eén Aap-in-een-bal, één parcours en een tijdslimiet. Jammergenoeg zijn de nieuwe banen in deze mode bij lange na niet zo goed uitgedacht als in de voorgaande delen. Sommige zullen dit zien als een extreme uitdaging, ik zie het meer als extreem slecht werk. Neemt niet weg dat ik stiekem toch wel wat plezier heb beleefd aan deze mode, alhoewel het aantal banen een beetje magertjes is en je achteraf terugkijkt met een minder goed gevoel mede door de niet al te sterke levels.



Maar helaas, alles lijkt net iets te mooi om waar te zijn. Het begint al als je de game opstart en meteen tegen een laadscherm van een seconden of 15 zit te kijken. Voor ApenBal-fanaten is dit redelijk nieuw, aangezien eerdere Super Monkey Ball's geen of extreem korte, lees 1 a 2 seconden durende, laadtijden hadden. Niet alleen tijdens het opstarten van de game zul je dit tegenkomen, maar ook als je tijdens bijvoorbeeld de Story Mode van het ene naar het andere gebied gaat. Opzich niet zo'n heel groot probleem, als de game voor de rest maar goed is. Maar helaas is dat ook niet echt het geval. Drop in de framerate bij het starten van een nieuwe baan is standaard en komt daarnaast ook nog eens veelvuldig voor in de Story Mode.

Maar ook de 'normale' SMB-banen hebben problemen. De nieuwe banen zijn bij lange na niet zo goed als de banen uit deeltje 1, 2 en Deluxe. Sommige banen zitten zelfs zo dom, onlogisch en achterlijk in elkaar dat je via een geluksmaniertje hier en een mazzelsprongetje daar de finish moet zien te halen. Daarnaast is ook de controle over de levels veranderd. Waar je bij deeltje 1 en 2 op de GameCube perfecte controle had met de control-stick van de GC-controller, daar lijkt het nu allemaal minder subtiel te gebeuren en lijkt diezelfde ooit zo lekkere controle over een level verre van optimaal. Het is nog wel goed, maar het voelt niet meer 100% MonkeyBall's zal ik maar zeggen.



Om nog maar even in deze negatieve sfeer te blijven, moet ik vooral niet vergeten te melden dat soms tijdens het spelen het geluid ineens wegvalt waardoor je ineens een heel level speelt zonder de o-zo-bekende ApenBal-klassiekers. En tot slot nog even over de grafische waarde van de game, aangezien die ook lager is dan weet ik veel wat. Zelfs Super Monkey Ball (deeltje 1 dus) heeft opzienbarend betere graphics dan Super Monkey Ball Adventure wat op zijn zachts gezegd lachwekkend te noemen is. Niet alleen zien de karakters er in SMBA redelijk slecht uit volgens GC-niveau's, ook de manier waarop die pokkeapen in hun bal richting finish rennen lijkt nergens op. De game voelt als een Driv3r'tje aan: Hij is nog niet echt af of is snel in elkaar gezet.

Al met al is het dus huilen met de pet op, zeker voor de mensen die de ApenBallen zo waarderen. De Story Mode is leuk verzonnen, en de bijbehorende power-ups ook, maar het is niet al te best uitgewerkt. Dat de essentie van ApenBal op deze manier ook nog eens in het niet gegooid wordt laat ik daartussen.



Het is een matig game'pje als je door al die laadtijden, slechte banen, mindere controle, al dan niet slechte graphics en buggy uitstraling kijkt. Laten we in godsnaam hopen dat onze vrienden Amusement Vision (je weet wel, de developer van deeltje 1 en 2 en F-Zero GX) of Sega (van deeltje Deluxe) weer aan de slag blijven, want Traveller's Tales (de maker van dit 'juweeltje') moest zich schamen. Gelukkig maar dat Sega zelf met Super Monkey Ball: Banana Blitz voor de Nintendo Wii bezig is...

 

Oordeel Super Monkey Ball Adventure (NGC)

  • Graphics 65
  • Gameplay 60
  • Originality
  • Sound 50
  • Replay 45
  • Eindcijfer 53

Aantal keer bekeken: 2570 

Laagste prijzen voor Super Monkey Ball Adventure (NGC)

Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van Taizz
Taizz ( 19 ) 12-08-2006 11:53
is ie egt zo slecht jammer